۱۴ ایده جالب برای حضور تجاری موثر در شبکه‌های اجتماعی! – بخش اول

بازاریابی رسانه های اجتماعی؟؟ کاری نداره که! یه فیس بوک و یه اینستاگرام و یه توییتر راه میندازیم و عکسای اجناس مون رو در اون می ذاریم!

خیلیا تصورشون از فعالیت کاری در شبکه های اجتماعی و حتی همین طوره!
لابد هم توقع دارن که مردم، موبایل به دست منتظرشان بشینن که پستی بذارن و اونا هم سریع برن تا محصول معرفی شده رو بخرن و با به اشتراک گذاری پست، دوستانشون رو هم در همین زمینه باخبر کنن!!

موبایل

خودمانیم؛ مردم چه در تلوزیون و چه در خیابون و هر جای دیگه که می رن، تا دلتون بخواد تبلیغات از صدها برند جور واجور می بینن و دست کم توقع شون اینه که در شبکه های “اجتماعی” از دست این نوع آگهیا راحت باشن!

پس در شبکه های اجتماعی چیکار کنیم؟

جواب اینه که در شبکه های اجتماعی، “اجتماعی” باشین و فعالیتایی رو بکنین که مردم دوست دارن ببینن و بشنون و لایک کنن و به اشتراک بذارن.

از طرفی شمام می تونین با زیر نظر گرفتن عکس العملای اونا نسبت به فعالیت هاتون، درک مناسبی از مخاطبان خود داشته باشین و بهتر بتونین به نیازهاشون جواب بدین.

چیجوری؟
واسه شما ۱۴ ایده آوردیم. مطمئنا رعایت کردن اونا به شما کمک بزرگی می کنه تا از شبکه های اجتماعی موفقیتای بزرگی رو نصیب برندتون کنین. با Modir TV و «بخش اول ۱۴ ایده واسه بهترین بودن در شبکه های اجتماعی» همراه باشین:

ایده ۱:  ببینین، بشنوین و تاثیر بذارین

شبکه های اجتماعی دو خبر عالی به شما میدن:

    1. نظرات مردم رو بشنوین: می تونین راحت تر از هر روش دیگری، بفهمین که مردم درباره برند شما چه میگن.
      از برندتون راضی هستن؟ نیستن؟ از شما خرید می کنن؟ یا نه، حریف تون رو بهتر می دونن؟ به چه دلیل حریف تون رو بهتر می دونن؟
    2. نظرات مردم رو عوض کنین: می تونین با داشتن برنامه ای مناسب، روی این تصمیمات و نظرات و … تاثیر بذارین.
      مردم در شبکه های اجتماعی و کلا اینترنت، بسیار جدی تر از قبل شدن. خیلی چیزها رو از همون اینترنت بشنون براشون کافیه. باور نمی کنین؟ سری به اینستاگرام بزنین و از یه پیج پرطرفدار بخواین که بنویسه: “خنده دندون نما باعث جذب جنس مخالف تا ۳۸% می شه”، از فردا نصف مخاطبان این شکلی می شن: (D:)
    3. خنده

همیشه یادتون باشه که در این بسترها، فعالیتی هدف دار و دائمی داشته باشین:

  • شبکه های اجتماعی بزرگ (مثل فیس بوک، اینستاگرام، کانالا و گروه های تلگرام و…)
  • تالارهای گفت و گو (Forums)
  • وبلاگای پربازدید (که خوب کامنت می گیرن.)
  • سایتای خبری (هم می تونین ریپورتاژ خبری بدین و هم می تونین در کامنتا در کنار مردم باشین.)
  • اگه کالایی دارین که مثلا در دیجی کالا، بامیلو یا هر فروشگاه دیگری ارائه می شه، کامنتا رو یادتون نره (البته جواب درست و درست رو به مردم بدین!)
  • و…

ایده ۲: اجازه بدین خود مشتریان واسه شما تبلیغ کنن

حتما دیدین که بعضیا در شبکه های اجتماعی (و به خصوص اینستاگرام) پستی می ذارن که کپشن اون “یه روز خوب با دوستام” است و اون بالا، گوشه سمت چپ عکس، نوشته شده که: “رستوران X”

بله! خیلی از کاربران دوست دارن هر جا که برن، لوکیشن خود رو هم ثبت کنن و بگن که ما فلان جا بوده ایم.
به چه دلیل شما از این روش (که هزینه ای هم براتون نداره) استفاده نکنین؟

