متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری 

 
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد کاشان
دانشکده تحصیلات تکمیلی
 
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری
 
عنوان  
بررسی رابطه اجزای سرمایه فکری با ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامداران دربین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

شهریور 94
 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب

      عناوین                                                                           شماره صفحه

 
 
 
 
چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول کلیات تحقیق                                                                       
1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….. 3
2-1 تشریح و بیان موضوع ………………………………………………………………………………………………. 4
3-1 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق …………………………………………………………………………………. 4
4-1 اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….. 6
5-1 پرسش های تحقیق ………………………………………………………………………………………………….. 6
6-1 فرضیه های پژوهش …………………………………………………………………………………………………. 7
7-1 قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… 8
8-1 روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… 8
9-1روش گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………… 8
10-1 جامعه و نمونه  آماری ……………………………………………………………………………………………. 9
11-1 تعاریف نظری و عملیاتی برخی از واژه های مورد استفاده………………………………………….  9
12-1 خلاصه فصل و ساختار تحقیق ………………………………………………………………………………. 10
فصل دوم ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 13
2-2 بخش اول : سرمایه فکری ………………………………………………………………………………………. 13
1-2-2 تاریخچه و معرفی سرمایه فکری  ……………………………………………………………………. 13
 
 
 
 

      عناوین                                                                           شماره صفحه

 
 
2-2-2 اجزای تشکیل دهنده سرمایه فکری …………………………………………………………………… 14
1-2-2-2 ادوینسون و مالون……………………………………………………………………………………. 15
2-2-2-2 بروکینگ ……………………………………………………………………………………………….. 16
3-2-2-2 روس، روس، دراگونتی و ادوینسون…………………………………………………………… 18
4-2-2-2 استیوارت ………………………………………………………………………………………………. 20
5-2-2-2 سالیوان …………………………………………………………………………………………………. 21
6-2-2-2 بونتیس ………………………………………………………………………………………………….. 22
7-2-2-2 بونفور …………………………………………………………………………………………………… 23
3-2-2 اجماع درباره سرمایه فکری ………………………………………………………………………………. 26
1-3-2-2 سرمایه انسانی ………………………………………………………………………………………… 28
2-3-2-2 سرمایه ساختاری ……………………………………………………………………………………. 29
3-3-2-2 سرمایه اجتماعی/ مشتری ………………………………………………………………………… 30
4-2-2 سیر تحول تاریخی  سرمایه فکری …………………………………………………………………….. 31
3-2 بخش دوم : دلایل اندازه گیری سرمایه فکری ………………………………………………………………. 33
4-2 بخش سوم :روشهای اندازه گیری سرمایه فکری …………………………………………………………… 35
1-4-2 روشهای مستقیم سرمایه فکری …………………………………………………………………………. 35
2-4-2 روشهای سرمایه گذاری بازار یا ارزش بازار ………………………………………………………… 35
3-4-2 روشهای بازده دارایی ها …………………………………………………………………………………… 35
4-4-2 روشهای کارت امتیازی …………………………………………………………………………………….. 36
5-4-2 مدلهای اندازه گیری ارائه شده توسط محققان ……………………………………………………… 36
1-5-4-2 کیوی توبین …………………………………………………………………………………………… 36
2-5-4-2 حسابداری منابع انسانی …………………………………………………………………………… 37
3-5-4-2 ترازنامه نامشهود …………………………………………………………………………………….. 37
4-5-4-2 کارت امتیاز متوازن …………………………………………………………………………………. 37
5-5-4-2 هوش سرمایه انسانی………………………………………………………………………………… 38
 
 
 

      عناوین                                                                           شماره صفحه

 
 
