انواع محتوا

روشای مختلفی واسه بهینه سازی سایت هست که هر کدوم از انا، ارزشای مختلفی داره به این معنا که اندازه تاثیر انا بر رتبه سایت فرق داره و به خاطر همین، وبمستر بیشتر تمایل داره سراغ روشی رود که ارزش بیشتری داره. مهمترین عامل براساس اصول سئو در بهینه سازی سایت، است.

سئو

محتوایی که واسه سایت تولید می شه، در نوعای جورواجور هست که شامل:
۱- مقاله ها و متنا
۲- تصاویر سایت
۳- تصاویر اینفوگراف
۴- ویدیوها
۵- فایلای اموزشی رایگان
۶- و…
نوشتن مقاله، بیشترین تاثیر رو بر رتبه بندی سایت شما داره البته به شرطی که محتوای شما به بهترین کیفیت تنظیم شده باشه. اما این که مقالات، تاثیر زیادی بر رتبه بندی سایت داره بدون معنا نیس که فقط به سراغ این روش برید بلکه سایتی موفقه که از تموم شکلای جور واجور محتوا در اون استفاده شده باشه.

‫واسه درک شکلای جور واجور محتوا یی که کاربران‬ در موتورهای جستجو با اون روبرو می شن‬ باید به سایت‬ Explore California نگاهی بندازیم. یکی از مهمترین اشکال محتوایی در وب، محتوای متنی است.‬ ما مقداری متن در صفحه خونگی‬ Explore California میبینیم‬ که توضیحی از‬ اطلاعات موجود در این سایت به ما می ده‬ وقتی که بر بخش Resources‬ کلیک میکنیم، میفهمیم که محتوای متنی‬ به شکلهای مختلفی نمایش پیدا کرده‬. چند عنوان منظم و زیر‬ عنوان در کنار پاراگرافی از بدنه متن قرار داره.‬ حتی چک لیستی در پایین قرار‬ داره که با نقاط بولت منظم و‬ وقتی که بر لینک FAQ کلیک کنیم ما رو به صفحه ای‬ شامل پرسشا و جوابا هدایت میکنه‬.

همه این محتواهای جور واجور به شکلهای‬ متفاوتی آرایش شدن تا‬ درک اونا واسه کاربران و موتورهای جستجو راحتتر باشه‬. نوع دیگه محتوای موجود در صفحات از نوع تصویره‬. تصاویر میتونن بعضی وقتا واسه انتقال پیام‬ موثرتر از متن عمل کنن.‬ واسه نمونه در صفحه Mission،‬ یه عکس از فردی وایس تاده در ساحل رو میبینیم‬ و این به من کمک میکنه تا تجربه‬ ایستاندن در ساحل پریستن کالیفرنیا‬ و تماشای برخورد امواج رو درک کنم‬ و متن این صفحه هم همین موضوع رو توضیح می ده‬. احساسات این پیام به وسیله تصویر بهتر انتقال پیدا میکنه.‬ ویدیو نوع دیگری از محتوا هستش.‬ اگه به صفحه خونگی برگردین ‫و کمی پایین بیایید، ما بخش Featured رو میبینیم‬ که در مورد Ojai Olive Oil‫ Company‬‬ بوده که هم اینکه و‫یدئو کلیپی در خود جای داده.‬

معنی غنی ویدیو کاری میتونه انجام‬ دهد که تصویر و متن به تنهایی قادر‫ به انجام اون نیستن‬. در اونجا میتونیم از زبون آدمایی‬ که در اونجا بودن بشنویم‬. ما میتونیم حرکت شاخه ها در‬ برابر باد رو ببینیم و‬ میبینیم که یه آدم واقعی در‬ حال تست کردن روغن زیتونه،‬ به این صورت محتوا قابل لمس تر‬ شده و قادر به حس کردن اون میشیم‬. شکلهای خلاقانه دیگری از محتوا هم هست،‬ مانند کلیپهای صوتی، انیمیشنهای فعال، بازی و‬ بسیار چیزای دیگه در سطح اینترنت‬. موضوع اصلی اینه که محتوا، موثر،به درد بخور‬ و واسه مخاطبین کمک کننده باشه.‬ با وجودی که موتورهای جستجو بازدید‬ کنندگان رو به سایت میارن‬ ولی وقتی که اونا رو با شما آشنا میکنن‬ به اهداف کار و کاسبی ای شما تبدیل می شن‬ و با استفاده ترکیبی از شکلای جور واجور محتوا‬ تجربه کاربری بهتری دارین‬.‬‬‬‬‬‬‬

