متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

دانشگاه آزاد اسلامی
شعبه علوم و تحقیقات سمنان
دانشکده علوم انسانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی
گرایش عمومی
عنوان
نقش اهداف پیشرفت، کمال گرایی و شخصیت در پیش بینی رضایت تحصیلی
بهمن ماه 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
چکیده فارسی.. 1
فصل اول: کلیات پژوهش…. 3
1-1- مقدمه: 3
1-2- بیان مساله. 5
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6
1-4- اهداف تحقیق.. 6
1-4-1- هدف اصلی… 6
1-4-2- اهداف جزئی… 7
1-5- سوالات یا فرضیه های تحقیق.. 7
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها: 8
 
فصل دوم: گستره نظری و عملی پژوهش…. 11
2-1- مقدمه. 11
2-2- اهداف پیشرفت11
2-2- 1- هدف ها 11
2-2-2- انگیزش پیشرفت11
2-2-3- رابطه سطح دشواری تکلیف و انگیزش پیشرفت13
2-2-4- تعاریف اهداف پیشرفت13
2-2-5- جهت گیری هدف14
2-2-6- انگیزه هدف15
2-2-7- نظریه ها و مدل های مطرح شده در جهت گیری اهداف پیشرفت16
2-2-8- مدل نیکولز. 18
2-2-9- مدل ایمز وآرچر. 18
2-2-10- مدل سه بخشی الیوت و چارچ، الیوت و هاراکیویکز. 19
2-2-11- مدل2×2 الیوت و مک گریگور. 20
2-3- شخصیت22
2-3-1- تعریف های شخصیت22
2-3-2- رویکرد روانکاوی.. 23
2-3-3- مراحل تحول شخصیت در نظریه فروید. 25
2-3-4- رویکرد نوروان کاوی.. 27
2-3-5- نظریه کارل یونگ…. 27
2-3-6- نظریه آلفرد آدلر. 29
2-3-7- نظریه کارن هورنای.. 30
2-3-8- نظریه اریک فروم. 32
2-3-9- نظریه سالیوان. 33
2-3-10- نظریه هنری موری.. 33
2-3-11- رویکرد عمر و نظریه اریک اریکسون. 34
2-3-12- رویکرد صفت: وراثت شخصیت36
2-3-13- نظریه گوردون آلپورت38
2-3-14- نظریه ریموند کتل.. 40
2-3-15- نظریه هانس آیزنک…. 43
2-3-16- مدل پنج عاملی شخصیت48
2-3-17- ارتباط شخصیت با انگیزش و اهداف پیشرفت51
2-4- کمال گرایی.. 52
2-4-1- کمال گرایی از نگاه متقدمین روان شناسی.. 53
2-4-2- تعریف های کمال گرایی.. 53
2-4-3- کمال گرایی بهنجار و نابهنجار. 54
2-4-4- الگوی سه بُعدی کمال گرایی.. 55
2-4-5- علت شناسی.. 56
2-4-6- رابطه کمال گرایی با هدف گرایی و انگیزه ی پیشرفت57
2-4-7- ارتباط کمال گرایی با شخصیت58
2-5- رضایت تحصیلی.. 58
2-5-1- بهزیستی روان شناختی، روان شناسی مثبت نگر و رضایت مندی.. 58
2-5-2- مدل شش عاملی ریف در تبیین بهزیستی روان شناختی.. 59
2-5-3- مدل بهزیستی ذهنی داینر. 59
2-5-4- مفهوم رضایت مندی.. 60
2-5-5- مدل سه بعدی احساس خوشبختی(بهزیستی) ذهنی.. 60
2-5-6- رضایت تحصیلی و رضایت از زندگی.. 61
2-5-7- تعاریف رضایت از زندگی.. 61
2-5-8- دیدگاه عینی و فاعلی در بررسی کیفیت زندگی.. 62
2-5-9- تفاوت جنسیتی در رضایت از زندگی.. 63
2-5-10- تأثیر عوامل درونی و بیرونی بر رضایت از زندگی.. 63
2-5-11- تعاریف رضایت تحصیلی.. 63
2-5-12- عوامل فردی و محیطی مؤثر بر رضایت تحصیلی.. 64
2-5-13- مدل شناختی- اجتماعی در تبیین رضایت تحصیلی.. 64
2-5-14- ارتباط رضایت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و عملکرد. 66
2-6- مروی بر پژوهش های مرتبط انجام شده در داخل و خارج کشور. 68
2-6-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور. 68
2-6-2- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور. 70
فصل سوم: روش شناسی پژوهش…. 74
3-1- مقدمه: 74
3-2- طرح پژوهش: 74
3-3- جامعه، نمونه، روش نمونه گیری و اجرا 74
3-4- ابزار پژوهش: 75
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها 78
فصل چهارم: یافته های پژوهش…. 80
4-1- مقدمه: 80
4-2- بخش اول: اطلاعات توصیفی.. 80
4-3- بخش دوم: اطلاعات استنباطی.. 81
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری87
5-1- بحث و نتیجه گیری: 87
5-2- محدودیت های پژوهش: 96
5-3- پیشنهادهای پژوهش: 96
فهرست منابع. 98
الف) منابع فارسی… 98
ب) منابع لاتین… 102
ضمیمه: نمونه پرسشنامه ها 104
چکیده انگلیسی.. 108