6-5-4-2 حسابداری و هزینه یابی منابع انسانی ………………………………………………………… 38
7-5-4-2 مدل کارگزار فناوری………………………………………………………………………………… 39
8-5-4-2 امتیازات موزون مستند ………………………………………………………………………………39
9-5-4-2 هدایت کننده اسکاندیا …. ………………………………………………………………………….40
10-5-4-2 نمایشگر دارایی نامشهود…………………………………………………………………………. 41
11-5-4-2 ارزش بازار به ارزش دفتری …………………………………………………………………… 41
12-5-4-2 اندازه گیری ارزش نامشهود …………………………………………………………………… 41
13-5-4-2 شاخص سرمایه فکری ………………………………………………………………………….. 42
14-5-4-2 روش ارزشگذاری جامع ……………………………………………………………………….. 43
15-5-4-2 حسابداری برای آینده ……………………………………………………………………………. 43
16-5-4-2 ارزش بازار تخصیص یافته سرمایه گذار ………………………………………………….. 44
17-5-4-2 درآمد سرمایه دانش محور ……………………………………………………………………… 44
18-5-4-2 ایجاد ارزش جامع(فراگیر) …………………………………………………………………….. 44
19-5-4-2 جستجوگر ارزش ………………………… ……………………………………………………….45
20-5-4-2 ارزش گذاری دارایی فکری …………………………………………………………………… 45
21-5-4-2 گزارش منابع انسانی ……………………………………………………………………………… 46
22-5-4-2 رویکرد ارزش کل نگر ………………………………………………………………………….. 46
23-5-4-2 ضریب ارزش افزوده فکری …………………………………………………………………… 46
24-5-4-2 چرخه ممیزی دانش ……………………………………………………………………………… 47
25-5-4-2 نقشه داراییهای دانش …………………………………………………………………………….. 47
26-5-4-2 اندازه گیری و حسابداری سرمایه فکری ………………………………………………….. 47
27-5-4-2 کارت امتیاز زنجیره ارزش ……………………………………………………………………… 48
28-5-4-2 خطوط راهنمای مریتوم …………………………………………………………………………. 48
29-5-4-2 درجه بندی سرمایه فکری ……………………………………………………………………… 49
30-5-4-2 روش مالی اندازه گیری دارایی های نامشهود ……………………………………………..50
 
 
 

      عناوین                                                                           شماره صفحه

 
31-5-4-2 ارزشگذاری پویای سرمایه فکری ……………………………………………………………. 50
32-5-4-2 خطوط راهنمای دانمارک ………………………………………………………………………. 51
33-5-4-2 بهره هوشی کسب و کار ………………………………………………………………………… 51
5-2 بخش چهارم :ضریب ارزش افزوده فکری …………………………………………………………………… 51
1-5-2 مزیت روش ضریب ارزش افزوده فکری نسبت به سایر روشها………………………………. 53
6-2 بخش پنجم : مزایا و مشکلات اندازه گیری سرمایه فکری …………………………………………….. 54
1-6-2 مزایای اندازه گیری سرمایه فکری………………………………………………………………………. 54
2-6-2 مشکلات سنجش سرمایه فکری…………………………………………………………………………. 54
7-2 بخش ششم : ارزش افزوده سهامداران……………………………………………………………………………56
8-2 بخش هفتم : ارزش افزوده اقتصادی……………………………………………………………………………. 58
1-8-2 پیشینه و تکامل ارزش افزوده اقتصادی ……………………………………………………… 58
2-8-2 محاسبه ارزش افزوده اقتصادی …………………………………………………………………………59
9-2 بخش هشتم : پیشینه ی پژوهش سرمایه فکری……………………………………………………………… 60
1-9-2 تحقیقات انجام شده در خارج کشور………………………………………………………………… 60
2-9-2 تحقیقات انجام شده در داخل کشور…………………………………………………………………. 64
10-2 خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………. 69
فصل سوم روش تحقیق
1-3 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 71
2-3 روش تحقیق ……………………………. ……………………………………………………………………………71
3-3 قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………………………. 71
4-3 جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………… 72
5-3 جمع آوری داده های تحقیق ……………………………………………………………………………………. 72
6-3 نرم افزار آماری مورد استفاده …………………………………………………………………………………… 73
7-3 فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………………. 73
8-3 متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………….. 74
9-3 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق و نحوه محاسبه …………………………………………. 74
10-3 آزمون های آماری…………………………………………………………………………………………………. 77
 

