متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت 

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات فارس
  دانشکده علوم پایه
 پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدM.Sc
 رشته: مدیریت صنعتی     گرایش: تولید
 عنوان:
تاثیر پیاده سازی نظام چهار مرحله ای مدیریت دانش بر کارآیی کارکنان شعب بانک ملی شرق فارس
سال تحصیلی: 94-1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان                                                                                                           صفحه
چکیده 1
فصل اول:کلیات
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسئله. 4
1-3 اهمیت وضرورت پژوهش… 5
1-4 اهداف تحقیق.. 5
1-5 سؤالات تحقیق.. 5
1-6 متغیرهای تحقیق.. 6
1-7 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 6
1-7-1 تعاریف نظری.. 6
1-7-2  تعاریف عملیاتی متغیرها 7
1-8  قلمرو تحقیق.. 7
1-9 ساختار تحقیق.. 7
فصل دوم:مبانی نظری تحقیق
2-1  مقدمه. 10
2-2 دانش… 11
2-2-1  تعریف دانش… 13
2-3 داده و اطلاعات… 14
2-3-1  مقایسه داده، اطلاعات و دانش و اجزای آن. 15
2-4 انواع دانش… 17
2-4-1 دانش ضمنی.. 17
2-4-2  دانش صریح.. 17
2-5 ابزارها و روشهایی جهت تبدیل دانش ضمنی به آشکار. 18
2-6 مدیریت دانش… 19
2-6-1 تعاریف مدیریت دانش… 20
2-6-2 تاریخچه مدیریت دانش… 22
2-6-3 مزایای مدیریت دانش… 23
2-6-4 اهداف مدیریت دانش… 24
2-6-5  اهمیت چارچوب مدیریت دانش… 27
2-6-6 عوامل موثر بر مدیریت دانش… 27
2-6-7 سیستم های مدیریت دانش… 28
2-6-7-1 فرهنگ… 30
2-6-7-2 فرهنگ سازمانی.. 30
2-6-7-3 فرهنگ و اشتراک دانش… 32
2-6-8 نسل های مدیریت دانش… 34
2-6-9 چرخه مدیریت دانش… 34
2-6-9-1 یافتن دانش… 35
2-6-9-2 خلق دانش… 36
2-6-9-3 اشتراک دانش… 37
2-6-9-4-موانع اشتراک دانش… 39
2-6-9-5- فناوری و اشتراک دانش… 40
2-6-10- استفاده از دانش… 40
2-6-11-  ارزیابی دانش… 41
2-6-12- آشکارسازی دانش یا تبدیل دانش ضمنی به صریح.. 42
2-6-13 مدیریت دانش و سازمان ها 44
2-6-13-1 مزایای مدیریت دانش در سازمان. 45
2-6-13-2 موانع اجرای مدیریت دانش در سازمان. 46
2-6-14 پیاده سازی مدیریت دانش… 47
2-6-14-1 موانع پیاده سازی مدیریت دانش… 48
2-6-14-2 سیر تکاملی مدیریت دانش… 49
2-7  معرفی بعضی از مدلها و چارچوب های مدیریت دانش… 51
2-7-1 مدل « هیسیگ » 51
2-7-2  مدل مارک « م. مک الروی » 52
2-7-3  مدل « بک من » 53
2-7-4 مدل « بکوویتز » و « ویلیامز » 53
2-7-5  مدل پایه های ساختمان دانش… 58
2-7-6 چارچوب مدیریت دانش لوتوس: ساختمند کردن مسئله. 60
2-8 مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات… 60
2-8-1  تفاوت مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات… 62
2-9 کارایــی.. 62
2-9-1- تعاریف کارایی.. 63
2-9-2  اثربخشی و کارایی .. 64
2-9-3 عوامل مؤثر بر کارآیی.. 66
2-9-4  مفهوم کارایی .. 67
2-9-5  راههای افزایش کارایی .. 72
2-10  پیشینه ی تحقیق.. 74
2-10-1 تحقیقات داخلی.. 75
2-10-2  تحقیقات خارجی.. 82
2-11 چارچوب نظری تحقیق.. 84
2-12 مدل مفهومی تحقیق.. 85
2-13 فرضیات تحقیق.. 85
2-14 خلاصه فصل.. 85
فصل سوم:روش تحقیق
3-1 مقدمه. 87
3-2 روش تحقیق.. 87
3-3  جامعه آماری.. 88
3-4 نمونه آماری.. 88
