متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
دانشکده روانشناسی
پایان نامه
جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی عمومی
موضوع پژوهش
پیش بینی سلامت روان بر اساس باورهای مذهبی و هوش اجتماعی
سال تحصیلی1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان                                                                                               صفحه
چکیده
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………… 2
1-2- بیان مساله …………………………………………………………………………………………………… 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش ……………………………………………………………………………. 10
1-4- تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش ………………………………………………. 16
1-4-1- تعریف نظری ………………………………………………………………………………… 16
1-4-2- تعریف عملیاتی ……………………………………………………………………………… 17
1-5- متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………………….. 17
1-6- اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………… 18
1-7- فرضیات پژوهش ………………………………………………………………………………………… 18
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………….. 21
2-2- ادبیات پژوهش …………………………………………………………………………………………… 21
2-3- تعریف مفاهیم و نظریه های مربوط  به مذهب ……………………………………………………. 25
2-3-1- تعریف دین……………………………………………………………………………………… 26
2-3-2- دیدگاه های نظری درباره دین ………………………………………………………………. 28
2-3-3- روانشناسی مذهبی از دیدگاه انسانگراها ………………………………………………….. 30
2-3-4- دیم به عنوان رفتار عامل ……………………………………………………………………… 40
2-3-5- فطری بودن دین ……………………………………………………………………………….. 45
2-3-6- منشأ دین ………………………………………………………………………………………… 48
2-3-7- دیدگاه قرآن …………………………………………………………………………………….. 49
2-3-8- معتقدان به آثار منفی دین بر سلامت ………………………………………………………. 55
2-3-9- سرآغاز روانشناسی دین ……………………………………………………………………… 57
2-3-10- روان شناسی دین ……………………………………………………………………………. 60
2-3-11- نگرش مذهبی ………………………………………………………………………………… 63
2-3-12- رفتار مذهبی ………………………………………………………………………………….. 64
2-4- تعریف مفاهیم و نظریه های مربوط به هوش اجتماعی ………………………………………….. 65
2-4-1- هوش …………………………………………………………………………………………… 65
2-4-2- هوش اجتماعی ………………………………………………………………………………. 65
2-4-3- سازگاری اجتماعی ………………………………………………………………………….. 70
2-4-4- ماهیت مهارتهای اجتماعی …………………………………………………………………. 71
2-4-5- فرایند پردازش اطلاعات اجتماعی ………………………………………………………. 75
2-4-6- پردازش اطلاعات …………………………………………………………………………… 77
2-4-7- آگاهی اجتماعی ……………………………………………………………………………… 80
2-4-8- منش اجتماعی بودن ………………………………………………………………………… 80
2-4-9- کارکرد اجتماعی …………………………………………………………………………….. 81
2-4-10- ارتباط مذهب و سلامت روان ………………………………………………………….. 82
2-5- تعریف مفاهیم و نظریه های مربوط به سلامت روان …………………………………………….. 85
2-5-1- بهداشت عقل (خرد) ……………………………………………………………………….. 89
2-5-2- بهداشت دل ( قلب ) ………………………………………………………………………. 89
2-6- پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………. 100
2-6-1- تحقیقات داخلی ……………………………………………………………………………. 100
2-6-2- تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………….. 109
فصل سوم : روش پژوهش
3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………… 118
3-2- جامعه پژوهش ………………………………………………………………………………………….. 118
3-3- حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………. 118
3-4- رو ش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………… 119
3-5- ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………….. 119
3-5-1- پرسشنامه نگرش سنج مذهبی ……………………………………………………………. 119
3-5-2- پرسشنامه سلامت روان …………………………………………………………………… 120
3-5-3- پرسشنامه هوش اجتماعی ………………………………………………………………… 121
3-6- روایی و پایایی آزمون …………………………………………………………………………………. 123