      عناوین                                                                           شماره صفحه

11-3 خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………….. 80
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 82
2-4 تحلیل همبستگی متغیرهای مستقل…………………………………………………………………………….. 82
3-4 روش رگرسیون پانل دیتا و آزمون هاسمن………………………………………………………………….. 82
4-4 آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………… 84
1-4-4 آزمون فرضیه اصلی اول و  فرضیه های فرعی اول، دوم و سوم……………………………. 85
2-4-4 آزمون فرضیه اصلی دوم و  فرضیه های فرعی چهارم، پنجم و ششم…………………….. 88
5-4 خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………… 91
فصل پنجم خلاصه تحقیق و نتیجه گیری
1-5 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 93
2-5 خلاصه موضوع و روش تحقیق ……………………………………………………………………………….. 93
3-5 ارزیابی و تشریح آزمون فرضیه ها ……………………………………………………………………………. 93
1-3-5 فرضیه اصلی اول و  فرضیه های فرعی اول، دوم و سوم……………………………………….94
2-3-5 فرضیه اصلی دوم و  فرضیه های فرعی چهارم، پنجم، ششم  ………………………………..94
4-5 نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………….. 94
5-5 محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………………… 95
6-5 پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………… 95
1-6-5 پیشنهادات مبتنی بر تحقیق………………………………… …………………………………………….95
2-6-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی……………………………. …………………………………………….96
7-5 خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………………. 96
منابع و ماخذ :
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………. 97
منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………… 98
پیوست ها:
خروجی نرم افزار Eviews…………………………………………………………………………………………………..101
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………….104
 
 
فهرست اشکال

      عناوین                                                                          شماره صفحه

 
 
 
 
شکل 1-2 عناصر تشکیل دهنده سرمایه فکری از دیدگاه ادوینسون و مالون…………………………………….. 16
شکل 2-2 طرح ارزش سرمایه فکری بروکینگ……………………………………………………………………………. 17  
شکل 3-2 نمودار سرمایه فکری روس و همکاران ………………………………………………………………………..19
شکل 4-2 سلسله مراتب سرمایه فکری روس و همکاران ………………………………………………………………19
شکل 5-2 هدایت کننده روس…………………………………………………………………………………………………… 20
شکل 6-2 مدل سرمایه فکری استیوارت ………………………………………………………………………………………21
شکل 7-2 طرح سرمایه فکری سالیوان……………………………………………………………………………………….. 22
شکل 8-2 عناصر تشکیل دهنده سرمایه فکری از دیدگاه بونتیس…………………………………………………… 23
شکل 9-2 شاخص پویای سرمایه فکری بونفور ………………………………………………………………………….. 24
شکل 10-2 چارچوب مدل بونفور ……………………………………………………………………………………………. 25
شکل 11-2 معرفی نقشه سرمایه فکری ……………………………………. ………………………………………………..27
شکل 12-2 مدل پالیک ……………………………………………………………………………………………………………. 52
 
 
فهرست جداول

      عناوین                                                                          شماره صفحه

 
 
 
 
جدول 1-4 : آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای مستقل……………………………………………………. 82
 
جدول 2-4 : تحلیل رگرسیون ارزش افزوده سهامداران و زیر مجمو عه های سرمایه فکری …………. 87
 
جدول 3-4 : تحلیل رگرسیون ارزش افزوده اقتصادی و زیر مجمو عه های سرمایه فکری………………90


 
 