چکیده فارسی

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش اهداف پیشرفت، کمال گرایی و شخصیت در پیش بینی رضایت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی است. 330 نفر (159 پسر و 171 دختر) از دانش آموزان دختر و پسر پایه های سوم و چهارم (پیش دانشگاهی) مقطع متوسطه شهر ورامین با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده و به سؤالات پرسشنامه های؛ سنجش جهت گیری های هدفی میدگلی، مقیاس کمال گرایی هویت و فلت، پرسشنامه پنج عامل شخصیتی نئو (فرم کوتاه) و خرده مقیاس رضایت از مدرسه هیوبنر پاسخ دادند.  نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی؛ برون گرایی، سازگاری، گشودگی، مسئولیت پذیری؛ اهداف تبحری و اهداف عملکردی و کمال گرایی خودمدار با رضایت تحصیلی رابطه مثبت معنادار و بین روان رنجورخویی با رضایت تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. در نتیجه تحلیل رگرسیون با روش گام به گام مشخص شد که متغیرهای؛ ویژگی شخصیتی گشودگی و اهداف تبحری به عنوان بهترین پیش بین برای رضایت تحصیلی عمل می کنند. یافته های این پژوهش وجود ارتباط بین اهداف پیشرفت، کمال گرایی و ویژگیهای شخصیتی با رضایت تحصیلی را نشان داد. بنابراین می توان اهداف پیشرفت، کمال گرایی و ویژگی های شخصیتی را به عنوان متغیرهای پیش بین و مؤثر در میزان خشنودی و رضایت از تحصیل دانش آموزان در نظر گرفت.
 واژه های کلیدی: اهداف پیشرفت، شخصیت، کمال گرایی، رضایت تحصیلی، اهداف تبحری

1-1- مقدمه:

جوامع بشری در گذر تاریخ برای پاسخگویی به نیازهایشان چند نهاد عمده اجتماعی را پدید آورده اند که در کنار اقتصاد، سیاست، دین و خانواده، آموزش نیز به عنوان یکی از پنج نهاد اصلی جامعه به شمار می رود. کارکرد اصلی نهاد آموزش که رابطه تنگاتنگی با فرهنگ و سایر نهادهای اجتماعی دارد، ارائه دانش و مهارت های لازم به افراد برای زیستن در جامعه و به عهده گرفتن نقش های اجتماعی است(ربانی و ربیعی، 1390). نهاد آموزش در کشور ایران بزرگترین سازمان ها را در خود جای داده است. این نهاد یکی از نهادهای آغازین است که در هر جامعه ی شناخته شده در طول تاریخ وجود داشته است و در آینده نیز وجود خواهد داشت. هرچند ساختار نهاد آموزش در سایه ی پیشرفت های تکنولوژیک، ممکن است در طول زمان تغییر کند، ولی کارکرد آن همچنان انتقال فرهنگ، دانش، مهارت ها و فنون به نسل بعدی است(قلی پور و پیران نژاد، 1386).
رضایت مندی در آموزش نه تنها می تواند به تعیین سطح لذت تجربه شده از سوی دانش آموز بپردازد، بلکه اثربخشی آموزش های ارائه شده را نیز تعیین می کند. رضایت مندی تحت عنوان ادراک ارضای لذت بخش نیازها و خواست ها تعریف شده است. به اعتقاد سو (2004) رضایت مندی یک داوری است که دانش آموزان بر مبنای ارزیابی اسناد عملکرد یک مبادله ی خاص انجام می دهند(سرتیون گارن و کرایریت، 2006؛ به نقل از نادی، محمدی و سیادت، 1388). مدرسه تأثیری عمیق بر زندگی نوجوان می گذارد و موقعیتی مرکزی در تعریف احساس کلی نوجوانی از اجتماع دارد. احساس تعلق و پیوند با مدرسه، به شماری از پیامدهای مثبت آموزش و روان شناختی از قبیل خود پنداره، مهارت های اجتماعی، انگیزش، موفقیت و پیشرفت تحصیلی مربوط است. موفقیت تحصیلی، انگیزش های دانش آموز و اتمام دوره تحصیلی با موفقیت نیز می تواند به عنوان پیامد مثبت احساس تعلق و پیوند با مدرسه محسوب شود(پشت مشهدی، احمدآبادی، پناهی، محمدی و رفیعی، 1389).
انگیزه و رضایت باعث بر انگیخته شدن علاقه و تمایل بیشتر به جستجو و کنجکاوی، کشف ایده های نوین و گسترش باور و اندیشه و عمل می گردد. (حسام و ثناگو، 1391) عوامل فردی و محیطی می تواند رضایت از تحصیل و پیشرفت دانشجو [و دانش آموز] را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از مطالعات بر این باورند که رضایت تحصیلی[1] با انگیزه، شخصیت، پیشرفت تحصیلی و دستاوردهای حرفه ای فرد در ارتباط است(ادراکی، رامبد و عبدلی، 1390).
در رابطه با انگیزش فراگیران، جهت گیری هدف پیشرفت از جمله چهارچوبهای نظری جدید است که نقش آن به عنوان یک سازه کلیدی در مطالعه انگیزش مورد تأکید قرار گرفته است. پژوهش ها نشان می دهد که کیفیت انگیزش فراگیران در کلاس درس به تعریف موفقیت در آن موقعیت بستگی دارد. اهداف موفقیت به عنوان دلایل و مقاصدی که فرد برای گرایش یا درگیرشدن در تکالیف برای خود مشخص می کند، تعریف می شود(پنتریچ[2]، 2003).
از سوی دیگر کمال گرایی[3] به عنوان ویژگی شخصیتی، باعث می شود که دانش آموزان انتظارات بالایی از خود داشته و دائم تلاش کنند عملکرد بهتری داشته باشند و به طور مداوم از خود ارزیابی انتقادی داشته باشند(داوری، لواسانی و اژه ای، 1391).
متغیر دیگری که در پژوهش حاضر مد نظر بوده و به عنوان عاملی مؤثر در پیش بینی رضایت تحصیلی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت، شخصیت[4] است. برخی از ویژگیهای خاص شخصیتی باعث می شوند تا افراد درموقعیتهای گوناگون زندگی رفتارهای سازگارانه و متعادل از خود نشان دهند. داشتن آگاهی و دانش لازم درباره ی شخصیت، [صرفاً] به کار عادی دانستن برخی رفتارها در مراحل گوناگون رشد شخصیت نمی آید بلکه این دانش در پیشگیری یا اقدام احتمالی در مورد بروز اختلال ها و نابسامانی های شخصیتی نیز می تواند به کمک فرد بیاید(سروقد،برزگر و بلاغی، 1390).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه بررسی رابطه ­ی بین مکانیزم­های دفاعی، طرحواره های ناسازگار ...

