چطور هزینه تبلیغات CPA گوگل ادز را کاهش دهیم؟

۸ راه های غیرمعمول واسه کاهش هزینه های CPA شما در گوگل ادز

زیبایی سرمایه گذاری زمان در اینه که شما با صرف نصف تلاشی که واسه روشای تبلیغات سنتی آفلاین صرف می کنین، تعامل بیشتری با مخاطبان بدست میارید. هم اینکه، بازاریابی انلاین شما رو در برابر بازاری گسترده تر قرار میده، که به شما فرصتی واسه تبدیلِ بیشتر بازدیدکننده به مشتری میده.

سرمایه گذاری

با این حال، در این روش هم نمیشه انتظار سود زودتر از موعد معمولی رو داشت  … کسب سود از نیاز به برنامه ریزی خیلی بیشتری از چیزی که شما فکر می کنین، داره.

برنامه ریزی

این نه فقط در مورد چگونگی راه اندازی کمپینای تبلیغاتی است بلکه در مورد بودجه ای که واسه بهبود این روند صرف میکنین، هم هستش. مثلا، شما می تونین زیادی رو با به کار گیری تبلیغات در گوگل Google ads بسازین، اما اگه مطمئن نیستین که اونو به درستی تنظیم کردین، این تبلیغات هم ممکنه به نرخای پایین تبدیل منجر شن. به خاطر همین مدیریت مناسب PPC اهمیت پیدا می کنه.

پس، واسه به دست آوردن ROI بهتر، باید اندازه تناقضات تبلیغات خود رو کم کنین. اینجا چند راه غیر عادی واسه انجام این کار آورده شده:

هزینه به ازای هر خرید (CPA) چیه؟

CPA اندازه گیری اندازه هزینه پرداختی شما واسه تبدیلایی است که از تبلیغات تنظیم شده با به کار گیری کلیک، نمایشا و بقیه عوامل قابل ردیابی به دست میارین. با این حال، با دوری از تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک، که بعضی از ادما ازش استفاده می کنن، شما فقط واسه تعداد کارایی که بازدیدکنندگان انجام میدن، هزینه ای پرداخت می کنین.

این روش هدف دار از هزینه به ازای کلیک (CPC) موثرتره ، جایی که شما واسه هر کلیکی که به وسیله کاربر انجام شه هزینه پرداخت می کنین.

در CPA شما واسه نمایش (impressions) هم اینکه اقدامات، هزینه می کنین. اما ممکنه نمایش فقط کلیک کردن بدون اقدام باشه،مثل رابطه بین من و شما الان، که کار زیادی واسه سرمایه گذاری تبلیغات شما انجام نمی ده.

CPA بر مبنای اقدامات واقعی و تبدیل(conversion) فردیه. اما واسه اینکه بدونین چه مقدار واسه تبدیل هاتون باید پرداخت کنین، باید میانگین CPA رو مشخص کنین. این از پایه ارزش کلی تبدیلا تقسیم بر تعداد تبدیل هاییه که دریافت می کنین.

مثلا، بیایید فرض کنیم که شما یه CPA $ 1 و $ ۲ واسه دو تبدیل جور واجور پرداخت می کنین. در این صورت میانگین CPA شما ۱٫۵ دلاره – که ارزش کل تبدیلات شما هستش.

دلار

اما به چه دلیل CPA کمتر ؟

کم کردن CPA کمک می کنه تا هزینه های تبلیغات خود رو کم کنین، خوبه نه؟

اما اگه می خواین CPA خود رو پایین بیارین، باید همت خوبی داشته باشین چراکه گوگل پول شما رو کسر می کنه، چی درباره CPA بدونین چه ندونین.

چی باید بدونین؟

اول محاسبه کنین که چه تعداد ادما از راه تبلیغاتی که میبینن روی سایت شما کلیک می کنن و بعد اقدامات بعدی رو انجام میدن (مثل ثبت نام واسه خبرنامه، دانلود مقاله، خرید یه محصول و چیزای دیگه ای به جز اینا). هممون میدونیم که بعضی افراد ممکنه فقط از روی کنجکاوی روی صفحه ای کلیک کنن، در حالی که بعضیا واقعا دستمزدی دریافت می کنن تا روی یه تبلیغ کلیک کنن بدون علاقه ای به محصول شما.

پس، فرض کنیم که شما واسه کلیک روی یه نمونه CPC هزینه پرداخت می کنین و یافته های بسیار کمی دریافت می کنین. وقتی که شما بدونین که چه تعداد کلیک نیاز دارین تا به تبدیل برسین، در اون صورت میدونید که چه نرخی واسه دریافت اون باید پرداخت کنین.