3-7- معیارهای ورود به پژوهش …………………………………………………………………………… 124
3-8- روش گردآوری داده ها ……………………………………………………………………………….. 125
3-9- روش تجزیه و تحلیل آماری …………………………………………………………………………. 125
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری
4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………… 127
4-2- یافته های توصیفی ……………………………………………………………………………………… 127
4-3- ویژگی های جمعیت شناختی ………………………………………………………………………… 127
4-4- تحلیل استنباطی …………………………………………………………………………………………. 131
4-5- فرضیه اسلی پژوهش ………………………………………………………………………………….. 131
4-6- فرضیه های فرعی پژوهش …………………………………………………………………………… 133
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- اطلاعات توصیفی ………………………………………………………………………………………. 137
5-2- بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………. 137
5-3- فرضیه اصلی پژوهش ………………………………………………………………………………….. 137
5-4- اولین فرضیه فرعی …………………………………………………………………………………….. 138
5-5- دویمن فرضیه فرعی …………………………………………………………………………………… 138
5-6- محدودیت ها ……………………………………………………………………………………………. 139
5-7- پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………….. 140
منابع ومأخذ ………………………………………………………………………………………………………. 141
پیوست …………………………………………………………………………………………………………….. 158
پیوست 1: پرسشنامه سلامت روان …………………………………………………………………………… 159
پیوست 2: پرسشنامه نگرش سنجش مذهبی ……………………………………………………………….. 160
پیوست 3: پرسشنامه هوش اجتماعی ………………………………………………………………………… 161
چکیده انگلیسی 162
چکیده   :
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی سلامت روان بر اساس باورهای مذهبی و هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود. روش پژوهش رگرسیون چند متغیری و همبستگی پیرسون بود. بدین منظور از جامعه آماری دانشجویان عادی در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد واحد کرج نمونه ای به حجم 120نفر (60نفر دختر و 60 نفر پسر )که در سال تحصیلی 1393-1394 به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب گردید. از ابزار پرسشنامه 28 سوالی سلامت روان گلدبرک و 25 سوالی نگرش مذهبی براهنی و 21 سوالی هوش اجتماعی ترومسو توسط آزمودنی ها تکمیل و نتایج آن با استفاده از نرم افزارSPSS  ورژن 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج بدست آمده نشان داد که بین باورهای مذهبی با سلامت روان و هوش اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد . بدین معنا که هرچه باورهای مذهبی افراد مثبت تر شود از سلامت روان بهتری برخوردارند و همچنین افرادی که از هوش اجتماعی بالاتری برخوردار بودند از سلامت روان بهتری برخوردارند.
کلید واژه : سلامت روان ، باورهای مذهبی،هوش اجتماعی، دانشجویان  

1-1- مقدمه

انسان مجموعه ای است از بدن، اعصاب، روح و روان. از این رو نیاز است که تمام جنبه های حیات او    مد نظر قرار گیرند. در واقع وقتی از انسان به عنوان موجودی یکپارچه، با تمام ویژگی­های گوناگونش صحبت    می شود لازم است علاوه بر جنبه های زیستی او جنبه های اجتماعی،روحی، روانی و معنوی اش هم مد نظر قرارگیرد. بنابراین دین به عنوان یکی از جنبه­های روحی و روانی انسان، از موضوعات مهم و خاص بوده و بررسی تاثیرات آن می­تواند از نظر بهداشت روانی کمک حال انسان باشد (اختیاری و دهقانی­آرانی،1390).
از آنجا که دانشجویان از اقشار مستعد و برگزیده جامعه و سازندگان آینده کشور خویش هستند و سطح سلامت و کیفیت زندگی آنها تأثیر بسزایی در یادگیری و افزایش آگاهی علمی و موفقیت های تحصیلی شان خواهد داشت، ضروری به نظر می رسد که مسائل بهداشت و سلامت مربوط به جنبه های شناختی، عاطفی و روانی این قشر عظیم، جدی تلقی شود و مورد رسیدگی قرار گیرد. و چون در هر جامعه توجه به وضعیت سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و علایق معنوی و فراهم آوردن زمینه لازم برای تحقیق یک زندگی پویا و سالم ضامن سلامتی آن جامعه برای سال های آینده به شمار می رود (کریمی و پیراسته، 2001).