1-2- بیان مساله

آموزش زیربنای اصلی پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی در جهان امروزی محسوب می شود. تمدنی که بشر امروزی به وجود آن افتخار می کند، در حقیقت نتیجه انباشت تجربه ها و انتقال آن از راه آموزش از نسلی به نسل دیگر است و کشوری که نتوانسته باشد ویژگی های لازم یک جامعه علمی را به دست آورد، علت اصلی را باید در نظام آموزشی خویش جستجو کند و با رفع موانع و مشکلات موجود در جامعه به طور قطع، خواهد توانست به پیشرفت های فراوان در همه ی زمینه ها دست یابد(ترکمان و عابدی، 1388). جوامع دانش محور با برخورداری از انسان های فرهیخته و با معلومات، بیش از سایر جوامع، برنامه پذیرترند(ربانی و ربیعی، 1390). هر نظام آموزش و پرورشی در بُعد پرورشی وظیفه ی هدایت رشد همه جانبه ی شخصیت پرورش یابندگان خود را در جهت کسب و درک معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا شدن استعداد های آنان و در بعد آموزش، وظیفه ی تسهیل یادگیری، طی تدبیری از پیش طرح ریزی شده را به عهده دارد(نادی و همکاران، 1388).
آموزش مستلزم فعالیت متقابل دو نفر(یاددهنده و یادگیرنده) است. مدرسه و کلاس درس محیط و زمینه ای است که این تعامل در آنجا شکل می گیرد. در این میان محیط فیزیکی و اجتماعی و روانی کلاس در این تعامل مؤثرند. از طرف دیگر ویژگیهای فردی، محتوای دروس و عوامل مربوط به معلم همه و همه به نوعی بر آموزش و یادگیری کلاس اثر می گذارد(نادی و همکاران، 1388). دانش آموزان برای رفتارهای مربوط به تحصیل و رسیدن به پیشرفت تحصیلی، اهدافی را برای خود در نظر می گیرندکه سبک ویژه ی آنها در برخورد با مسائل تحصیلی را نشان می دهد. این تفاوت در اهداف پیشرفت دانش آموزان تابع عوامل گوناگونی است، اما چگونه می توان علل و عوامل این تفاوت را تبیین نمود؟ به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، تفاوت در اهداف پیشرفت تنها تحت تأثیر [امور] آموزشی و تربیتی نیست؛ بلکه مبتنی بر ویژگی های روانی، شخصیتی و تفاوت هایی است که در باور دانش آموزان نسبت به خود وجود دارد. مطابق با دیدگاه های شناختی- اجتماعی و با توجه به بعد انگیزشی در تبیین رویکردهای متفاوت دانش آموزان به امور تحصیلی، دو متغیر مرتبط با اهداف پیشرفت دانش آموزان، خودکارآمدی تحصیلی و ویژگی شخصیتی کمال گرایی در آنان می باشد(داوری و  همکاران، 1391).
در سالهای اخیر پژوهش هایی هر چند اندک در مورد ارتباط رضایت تحصیلی با متغیر هایی چون پیشرفت یا افت تحصیلی، انتخاب رشته، تنیدگی تحصیلی، سبک های مقابله، هوش هیجانی و … انجام شده که در آنها به وجود ارتباط بین این متغیر با ویژگیهای شخصیتی، تفاوتهای فردی و عوامل محیطی و روانی و … اشاراتی شده است لیکن در کمتر تحقیقی موضوع میزان اثر اهداف پیشرفت، کمال گرایی و شخصیت به عنوان متغیرهای پیش بین در مورد رضایت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است. لذا سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا بین متغیرهای اهداف پیشرفت، شخصیت و کمال گرایی با رضایت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

