۵ نکته مهم در سئو تکنیکال سایت

به چه دلیل سئو تکنیکال سایت باعث افزایش بازدید محتوا می شه؟

پس از سال ۲۰۱۱ با تغییراتی که به دلیل معرفی الگوریتمای رتبه بندی گوگل در دنیای سئو و بهینه سازی سایت به وجود اومد، اصول سئو تغییر جهت زیادی رو تجربه کرد. دلیل اصلی این تغییر، افزایش توجه موتور جستجوی گوگل به کیفیت محتوای سایتا بود. این کار باعث بوجود اومدن موج بازاریابی محتوایی در سایتا و شبکه های اجتماعی شد.

بازاریابی محتوا

بعد از این اتفاق خیلی از بازاریابان و روزنامه نگارا وارد بخش تولید محتوا شدن و سئو رو بیشتر از بعد محتوایی اجرا کردن. در حالی که محتوا اهمیت کمتری نسبت به مباحث سئو تکنیکال سایت و برنامه نویسی داره. اگه ساختار سایتی درست نباشه و اصول سئو در اون به طور درست رعایت نشده باشه، ارزش محتوا سایت هم از بین رفته و به درستی به وسیله گوگل و بقیه موتورهای جستجو ایندکس نمی شه. این جوری سایت در گوگل رتبه خوبی بدست نیاورده و تعداد بازدیدکنندگان اون کم میشه.

اهمیت سئو تکنیکال سایت وقتی مشخص می شه که هدف ارائه یه تجربه کاربری با کیفیت به کاربران و افزایش فروش سایت باشه. وجود مشکلات تکنیکال در راه حرکت کاربر در سایت، باعث پریشونی و گیجی و کلافه شدن اون شده و حتی در موارد زیادی اون رو از خرید منصرف می کنه. این کار به معنی از دست دادن مشتریان و واگذار کردن سهم بازار به رقبا هستش.

مشکلات

 

اهمیت سئو تکنیکال سایت وقتی مشخص می شه که هدف ارائه یه تجربه کاربری با کیفیت به کاربران و افزایش فروش سایت باشه. وجود مشکلات تکنیکال در راه حرکت کاربر در سایت، باعث پریشونی و گیجی و کلافه شدن اون شده و حتی در موارد زیادی اون رو از خرید منصرف می کنه. این کار به معنی از دست دادن مشتریان و واگذار کردن سهم بازار به رقبا هستش.

در سئو تکنیکال سایت اشتباهات زیادی اتفاق می افته که بعضی از اونا حتی در سایتای معروف بارها تکرار می شه. در ادامه ۵ نکته مهم در سئو تکنیکال سایت رو بررسی می کنیم.

۱. کدهای وضعیت HTTP

به طور ساده کاربرد کدهای وضعیت HTTP همون ارسال و دریافت درخواستا میان کلاینت (مرورگر) و سروره. شما باید مطمئن شین که محتوای سایت تون به درستی به وسیله گوگل و بقیه موتورهای جستجو ایندکس می شه و کاربران هم می تونن به درستی به اون دسترسی داشته باشن. اگه گوگل نتونه به درستی محتوای سایت تون رو ایندکس کنه، سایت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی بدست نیاورده و ترافیک ورودی به سایت تون کم میشه. یکی از بهترین کارا واسه خزش بهتر سایت به وسیله گوگل، کاهش کدهای وضعیت ۴xx و ۳xxه.

کدهای کلاس ۳xx معمولا واسه تغییر راه جاری یا راه درخواست استفاده می شن. مثلا کد ۳۰۱ مربوط به ریدایرکت کردن یا تغییر نشانی یه لینک به آدرسی جدیده. کدهای کلاس ۴xx مربوط به خطای HTTP از طرف کاربره، مثلا کد ۴۰۴ به معنی نبود وجود صفحه مورد نظر کاربر در سایته. بهترین کار واسه کاهش این کدهای وضعیت HTTP، بروز رسانی همه صفحاتیه که دارای کدهای وضعیت ۴۰۴, ۳۰۱, ۳۰۲ هستن. همه این تلاشا به این منظوره که وقتی کاربر روی لینکی کلیک کرد، محتوای مورد نظر اون نشون داده شه و با خطای ۴۰۴ یا صفحه ای که نمی خواسته رو به رو نشه. هم اینکه کاهش این کدها موجب جلوگیری از گیج شدن موتورهای جستجو هنگام ایندکس محتوای سایت می شه.

محتوای تکراری می تونه به دلیلای زیادی به وجود بیاد. علاوه بر امکان کپی مطالب از صفحات دیگه سایت یا شباهت زیاد ساختار محتوایی بعضی صفحات با همدیگه، محتوای تکراری ممکنه به دلیل اشتباه در اصول سئو تکنیکال سایت ایجاد شه. مثلا اشتباه در به کار گیری تگ کنونیکال (canonical) می تونه منتهی به تولید صفحاتی با آدرسای متفاوت شه، و یا تنظیمات اشتباه در سیستم مدیریت محتوا سایت (CMS) موجب تولید صفحات مشابه یا اضافی شه. این موارد روی هم رفته باعث گیج شدن گوگل موقع ایندکس مطالب سایت شده و سئو سایت رو با مشکل رو به رو می کنه.

مسئله محتوای تکراری در طراحی سایت فروشگاهی اهمیت زیادی داره، چون صفحه معرفی اجناس معمولا ساختار برابری داشته و بخش کلی ای از محتوای اون تکراریه. واسه جدا کردن این صفحات با همدیگه، باید اندازه تعامل کاربران با سایت رو بالا برد تا اونا با درج نظرات و امتیازات خود به اجناس، محتوای این صفحات رو از همدیگه جدا کنن. کاهش محتوای تکراری باعث افزایش تمرکز کلمات کلیدی جور واجور در صفحات سایت شده و همین امر رتبه بهتری رو در نتایج جستجوی گوگل نصیب سایت می کنه.

۳. ساختار URL سایت

ساختار URL صفحات یه سایت خیلی با اهمیته، چون باعث درک بهتر کاربران و موتورهای جستجو از محتوای سایت می شه. در نشانی URL باید کلمات کلیدی تا حد مناسبی به کار رود و هم اینکه به جای URL های داینامیک حتما از URL های استاتیک استفاده شه. نشانی URL سایت باید از یه ساختار سلسله مراتبی یا درختی پیروی کنه، یعنی هر چی به صفحات داخلی یه دسته بندی میریم محتوا تخصصی تر شده و هر صفحه در عین حال رابطه نزدیکی با دسته موضوعی اصلی خود داشته باشه.

۴. نقشه سایت XML

۵. سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری سایت در درجه اول از نظر کیفیت تجربه کاربری (UX) سایت اهمیت داره، یعنی اگه سایتی کند باشه باعث خستگی کاربران شده و حتی ممکنه اونا رو از دیدن باقی محتوا منصرف کنه. چون سرعت بارگذاری روی کیفیت تجربه کاربری سایتا اثر گذاره، گوگل هم به اون اهمیت داده و رتبه بهتری به سایتای سبک و با سرعت بارگذاری بالا میده. سرعت بارگذاری در طراحی سایت شرکتی هم نقش مهمی در بهبود اندازه تبدیل سایت و در آخر افزایش فروش داره.

بهبود سرعت بارگذاری سایت روشای زیادی داره که بیشتر نیازمند علم برنامه نویسی و طراحی سایته. اما ۳ روش عادی و تقریبا راحت واسه افزایش سرعت سایت عبارتند از:

  • فشرده سازی کدهای CSS، جاوااسکریپت و HTML
  • استفاده بیشتر از خاصیت کش مرورگر
  • بهینه سازی تصاویر

وضعیت سئو تکنیکال سایت رو باید هرچند ماه یه بار بررسی کرد و تغییرات لازم رو اعمال کرد. انجام این فعالیتا بی ثمر نبوده و خیلی سریع تاثیر خود رو بر افزایش ترافیک ورودی به سایت از گوگل میذاره.