چکیده
 
عصر حاضر عصر حاکمیت دانش بر جوامع و شرکتها می باشد. دانشمندان، قرن بیستم را قرن اقتصاد صنعتی و متکی به منابع و داراییهای مشهود می دانستند اما قرن بیست و یکم به عنوان قرن اقتصاد دانش محور مبتنی بر سرمایه فکری شناخته می شود. در اقتصاد دانش محور شرکت ها تنها محصولات خود را تولید یا خدمات خود را ارائه نمی کنند، بلکه برای باقیماندن در اقتصاد رقابتی اقدام به ارزش آفرینی و نوآوری می کنند. بسیاری از صاحبنظران اعتقاد دارند که سرمایه فکری مهمترین عامل در خلق ارزش و ایجاد ارزش افزوده در شرکتها و عملکرد قابل قبول آنها می باشد.
 هدف این تحقیق بررسی تاثیر اجزای سرمایه فکری بر ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامداران  شرکت در بورس اوراق بهادار تهران  از مدل ضریب ارزش افزوده فکری می باشد .
روش انجام این تحقیق، شامل مطالعه اسنادی و کتابخانه ای است. روش تحقیق از نظر ماهیت و اهداف، کاربردی می باشد. وهمچنین روش تحقیق از نظر شیوه انجام، مبتنی بر تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار Eviews می باشد.
نمونه آماری تحقیق شامل 131 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای یک دوره 9 ساله از سال 1384 تا سال 1392 می باشد.
یافته های تحقیق نشان داد بین سرمایه فکری با ارزش افزوده سهامداران و ارزش افزوده اقتصادی ارتباط معنی دار و مثبتی وجود دارد
 
کلید واژه ها: ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده سهامداران، ضریب ارزش افزوده فکری
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فصل اول
کلیـــــات
                                           تحقیق
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1-1 مقدمه
سرمایه‏ فکری[1]، شامل دانش، مهارت، ارتباطات وسایر عناصر می باشد. سرمایه فکری به عنوان یک عامل اصلی و کلیدی در برتری و حفظ مزیت رقابتی شرکتها شناخته می شود و بسیاری از پژوهشگران معتقدند که نقش سرمایه فکری به عنوان منبع اصلی مزیت رقابتی شرکتها روز به روز بیشتر می شود.(ادوینسون[2] و مالون[3]، 1997)
قرن حاضر را باید قرن تغییر از اقتصاد صنعتی به سوی اقتصاد دانش محور دانست. قرنی که در آن از اهمیت سرمایه های مادی و فیزیکی کاسته شده و بر اهمیت سرمایه های غیر فیزیکی مانند سرمایه های دانشی وفکری افزوده شده است.در اقتصاد دانش محور کنونی نقش منابع دانشی، مهارتهای کارکنان و به طور کلی سرمایه های فکری در مقایسه با سایر منابع به منظور خلق ارزش، تولید ثروت و حفظ مزیت رقابتی شرکتها پررنگ تر شده است به طوری که اکثر شرکت های موفق اعتقاد دارند که سرمایه گذاری در سرمایه فکری برای آنها بسیار حیاتی است و اکثر مدیران شرکتها نیز بر این باورند که سرمایه فکری مهمترین محرک خلق ارزش و افزایش ارزش بازار شرکت می باشد.(مار[4]، 2005)
اگر چه بیشتر مدیران اجرایی در سراسر دنیا بر تاثیر بالای سرمایه فکری بر موفقیت آینده شرکت تاکید دارند و سرمایه فکری را عاملی مهم در افزایش ارزش بازار شرکت می دانند اما رویکردشان در قبال اندازه گیری، مدیریت و گزارشگری سرمایه فکری بسیار ضعیف بوده و در مواردی اصلا وجود ندارد.(کمبل[5]، 2010)
با توجه به موارد فوق، شناسایی، ارزشگذاری و مدیریت سرمایه فکری به امری بسیار مهم و حیاتی برای شرکتها تبدیل شده است. مدیران باید از میزان سرمایه فکری موجود در شرکت آگاهی داشته باشند تا بتوانند سرمایه فکری شرکت را به نحو مطلوب مدیریت کنند . استفاده کنندگان از صورت های مالی نیز باید از میزان سرمایه فکری شرکت آگاهی داشته باشند تا بتوانند آینده شرکت را پیش بینی و تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ کنند. بنابراین شناسایی و ارزشگذاری درست و صحیح سرمایه فکری شرکتها هم برای مدیران و هم برای استفاده کنندگان از صورت های مالی امری ضروری می باشد که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود.
در این تحقیق، رابطه اجزای سرمایه فکری با ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامداران  که جزء معیارهای نوین ارزیابی عملکرد می باشند مورد بررسی قرار می گیرد و نیز در این فصل به تشریح موضوع تحقیق، ضرورت و اهداف پژوهش پرداخته خواهد شد. همچنین فرضیه های تحقیق، تعاریف مربوط به برخی از واژه های استفاده شده در پژوهش، روش تحقیق و جامعه آماری ارائه می گردد.
 