یه وسیله Google Analytics هست که می تونه در این روند به شما کمک کنه.

یه اصطلاح رایجی که با CPA گره خورده CPA biddingه، که یه روش کلی در چگونگی کنترل هزینه های تبلیغاتی آنلاین است.

بیایید نگاه عمیق تری به قیمت CPA bidding بندازیم. البته داستانش طولانیه، اما به خاطر به کار گیری اون در این مقاله، شما رو با اصول اولیه آشنا می کنیم، با ویرلن همراه باشین:

قیمت

پیشنهاد قیمت CPA یا CPA bidding چیه؟

از بخش قبلی، شاید فهمیدین که می تونین CPAای خود رو تنظیم کنین. مثلا، به عنوان یه صاحب سایت تجارت الکترونیک، شاید کمپینایی رو روی پلتفرمای جور واجور اجرا کردین تا بتونین دید بیشتری واسه تبلیغات آنلاین خود داشته باشین.

CPA bidding بیشتر یه استراتژیه تا یه معنی. طوری که می تونین اونو به عنوان بخشی از کمپینای طولانی خود پیاده کنین یا اونو به عنوان یه روش هدف دار فقط به کار ببرین.

به شما اجازه میده تا آگهیای خود رو در کمپینایی که با CPA تنظیم شده شما برابر هستن، بفرستین. این روش به عنوان یه سیستم مزایده مانند عمل می کنه که در اون CPA شما، قیمت پیشنهادی شماس و از راه یادگیری ماشینی(machine learning) انجام می شه، Google ads براساس میانگین CPA واسه شما تبدیل جفت و جور  می کنه.

البته، گوگل به اندازه کافی هوشمنده که شما رو به تعداد تبدیل ایده آل تون برسونه ، چون این یه سیستمیه که به اندازه چیزی که پرداخت می کنین، به شما لطف می کنه، نه بیشتر و نه کمتر.

با این حال، کامپیوترها ماشینهای هوشمندی هستن که مرزهای خاصی هم دارن و به اندازه کافی راه و روش واسه کنترل کردن تبلیغات گوگل به نفع خودتونه.

هوش

CPA bidding براساس CPA هدف شما، تبدیل بوجود میاره. پس، اگه شما تبدیل مورد توجه خودتون رو تعریف کنین، شانس بیشتری واسه کاهش هزینه تبلیغات CPA خود دارین.

چیجوری CPA  خود رو در  Google ads  کاهش بدیم؟

قبل اینکه به روشی واسه کاهش CPA نگاهی بندازیم، باید تعیین کننده های CPA رو شناسایی کنیم که از نمره کیفیت یه سایت میاد.

چی نمره کیفیت رو تعیین می کنه؟

الف) کیفیت کلید واژه شما: چقدر خوب از کلمات کلیدی خود واسه استفاده می کنین؟ اونا کلمات کلیدی دم کوتاه هستن یا بلند؟ تاثیرشون روی سئو سایت چیه؟ جواب تموم این سوالات نمره کیفیت شما رو تکمیل می کنه.

ب) کپی تبلیغ: تبلیغات شما به چقدر با چیزی که روی سایت یا کار و کاسبی تون تبلیغ می کنین ربط داره؟ اونا واسه اجرا بروی پلتفرم Google Ads بهینه سازی شدن؟

ج) صفحات فرود: اگه شما با خدمات سئو آشنا باشین، باید بدونین که طراحی صفحات فرود چقدر اهمیت دارن. یه صفحه فرود خوب هم اینکه نمره کیفیت شما رو زیاد می کنه که به CPA کمک می کنه.

اگه شما نمی تونین تموم این موارد رو خودتون انجام بدین ، همیشه می تونین از خدمات حرفه ای مدیریت PPC بخواین.

حالا که ما تموم پیش نیازا رو پوشش دادیم، بیایید به ۸ روش غیر عادی واسه کاهش CPA نگاه کنیم:

  1. هدف کمپینای خود رو بدونین.

مخاطبان هدف شما واقعا مهم هستن و گوگل همه رو در نظر میگیره . یعنی میلیونا نفر در سراسر جهان که میلیاردها جستجو در وب رو در هر روز انجام میدن.

فرض کنین شما کار و کاسبی ای در آمریکا رو اداره می کنین، اما آگهیای خود رو طوری تنظیم می کنین تا کل دنیا رو هدف بذارین و در جایی که دسترسی یا هیچ عملیاتی ندارین نشون داده میشین.

با فرض اینکه شما تبدیل خود رو شخصی در نظر می گیرین که یه فرم ثبت نام رو پر کرده اونو ثبت می کنه، اما ممکنه کاربری که در هدف جمعیت شناسی شما قرار نداره و نمی خواد که با شما کار کنه، فرم رو پر کرده و بعد شما واسه اون پرداختی واسه تبدیل متحمل شید.