۵ نکته ساده روانشناسی در طراحی سایت

۵ نکته ساده روانشناسی در طراحی سایت

روانشناسی

رعایت بعضی از نکات ساده روانشناسی در طراحی سایت موجب اثر مثبت بر کارکرد و بازدهی سایت می شه. تشخیص راه دیداری بازدیدکنندگان سایت و چیزای مورد علاقه اونا می تونه روش هدف دار مشخصی رو واسه طراحان مشخص کنه، هم اینکه داشتن اطلاعات کافی از روانشناسی رنگا هم می تونه به بهتر شدن جلب توجه کاربران سایت و افزایش تعداد اعضای سایت، تماسا، خریدها و … کمک کنه. به طور خلاصه به کار گیری روانشناسی در طراحی سایت می تونه موجب افزایش مشارکت کاربران و اندازه تبدیل سایت شه که در ادامه به ۵ مورد اون می پردازیم.

۱. جلب اعتماد کاربران سایت

امروزه تجربه کاربران اینترنت از بازدید سایتا زیاد شده و خیلی از اونا اگه به سایتی اعتماد نکنن، هیچ کاری انجام نمی دن و حتی ممکنه خیلی سریعً از اون خارج شن. پس یکی از مهم ترین مسائلی که یه شرکت باید روی اون متمرکز شه، ایجاد اجزاییه که حس اعتماد رو به بازدیدکنندگان سایت القا کنه. این اجزای طراحی سایت عبارتند از:

بازدید سایت

  • لوگو شرکت و رنگ سازمانی
  • دسترسی آسون به صفحات مهم سایت با منویی منظم در صفحه اصلی سایت
  •  نشانی و اطلاعات تماس شرکت به همراه گواهینامه ها و افتخارات
  • دسترسی سریع به صفحه “تماس با ما” یا “درباره ما”
  • به کار گیری تیترهای روشن و مناسب که مشخص کننده هدف هر صفحه باشه و …

در آخر یکی از اجزایی که وجود اون در صفحه اصلی سایت واسه جلب اعتماد بازدیدکنندگان لازمه، بخش “مشتریان ما ” هستش که به طور واقعی نشون میده شما تا الان با چه شرکتایی کار کردین و سطح کیفیت اجناس و خدماتتون در چه حدیه. همه اجزای گفته شده باید به شکلی کنار هم قرار گیرند که حس اعتماد کاربران رو زیاد کرده و تاثیر مثبتی بر بازدیدکنندگان بزاره.

۲. اهمیت برندینگ

برندینگ یکی از چند تا نکته مهم در کاربرد روانشناسی واسه طراحی سایته. ثبات در طراحی هم عامل مهم دیگه ایه که بیشتر وقتا (مخصوصاً در سایت کار و کاسبیای کوچیک) ندیده گرفته می شه. رنگ لوگو شرکت مهمه و باید در ترکیب رنگی طراحی سایت حتی به طور جزئی مانند رنگ آیکونا یا لینکا مورد استفاده قرار بگیره. هم اینکه رنگایی که در طراحی سایت استفاده می شه باید کنتراست خوبی با همدیگه داشته باشن تا بازدیدکننده به راحتی بتونه اونا رو بخونه.

لوگوی شرکت شما باید علاوه بر هدر سایت در جاهای دیگری مانند صفحه  “تماس با ما” و “درباره ما” هم نشون داده شه. دلیل این کارا بالاتر از ایجاد حس اعتماد در بازدیدکنندگان سایت بوده و هدف اصلی اون ایجاد یادآوری بهتر برند شما در آینده س. این نکته یکی از حقایق قبول شده در دنیای بازاریابیه، و هر چقدر افراد لوگو یا برند یه شرکت رو بیشتر به خاطر داشته باشن، وقتی که میخوان خریدی در اون زمینه بکنن تمایل بیشتری به خرید از اون برند خاص دارن. پس نمایش لوگو و تلاش واسه بهبود برندینگ شرکت تون باعث می شه تو ذهن بازدیدکنندگان سایت بمونین.

خیلی از طراحان سایت تصاویر لازم واسه سایت خود رو از عکسای استوکی انتخاب می کنن که رابطه ساده ای با موضوع هر صفحه داشته باشه. اما کار بهتر به کار گیری تصاویریه که چندین ملاک رو در نظر گیرد و هم اینکه اشاره ای هم به برند شرکت داشته باشه. مثلا واسه معرفی یه سیستم ایمنی خونگی میشه خیلی راحت تصویر یه قفل یا درب بسته رو نشون داد، در حالی که حالت حرفه ای تر به کار گیری فردیه که در حال به کار گیری سیستم ایمنی خونگی بوده و در کنار تصویر هم به طور ضمنی اشاره ای به لوگو شرکت شده. در واقع به کار گیری آدما در تصاویر واسه انتقال حس اعتماد بسیار مؤثره. البته یکی از اشتباهات عادی سایتای ایرونی در این مورد، به کار گیری عکسای استوک افراد خارجی واسه بیان مفاهیم و انتقال احساساته. ایراد این کار انتقال حس غریبگی و تقلبی بودن به بازدیدکنندگان سایت هستش، پس حتماً از تصاویر مردم ایرونی در سایت خود استفاده کنین.

۴. روانشناسی رنگا

یکی دیگه از نکات روانشناسی در طراحی سایت به کار گیری رنگ مناسبه.  اهمیت روانشناسی رنگا و رعایت اون در طراحی سایت بر کسی پوشیده نیس، و استفاده مناسب از رنگا در طراحی کمک زیادی در انتقال احساسات جور واجور به کاربران سایت می کنه. واسه نمونه:

  • رنگ نارنجی افراد رو تشویق به انجام اقدامات فوری می کنه.
  • رنگ قرمز انرژی افراد رو زیاد می کنه و به اونا احساس فوریت و ضرورت القا می کنه.
  • رنگ زرد توجه افراد رو جلب می کنه و سطح پایینی از اضطراب رو به اونا القا می کنه.
  • اضطراب

  • رنگ آبی اعتماد افراد رو جلب می کنه و به اونا حس امنیت میده.
  • رنگ سبز نشون دهنده پیشرفت، رشد و آرامش هستش.

علاوه بر نکات فوق رنگا کارکرد فرهنگی مختص خود رو هم دارا بوده و ممکنه هر رنگ در کشوری نماد و نشون دهنده حس متفاوتی باشه، واسه مطالعه بیشتر در این مورد به مقاله “روانشناسی رنگا در طراحی سایت” در وبلاگ مراجعه کنین.

۵. به درد بخور بودن محتوای سایت

با تغییر اصول سئو از مباحث تکنیکال به سمت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی، اهمیت محتوایی که به کاربران سایت اطلاعات مفیدی ارائه کنه روز به روز زیاد می شه. محتوای با کیفیت علاوه بر پیشرفت رتبه سایت در صفحه یافته های جستجوی گوگل، به دلیل ایجاد ارزش واسه بازدیدکنندگان سایت به اونا حس اعتماد هم منتقل کرده و شما رو به عنوان متخصصی در بخش کاری تون معرفی می کنه. به زبون ساده تر شما با دادن اطلاعات به درد بخور به بازدیدکنندگان سایت به اراده کردن اونا کمک کرده و اونا رو از امتیازات و کیفیت اجناس و خدمات خود با خبر می کنین. تحقیقات نشون میده افراد تمایل بیشتری به خرید از سایتا و شرکتایی دارن که اطلاعات مفیدی در اختیار اونا قرار دادن و خود رو به عنوان متخصصی در بخش کاری شون معرفی کردن.

اراده کردن

میشه در چندین هفته طراحی سایت رو یاد نمی گیرین، اما به کار بردن نکات اصولی روانشناسی، گرافیک، برندینگ و … در طراحی که موجب ایجاد حس اعتماد در بازدیدکنندگان سایت می شه، نیازمند صرف زمان زیادی بوده و به اندازه تجربه طراحان سایت بستگی داره. با رعایت نکات ساده روانشناسی در طراحی سایت می تونین به طور موثر کاربران زیادی رو به سمت سایت خود جذب کنین و موفقیتای بسیاری به دست بیارین.

۵ نکته در طراحی فرم جستجو

استانداردهای طراحی فرم جستجو در سایت

جستجوی سایت مثل یه صحبت میان کاربر و سیستم عمل میکنه. کاربران اطلاعات مورد نظر خود رو در اون وارد کرده و در مقابل جواب مناسب رو به شکل لیستی از یافته های مشاهده میکنن. واسه سایتایی که محتوای بسیاری ارائه میکنن به کار گیری یه موتور جستجوی موثر چیزی لازمه. مثلا باکس جستجو در سایتای خبری و فروشگاه های اینترنتی در مقایسه با بقیه سایتای اینترنتی پرکاربردتره.

