متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت 

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت اجرایی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
­رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک
عنوان:
تأثیر قابلیت های سیستم های اطلاعاتی زنجیره تأمین بر کسب مزیت رقابتی
شهریور ماه 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                       صفحه
فصل اول کلیّات پژوهش
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش… 5
1-4- اهداف پژوهش… 6
1-5- چارچوب مفهومی تحقیق.. 6
1-6- فرضیه های پژوهش… 7
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش… 8
1-7-1- تعریف مفهومی متغیرها 8
1-7-1-1- مزیت رقابتی.. 8
1-7-1-1-1- انعطاف پذیری زنجیره تأمین.. 8
1-7-1-1-2- پاسخگویی به مشتری.. 8
1-7-1-1-3- بهای تمام شده محصول. 9
1-7-1-2- قابلیت های اطلاعاتی زنجیره تأمین.. 9
1-7-1-2-1- ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی.. 9
1-7-1-2-1-1- ظرفیت پرسنلی/ رهبری سیستم های اطلاعاتی.. 9
1-7-1-2-1-2- ظرفیت برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی.. 10
1-7-1-2-2- صلاحیت رابطه ای بین سازمانی.. 10
1-7-1-2-2-1-اعتماد متقابل.. 10
1-7-1-2-2-2-کیفیت اطلاعات… 10
1-7-2- تعریف عملیاتی متغیرها 10
1-7-2-1- مزیت رقابتی.. 10
1-7-2-2- قابلیت های اطلاعاتی زنجیره تأمین.. 11
1-8- قلمرو پژوهش… 11
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 13
2-2- مزیت رقابتی.. 13
2-2-1- مزیت رقابتی پایدار. 16
2-2-2- تئوری های مزیت رقابتی.. 18
2-2-2-1- تئوری سازمان صنعتی.. 18
2-2-2-2- تئوری منبع محور. 20
2-2-2-3- تئوری شومپترین.. 24
2-2-3- ابعاد مزیت رقابتی در این پژوهش… 25
2-2-3-1- انعطاف پذیری زنجیره تأمین.. 25
2-2-3-2- پاسخگویی به مشتری.. 26
2-2-3-3- بهای تمام شده محصول. 27
2-3- مدیریت زنجیره تامین.. 27
2-3-1- ساختار زنجیره تأمین.. 31
2-3-2- مؤلفه های اصلی مدیریت زنجیره تأمین.. 33
2-3-3- اهداف مدیریت زنجیره تأمین.. 36
2-3-4- مدل های زنجیره تأمین.. 36
2-3-5- قابلیت های اطلاعاتی زنجیره تأمین.. 40
2-3-5-1- ظرفیت سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی.. 41
2-3-5-1-1- ظرفیت برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی.. 42
2-3-5-1-2- ظرفیت پرسنلی/ رهبری سیستم های اطلاعاتی.. 43
2-3-5-2- صلاحیت رابطه ای بین سازمانی.. 43
2-3-5-2-1-اعتماد دوجانبه. 45
2-3-5-2-2- کیفیت اطلاعات… 46
2-3- پیشینه تحقیق.. 47
2-3-1- پیشینه های تحقیق در داخل کشور. 47
2-3-1- پیشینه های تحقیق در خارج از کشور. 52
فصل سوم روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه. 59
3-2- روش تحقیق.. 59
3-3- جامعه آماری.. 59
3-4- روش و ابزار گردآوری اطلاعات… 60
3-5- روایی و پایایی پرسشنامه. 61
3-5-1- روایی پرسشنامه. 61
3-5-2- پایایی پرسشنامه. 61
3-6- روش های آماری تجزیه وتحلیل داده ها 62
3-6-1- بخش توصیفی داده ها 62
3-6-2- بخش تحلیل استنباطی داده ها 62
فصل چهارم تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
4-1- مقدمه. 66
4-2- توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. 67
4-3- بررسی نرمال بودن متغیرها 80
4-4- آمار استنباطی.. 80
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه. 85
5-2- خلاصه نتایج پژوهش… 85
5-2-1- نتایج آمار توصیفی.. 85
5-2-2- نتایج آمار استنباطی.. 86
5-3-تحلیل نتایج پژوهش… 86
5-4- پیشنهادات تحقیق.. 88
5-5- محدودیت های تحقیق.. 89
5-6- پیشنهادات آتی.. 90
منابع. 91
پیوست… 98
چکیده
ازآنجایی که مدیریت زنجیره تأمین شیوه ای باارزش برای کسب مزیت رقابتی است، این پژوهش به بررسی این امر می پردازد که قابلیت های اطلاعاتی زنجیره تأمین، چطور برای کسب مزیت رقابتی مفید خواهند بود. در این راستا اجزای قابلیت های اطلاعاتی زنجیره تأمین از حیث ظرفیت سیستم اطلاعاتی بین سازمانی و صلاحیت رابطه ای بین سازمانی (اعتماد متقابل و کیفیت اطلاعات) شناسایی و روابط میانشان با استفاده از یک مدل مفهومی موردمطالعه قرار گرفت. داده های این پژوهش از 103 شرکت کوچک و متوسط فعال در شهر صنعتی رشت، به روش پیمایشی جمع آوری و سپس از روش مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. نتایج کسب شده از این پژوهش نشان می دهد که ظرفیت سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی نقش پشتیبانی کننده از اعتماد متقابل و کیفیت اطلاعات برای کسب مزیت رقابتی داراست. همچنین نشان داده شد که اعتماد متقابل به طور مستقیم بر مزیت رقابتی تأثیر نداشته بلکه تأثیر آن غیرمستقیم و به واسطه کیفیت اطلاعات می باشد.
کلمات کلیدی: مدیریت زنجیره تأمین، قابلیت اطلاعاتی، اعتماد متقابل، مزیت رقابتی