زیتون

شکلای جور واجور محتوا

‫ممکنه فکر کنین که محتوا تنها متنی روی صفحه س ولی امروزه اینطور نیس. محتوا میتونه در شکلهای مختلفی باشه از جمله، اینفوگرافیک، عکس و حتی ویدیو. حالا میخوایم به شکلهای جور واجور محتوای وب بپردازیم. اول اینکه محتویات خیلی از سایتا از نوع متنی هستن. اینا واژه هایی هستن که در صفحات، پستهای وبلاگ، مقالات و چیزای دیگه ای به جز اینا خونده می شن و همونطور که دیدن متن مورد انتخاب ما و رابطه اون با کلیدواژهایی که در روش هدف دار سئو ما قرار دارن از اهمیت بالایی برخورداره ولی شکل فایل محتوا رو یادتون نره. فایلهای PDF، اسناد ورد و حتی اسلایدهای پرزنتاسیون همه شکلهایی از محتوا هستن که هر روزه با اونا مواجه میشیم و میتونن در فضای وب عرضه شن. با وجودی که ما میتونیم محتوای ‫اسناد رو به اچ تی ام ال تبدیل کنیم خیلی از افراد در مورد پرزنتاسیونا فکر نمی کنن. اگه شما اسلایدی داشته باشین که تازگیا نمایشش دادین پس به چه دلیل اونو در وب قرار ندین و با مخاطبان خود به اشتراک نذارین ؟ امروزه شرکتهای بیشتری اسلایدهای خود رو در سرویسهای میزبانی اسلاید مثل SlideShare آپلود میکنن. اونا لینکی واسه دانلود اونا قرار میدن تا مخاطبین بتونن اونا رو در لپ تاپ خود حمل کننده و با بقیه به اشتراک بذارن.

اونا کاتالوگی واسه به اشتراک گذاری و به کار گیری محتوا جفت و جور میکنن. ساختن عکسها میتونه یه راه عالی واسه بیان تصویر داستان و کمک به خوانندگان به تصور موضوع متن باشه. عکسها در فضای وب تکامل خاص خودشون رو داشتن. به معروفیت سایتهایی مثل Pinterest فکر کنین که به طور کامل با گروهی از عکسها تشکیل شده. هم اینکه موتورهای جستجو، عکسها رو هم فهرست میکنن. به گوگل میریم و نام برندی رو در Image Search جستجو میکنیم . یافته های مورد انتظاراتان نمایش یافت؟ از اونجایی که مردم توقع دارن که تصاویر بخشی از تجربه آنلاینشان باشه شما می تونین به موتورهای جستجو کمک کنین که اونو به عنوان بخشی از صفحه‫ بفهمن تا با جستجوی تصویری محتوای لازم پیدا شه. یکی دیگه از بخشهای محبوب محتوا، اینفوگرافیکا هستن. اینفوگرافیکها نماینگر مفهومی یا داده های زیادی به صورت تصویری هستن. اونا به افراد کمک میکنن تا اطلاعات زیادی رو به صورتی معنا دار با سرعت بالا دریافت کنن. اینفوگرافیکها معمولا فایلهای تصویری هستن و معمولا در صفحاتی که مضامین زیادی هست دیده می شن پس میتونن در فهرست موتورهای جستجو قرار گیرند. اگه یه اینفوگرافیک خوب طراحی شده باشه، به اشتراک گذاشته شده و در منابع دیگه هم قرار می گیرن.

چند سال پیش قرار دادن ویدیو روی صفحه ممکن نبود چون به این صورت کاربران به اینترنت پر سرعت و افزونه های دیگه نیاز پیدا می کردن اما امروزه همه جا ویدئوها وجود دارن و نه فقط بیشتر ما امروزه اینترنت پر سرعت داریم بلکه ما گوشیها و تبلتهایی رو هم در اختیار داریم. تولید ویدیو هیچوقت به اندازه امروزه اقتصادی نبوده و روایت داستان با صدا و‫ تصویر میتونه به صورتی پیام رو منتقل کنه که هیچوقت با متن و تصویر ممکن نیس. هم اینکه یادتون باشه که‫ شما می تونین محتوای ویدیو رو واسه موتورهای جستجو بهینه سازی کنین. با قرار دادن ویدیو در سرویسهای مشهور و انتخاب درست عنوان، توضیح ،تگها و دسته بندی ویدیو شما سریعتر در جستجوها پیدا میشین هم اینکه حتما بر ویدیو خود زیرنویس بذارین تا موتورهای جستجو بتونن اونو بخونن.

اقتصاد

یوتیوب یکی از سرویسهای میزبانی ویدئوه که کاربران میتونن به طور رایگان ویدئوهای خود رو آپلود کنن هم اینکه یوتیوب از داراییهای گوگله و در نتایچ جستجو نمایش پیدا میکنه. اگه شما محتوای ویدئویی رو تولید کنین، باید حتما یه شبکه یوتیوبی داشته باشین، ویدئوها رو در اونجا پست کنین و داده های متا رو پر کنین تا محتوای شما هر گاه که مشتریهای بالقوه جستجویتان میکنن بهتر نمایش پیدا کنن. وقتی که صحبت از تولید محتوا میشه، باید یادتون باشه که متن تنها گزینه موجود نیس. مخاطبین جور واجور از شکلای جور واجور مختلفی از محتوا استفاده میکنن و موتورهای جستجو قادر به فهرست کردن چیزای مختلفی هستن. باخبر شدن از محتویات موجود نه فقط‫ شما رو در پیدا کردن راه های بهتر واسه انتشار محتوا کمک میسازد بلکه شما رو در رقابتها سرپا نگه میداره.‬‬‬‬‬‬
‫‬