در این مقاله تلاش میکنیم ۵ نکته مهم در طراحی باکس جستجوی سایت رو به شما یادآوری کنیم. نکاتی که اجباری واسه انجام اونا وجود نداره ولی رعایت اونا میتونه تجربه کاربران در سایت شما رو بهتر کنه.

۱- باکس جستجو در جایی باشه که کاربر توقع داره

اگه کاربر واسه پیدا کردن باکس جستجوی شما نیازمند دقت و جستجو در صفحه باشه حتما یه جای کار شما ایراد داشته. معمولا کاربران در فضاهای مشخصی به دنبال باکس جستجو هستن چون تجربه اونا از حضور در سایتای محبوب و پربازدید این تصور رو براشون ایجاد کرده.

نمودار زیر براساس یه تحقیق علمی به دست اومده و نشون دهنده فضاهایی از صفحه س که کاربران انتظار حضور باکس جستجو در اونا رو دارن. براساس یافته های این تحقیق، بهترین فضا واسه نمایش فرم جستجو در بالای صفحه و سمت راست و چپ اون هستش و بهترین فضا سمت راسته.

هم اینکه واسه اینکه کاربران بتونن سریعتر فضای جستجو رو پیدا کنن می تونین از آیکونای شناخته شده و تغییر رنگ فضای جستجو اضافه کنین. هرچقدر اهمیت جستجو در سایت شما بیشتر باشه این تغییر رنگ و در دسترس بودن فرم جستجو هم شدیدتر میشه. مثلا در تصویر زیر نمونه باکس جستجو در سایت eBay رو می بینین که با قرار دادن جستجو در فضای مناسب و فرق رنگ اون با زمینه دسترسی رو واسه کاربران بسیار ساده کرده.

یکی از اشتباهات عادی در طراحی فرم جستجوی سایت، در نظر گرفتن فضایی کوچیک واسه تایپ عبارت جستجوئه. اگه کاربران عبارات طولانی تری رو جستجو کنن بخشی از عبارت تایپ شده رو نمی بینن و واسه ویرایش اون با مشکل مواجه می شن.

فضای لازم واسه جستجو بستگی مستقیم به نوع محتوای شما و رفتار کاربران در اون داره. شما می تونین طی یه بازه وقتی دو ماهه رفتار کاربران و عبارات جستجو شده رو بررسی کرده و فضای لازم واسه فرم جستجو رو تخمین بزنین. اگه در نقطه شروع طراحی سایت خود هستین و هنوز تخمین درستی از رفتار کاربران ندارین پیشنهاد میکنم باکس جستجوی شما دست کم واسه تایپ ۲۷ کاراکتر فضا داشته باشه، در اینصورت بیشتر از ۹۰ درصد کاربران شما رضایت دارن.

۳- مشخص کنین کاربر در چه نوع محتوایی جستجو میکنه

سایت شما ممکنه بخشای متنوعی واسه ارائه محتوا داشته باشه. مثلا سایت دارای دو بخش جدا از هم واسه ارائه مقالات و نمایش نمونه کارا هستش. با به کار گیری عبارات مناسب می تونین واسه کاربران مشخص کنین که هنگام جستجو در کدوم یکی از این بخشا یافته ها رو دریافت میکنن.

معمولا سایتایی که تنوع محتوایی بالاتری دارن به کاربران خود اجازه میدن نوع محتوای مورد جستجو رو همزمان با وارد کردن عبارت انتخاب کنن. این روش به کاربر اجازه می ده جستجوی خود رو به صورت تخصصی و دقیق بکنه.

۴- عبارت جستجو شده به کاربر نشون داده شه

پس از اینکه کاربر عبارت مورد نظر خود رو تایپ کرده و دکمه جستجو رو فشار می ده معمولا به صفحه دیگری از سایت شما وارد میشه. در این صفحه شما دوباره فرم جستجو رو به کاربر نمایش میدین و بهتره که در این باکس متن وارد شده به وسیله خود رو مشاهد کنه.

اگه کاربر در اولین جستجوی خود نتیجه مورد نظر رو پیدا نکنه تلاش میکنه تا عبارت جستجو رو تغییر داده و دوباره روند رو تکرار کنه، در این شرایط دسترسی به عبارت ابتدایی میتونه کار رو بسیار ساده تر کنه.

۵- از پیشنهادات آنی و جستجوی Ajax استفاده کنین

با ورود تکنولوژیای نو در طراحی سایت مانند angular و ajax دیگری احتیاجی نیس که کاربران واسه نمایش یافته های جستجو به صفحه جدیدی از سایت برگشت داده شن. شما می تونین یافته های متناسب با عبارت جستجو شده رو به سرعت در پایین باکس جستجو نشون داده و یا دست کم مسیرهای میانبر و پیشنهادات مناسب واسه جستجوی دقیق تر رو در اختیار کاربر بذارین.

تحقیقات نشون می ده اگه کاربران در جستجوی اولیه خود یافته های لازم رو کسب نکنن با احتمال خیلی کم در جستجوهای بعدی هم موفق می شن. ارائه عبارتای پیشنهادی به کاربر شانس اونو واسه پیدا کردن یافته های درست زیاد کرده و به شما کمک میکنه راه دسترسی به مراحل بعدی رو واسه کاربر مشخص کنین.

جمع بندی

طراحی یه فرم جستجو مثل هر جزء دیگری از سایت شما میتونه بر تجربه کاربری و زمان حضور در سایت شما اثر داشته باشه. موارد گفته شده ممکنه همه واسه سایت شما مناسب یا قابل اجرا نباشن ولی در نظر داشته باشین این موارد شانس شما واسه جلب رضایت بیشتر کاربران رو زیاد می کنن. شمام خوب می دونین که بهبود تجربه کاربری سایت میتونه در سئو اونم تاثیر مثبت داشته باشه.

اگه شمام تکنیکای جذاب و مناسبی در طراحی فرمای جستجو مشاهده کردین در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بذارین.

 

۵ ترفند عالی برای طراحی سایت با اسکرول طولانی

به کار گیری اسکرول در طراحی سایت

اگه نگاهی به سایتای جدید و ترندهای طراحی سایت داشته باشین می فهمین که دوره وب سایتای تک صفحه ای رو به اتمامه. وب سایتای طویل که واسه مشاهده محتوا باید دائم اسکرول کنین تا به انتهای صفحه برسین، به سرعت در حال محبوب شدن هستن چون این فوت وفن خوب در تلفنای همراه جواب میده.

گسترده شدن به کار گیری گوشی موبایل میان کاربران نقش بسیار مهمی در محبوب شدن فوت وفن اسکرول طولانی یا همون long scroll داشته. هر چی صفحه نمایش کوچکتر باشه، اسکرول طولانی تر میشه.

موبایل

به کار گیری این روش دست طراح رو در طراحی سایت باز میذاره اما این فوت وفن ضعفایی هم داره. در این روش طراح باید دقت بسیار زیادی به محتوا، دسترسی و انیمیشن داشته باشه. در این مقاله به ۵ ترفندی که دلیل می شن کاربر سایت رو با اشتیاق اسکرول کنه می پردازیم.

۱- محتوای اصلی رو در اول صفحه بذارین

طبق تحقیقات انجام شده کاربران به محض بارگذاری صفحه، اسکرول می کنن. پس توجه به محتوای بخش بالای صفحه اصلی خیلی با اهمیته. محتوای قرار گرفته در این قسمت به سرعت به وسیله کاربر دیده شده و دلیل تشکیل برداشت اولیه یا impression از سایت شما می شه. کاربر کیفیت سایت رو از این قسمت سبک و سنگین میکنه. اگه محتوای قرار گرفته در این بخش جذابیت و کیفیت لازم رو داشته باشه کاربر علاقه مند به اسکرول کردن و بازدید از دیگر بخشای سایت می شه.

واسه اینکه از اسکرول کردن کاربر مطمئن شین، باید محتوایی ارائه کنین که خیلی مهم باشه. واسه اینکار جذاب ترین محتوای خود رو در بخش بالایی صفحه اول بذارین. مثلا نکات جالبی رو بذارین که میدونید کاربر رو عاشق خود می کنن. از تصاویر دلنشین در طراحی سایت خود استفاده کنین، بازدید کنندگان توجه زیادی به تصاویر می کنن.