یکی از واقعیت های مهم جهان هستی وجود تنوع در میان پدیده های عالم است. نه تنها گونه های مختلف جانداران و گیاهان با هم فرق دارند، بلکه اعضای هر گونه نیز با یکدیگر متفاوت اند. انسان ها نیز مشمول همین قاعده اند. دانش آموزان از لحاظ توانایی های ذهنی، روش های آموختن، سبک و سرعت یادگیری، آمادگی، هوش و استعداد، شخصیت، علاقه و انگیزش نسبت به کسب دانش و انجام فعالیت های تحصیلی با هم تفاوت دارند. بنابراین در نظر گرفتن تفاوت های دانش آموزان در آموزش و برخورد متناسب با ویژگی های خاص آنها از وظایف مهم معلم است. نتایج پژوهش های انجام شده بر این حقیقت تأکید کرده اند که توجه به تفاوت های فردی یادگیرندگان از سوی معلمان در بهبود کیفیت یادگیری و افزایش سطح پیشرفت تحصیلی آنان بسیار تأثیر گذار است(سیف، 1392).
بدیهی است که میزان رضایت انسان از فعالیت هایش، به لحاظ تأثیر در انگیزش و تلاش او در رسیدن به اهداف پیش رو از اهمیت زیادی برخوردار است. حال اگر این فعالیت مربوط به آموزش و تحصیل باشد، به جهت اهمیتی که در تربیت انسانهای فرهیخته و متخصص و رسیدن جامعه به تعالی دارد، حساسیت دو چندانی خواهد یافت. لذا ضروری خواهد بود تا در زمینه متغیرهای پیش بین رضایت تحصیلی پژوهش های متعددی انجام شود که امید است تحقیق حاضر گامی در این راستا باشد.

1-4- اهداف تحقیق

1-4-1- هدف اصلی

تعیین نقش اهداف پیشرفت، کمال گرایی و شخصیت در پیش بینی رضایت تحصیلی دانش آموزان سال سوم و چهارم (پیش دانشگاهی) مقطع متوسطه.

1-4-2- اهداف جزئی

  • تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی و رضایت تحصیلی دانش آموزان.
  • تعیین رابطه ابعاد کمال گرایی و رضایت تحصیلی دانش آموزان.
  • تعیین رابطه  اهداف پیشرفت و رضایت تحصیلی دانش آموزان.
  • تعیین سهم ویژگی های شخصیتی در پیش بینی رضایت تحصیلی دانش آموزان.
  • تعیین سهم ابعاد کمال گرایی در پیش بینی رضایت تحصیلی دانش آموزان.
  • تعیین سهم اهداف پیشرفت در پیش بینی رضایت تحصیلی دانش آموزان.
  • تعیین سهم ویژگی های شخصیتی، اهداف پیشرفت و ابعاد کمال گرایی در پیش بینی رضایت تحصیلی دانش آموزان.

1-5- سوالات یا فرضیه های تحقیق

فرضیه اول: بین ویژگی های شخصیتی با رضایت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
فرضیه دوم: بین ابعاد کمال گرایی با رضایت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
فرضیه سوم: بین اهداف پیشرفت با رضایت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
فرضیه چهارم: ویژگی های شخصیتی، رضایت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کنند.
فرضیه پنجم: ابعاد کمال گرایی، رضایت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کند.
فرضیه ششم: اهداف پیشرفت، رضایت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کند.
فرضیه هفتم: ویژگیهای شخصیتی، اهداف پیشرفت و ابعاد کمال گرایی، رضایت تحصیلی دانش آموزان را  پیش بینی می کنند.

تعداد صفحه :122
قیمت :17500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  [email protected]