1-1- مقدمه

در این فصل سعی بر آن است تا با ارائه چارچوب کلی پژوهش، بینشی فراگیر ارائه شود تا درک فصول بعدی ممکن گردد، لذا در ابتدا به بیان مسئله و مشکلی که پژوهشگر را به پژوهش پیرامون آن واداشت خواهیم پرداخت و با ارائه یک مدل مفهومی این بخش را به پایان می رسانیم. سپس اهمیت و ضرورت انجام پژوهش را مورد ارزیابی قرار می دهیم؛ و پس ازآن به بیان اهداف پژوهش که قصد داریم با انجام این پژوهش به آن دست یابیم می پردازیم سپس به تدوین فرضیه های پژوهش با توجه به مدل مفهومی پژوهش می پردازیم. بعدازآن به بیان تعریف مفهومی عملیاتی متغیرهای پژوهش پرداخته و در انتها قلمرو پژوهش را که شامل قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی پژوهش است را شرح خواهیم داد.

1-2- بیان مسئله

نگاهی نافذ به جهان پیرامون این حقیقت را آشکار می کند که جهان امروز بسیار متفاوت از گذشته است. در این راستا از ویژگی های مسلم جهان امروز می توان به جهانی شدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد در اکثر بازارها، رقابت بر مبنای زمان، انبوه اطلاعات و کار آیی ارتباطات و دانش و افزایش زادوولد اشاره کرد. این بیانگر یکپارچگی بازارهای جهانی و پیچیدگی روزافزون بازارها و پویایی محیط فراروی شرکت ها و سازمان هاست. در چنین فضایی این سؤال اساسی قابل طرح است که: راز بقا و موفقیت سازمان ها در دنیای رقابتی امروز چیست؟ با نگاهی به ادبیات مربوطه و بررسی نظریات متخصصان مدیریت استراتژیک پاسخ سؤال را در ایجاد، حفظ و تداوم مزیت رقابتی پایدار درمی یابیم به این معنا که صاحب نظران معتقدند سازمان ها برای مصون ماندن از امواج سهمگین محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی، چاره ای جز کسب و تداوم مزیت رقابتی پایدار ندارند. (حاجی پور و مؤمنی 1388)
از سوی دیگر منشأ و سرچشمه مزیت رقابتی، امروزه از درون شرکت ها به زنجیره تأمین آن ها منتقل شده است؛ و اگر شرکت ها می خواهند در مصاف با رقبای خود به برتری برسند، باید با اعضای زنجیره تأمین خود برای کاهش هزینه های اضافی و به حداقل رساندن «هزینه کل زنجیره تأمین» همکاری کنند (شاهرودی و صانعی، ۱۳۹۰).
بر این اساس فعالیت هایی مانند تهیه مواد، برنامه ریزی برای تولید محصول، انبارداری، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که قبلاً در سطح شرکت انجام می شد، به سطح زنجیره تأمین انتقال یافته است. مسئله اساسی در یک زنجیره تأمین، مدیریت، کنترل و هماهنگی فعالیت هاست. مدیریت زنجیره تأمین این کار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند محصولات را باکیفیت و خدمات قابل اطمینان، در اسرع وقت و با حداقل هزینه دریافت کنند. سرعت بالای تغییرات و عدم قطعیت در بازارها سبب شده است تا شناخت سازمان ها از زنجیره های تأمینی که در آن ها عضویت دارند و نقشی که در آن ها بازی می کنند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار شود (دلوی اصفهانی و همکاران 1393). به نظر می رسد یکی از استراتژی های نوین در کسب مزیت رقابتی مقوله مدیریت زنجیره تأمین می باشد (Tummala et, 2004).