۲- با المانای گرافیکی راه حرکت کاربر رو مشخص کنین

بعضی وقتا بهترین روش واسه تشویق کاربران به اسکرول، درخواست کردن از اوناس. به طور روشن به اونا بگید که محتوای بیشتر در پایین صفحه قرار گرفته. یه ترفند زیرکانه قرار دادن فلشی که به سمت پایین نشونه رفته یا قرار دادن متن “لطفا اسکرول کنین” است، با این کار به کاربر اطلاع می دید که بخش بزرگ محتوا در پایین صفحه قرار داره.

اگه المان قرار گرفته در این بخش متحرک باشه جلب نظر بیشتری واسه کاربر داره. هم اینکه می تونین از رنگ دیگری واسه این تصویر یا متن استفاده کنین تا از محتوای دیده شده در صفحه جدا باشه. اگه المان تشویق کننده واسه اسکرول قابل کلیک باشه کاربر میتونه خیلی راحت به بخش مورد نظر شما راهنمایی شه.

منوی سایت دلیلی تعیین کننده در تجربه مثبت یا منفی کاربر از سایت داره. یکی از ریسکای به کار گیری فوت وفن اسکرول طولانی در طراحی سایت، سردرگم کردن کاربره. اگه هنگام اسکرول کردن منو پنهون شه، کاربر واسه دسترسی به منو باید دوباره به صفحه اول سایت اسکرول و راه رفته رو برگرده. این عمل کاربر رو گیج کرده و حوصله اونو سر میبره.

راه حل به کار گیری یه منوی استیکی sticky در طراحی وب سایته که به کاربر نشون میده الان در کدوم بخش از سایت قرار داره و چیجوری میتونه به بقیه بخشا دسترسی داشته باشه.

راه حل

چون صفحه نمایش موبایل کوچکتر از صفحه نمایش کامپیوتره، به کار گیری منوی استیکی بخش بزرگ صفحه رو اشغال می کنه. یکی از راه حلای این موضوع، برنامه نویسی منو به گونه ایه که وقتی کاربر به پایین اسکرول می کنه تا مطالب بیشتری رو بخونه منو پنهون شده و هنگام برگشت به بالا منو ظاهر شه.

به کار گیری افکتای زیبای چشمی مانند parallax scrolling و انیمیشنایی که با اسکرول کاربر به نمایش در میان دلیل عاشق کردن کاربران می شن. به کار گیری اونا اسکرول کردن رو به کاری فرح بخش تبدیل می کنه. کاربر پس از هر بار اسکرول و نمایش انیمیشن کنجکاو شده و به اسکرول کردن ادامه می ده تا انیمیشنای بعدی رو هم ببینه.

مثلا می تونین سایت خود رو به قسمتای قابل اسکرول جور واجور تقسیم کنین و در هر قسمت محتوای خود رو با به کار گیری انیمیشنای خلاقانه معرفی کنین. با هر اسکرول انیمیشنا به نمایش درآمده و با حرکتی خلاقانه کاربر به قسمت بعدی راهنمایی می شه.

۵- از Scroll Hijacking استفاده نکنین

وب سایتایی که از اسکرولای جکینگ scroll hijacking استفاده می کنن کنترل اسکرول مرورگر رو به دست گرفته و کارکرد اونو تحت تاثیر  قرار میدن. به کار گیری این فوت وفن خوب نیس چون کاربر دیگه کنترل کاملی بر اسکرول صفحه نداشته و نمی تونه رفتار اونو پیش بینی کنه. تعامل کامل کاربر با اسکرول نباید قربونی تجربه روایت صفحه شه.

جمع بندی

به کار گیری اسکرول طولانی می تونه منتهی به تجربه ای عاشق کننده واسه کاربر شه. میشه راه سفر رو مثل مقصد لذت بخش کرد. وقتی که کاربران محتوای سایت رو پسندیده و رابط کاربری رو خلاقانه پیدا کنن، به طول صفحه توجهی نمی کنن.  ولی در مقابل باید به حجم صفحه و مدت بارگذاری اونم دقت کنین. طولانی بودن اسکرول نباید زمان انتظار کاربر واسه لود شدن کامل صفحه رو زیاد کنه. واسه مشاهده نمونه های بیشتر پیشنهاد میکنیم به بخش نمونه کارای طراحی سایت در مراجعه کنین.

تکنیکایی مانند Lazy Images به شما کمک میکنه تا تصاویر رو تنها وقتی که در دیدرس کاربر هستن لود کنین و با این روش زمان اولیه لود صفحه رو کم کنین.

اگه شمام تجربه ای در به کار گیری اسکرول طولانی در طراحی سایت و تاثیر اون بر رفتار کاربران داشتین در بخش نظرات همین مقاله با ما به اشتراک بذارین.

۴ قدم مهم برای هک رشد استارتاپ ها

۴ قدم مهم واسه هک رشد استارتاپا

با افزایش تعداد استارتاپا در دنیا و ایران، داشتن استراتژیایی واسه رشد سریع کار و کاسبی های نوپا اهمیت زیادی پیدا کرده. امروزه هک رشد به عنصری لازم واسه رشد سریع کسب و کارا تبدیل شده. در مقاله هک رشد چیه؟ در مورد معنی هک رشد توضیحات کاملی دادیم و گفتیم که یه هکر رشد تنها روی رشد سریع کار و کاسبی متمرکزه و هر روش هدف دار و تصمیمی که میگیره بر مبنای رشده. در این مقاله در مورد ۴ قدم ابتدایی واسه هک رشد استارتاپا توضیحاتی میدیم.

۱. تعیین اهداف قابل رسیدن واسه هک رشد

به جای اینکه در هک رشد کار و کاسبی خود اهداف بزرگی مانند افزایش سریع مشتریان یا پیشرفت یه محصول عجیب رو مورد توجه بذارین، اول یه هدف واحد، کوتاه مدت، قابل رسیدن و جاه طلبانه رو مشخص کنین. این اهداف می تونن مانند موارد زیر باشن:

  • افزایش بازدیدکنندگان صفحه معرفی محصول یا لندینگ سایت به تعداد ۵۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ نفر
  • ایجاد ۱۰۰ -۱۵۰ مشتری بالقوه از راه بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تبلیغات اینترنتی، ایمیل مارکتینگ و …
  • افزایش اندازه بازشدن و اندازه کلیک خبرنامه ایمیلی به اندازه ۳٪ – ۵٪
  • افزایش ترافیک وبلاگ تون به اندازه ۱۰٪ و …

این اهداف کوچیک وقتی به درستی اجرا شن تاثیر زیادی در رشد کار و کاسبی دارن. هک رشد کار و کاسبی در اصل وابستگی زیادی به تکنیکای بهینه سازی داره و هر چقدر بهینه سازی در بخش های جور واجور کار و کاسبی بهتر اجرا شه، اثر تجمعی رشد بیشتر می شه.

۲. اندازه گیری و تحلیل آمارها واسه هک رشد

پس از اینکه در قدم اول اهداف مناسبی تعیین کردین و شروع به اجرای اون کردین، باید مرحله به مرحله اندازه رشدتون رو اندازه گیری کنین. شما وقتی می تونین یه فعالیت رو بهینه سازی کنین (مانند طراحی تجربه کاربری سایت، سئو سایت، ایمیل مارکتینگ و …) که اول بازخورد مشتریان و کاربران تون رو دریافت کرده باشین و با تحلیل آمار اون راهکارهایی پیدا کنین. این اقدامات می تونه شامل موارد زیر باشه:

  • سرویس گوگل آنالیتیکز و گوگل وبمستر رو روی سایت خود نصب و راه اندازی کنین. این وسایل رایگان به شما در شناخت فرصتای بهینه سازی سایت، بهبود تجربه کاربری (UX)، افزایش تعامل کاربران و … کمک زیادی می کنن.
  • سئو

  • پا رو بالاتر از نکات عمومی تحلیل آمار سایت بذارین و گوگل آنالیتیکز و گوگل وبمستر رو به طور حرفه ای یاد بگیرین. شما باید خوب بتونین وضعیت سئو سایت تون رو هر هفته چک کنین و صفحاتی که در گوگل جایگاه دارن رو شناسایی کرده و اون رو تقویت کنین. هم اینکه باید بتونین صفحات هدفی واسه سایت تون تعیین کرده و با تحلیل آمار اون در گوگل آنالیتیکز، مبادرت به بهینه سازی اندازه تبدیلش (CRO) کنین.
  • آمار صفحات شبکه های اجتماعی خود رو تحلیل کنین. بعضی از شبکه های اجتماعی مانند: لینکدین، فیسبوک، اینستاگرام (در حالت صفحه بیزینسی)، پینترست و … خود سیستم آمارگیری دارن. وگرنه می تونین از وسایل آمارگیر اختصاصی مانند websta.me و iconosquare.com واسه اینستاگرام استفاده کنین.

