هویت برند (Brand Identity) چیست؟

دوست تون رو تصور کنین. چه تصوری از اون دارین؟

  • نام اون
  • چهره + استایل بدن + مدل مو + مدل لباس پوشیدن و… اون
  • اخلاق اون
  • ارزشا و عقاید اون
  • خاطراتی که با اون دارین.
  • بی مهریا یا لطفایی که به شما داشته
  • و…

این موارد و چندین مورد دیگه، هویت دوست شما رو تو ذهن تون شکل میده.

بسیار ، حالا برگردیم به برند. یه برند رو تصور کنین.

  • نام برند
  • لوگو + رنگ + المانای تبلیغاتی + بسته بندی محصول و…
  • ارزشایی که این برند نسبت به اونا متعهده.
  • انتظاراتی که از این برند دارین.
  • تعهد برند
  • اولین جمله ای که بعد از شنیدن نام این برند به ذهن تون می رسه.
  • و…

، اون تصوریه که شما (صاحب برند) می خواین مردم نسبت به شما داشته باشن…؛ این جمله خیلی غلطه!!!

جمله درست اینه که:

برند شما یه هویت داره (هویت چشمی برند، فقط بخشی از اون هستش). حالا این هویتی که برند شما داره، بخش کلی ای از «تصور مخاطبان نسبت به برند شما» رو می سازه.

چه هویتی رو واسه برند خود ستختین؟

گفتیم که هویت برند شما، بخش کلی ای از «تصور مخاطبان نسبت به برند شما» رو می سازه. شما دوست دارین چه تصوری از برند شما داشته باشن؟ هویت برندتون رو همون گونه شکل بدین.

مثلا این تصوریه که مردم از برند Nescafe دارن:
حالا برند Nescafe در روند برندینگ خود، باید خیلی مراقب هویت برندش باشه، که هیچکدام از این تداعیای ذهنی مردم رو نسبت به برندش تغییر نده (مگه این که خودش عمدا بخواد تغییری در تصور مردم بده).