موقعیت تون رو در Google Map ثبت کنین

کافیه تا موقعیت خودتون رو در نقشه گوگل ثبت کنین و اگه تونستید؛ بعد از این که شخصی، پستی با لوکیشن شما رو در صفحه اش گذاشت، برید و از اون در کامنت تشکر کنین (یا هر نظر دوستانه دیگری که به ذهنتون میاد کامنت کنین).
مطمئن باشین دوستان اون شخص، نام شما رو در لوکیشن می بینن و حداقلش اینه که در موردش کنجکاو می شن و چه بسا این کنجکاوی به خرید منجر شد!

ایده ۳: مشتریان خود رو در توییتر پیدا کنین

توییتر واقعا محیط و آدمای جالبی داره. کاری کنین که در توییتر، فضایی واسه رد و بدل کردن و گپ و گفت در مورد شما و خدمات تون به وجود بیاد.

مثلا طوری شه که اگه کسی عبارت “رستوران تو تهران” رو جست و جو کرد؛ سر از گپ و گفتای مشتریان شما و حتی شما و کارمندان تون درباره خدمات تون دربیاورد.

از هشتگای مهم و پرطرفدار استفاده کنین

کار جالبی که می تونین بکنین اینه که برید یه هشتگ رو سرچ کنین و به توییتای مردم (که اون هشتگ) رو داره جوابای خیلی مهم شون رو بدین.

ایده ۴: هشتگ رو دریابید!

هشتگا رو خیلی هامون می شناسیم. ۳ نکته مفیدی که در مورد هشتگا می تونیم واسه شما بگیم اینه که:

    1. حتما هشتگ مخصوص به برند خودتون رو داشته باشین ( این هشتگ، خاص باشه؛ مثلا ما باید علاوه بر #مدیر که خیلیا استفاده می کنن، #ModirTV رو هم استفاده کنیم که خاص خودمونه.)
    2. از هشتگای در رابطه و پرطرفدار استفاده کنین (می تونین اونا رو در سایت HashAtIt ببینه.)
    3. از هشتگای پرطرفدار مقطعی استفاده کنین (مثلا یه دفعه می ببینن که #انتخابات یا #یورو_۲۰۱۶ رونق گرفت. اونا رو شناسایی کنین و از فرصت استفاده کنین.)

نیاز به گفتن نیس که استفاده درست از هشتگا چقدر خوب می تونه واسه شما مخاطب جلب کنه (البته به شرطی که پست تون مربوط به اون هشتگ باشه!)

ایده ۵: با مشتری صحبت کنین

درسته که نمی شه همیشه جواب همه مخاطبان رو داد؛ اما از طرفی هم نباید اجازه بدین صفحه شبکه اجتماعی شما مانند یه موزه ساکت باشه. می تونین:

  • مخاطب رو به رقابت بکشین.
  • از اون نظرسنجی کنین.
  • ببینین در کدوم شهره.
  • در کدوم قشر اجتماعی قرار میگیره؟
  • درآمدش چقدره؟
  • و حتی اجازه بدین به شما بگه که اطلاعات تون به دردنمی خوره!

مشتری ساکت، مرگ کسب و کاره. همیشه پذیرای انتقادات و حرفای مردم باشین.

ایده ۶: بی نظمی ممنوع!

اطلاعات تون رو دسته بندی کنین! جدولای منظمی رو از تموم نظرات، مثبت و منفی بودن، تعداد لایکا، بازخوردا، نظرسنجیا و… تو یه فایل دسته بندی و منظم داشته باشین تا بتونین با یه نگاه متوجه روند کار خود شید.

ایده ۷: این مدل بی نظمی هم ممنوع!!

چندین حساب کاربری در شبکه های اجتماعی دارین؟ مدیریت همه اونا با هم، کار پیچیده و کلافه کننده ای میشه.
می تونین واسه مدیریت این تعداد زیاد صفحات از سایت Onlypult واسه اینستاگرام و Kuku واسه بقیه شبکه ها (من جمله تلگرام) کمک بگیرین.

از شما دعوت می کنم تا ۷ ایده دیگه رو در بخش دوم ۱۴ ایده واسه بهترین بودن در شبکه های اجتماعی بخونین.