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها 89
3-5-1 ضریب هبستگی.. 89
3-5-2 ضریب همبستگی ساده یا پیرسون. 90
3-5-3  روش آلفای کرونباخ.. 92
3-6  روایی تحقیق.. 92
3-7  پایایی تحقیق.. 93
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه. 95
4-2 تحلیل داده های جمعیت شناختی.. 96
4-2-1  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیرتحصیلات… 96
4-2-2  توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سن.. 97
4-2-3-توزیع فراوانی پاسخگویان براساس پیاده سازی نظام چهارمرحله ای مدیریت دانش… 98
4-2-4- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیرکارایی.. 99
4-3  آزمون فرضیه های تحقیق.. 100
4-3-1 فرضیه فرعی اول: بین مرحله خلق دانش و کارایی شعب بانک رابطه معناداری وجود دارد. 100
4-3-2 فرضیه فرعی دوم: بین مرحله ذخیره دانش و کارایی شعب بانک رابطه معناداری وجود دارد. 101
4-3-3-فرضیه فرعی سوم: بین مرحله نشر دانش و کارایی شعب بانک رابطه معناداری وجود دارد. 102
4-3-4-فرضیه فرعی چهارم: بین مرحله کاربرد دانش و کارایی شعب بانک رابطه معناداری وجود دارد. 103
4-3-5-فرضیه اصلی: بین پیاده سازی چهار مرحله ای دستیابی به دانش و کاربرد آن و کارآیی شعب بانک رابطه معنا داری وجود دارد. 104
 
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه. 106
5-2 خلاصه. 106
5-3 بحث و نتیجه گیری.. 107
5-4  نتیجه گیری.. 109
5-5 پیشنهادها 110
5-5-1 پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج تحقیق.. 110
5-5-2 پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی.. 111
5-6 محدودیت های تحقیق.. 111
فهرست منابع. 112
چکیده
سوال اصلی این مطالعه اینست که: آیا پیاده سازی مدیریت دانش رابطه معناداری با کارآیی کارکنان شعب بانک ملی  دارد؟ برای استخراج مدل مفهومی، نظریه ها ومدلهای مرتبط با موضوعات وتحقیقات پیشین به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور محقق در پژوهش حاضر  از میان کارکنان شعب بانک ملی شرق استان فارس تعداد 35 نفر را به عنوان حجم نمونه تعیین، وپرسشنامه هارا بر اساس نمونه گیری طبقه بندی متناسب و سپس به صورت تصادفی ساده (در دسترس) بین افراد جامعه توزیع کرده است. در این تحقیق از دو پرسشنامه مدیریت دانش و کارآیی استفاده گردید. روایی تحقیق به شیوه محتوایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزارspss و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که که بین مؤلفه های مدیریت دانش با کارآیی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد، یعنی با افزایش سطح مدیریت دانش، کارآیی کارکنان نیز افزایش می یابد
کلمات کلیدی: مدیریت دانش، کارآیی، خلق دانش، ذخیره دانش، نشر دانش، کاربرد دانش
1-1 مقدمه
دنیای موجود با دست آوردهای متنوع خود همواره در معرض تغییرات و تحولات غیرقابل پیش بینی است. الوین تافلر اعتقاد دارد: « قرن بیست و یکم به عنوان عصر فرانظریه، هنگامی برای انسان ها جذاب خواهد بود که انسان کنونی بتواند در مقابل تغییرات آن قرن، قدرت تحمل لازم را داشته باشد و با شجاعت در مقابل آن ظاهر شود ». تحقق این امر زمانی ممکن خواهد بود که از هم اکنون بشر امروزی بتواند خودش را برای تغییرات گسترده در دنیای آیندگان آماده سازد. این نیز مشروط به دانش، مهارت و پویایی است. زندگی در