1-2 تشریح و بیان موضوع
در طول دهه 1980، مفروضات و عقاید نئوکلاسیک ها از سوی نگرش مبتنی بر منابع به چالش کشیده شد. بنابر اظهارات “پن روس” مزیت رقابتی تنها با ترکیبات مختلفی از محصولات و بازارها در یک صــنعت معین به دست نمی آید ،  بلــکه عمــدتاً از تفاوت در انواع مختلف منابع ســازمانی نشاٌت می گیرد .از آنجایی که منابع همیشه قابل انتقال ، قابل تقلید و یا جایگزینی نمی باشد؛ ضروری است تا برای شناسایی منابع واقعی و پایدار به جای توجه به بیرون ، توجه جدی به درون شرکت ها به عمل آورد. سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند. اقتصادی که درآن دانش و دارایی های نامشهود به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها شناخته شده است. امروزه نحوه ی استفاده از دارایی های نامشهود تاثیر بسیار مهمی در موفقیت وبقای سازمان ها دارد به طوری که این موضوع باعث به وجود آمدن حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی جدیدی در مدیریت شده است.در یک طبقه بندی ساده دارایی های نامشهود به دو دسته تقسیم می شود که یکی از مهـمترین اجزاء آن سرمایه فکری است که تاثیر مهمی بر روی عملکرد و پیاده سازی استراتژی های سازمانی دارد . از این رو شناسایی و اندازه گیری و مدیریت این سرمایه فکری دارای اهمیت خاص است .(گلدی صدقی ،125،1386)
 
با توجه به مطالب بیان شده و نقش کلیدی سرمایه فکری در برتری شرکت ها و افزایش ارزش بازار شرکت ها ،یافتن روشهایی جهت اندازه گیری سرمایه فکری و بررسی ارتباط سرمایه فکری با ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامداران شرکتها جهت تایید مطالب بیان شده از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
این تحقیق در پی کسب شواهدی در زمینه ارتباط بین سرمایه فکری با ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامداران شرکت ها می باشد و جهت اندازه گیری سرمایه فکری از مدل پالیک استفاده شده است .
 