قیف فروش از جمله اصطلاحات سنتی در علم بازاریابیه که به طور ساده به پروسه ها و راهی می گن که افراد با کار و کاسبی شما آشنا شده و طی مراحلی به مشتری بالقوه و بعد خریدار پایانی تبدیل می شن. در واقع وقتی هدف هک رشد کار و کاسبی افزایش فروش باشه، باید حتما به بهینه سازی قیف فروش پرداخت. همه این فعالیتا واسه افزایش تعداد مشتریان بالقوه و در آخر فروش انجام می شه.

بهینه سازی قیف فروش در هک رشد استارتاپا اقدامی به طور کامل خلاقانه س که نیاز به شناخت دقیق از اون کار و کاسبی داره، یعنی موسسان کار و کاسبی خودشون بهترین افراد واسه این کار هستن. چون اونا دید واقعی تری نسبت به جریان درآمدی کار و کاسبی و کانالای بازاریابی و فروش دارن، و با کمی تحلیل و ایده پردازی می تونن فرصتای خوبی رو واسه بهینه سازی اون پیدا کنن.

  • برنامه ریزی و اجرای کمپین بازاریابی محتوایی و سئو محتوا، تا از این روش سایت شرکت بیشتر در بالاترین جایگاه نتایج جستجوی گوگل دیده شه و مشتریان بالقوه بیشتری با اجناس و خدماتش آشنا شن.
  • برنامه ریزی

  • طراحی و اجرای کمپین تبلیغات اینترنتی که می تونه شامل تبلیغات بنری، کلیکی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی شه.

در بهینه سازی میونه و انتهای قیف فروش میشه اقدامات زیر رو انجام داد:

  • صفحات لندینگ سایت بهینه سازی شه تا ترافیکی که از گوگل و تبلیغات اینترنتی وارد سایت می شه به بهترین چگونگی تبدیل به مشتری شده و فروش سایت زیاد شه.
  • بهبود طراحی قالب خبرنامه ایمیلی یا ایمیلای تبلیغاتی، به صورتی که اندازه بازشدن، اندازه کلیک و در آخر اندازه تبدیل ایمیل زیاد شه و منتهی به فروش بیشتر اجناس شه.

۴. تحلیل یافته های و تست دوباره فعالیتای هک رشد

از اونجایی که هک رشد بسیار وابسته به بهینه سازی فعالیتای مختلفه، باید پس از دریافت بازخورد و بررسی آمارها، مبادرت به تحلیل یافته های کرد و در آخر این پروسه رو دوباره تکرار کرد. یکی از کلیدی ترین فعالیتا در این مورد تست A/B هستش که موجب می شه به بهترین طراحی سایتی که منتهی به تعامل بیشتر کاربران و افزایش فروش می شه برسیم. واسه مطالعه بیشتر در این مورد حتما مقاله تست A/B چیه؟ رو بخونین.

اجرای ۴ قدم بالا به شما کمک می کنه که فرصتای زیادی رو واسه هک رشد کار و کاسبی خود پیدا کنین و قدم به قدم با اجرای اونا به یافته های عجیب ای برسین.

۴ قدم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

۴ قدم واسه تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ چیه؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به مجموعه فعالیت هایی گفته می شه که در جهت افزایش فروش، و بهبود برندینگ و بازاریابی شرکت ها در فضای آنلاین انجام می شه. دیجیتال مارکتینگ یه بخش بین رشته ای حساب شده و پیشرفت در اون نیازمند داشتن اطلاعات مناسب در مورد های زیر می باشه:

  • بازاریابی و تبلیغات
  • سئو (بهینه سازی سایت)
  • سئو

  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی محتوا

  • برندینگ
  • گرافیک
  • تحلیل بازار و …

الان شرکت های بزرگ در جهان و ایران در حال شروع یا گسترش فعالیت های دیجیتال مارکتینگ خود هستن و در تلاشند سهم بودجه تبلیغات و بازاریابی سنتی خود رو کم کنن و اون سهم رو روی بازاریابی و تبلیغات اینترنتی متمرکز کنن.

روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین چیه؟

به طور ساده روش هدف دار به معنی تعریف اولویت ها، اهداف اصلی و قدم های آینده واسه رسیدن به اهدافه، و روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ به معنی تعیین الویت ها و اهداف یه شرکت واسه حضور موثر در فضای آنلاینه.

احتیاجی نیس که تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ رو به چشم فرآیندی پیچیده و سخت نگاه کنین، بلکه این روش هدف دار تشکیل شده از قدم های کوچیک و مرحله به مرحله واسه رسیدن به اهدافه.

۴ قدم واسه تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ

۱.تعیین اهداف

اولین قدم واسه تدوین روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ تعیین اهداف کار و کاسبی تون به گونه ایه که بشه مراحل بعدی رو واسه رسیدن به اون ها مشخص کرد. بدین منظور باید چندین سوال کلیدی در مورد شرکت تون رو از خود سوال کنین، سوالاتی مانند:

  • کار و کاسبی ما قصد بهبود چی رو داره؟
  • چه احتیاجی در بازار هست که ما می تونیم اون رو برطرف کنیم؟
  • مزیت رقابتی ما چیه؟
  • چیجوری برنامه خود رو اجرایی کنیم؟

سوالات این چنینی به شما کمک می کنه تا به درک روشن تری از راه هدف دار دیجیتال مارکتینگ شرکت خود و نقش اون در رشد کار و کاسبی تون رسیده، و انگیزه شما رو واسه پیمودن قدم های کوچیک واسه رسیدن به اهداف تون زیاد کنه.

۲.تحلیل و مستند سازی

تحلیل باید به شما کمک کنه تا اطلاعات بیشتری درباره موارد زیر بدست بیارید:

  • مخاطبان هدف
  • کار و کاسبی
  • بازار هدف
  • اهداف
  • منابع موجود

یکی از مهم ترین فعالیت ها در این بخش شناخت مخاطبان هدف و آشنایی با سلایق و چیزهای مورد علاقه اوناس. این شناخت موجب می شه تا تاثیر روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ شما زیاد شده و مشارکت و توجه مخاطبان به این فعالیت های شرکت جلب شه.

هم اینکه شما باید لیست کاملی از رسانه هایی که می تونن شما رو در اجرا روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ شرکت تون کمک بدن جفت و جور کنین. بعد از این رسانه ها با در نظر گرفتن اندازه هزینه و سودشون به صورت ترکیبی استفاده کنین.

 رسانه های شخصی

این رسانه ها در واقع همون کانال های اختصاصی شرکت تون هستن که شما می تونید روش هدف دار دیجیتال خود رو در اون ها اجرا کنین. این رسانه ها شخصی بوده و هزینه مستقیم کمی واسه شما به دنبال داره.  این رسانه ها عبارتند از:

  • طراحی سایت و وبلاگ شرکت تون
  • شبکه های اجتماعی رسمی شرکت تون
  • خبرنامه ایمیلی سایت تون

و کلا هر چیزی که مختص کار و کاسبی شماس

رسانه های غیرشخصی

رسانه های غیر شخصی به مجموعه رسانه هایی گفته می شه که شما از ارتباطات تون بدست میارید، مانند:

  • پست مهمون تو یه سایت معتبر
  • روابط عمومی (PR) و معرفی رایگان شما
  • پیشنهاد ها و نظرات بقیه در مورد شرکت شما  و …

رسانه های پولی

رسانه های پولی هم به مجموعه رسانه هایی می گن که با پرداخت پول شرکت خود رو در اون معرفی می کنین، مانند:

  • تبلیغات کلیکی و بنری در سایتای دیگه
  • تبلیغات ریپورتاژ در سایتای معتبر
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی و …

۳.برنامه ریزی

برنامه ریزی

تعریف اهداف، تحلیل و مستند سازی منتهی به تشکیل برنامه ای واسه اجرا روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ می شه. این برنامه شما رو در رسیدن به اهداف تون کمک کرده و می تونه افقای وقتی مختلفی (روزانه، هفتگی، ماهیانه و …) داشته باشه. پرسیدن سوالات زیر از خود می تونه واسه برنامه ریزی بهتر به درد بخور باشه:

  • چیجوری می تونین اهداف تعیین شده رو عملی کنین؟
  • الویتاتون واسه شروع فعالیتای بازاریابی آنلاین چیه؟
  • از چند کانال باید استفاده کنین؟
  • کمپین شما باید چند عضو داشته باشه؟
  • اهداف بلندمدت و کوتاه مدت شما چیه؟

نکته مهم در برنامه ریزی واسه دیجیتال مارکتینگ اینه که چون سرعت تغییرات در این بخش بشدت بالاست، نباید از برنامه ریزی های دراز مدت واسه اون استفاده کرد. یعنی داشتن برنامه دراز مدت همیشه خوبه اما نباید افق وقتی اون خیلی طولانی باشه.