«لَقَد خَلَقنَا الإنسانَ فی أحسَنِ تَقویم * ثُمَّ رَدَدناهُ أسفَلَ سافِلین»،( سوره تین، آیات 4-5.) در این آیه خداوند متعال، انسان را به امری بس عظیم و خطیر توجه داده است و آن این که چه حیاتی موجب حفظ و بقای مرتبه رفیع احسن تقویمی است و انسان چگونه باید زندگی کند که در وادی هولناک و از بین برنده اسفل سافلینی ساقط نشده و تازیانه­های عذاب بر او نواخته نشود. زندگی فراخور نیک­بختی و سعادتمندی چه ویژگی­هایی باید داشته باشد و همچنین تباهی و نگون­بختی که نشانگر انحطاط و شقاوتمندی است از چه نوع نادانی­ها و گمراهی­ها نشأت می­گیرد؟ (جوادی آملی، 1391).
امام موسى­بن­جعفر علیه­السلام می­فرمایند: «وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى أرْبَعٍ: أَوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ، وَالثّانِیَهُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِکَ، وَالثّالِثَهُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْکَ، وَالرّبِعَهُ أنْ تَعْرِفَ ما یُخْرِجُکَ عَنْ دینِکَ. تمام علوم جامعه را در چهار مورد شناسایى کرده­ام: اوّلین آنها این که آفریدگار خود را بشناسى و نسبت به او شناخت پیدا کنى. دوّم، این که بفهمى که از براى وجود تو و نیز براى بقاء حیات تو چه کارها و تلاش­هایى صورت گرفته است. سوّم، بدانى که براى چه آفریده شده­اى. چهارم، معرفت پیدا کنى به آن چیزهایى که سبب مى­شود از دین و اعتقادات خود منحرف شوى یعنى راه خوشبختى و بدبختى خود را بشناسى و در جامعه چشم و گوش بسته حرکت نکنى.» (کلینی، 1369).
امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران می­فرماید: «بدان ای عزیز که چنانچه از برای این بدن صحت و مرضی است و علاج و معالجی، برای نفس انسانی و روح آدمیزاده نیز صحت و مرض و سقم و سلامتی و علاج و معالجی است. صحت و سلامت آن عبارت است از اعتدال در طریق انسانیت، و مرض و سقم آن اعوجاج از طریق و انحراف از جاده انسانیت است. و اهمیت امراض نفسانیه هزاران درجه بیشتر از امراض جسمانیه است.» (امام خمینی (ره)، 1371).  
ایشان با این بیان به این نکته اساسی اشاره فرمودند که دنیا فقط همین بعد ظاهری و جسمی ما نیست که تمام هم و غم­مان اصلاح و آبادانی جسم و بدن باشد و اگر دچار بیماریی در بدن شدیم دنبال درمان آن باشیم و توجهی به بعد روحانی خود نداشته باشیم. بلکه باید بدانیم که در پس این دنیای فانی و پست بعد دیگری برای انسان است به نام بعد معنویت و روحانیت، که اگر سلامتی برای بدن هست برای روح نیز می­باشد. اگر بدن بیمار می­شود، روح نیز بیمار می­گردد و مهمترین بیماری روحی که از هزاران بیماری جسمی خطرناکتر می­باشد، انحراف از جاده انسانیت و دوری از خداوند متعال است.
در عصر حاضر به علت پیشرفت­های فناوری و تأثیر مستقیم آن بر کیفیت زندگی انسان، پرداختن به مسأله سلامت و عوامل تأثیرگذار بر آن اهمیت ویژه­ای یافته است و تأمین سلامتی افراد جامعه یکی از مهم­ترین مسائل اساسی در هر کشوری محسوب می­گردد. مطالعات علمی وسیعی که در این زمینه صورت می­گیرد، می­تواند با شناسایی دقیق­تر عوامل تهدیدکننده سلامتی و رفع ابهامات و پیچیدگی­های مربوط به بیماری­شناسی، کیفیت و سبک ­زندگی و علل آسیب­های اجتماعی، راهگشای برنامه­های ارتقاء سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی باشد (نایدو و ویلز[1]، 2008).
با توجه به مطالب ذکر شده، جامعه­ای از سلامت روان و جسم بهره­مند می­شود که به آموزه­های ناب اسلامی پای­بند باشد و خود را موظف به انجام دستورات و راهکارهای آن بداند.
تعداد صفحه :179
قیمت :17500 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه رابطه بین ساز و کارهای دفاعی و سبک‎های مقابله ...

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  serderehi@gmail.com

2