در دهه پیش، نقش سیستم های بین سازمانی (IOS)[1] در زنجیره تأمین در میان محققان به منزله راهی برای سودآوری عملکردی، مالی و رابطه ای پیشنهادشده است. بااین حال، چنین پیشنهادشده است که فناوری اطلاعات خاص به تنهایی نمی تواند منبع مزیت رقابتی پایدار برای شرکت باشد. ادبیات سیستم اطلاعاتی فعلی مبین آن است که شرکت ها به توسعه توانمندی های بین سازمانی نیاز دارند که شرکت را با شرکای زنجیره تأمین خودشان ادغام می کنند تا برای شرکت ارزش بیافریند. این قابلیت ها شامل رابطه ای دوسویه بین خریدار و فروشنده سطح بالای دانش بین سازمانی و توانمندی رابطه ای (مثل اعتماد و اختیار) یک شرکت مرکزی در شبکه بندی با شرکای زنجیره تأمینش می باشد. از این منظر قابلیت های اطلاعاتی زنجیره تأمین به منزله منبعی که قابلیت های اطلاعاتی شرکت چطور به نحوی با شرکای زنجیره تأمین تعامل برقرار می کند که درنتیجه تأثیر برای مزیت رقابتی شرکت پیشنهادشده اند. بااین حال، هنوز چیزهای زیادی در خصوص این امر ناشناخته مانده است که قابلیت های اطلاعاتی شرکت چطور به نحوی با شرکای زنجیره تأمین تعامل برقرار می کند که درنتیجه تأثیربخشی کلی شرکت و زنجیره تأمینش ارتقا پیدا کند (Hee Youn et al, 2014).
تکمیل قابلیت در حالی وجود دارد که اگر یک منبع در حضور منبعی دیگر پیامدهای برتری خلق کند، ارزش آن بالاتر برود. در حیطه سیستم های اطلاعات باید گفت که سیستم های اطلاعاتی به منزله منابع مکملی قلمداد می شوند که ارزش سایر منابع و قابلیت های سازمانی را ارتقاء می بخشند. با پذیرش این امر، چنین استدلال می کنیم که ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی (IOISC)[2] می بایست باصلاحیت رابطه ای بین سازمانی (IORC)[3] تکمیل گردد. ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی پیش نیاز تسهیل تسهیم اطلاعات بین شرکای زنجیره تأمین است. زمانی که این ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی تحقق یابد، به صورتی مثبت به ارتقای صلاحیت رابطه ای بین سازمانی انجامد. از طریق تلفیق ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی و صلاحیت رابطه ای بین سازمانی، شرکت ها به توسعه قابلیت های اطلاعاتی می پردازند. قابلیت هایی که برای شرکت مزیت رقابتی به ارمغان خواهند آورد (Hee Youn etal, 2014).
دو مورد از صلاحیت های رابطه ای بین سازمانی مهم که این پژوهش بر روی آن ها برای تمرکز می کند، کیفیت اطلاعات و اعتماد متقابل می باشد.
کیفیت اطلاعات زمانی حاصل می شود که یک شرکت مرکزی و شرکای زنجیره تأمین آن، اطلاعات استراتژیک و عملی را در روابطی مطمئن به اشتراک بگذارند (Hee Youn et al, 2014)؛ و اعتماد متقابل یک سرمایه رهبری مهم است که به واسطه آن شرکت های شریک با میل و رغبت در عملیات کسب و تسهیم اطلاعات دخیل می گردند (Hee Youn et al, 2014). درواقع اعتماد متقابل به عنوان یک کیفیت رابطه موردنیاز است که توسط آن کیفیت اطلاعات (یعنی نتیجه تعامل) حاصل می گردد (Hee Youn et al, 2014).
این پژوهش برای اولین بار بر روی شرکت های کوچک متوسط شهر صنعتی رشت اجرا می شود؛ و بر روی این موضوع تمرکز می کند که چگونه ظرفیت سیستم بین سازمانی در تعامل با صلاحیت رابطه ای بین سازمانی که شامل اعتماد متقابل و کیفیت اطلاعات است منجر به این می شوند که قابلیت های سیستم های اطلاعاتی زنجیره تأمین تبدیل به یک مزیت رقابتی برای سازمان شوند. تا به این سؤال اساسی پاسخ داده شود که آیا قابلیت های سیستم های اطلاعاتی زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی شرکت ها تأثیرگذار است یا خیر.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه رابطۀ مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در گمرک جمهوری ...