۴.اجرا و اندازه گیری

این مرحله ایه که در اون برنامه های قبلی اجرایی می شه. هرچقدر برنامه با جزییات بیشتری آماده شده باشه، اجرا اون ساده تر بوده و اتفاقات غیرقابل پیش بینی کمتر در اون اتفاق می افته.

یکی از مزیت های مهم کمپین های دیجیتال مارکتینگ بررسی آمار اون به طور زنده و لحظه ایه. یعنی باید با تحلیل آمارها در بین اجرای روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ، از کارایی کانال های جور واجور اطمینان حاصل کرد و در صورت بروز مشکلات خیلی سریع اون ها رو بر طرف کرد. هماهنگی اعضای جور واجور شرکت در اجرای موفق برنامه و اعمال تغییرات لازم بسیاری لازمه.

مشکلات

شما واسه بررسی موفقیت در اجرای برنامه خود می بایست چندین شاخص کلیدی کارکرد (KPI) واسه کمپین تون تعریف کرده و تغییرات اون رو در بین اجرای روش هدف دار در نظر بگیرین. این کار به شما کمک می کنه تا از نقطه ضعف های برنامه خود باخبر شده و راهی واسه بهبود اون پیدا کنین.

مثلا اگه هدف شما افزایش فروش اجناس سایت تون بوده ولی عوضش فقط بازدید سایت تون زیاد شده، نشون دهنده اون هستش که کمپین شما اندازه تبدیل پایینی داشته و ایرادی در چگونگی اجرای برنامه ها هست.

بازدید سایت

همه ۴ قدم فوق شما رو در رسیدن به اهداف تون کمک می کنه. هر شرکتی واسه مستندسازی روش هدف دار دیجیتال مارکتینگ خود زمان و انرژی صرف نمی کنه و فقط با اجرای یه برنامه معمولی منتظر نتیجه می شه، این وسط داشتن یه روش هدف دار مرتب می تونه شما رو در پیمودن مراحل جور واجور بازاریابی آنلاین کمک کرده و احتمال موفقیت تون رو زیاد کنه.

 

۳ تعریف اشتباه از هکر رشد

۳ تعریف اشتباه از هکر رشد (Growth Hacker)

هک

در مقاله هک رشد چیه؟ به تعریف کلی این معنی نوظهور در دنیای کار و کاسبی و استارتاپا پرداختیم. در این مقاله می خوایم توضیح بدیم که یه هکر رشد (Growth hacker) کیست و چه ویژگیایی داره. واسه اینکه به تعریف درست و واضحی از هکر رشد برسیم، بهتره سه تعریف غلط اون که به طور عادی در اینترنت هست رو بررسی کنیم.

۱. یه هکر رشد باید مسلط به برنامه نویسی باشه

با بررسی علم مشهورترین هکرهای رشد در دنیا، میفهمیم که اونا حتما علم برنامه نویسی تخصصی ندارن و خود اهل کدنویسی نیستن. بدیش اینه در اینترنت تعاریف محدودی از هکر رشد ارائه شده و این ایده اشتباه تو ذهن افراد بوجود اومده که یه هکر رشد باید برنامه نویس باشه، اگر این اصلا غلطه. واسه درک بهتر این موضوع به مثال فرضی زیر دقت کنین:

یه تیم استارتاپی کوچیک سه عضو داره که شامل: ۱. هکر رشد ۲. برنامه نویس سمت سرور  ۳. برنامه نویس سمت کلاینته. هکر رشد واسه پیشرفت سریع کار و کاسبی خود فقط به دو برنامه نویس دیگه ایده میده و اونا کارای کدنویسی لازم رو انجام میدن. یعنی هکر رشد مانند یه مشاور، روش هدف دار و تاکتیکای لازم واسه پیشرفت سریع رو در اختیار برنامه نویسان قرار داده و پس از یه مدت زمان مشخص یافته ها رو بررسی می کنه. اون با دریافت بازخورد از فعالیتای انجام شده و مواردی که به نظرش مهم هستن، مبادرت به بهینه سازی فعالیتای انجام گرفته می کنه.

مثلا با بررسی آمار گوگل آنالیتیکز صفحات لندینگ سایت، کیفیت تجربه کاربری (UX) اون رو سنجیده و مبادرت به بهینه سازی اون می کنه. اون گرافیک صفحات لندینگ سایت رو از ابعاد روانشناسی و بازاریابی تحلیل می کنه و اگه متن معرفی اجناس به اندازه کافی جذاب و دارای فرخوان (CTA) مناسب نباشه، اون رو اصلاح می کنه. یه هکر رشد تموم تلاش خود رو واسه افزایش اندازه تبدیل صفحات لندینگ سایت می کنه تا اندازه سود کار و کاسبی زیاد شه.

روانشناسی

از اول پیدایش معنی هک رشد، این تصور غلط وجود داشت که بازاریابی نقطه مقابل هک رشده. هر چند اصول هک رشد با مفاهیم بازاریابی سنتی در تناقضه، اما یه بازاریاب اگر بتونه تموم فعالیت هاش رو فقط روی رشد متمرکز کنه و به دنبال به کار گیری روشای خلاقانه هم باشه، می تونه یه هکر رشد شه.

شاون الیس پدرخوانده هک رشد که این واژه رو وارد دنیای کار و کاسبی و استارتاپا کرد، وقتی میخواس جایگزینی واسه خودش در شرکتا پیدا کنه از اصطلاح بازاریاب استفاده می کرد. چون تا قبل از سال ۲۰۱۰ کسی نمی دونست یه هکر رشد (ٖGrowth Hacker) کیست، بازاریاب بهترین برابر واسه اون بود. اما امروزه و با گسترش مفاهیم هک رشد، کمپانیای بین المللی بزرگ شروع به استخدام افراد در سمتایی مانند: مدیر ارشد رشد، سرپرست تیم رشد، هکر رشد و … کردن. پس یه بازاریاب خصوصا اگه با بازاریابی دیجیتال آشنایی داشته باشه، پتانسیل خوبی واسه تبدیل شدن به یه هکر رشد داره.

دیجیتال

۳. یه هکر رشد اصول اخلاقی رو زیر پا میذاره

به طور عمومی وقتی هدف از فعالیتا فقط یه چیز باشه (مثلا رشد سریع کار و کاسبی در هک رشد) باقی چیزها ندیده گرفته می شه و ممکنه باعث نارضایتی بعضی از افراد شه. با اینکه در چند سال گذشته بعضی از هکرهای رشد واسه پیشرفت سریع استارتاپا مرزهای رایج رو شکسته ان، اما این دلیل نمی شه که همه هکرهای رشد نسبت به اصول اخلاقی بی توجه باشن.

مثلا در نمونه مشهور هک رشد شرکت Airbnb که در اون تبلیغات خود رو به طور خودکار در فهرست نیازمندیای سایت Craigslist منتشر کرد، کار نادرستی انجام نشد. بلکه شرکت Airbnb فقط با مهندسی برعکس کدهای API سایت Craigslist رو تولید کرد و واسه رشد سریع کار و کاسبی خود مورد استفاده قرار داد. شرکت Craigslist هم پس از اینکه متوجه کار اونا شد، بدون برخورد جدی فقط کدهای سایتش رو عوض کرد تا جلوی اونا رو بگیره.