جهان کنونی نیازمند شناخت کامل و کسب مهارت های استفاده از این ابزارهاست. بدون داشتن چنین ابزاری رقابت و زندگی بسیار مشکل خواهد بود و مستلزم از دست دادن فرصت های فراوانی در زندگی روزانه افراد و جوامع است. درک نقش و جایگاه واقعی سازمان ها به یافتن پاسخی برای این سئوال که چرا برخی سازمان ها همواره موفق هستند، کمک می کند. درک این مسئله که چه عواملی زمینه ساز چنین تدوامی که امکان بقایی پرنشاط را برای سازمان ها به وجود می آورد، به طور روشنی با آشنایی مفهوم دانش و نحوه کاربرد و استفاده از آن در سازمان در ارتباط می باشد. . بنابراین مدیریت سازمان ها باید با تکیه بر دانایی امکان اتخاذ تصمیمات معقول تر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند. از این رو مدیریت دانش مقوله های مهم تر از خود دانش محسوب می­شود و در سازمان­ها به دنبال آن است تا نحوه ی چگونگی تبدیل اطلاعات و دانسته­های فردی و سازمانی را به دانش و مهارت های فردی و گروه، تبیین و روشن نماید (پروبست، 2000). اما اولین قدم در این راه این است که افراد و دارندگان این دانش آماده حمایت از فرآیند هستند یا خیر؟ سازمان های امروزی به اهمیت منابع انسانی به عنوان تأثیر گذارترین عامل رشد و بهره وری سازمان پی برده اند.
1-2 بیان مسئله
امروزه که عصر دانایی یا دانش به آن اطلاق می شود، توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات به طور اعم جامعه بشری و به طور خاص جامعه صنعتی و سازمانهای تجاری، صنعتی را در وضعیتی قرار داده که برای ادامه حیات خود در فکر ابزارهای نوینی باشند، زیرا حفظ سرمایه مادی عامل مزیت رقابتی نیست. سابقاً هر کس سرمایه بیشتر و تکنولوژی برتر داشت از مزیت رقابتی برخورداربود، اما امروزه دنیا در حال گذر از عصر صنعت یا تکنولوژی و سرمایه محوری به سمت دانش محوری می باشد.
بر اساس نظریه ویگ(1993) ، دانش شامل حقایق، باورها، مفاهیم و اندیشه ها، قضاوتها، انتظارات،. متدولوژی (روش شناسی) یا علم اصول و نحوه انجام فنون است. دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی برای سازمانها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بتوان با مدیریت صحیح و کارآمد دانش ضمنی موجود در کارکنان و افراد را با تشریک مساعی و روابط اجتماعی به دست آورد گامی بسیار مؤثر در جهت نزدیکی به اهداف سازمان برداشته خواهد شد.
در این راستا بسیاری از سازمانها مبادرت به مدیریت دانش  به عنوان اصل استراتژی کرده اند تا امتیاز رقابتی سازمان خودشان را افزایش دهند (نیدومولا و دیگران، 2001و دلانگ و فاهی، 2000). مدیریت دانش سازمان دادن برای دانستن است. کوششی هماهنگ برای تصرف دانش حیاتی سازمان، اشتراک دانش یک سازمان و برجسته کردن در حافظه جمعی سازمان برای بهبود تصمیم گیری، افزایش بهره وری و نوآوری است. مدیریت دانش شامل تصرف دانش، خرد، تجربیات با ارزش افزوده کارکنان سازمان، آسان کردن، بازیابی دوباره و نگهداری آن به عنوان دارایی سازمان است (کاندهی، 2004)
بر طبق نظر دلانگ و فاهی (2000) درصد بسیاری از سازمانها که مدیریت دانش را به عنوان استراتژی به کار برده اند به اهدافشان نرسیده اند و یک حس فزاینده ای از ناامیدی درباره واقعی بودن مدیریت دانش دارند. همچنین پیش از این آنها بیان کرده بودند که فرهنگ سازمانی  مانع اصلی برای ایجاد قدرت سرمایه دانش است.