هدف قرار دادن کمپینا واسه یه مخاطب هدف خاص کمک می کنه تا CPA شما پایین بیایید، چون دنبال کردن مخاطبان هدف خاص شانس تبدیل شما رو زیاد می کنه. و از طرف دیگه یه اندازه تبدیل بالا، باعث کاهش میانگین CPA شما می شه.

  1. قیف فروش خود رو بهتر کرد.

حالا که ما فهمیدیم که افزایش اندازه تبدیل متوسط CPA شما رو کم می کنه، اجازه بدین نگاهی به قیف فروش و تبدیل بندازیم.

یه قیف فروش، یه روش هدف دار ورود و برگشت واسه هر کار و کاسبی آنلاینه و کمک می کنه تا دقیقا مشخص کنین که چه موقع، کجا و چیجوری یه تبدیل انجام می شه.

Google ads می تونه از راه هدایت مشتریان بیشتر به سمت قیف شما، در ایجاد تبدیل به شما کمک کنه.

از طرفی، با بهینه سازی قیف فروش خود به خاطر افزایش تبدیل احتمالی، شما در آخر CPA کمتری پرداخت می کنین.

هزینه های تبلیغات و باری بر دوش ROI هستن. پس با بهبود ارزش اجناس و خدمات خود، شانس بسیار خوبی واسه کاهش میانگین CPA خود دارین.

هدف کلی شما باید به کار گیری منابع کمتر واسه تولید بهترین ROI باشه، پس صرف زمان واسه یادگیری چگونگی راه اندازی فرایندی که CPA شما رو کم کنه یکی از کارآمدترین راه های صرف بودجه تبلیغاتی شماس.

  1. صفحه فرود خود رو بهینه کنین.

صفحات فرود می تونن کلی یا هدف دار باشن. بسته به گروه های مشتری، شما می تونین ترافیک رو واسه افزایش تبدیل خود بخش بندی (segment) کنین.

اما اولین کاری که باید انجام بدین، تست کردن دیزاین یا طراحی صفحات فرودتانه و یا اجرا یه روش هدف دار تست A / B می تونه شروع خوبی باشه.

تست A / B یه راه و روش تست مقایسه ایه که نتیجه میده که کدوم صفحات استفاده می شه. اما، دقیقا یه صفحه فرود وقتی بحث از تبدیل و CPA می شه، چه کمکی می کنه؟

وقتی که افراد روی آگهی های شما کلیک می کنن، به صفحه فرود هدایت می شن. این جاییه که تبدیل اتفاق می افته.

فرض کنین که شما یه خرده فروشی آنلاین رو اداره می کنین. یه تبدیل وقتی اتفاق میفته که مشتری یه سبد رو بارگیری کرده و واسه شکلای جور واجور پرداخت کنه.

اگه شما بتونین در سریعترین زمان ممکن مشتریان خود رو به انجام این کار راضی کنین، تبدیل خود رو بالا می برید و بدون این دست اون دست کردن CPA شمام در جریان قرار میگیره.

  1. به بهینه سازی توجه کنین.

مفاهیم اصلی و استراتژیایی مانند خدمات سئو و CRO (بهینه سازی اندازه تبدیل) وقتی که صحبت از چگونگی صرفه جویی در هزینه های تبلیغاتی می شه، به سرعت وارد میدون می شن، مخصوصا از اونجا که کلمات کلیدی در تولید محتوا بخش بزرگی از اونو شامل می شن.

پس در رقابت واسه به دست آوردن بیشترین ارزش از تبلیغات و سایت خود، یادتون نره که به CRO و رشد پایگاه مشتری خود توجه خاصی داشته باشین.

Google ads ماشینیه که عادت هاش رو میشه تحت تاثیر قرار داد یا عوض کرد تا یافته های مورد نظر رو بدست آورد. در مورد بازاریابان آنلاین، این ماشین تلاش می کنه تا به شما کمک کنه تبدیلای بیشتری رو تولید کنین.

اگه شما پایه های SEO و CRO رو دنبال کنین، می تونین اندازه تبدیل خود رو بهتر کرد، که به نوبه خود CPA شما رو کم می کنه.

  1. از ویدیوها واسه تبلیغات تون استفاده کنین.