در خیلی از نمونه های موفق هک رشد در جهان که در اون قوانین فناوری اطلاعات و برنامه نویسی رعایت شده، به دلیل نو بودن بخش های نامبرده، ترسیم مرز خوب و بد بین فعالیتای هک رشد کار سختیه. یعنی، سرعت رشد تکنولوژی به اندازه ای بالاست که در بعضی موارد نمیشه تشخیص داد که حق با چه کسیه و هکرهای رشد هم دقیقا از این شکافای تکنولوژیکی و حقوقی موجود، آخر استفاده رو می برن.

۲۰ نمونه از سایت های وردپرسی مشهور

۲۰ نمونه از سایتای وردپرسی مشهور

همونجوریکه میدونید وردپرس یکی از محبوب ترین سیستمای مدیریت محتوای سایت (CMS) هستش که به طور کامل متن باز و رایگان بوده و به دلیل امنیت بالا از محبوبیت بسیاری برخورداره. سایتای وردپرسی مشهور زیادی در سراسر دنیا هست که در این مقاله شما رو با ۲۰ نمونه از معروف ترین سایتای طراحی شده با وردپرس آشنا می کنیم. نگاه به این سایتا و نتیجه های اونا میتونه گواهی خوبی واسه انتخاب طراحی سایت با وردپرس باشه.

۱. سایت خبری رویترز

رویترز (Reuters) یه خبرگزاری بین المللی واقع در بریتانیا هستش که از زیر مجموعه های شرکت تامسون رویترز حساب شده و دفتر مرکزی اون در لندن قرار داره. این خبرگزاری در سال ۱۸۵۱ تاسیس شد و حالا جز معتبرترین خبرگزاریای دنیا حساب می شه. در طراحی سایت این خبرگزاری از وردپرس استفاده شده که نشونه قدرت مندی این سیستم مدیریت محتواس.

۲. سایت شرکتی پلی استیشن

پلی استیشن (Playstation) همون کنسولای بازی رایانه ای شرکت سونیه که اولین نسخه اون در دسامبر ۱۹۹۴ روونه بازار شد و آخرین نسخه اون پلی استیشن ۴ه که در کنفرانسی در ۲۰ فوریه سال ۲۰۱۳ معرفی شد. در جولای ۲۰۱۳ شبکه پلی استیشن به بیشتر از ۱۱۰ میلیون کاربر در سراسر جهان رسید. طراحی سایت شرکتی پلی استیشن هم با وردپرس انجام شده و جز سایتای وردپرسی مشهور هستش.

۳. سایت خبری نیویورک تایمز

یکی از نمونه سایتای وردپرسی مشهور، سایت خبری نیویورک تایمز (New York Times) روزنامه معروف آمریکاییه که دفتر مرکزی اون واقع در نیویورک بوده و اخبار کل دنیا رو پوشش میده. به کار گیری وردپرس در طراحی سایت نیویورک تایمز نشون دهنده امنیت سیستم مدیریت محتوا وردپرسه.

۴. سایت رسمی کشور سوئد

سایت sweden.se سایت رسمی کشور سوئده که اطلاعاتی درباره فضای فرهنگی و دنیای کار و کاسبی و وقایع جور واجور کشور سوئد به مخاطبان ارائه میده. ادارات دولتی سوئد، موسسه سوئد (SI)، کار و کاسبی سوئد و … از جمله سازمانا و موسسات حامی این سایت هستن. سایت رسمی کشور سوئد هم جز سایتای وردپرسی مشهوره.

۵. سایت خبری تایم

یکی از نمونه سایتای وردپرسی مشهور مربوط به هفته نامه آمریکایی تایم (Time) است. مجله تایم در سال ۱۹۲۳ شروع به کار کرد و الان به عنوان پر مخاطب ترین هفته نامه خبری سراسر دنیا شناخته می شه.

۶. وبلاگ شرکت موزیلا

موزیلا (Mozilla) یه بنیاد غیرانتفاعی در بخش نرم افزاره که در سال ۱۹۹۸ به وسیله اعضای نت اسکیپ راه اندازی شد. این شرکت هم اجناس موزیلا رو پیشرفت میده و هم پروژه های متن باز رایگان انجام میده. وبلاگ موزیلا به کمک وردپرس طراحی شده.

۷. سایت خبری بلومبرگ

سایت خبری بلومبرگ (Bloomberg) هم یکی دیگه از سایتای وردپرسی مشهوره. بلومبرگ یه آژانس خبری معتبر واقع در نیویورکه که در سال ۱۹۹۰ تاسیس شده و خدماتی مانند پلت فرمای معاملاتی سهام، بررسی و سرویسای دیتا به شرکتای مالی ارائه میده.

مجله ورایتی (Variety) یه هفته نامه سرگرمی- تجاریه که اولین بار در سال ۱۹۰۵ در نیویورک شروع به کار کرد. سایت این مجله که با موضوعات اخبار هنرمندان، پرفروش ترین فیلمای باکس آفیس و … فعالیت می کنه هم از جمله معروف ترین سایتای طراحی شده با وردپرسه.

۹. سایت شخصی جی زی

جی-زی (Jay Z) خواننده مشهور و برنده ۱۷ جایزه گرمیه که در سال ۱۹۶۹ متولد شده. تا کنون بیش از۵۰ میلیون نسخه از آلبومش به فروش رفته و ایشون جز پرفروش ترین خوانندهای سبک موسیقی رپ حساب می شه. سایت شخصی این خواننده معروف هم جز سایتای وردپرسی مشهور بوده و به کار گیری وردپرس نشون دهنده کیفیت بسیار بالای این سیستم مدیریت محتواس.

۱۰. سایت شخصی کیتی پری

یکی از نمونه سایتای وردپرسی مشهور، سایت شخصی کیتی پری (Katy Perry) خواننده، ترانسه سرا و بازیگر مشهور اهل کالیفرنیا هستش. نام اون در سال ۲۰۱۵ جز لیست “پولدار ترین زنان در صنعت موسیقی” مجله فورچون قرار گرفت.

پولدار

۱۱. سایت خبری بی بی سی آمریکا

مجله فورچون (Fortune) واسه اولین بار در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. معروفیت این مجله بیشتر به خاطر انتشار لیست سالیانه فورچون ۵۰۰ه که در اون به رتبه بندی پردرآمد ترین شرکتای آمریکا می پردازه. سایت مجله فورچون هم براساس وردپرس طراحی شده.

۱۳. وبلاگ شرکت بلک بری

بلک بری (BlackBerry) یکی از کمپانیای معتبر تولید تلفنای همراه هوشمنده که در کشور کانادا واقع شده. گوشیای این شرکت قدیم از نظر امنیت بالای اونا معروفیت زیادی داشتن. وبلاگ شرکت بلک بری هم جز مشهورترین سایتای طراحی شده با وردپرسه.

کانادا

۱۴. سایت شرکت مرسدس بنز

مرسدس بنز یه شرکت خودروسازی مشهور واقع در شهر اشتوتگارت آلمانه که شکل های جور واجور خودروها رو طراحی و تولید می کنه.  شعار این شرکت «یا بهترین یا هیچ» است و رقیبان اصلی اون در آلمان، کمپانیای آئودی و بی ام و حساب می شن. سایت شرکت مرسدس بنز جز مشهورترین سایتای طراحی شده با وردپرسه، یادتون نره که شعار این شرکت «یا بهترین یا هیچ» است.

فلیکر (Flickr) یکی از معروف ترین سایتای اشتراک گذاری عکس و فیلم در اینترنته که واسه اولین بار در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد. این سایت به دلیل تعداد بازدیدکنندگان بالای خود جز ۵۰۰ سایت برتر الکسا در جهان حساب می شه. وبلاگ این سایت معروف هم با وردپرس طراحی شده.

۱۶. سایت بازی پرندگان عصبانی

عصبانی

پرندگان عصبانی (Angry Birds) یه بازی محبوبه که واسه اولین بار در سال ۲۰۰۹ به وسیله شرکت سرگرمی روویو ساخته شد. این بازی به طور تخمینی بیشتر از ۱ میلیارد بار دانلود شده و تا کنون نسخه های متنوعی از اون وارد بازار گردیده. سایت پرندگان عصبانی هم جز مشهورترین سایتای وردپرسیه.

پرندگان

۱۷. سایت شرکت والت دیزنی

والت دیزنی که بزرگ ترین شرکت رسانه ای سرگرمی دنیا هستش و اکثرا اون رو بخاطر کارتونا و انیمیشنای جذابش می شناسن، واسه اولین بار در سال ۱۹۲۳ تاسیس گردید. سایت شرکت والت دیزنی هم جز معروف ترین سایتای طراحی شده با وردپرسه.