در این پژوهش جهت پاسخ دادن به سؤال “آیا بین مدیریت دانش و کارآیی رابطه معناداری وجود دارد؟” ارتباط هریک ازمؤلفه های چهارگانه مدیریت دانش وکارآیی شناسایی می شود و سهم مؤلفه های مدیریت دانش در پیش بینی مؤلفه های کارآیی تبیین می شود.
1-3 اهمیت وضرورت پژوهش
درحقیقت می توان گفت که دانش و مدیریت آن برای همه سازمانهایی که در پی ارتقا و پیشرفت هستند به عنوان یک نیاز مطرح می گردد. مدیریت دانش منافع زیادی برای سازمان ها دارد. منافع مدیریت دانش در یک سازمان در سطح فردی و سازمانی است، در سطح فردی مدیریت دانش به کارکنان امکان می دهد که مهارت ها و تجربیات خود را از طریق همکاری با دیگران و سهیم شدن در دانش آنها و یادگیری ارتقاء دهند تا به رشد حرفه ای دست یابند. در سطح سازمانی، مدیریت دانش چهار منفعت عمده برای یک سازمان دارد، ارتقای عملکرد سازمان از طریق کارایی، بهره وری، کیفیت و نوآوری، لذا سازمانها، مدیریت دانش را به منزله یک راهبرد و امتیاز رقابتی به حساب می آورند. از سوی دیگر اجرای مدیریت دانش به طور کامل امری بلندمدت بوده و الزامات خاص خود را دارد. بسترسازی سازمانی و تامین زیرساختهای اقتصادی و فناوری اطلاعات از جمله این الزامات محسوب می شوند. از این رو پیش از آن که فرآیندها و فناوری بتواند به انجام موفقیت آمیز مدیریت دانش کمک کند این افراد هستند که همسویی با ارزشها و باورهای آنها می تواند مدیریت دانش را موفق نماید.
1-4 اهداف تحقیق
اهداف اساسی تحقیق حاضر شامل موارد زیر می باشد:
-تبیین رابطه میان مدیریت دانش و کارآیی
-تبیین رابطه میان مولفه های مدیریت دانش و کارآیی
– نقش پیش بینی  مولفه های مدیریت دانش بر کارآیی
1-5 سؤالات تحقیق
– سؤال اصلی تحقیق: آیا پیاده سازی نظام چهار مرحله ای دستیابی به دانش و کاربرد آن موجب افزایش کارایی شعب بانک می شود؟
– سؤالات فرعی:

  • آیا اجرای مرحله ی خلق دانش موجب افزایش کارایی شعب بانک می شود؟
  • آیا اجرای مرحله ی ذخیره دانش موجب افزایش کارایی شعب بانک می شود؟
  • آیا اجرای مرحله ی نشر دانش موجب افزایش کارایی شعب بانک می شود؟
  • آیا اجرای مرحله ی به کار بردن دانش موجب افزایش کارایی شعب بانک می شود؟
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تاثیر تسهیلات بانک رفاه بر اشتغال بخش صنعت در ...