1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش

شرکت ها همواره درصدد بوده اند که مزیت رقابتی شان را برای افزایش سودآوری و سهم بازار ارتقاء دهند (zhang, 2011). هر سازمانی، اعم از شرکت های بزرگ، شرکت های دولتی، یا کسب و کارهای کوچک می خواهند خواسته های مشتریان و سهامداران گوناگون را برآورده سازند. بنابراین نیازمند مواد، تجهیزات، تسهیلات و تأمین کنندگانی از سازمان های دیگر هستند و عمل کرد یک سازمان به وسیله فعالیت های سایر سازمان هایی که تشکیل زنجیره تأمین می دهند، تحت تأثیر قرار می گیرد. کارایی و اثربخشی هر سازمانی، حاصل عملکرد مدیریت و ساختار زنجیره تأمین آن سازمان است. رمز بقای سازمان های امروزی در درک و شناخت نیاز مشتریان و پاسخگویی سریع به این نیازها نهفته است (رحمان سرشت و افسر، 1387).
ازآنجایی که عملاً به وسیله مدیریت زنجیره تأمین مناسب می توان قابلیت سودآوری حال و آینده یک مؤسسه را افزایش داد، مدیریت زنجیره تأمین برای یک شرکت مهم است (گیوریان و دیندار فرکوش، 1390).
سه عامل موجب شده تا مدیریت زنجیره تأمین به صورت جدی دنبال شود: (گیوریان و دیندار فرکوش، 1390)
1- انقلاب اطلاعات
2- تقاضای مشتریان در جهت خرید کالای باکیفیت و هزینه کمتر که به موقع تحویل شود و خدمات بعد از فروش بهتری داشته باشد.
3- ضرورت ارتباطات وسیع تر بین سازمان های درگیر در فعالیت رقابتی.
با توجه به مطالبه فوق و وجود نیروی انسانی جوان و با سطح تحصیلات بالا و نرخ بالای بیکاری در استان گیلان و محدودیت در جذب نیروی انسانی در بخش کشاورزی و همچنین عدم وجود زیرساخت های مناسب در بخش خدمات اهمیت بخش صنعت در این استان دوچندان می شود. با توجه به این نکات و مدنظر قرار داشتن این نکته که اکثر واحدهای تولیدی استان از نوع واحدهای کوچک و متوسط و با ویژگی های خاصه این نوع بنگاه ها هستند ضروری است تا تحقیقی جهت شناسایی مزیت های رقابتی پایدار از طریق سیستم های اطلاعاتی زنجیره تأمین به عمل آید تا بتواند با ارائه پیشنهادهای کاربردی در جهت بهبود وضع، رشد و ارتفاع صنایع تولیدی کوچک و متوسط استان گیلان کارساز باشد.

1-4- اهداف پژوهش

هدف از این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت سیستم های اطلاعاتی زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی می باشد. لذا قصد داریم تأثیر قابلیت سیستم های اطلاعاتی زنجیره تأمین را بر مزیت رقابتی بسنجیم. ابعاد قابلیت های اطلاعاتی زنجیره تأمین در این تحقیق عبارت اند از: ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی (IOISC) و صلاحیت رابطه ای بین سازمانی (IORC). چارچوب تحقیقاتی و نتایج تجربی این تحقیق، می تواند نقش قابلیت های اطلاعاتی زنجیره تأمین را پررنگ تر از قبل کند. مشخصاً موارد زیر در این تحقیق بررسی می شوند:
1- سنجش تأثیر قابلیت سیستم اطلاعات بین سازمانی بر اعتماد متقابل بین شرکت ها
2- سنجش تأثیر قابلیت سیستم اطلاعات بین سازمانی بر کیفیت اطلاعات بین شرکت ها
3- سنجش تأثیر اعتماد متقابل بر کیفیت اطلاعات بین شرکت ها
4- سنجش تأثیر اعتماد متقابل بر مزیت رقابتی شرکت ها
5- سنجش تأثیر کیفیت اطلاعات بر مزیت رقابتی شرکت ها

1-5- چارچوب مفهومی تحقیق

چارچوب مفهومی، مبنایی است که طرح کلی پژوهش بر آن استوار است. این چارچوب، شبکه ای از روابط بین متغیرهایی است که بر اساس نتایج مصاحبه ها، مشاهدات و یا بررسی پیشینه ی پژوهش، شناسایی شده اند (دانایی فر و همکاران 1392).
مدل مفهومی پژوهش حاضر در شکل 1-1 به تصویر کشیده شده است. در این مدل مزیت رقابتی متغیر وابسته، ظرفیت سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی زنجیره تأمین متغیر مستقل و اعتماد متقابل و کیفیت اطلاعات متغیر میانجی می باشد. این مدل برای اولین بار در صنایع تولیدی کوچک و متوسط شهر صنعتی رشت اجرا می گردد تا بتوان از نتایج حاصل از آن برای بهبود مزیت رقابتی شرکت ها استفاده نمود.
تعداد صفحه :127
قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  [email protected]

دسته‌ها: رشته مدیریت