از اونجایی که آدما موجوداتی چشمی هستن، به کار گیری یه ویدیو واسه نشون دادن مختصری از خدمات تون، ممکنه هنگام بهبود اندازه تبدیل، به شما در پیش افتادن در رقابت کمک کنه. Adobe نشون داده که بیشترین اندازه تبدیل رو نسبت به شکلای جور واجور دیگه تبلیغات ایجاد می کنن:

ایده به کار گیری ویدیو اینه که به طور فیزیکی اجناس خود و شخصیت پشت اونو نشون بدین؛ چیزی که همیشه نمی تونه از راه کلمه های نوشته شده منتقل شه. شاید واسه همینه که خیلی از تبلیغات “معمولی” تبدیل به همراه ندارن.

فیلما تجربه ای آنی یا به لحظه ارائه میدن، و هیچ چیزی رو واسه تخیل یا خیالات متفاوت باقی نمی ذارن. پس، با به کار گیری ویدیوها، شانس بیشتری واسه تبدیل به دست میارین و می تونین از کاهش هزینه CPA خود لذت ببرین.

  1. روی گوشی موبایل سرمایه گذاری کنین.

    موبایل

افزایش دیوونه وار فناوری، افزایش زیادی در به کار گیری گوشی موبایل رو منجر شده. گوشیای هوشمند وقتی که بحث از ارتباطات بین آدما به میان آید، تموم تکنولوژیای دیگه رو شکست میدن، پس این جمله واسه یه بازاریاب آنلاین چه معنایی می تونه داشته باشه؟

این بدین معنا هستش که تعداد خیلی از مشتریان از دستگاه های گوشی موبایل خود واسه رابطه با کار و کاسبی شما استفاده می کنن. پس شما ممکنه از خود سوال کنین که چیجوری واسه گوشی موبایل بهینه سازی انجام بدین تا یه تجربه کاربری دلپذیر رو تضمین کنین؟

، پلتفرمای موبایل گوگل، بیشترین تعامل خود رو در فروشگاه Google Play می گیرن. پس، با کمی بهینه سازی تبلیغ موبایلی واسه اجرای روی گوشی موبایل شاید منتهی به افزایش نمایش و شاید تبدیل می شه.

بیشتر تبلیغ کنندگان تمایل دارن روی تبلیغات وب سایتی که واسه دسکتاپ بهینه سازی شده، تمرکز کنن، که پتانسیل موجود در تبلیغات گوشی موبایل رو درک نکرده ان!

توجه بیشتر به موبایل امتیازات خود رو داره، مثلا می تونین از تبلیغات درون برنامه ای که مشتریان خاص رو هدف قرار میده استفاده کنین. این می تونه منتهی به لیدها یا سرنخای مناسب شده و تبدیل شما بهتر کنه و البته کاهش CPA رو به دنبال داشته باشه.

  1. به روشای هدف دار گذشته نگاهی بندازین.

تنها راه پیشرفت اینه که ببینین چی در گذشته نتیجه بخش نبوده. پس مرور روشای هدف دار گذشته به خاطر تقویت تبدیلای آینده حرکت هوشمندانه ایه.

با نگاهی به نقاط ضعف گذشته و بهبود اونا، شما از رقبایی که مشغول جستجوی یه وسیله جدید واسه افزایش تبدیل خود هستن، جلو می زنید.

استفاده دوباره و بهبود روشای هدف دار برنده گذشته به شما کمک می کنه تا تبدیلای خود رو زیاد کنین.

  1. کارکرد سایت تون رو بهتر کرد.

داشتن یه سایت ضعیف با اجناس عالی مانند داشتن یه گوشی جدید با ویژگیای قرن نوزدهمه. پس، شما باید بالاتر از جایی برید تا یه تجربه کاربری خاصی بسازین که مردم رو در سایت نگه داره و طوری باشه که افراد بخوان در مورد اجناس شما بیشتر یاد بگیرن.

دائم سرعت و زمان بارگذاری سایت رو کنترل کنین. چه مدت زمان میبره تا یه صفحه به طور کامل بارگذاری یا ریفرش شه؟ اگه یه کاربر با یه سایت کنه مواجه شه ، شاید اونا رو قبل اینکه فهمیده باشین، از دست میدید.

دوم اینکهً، سازگاری سایت خود رو با مرورگرهای جور واجور، صفحه نمایشهای جور واجور و دستگاه های گوشی موبایل بررسی کنین.

نتیجه

از اونجا که هدف کاهش هزینه ها و بهبود ROI است، با امید به اینکه این نکات CPA رو یادتون باشه و از اونا استفاده کنین. واسه یادگیری بیشتر CPA bidding علاقه مند باشین و اونو تست کنین.

فقط یادتون باشه، سود و موفقیت شرکت شما بستگی به افزایش تبدیل شما داره، پس ارزش اونو داره که نگاهی دقیقتر به اندازه تولید و هزینه هر کلیک داشته باشین.