 
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
رونق پس از جنگ جهانی دوم، بازارفروش وسیعی را در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ایجاد کرد. تجارت جهانی به سمت بازار خریداران سوق پیدا کرد و زمانی که این بازارها اشباع  شدند، محصولات تولید شده را جذب نمی کردند. وجود مصرف کنندگان مطلع و تنوع طلب باعث شد که سرعت نوآوری بیشتر و چرخه عمر محصولات کاهش پیدا کند. به تدریج خلاقیت و نوآوری تبدیل به امری حیاتی گردید و عواملی مانند تحقیق و توسعه ، نام تجاری و الگوها برای دستیابی به مزیت رقابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار شدند. در اقتصادهای توسعه یافته، یک تغییر اساسی از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دانش محور بر مبنای سرمایه فکری صورت گرفت. در اقتصاد دانش محور داراییهای نامشهود بیشتر از داراییهای فیزیکی و  سایر داراییها موجب ایجاد سود های آتی   می شوند.(مار و اسپندر[6]، 2004)
علی رغم تغییرات صورت گرفته، محدودیت های موجود در استانداردهای حسابداری و قوانین و مقررات شناسایی داراییها باعث شد که بسیاری از داراییهای نامشهود در ترازنامه قابل شناسایی نباشند، به ویژه داراییهایی که در داخل شرکت ها تولید می شدند.در اواخر دهه 80 میلادی دانشگاهیان و صاحبنظران حسابداری افزایش نگرانی خود را در این زمینه اعلام کردند و بیان داشتند که اگر قوانین و استانداردهای حسابداری نمی توانند خود را با افزایش نیاز به تهیه اطلاعات مرتبط با سرمایه گذاری در سرمایه فکری وفق دهند، گزارشات مالی مربوط بودن خود را از دست خواهند داد. یک اثر قابل مشاهده در مورد از دست رفتن و کاهش مربوط بودن اطلاعات حسابداری،افزایش شکاف بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکت ها در بین دهه های 80 و 90 میلادی و به ویژه در سالهای اخیر می باشد. شکاف بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکت ها را تنها با توجه به نرخ رشد سود نمی توان توجیه کرد و بیشتر به عدم شناسایی سرمایه فکری در صورت های مالی مربوط می شود به ویژه اینکه سرمایه گذاری در داراییهای نامشهود و پروژه های تحقیق و توسعه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از جمله ایالات متحده در خلال سالهای 1953 تا 1997 تقریبا دو برابر شد، در حالی که سرمایه گذاری در داراییهای ثابت افزایش چندانی پیدا نکرد.(مار، 2005)
با توجه به افزایش اهمیت سرمایه فکری و تاثیر آن بر عملکرد مالی و سودآوری  شرکتها و نقش آن درافزایش ارزش بازار شرکت ها، تحقیقات زیادی در دهه گذشته بر روی موضوع سرمایه فکری در زمینه ی اندازه گیری، گزارشگری و مدیریت سرمایه فکری صورت گرفته است و در بسیاری از تحقیقات بر ضرورت توجه ویژه به سرمایه فکری به عنوان عاملی کلیدی در حفظ مزیت رقابتی و خلق ارزش شرکت تاکید شده است.
در این تحقیق با توجه به افزایش اهمیت سرمایه فکری، به بررسی ارتباط بین سرمایه فکری با ارزش بازار ، عملکرد مالی ، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامداران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازیم تا اثبات کنیم آیا سرمایه فکری بالا منجر به عملکرد مالی بهتر شرکت ها ، افزایش ارزش بازار ، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامداران آنها می شود. یافته های این تحقیق به طور ویژه ای برای مدیران سودمند می باشد  زیرا نشان می دهد که مدیران باید از اهمیت سرمایه فکری آگاهی داشته باشند و بدانند که دانش عاملی اساسی در جهت افزایش توانایی شرکت و باقی ماندن در بازار رقابتی می باشد.
 
1-4 اهداف تحقیق
هدف کلی این تحقیق، بررسی ارتباط بین سرمایه فکری با ارزش بازار ، عملکرد مالی ، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامداران شرکت ها می باشد.در این تحقیق برای سنجش سرمایه فکری از ضریب ارزش افزوده فکری پالیک استفاده می شود و ارتباط آن را با ارزش بازار ، عملکرد مالی ، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامداران شرکت ها بررسی می گردد. در این تحقیق به بررسی این موضوع می پردازیم که هر یک از اجزای سرمایه فکری شامل سرمایه ساختاری[7]، سرمایه انسانی[8]، سرمایه بکار گرفنه شده [9] دارای قدرت تبیین متفاوتی برای ارزش بازار ، عملکرد مالی ، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده سهامداران شرکت ها می باشند.
این تحقیق، همچنین بر این موضوع تاکید می کند که سرمایه فکری عاملی قدرتمند در بالا بردن ارزش واحد تجاری و بهبود عملکرد مالی و سودآوری شرکت ها می باشد و مدیران به منظور ماندن در عرصه رقابت جهانی  باید توجه ویژه ای به سرمایه فکری و مدیریت صحیح آن داشته باشند.
 
[1] .  Intellectual capital (IC)
[2] . Edvinsson
[3] . Malone
[4].  Marr
[5] . Campbell
[6] . Spender
[7] Structural Capital(SC)
[8]– Human Capital (HC)
[9] – Capital Employed
تعداد صفحه :118
قیمت :37500 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تمایز بین بازده مثبت و منفی در تعیین رابطه ...

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  [email protected]

دسته‌ها: رشته حسابداری