1-6 متغیرهای تحقیق
با توجه به سؤالات بیان شده، متغیرهای تحقیق شامل موارد زیر می باشند:
متغیرهای مستقل: مدیریت دانش با چهار مولفه
متغیر وابسته: کارآیی
1-7 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
1-7-1 تعاریف نظری
کارآیی: مفهومی است که هزینه­ی منابع صرف شده در فرآیند کسب هدف را ارزیابی می کند.  (رضائیان، ۱۳۸۶)
مدیریت دانش: مدیریت دانش مجموعه فرآیند هایی است که در جستجوی تغیر الگوی کنونی پردازش دانش سازمان به منظور بالا بردن آن وهمچنین بازدهی آن است. (فایرستون مک الروی، 2005)
خلق دانش: خلق دانش یکی از مراحل بنیادی در اجرای اعمال مدیریت دانش می باشد وشامل تمام فعالیت هایی است که افراد یا سازمان به تولید یا توسعه مهارت هایی که خود فاقد آنها هستند می پردازد. (شادبولت و میلتون، 1999)
ذخیره دانش: قابلیت ذخیره سازمان یافته‏ای که امکان جستجوی سریع اطلاعات، دسترسی به اطلاعات برای دیگر کارکنان و تسهیم موثر دانش فراهم می شود، به وجود می آید. (هیسیگ، 2000)
نشر دانش: این فرآیند به توسعه یک همکاری جمعی که در آن افراد به عنوان همکاران در جهت دنبال کردن اهداف مشترک، احساس پیوستگی به هم داشته و در فعالیت هایشان به یکدیگر وابسته‏اند، کمک می کند. (هیسیگ، 2000)
کاربرد دانش: ایجاد دانش، بیشتر توسط کاربرد عینی دانش جدید میسر است، این عنصر، دایره فرایند مرکزی مدیریت دانش را تکمیل می کند. (هیسیگ، 2000)
1-7-2  تعاریف عملیاتی متغیرها
کارآیی: منظور از کارآیی در این پژوهش نمره ای است که پاسخ دهنده از سئوالات 9 تا 22 پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش مدل هیسیگ  (2000)کسب مینماید.
خلق دانش: منظور از خلق دانش در این پژوهش نمره ای است که پاسخ دهنده از سئوالات 1 تا 2 پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش مدل هیسیگ  (2000)کسب مینماید.
ذخیره دانش: منظور از ذخیره دانش در این پژوهش نمره ای است که پاسخ دهنده از سئوالات 3 تا 4 پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش مدل هیسیگ  (2000)کسب مینماید.
نشر دانش: منظور از نشر دانش در این پژوهش نمره ای است که پاسخ دهنده از سئوالات 5 تا 6 پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش مدل هیسیگ  (2000)کسب مینماید.
کاربرد دانش: منظور از کاربرد دانش در این پژوهش نمره ای است که پاسخ دهنده از سئوالات 7 تا 8 پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش مدل هیسیگ  (2000)کسب مینماید.
1-8  قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی: تاثیر استقرار نظام چهار مرحله ای مدیریت دانش بر کارآیی شعب بانک ملی
قلمرو زمانی: سال 1393
قلمرو مکانی: شعب بانک ملی شرق استان فارس
1-9 ساختار تحقیق
در فصل یک ابتدا پس از ارائه مقدمه ای به بیان مساله، اهمیت و ضرورت پژوهش پرداخته شد سپس اهداف اصلی و فرعی و بعد از آن سوال های تحقیق عنوان شد. در ادامه به معرفی متغیرهای پژوهش و تعاریف نظری و عملیاتی  و قلمرو تحقیق پرداخته شد.
در فصل دوم مبانی نظری تحقیق، پیشینه تحقیق، چارچوب نظری تحقیق، مدل مفهومی و فرضیات تحقیق بیان می گردد.
در فصل سوم روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، روش نمونه گیری، روایی و پایایی ابزار اندازه گیری و روش تجزیه و تحلیل داده ها ذکر میگردد.
فصل چهارم به روش تجزیه و تحلیل داده ها، آمار توصیفی و آمار استنباطی جهت تایید یا رد فرضیات میپردازد و در فصل پنجم نتیجه گیری از فرضیات تحقیق، پیشنهادات کاربردی و پیشنهادات برای تحقیقات آتی و محدودیت های تحقیق بیان می گردد.
تعداد صفحه :121
قیمت :17500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

دسته‌ها: رشته مدیریت