۱۸. سایت شرکت سونی موزیک

شرکت سونی موزیک اولین بار در سال ۱۹۲۹ به عنوان یه شرکت ضبظ موسیقی شروع به کار کرد. این شرکت پس از فراز و نشیبای بسیار نام “سرگرمی موزیک سونی” رو اختیار کرد. این شرکت دومین شرکت بزرگ دنیا در صنعت موسیقی حساب شده و از شرکت وارنر جلوتر و از شرکت یونیورسال عقب تره. سایت این شرکت هم جز مشهورترین سایتای وردپرسیه.

۱۹. سایت اتاق اخبار فیسبوک

امروزه کسی نیس که شبکه اجتماعی فیسبوک رو نشناسه! فیسبوک که در سال ۲۰۰۴ به وسیله مارک زاکربرگ و دوستانش طراحی و ساخته شد به مرور به بزرگ ترین شبکه اجتماعی تبدیل شد. فیسبوک در خارج از ایران بازم شبکه اجتماعی فعالی حساب شده و به دلیل امکانات خوب واسه بازاریابی در آینده هم پر مخاطب باقی می مونه. سایت اتاق اخبار فیسبوک هم براساس وردپرس طراحی شده.

۲۰. سایت فیلم۰۰۷

جیمز باند نام شخصیت داستانیه که در سال ۱۹۵۳ به وسیله فلمینگ خلق شده و هم اینکه در صنعت سینما طولانی ترین و پولسازترین شخصیت به زبون انگلیسیه. سایت فیلم ۰۰۷ هم براساس وردپرس طراحی شده.

 

کدوم یکی از سایتای مشهور ایرونی از وردپرس استفاده کردن؟ نظرات خود رو با ما در میان بذارین.

۱۱ قدم برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی

۱۱ قدم واسه تدوین روش هدف دار بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا امروزه یکی از بهترین روش ها واسه جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت حساب می شه و طبق پیش بینی ها این روش هدف دار موجب رشد نمایی اطلاعات و محتوا در فضای اینترنت در زمان حال و آینده می شه. مهم نیس که کار و کاسبی شما خصوصی، دولتی یا حتی خیریه باشه، هر نوع کار و کاسبی ای مخاطبان خاص خود رو داره. افراد معمولا از راه موتورهای جستجو وارد سایت ها شده و واسه به دست آوردن جزییات بیشتر در مورد اجناس و خدمات مورد نیازشون تحقیق می کنن. شما باید محتوایی تولید کنین که بتونه در بازدید کنندگان سایتتون ایجاد اعتماد کرده و اونا رو تشویق به خرید از شما کنه.

خیریه

با گسترش کاربران اینترنت و بازاریابی و تبلیغ هر چی بیشتر کسب و کارا در فضای وب، رسوندن محتوا به دست مخاطبان و جلب کردن توجه اون ها کاری سخت شده. واسه اینکه محتوای تولیدی شما بتونه جای خود رو در این انبوه اطلاعاتی باز کنه، می بایست روش هدف دار محتوایی درستی تدوین کنین. هدف از این کار ایجاد تفاوت میان شما و رقیبانتانه. در ادامه ۱۱ قدم واسه تدوین یه روش هدف دار بازاریابی محتوایی موثر رو توضیح می دیم.

این اهداف باید هم جهت با اهداف مربوط به کسب وکار، خدمات، اجناس و برند شما باشه. عادی ترین اون ها عبارتند از:

  • حامی برند شما باشه.
  • مشتریان سرنخ یا بالقوه (Lead) تولید کنه.
  • با ارائه محتوای مورد علاقه مشتریان، منتهی به فروش و حفظ مشتریان بیشتری شه.

۲. شناخت مخاطبان در بازاریابی محتوایی

تا زمانیکه محتوا مناسب مخاطبان هدف تولید نشده باشه، عواقب خوبی بدست نمیاد. وگرنه مخاطبان با محتوای تولیدی شما رابطه برقرار نکرده و اون طور که باید در سایت و شبکه های اجتماعی شما به تعامل نخوان پرداخت. خود رو محدود به مصرف کنندگان پایانی نکنین و به پشت این مرز فکر کنین. معمولا افراد قبل از خرید پایانی مدت زیادی رو به تحقیق می پردازند و حتی پس از عزمشونو جزم کردن هم خرید خود رو تا چندین ماه به تعویق می اندازند. شما باید به درک مناسبی از همه بخش های قیف فروش شرکت خود برسین و بدونین که افراد چیجوری با شرکت شما آشنا شده و پس از پیمودن چه مراحلی به مشتری پایانی شما تبدیل می شن.

۳. برندینگ محتوا

به بازاریابی محتوای خود وجه و شخصیتی بدین که مربوط به برندتون باشه. واسه این کار نکات زیر رو به کار گیرید:

  • از رنگ برند خود در طراحی سایت و تولید محتوا استفاده کنین.
  • از فونت مشخصی واسه تولید محتوا و کلا متون سایت خود استفاده کنین.
  • از زبون و لحن خاص خود واسه تدوین متون اصلی سایتتون استفاده کنین.
  • از ” نشون ” های چشمی مانند لوگو شرکت خود در سایتتون استفاده کنین.

۴. شناخت علاقه مندی محتوایی مخاطبان هدف

همیشه یادتون باشه که بازاریابی محتوا مربوط به چیزهای مورد علاقه و سلایق شما نمی شه، بلکه مربوط به اطلاعاتیه که مخاطبان هدف شما دوست دارن و بدنبال اش هستن.

در مورد اجناس و خدمات خود به مشتریان تون اطلاعات روشن بدید.

در سایت خود به سوالاتی که مشتریان و مخاطباتون و … دارن جواب بدید. رسیدن به این سوالات خیلی راحت از راه پرسنل خدمات مشتریان یا بخش فروش در دسترسه.

۵. بازگو کردن داستان شرکت

یکی از ضعف های کار و کاسبی های ایرونی نداشتن داستانه! اینکه شرکت کار خود رو از کجا شروع کرده و در راه به چه موفقیت هایی رسیده. آدم از اول تاریخ آدمی به داستان و داستان گویی علاقه داشته و میشه از همین نکته واسه بهتر شدن بازاریابی اجناس و خدمات شرکت ها استفاده کرد. در ادامه ۴ پیشنهاد به درد بخور در این مورد آمده:

  • از ارائه زیادتر از اندازه حقایق آماری و نمودارها دوری کنین، چون مردم اون ها رو فراموش می کنن. عوضش به داستان شرکت خود و راه بازگو کردن اون فکر کنین.
  • گذشته شرکت خود رو بازگو کنین. داستان هایی از گذشته رو پیدا کنین که مربوط به موسسان شرکت یا کار و کاسبی و منطقه جغرافیایی شماس.
  • گذشته اجناس خود رو نشون بدید. این واسه تشویق خریدارن به اینکه اجناس شما رو انتخاب کنن بسیار لازمه.
  • داستان های کارکنان یا مشتریان خود از محصولاتتون رو جمع آوری کرده و در فرصت های مناسب و به روش های جور واجور بازگو کنین.

۶. تنوع بخشیدن به فرمت محتوا

مخاطبان شما از جهت چگونگی مصرف اطلاعات با همدیگه فرق دارن و همین امر منتهی به تنوع در فرمت اطلاعات مصرفی اون ها می شه. طبق اصول NLP (برنامه ریزی عصبی کلامی) آدما ۳ کانال ارتباطی جور واجور دارن که عبارت از: ۱- چشمی ۲- شنیداری ۳- لمسی هستن. در واقع ممکنه فردی از راه خوندن مطلبی رو بهتر درک کنه و کس دیگه ای با شنیدن اون، پس رعایت تنوع در فرمت محتوا بسیار مهم بوده و  ۴ نکته زیر می تونه شما رو در این کمک کنه:

  • از مقالات استفاده کنین. متن عادی ترین فرمت محتوا حساب می شه.
  • با نمایش تصاویر جذاب توجه مخاطبان تون رو جلب کنین.
  • از اجناس خود ویدیو کلیپ، فایل فلش و … کوتاه بسازین.
  • از صوت استفاده کنین، مانند: پادکست های صوتی آموزشی.

۷. تدوین تقویم تولید محتوا

واسه اینکه تولید محتوای شما براساس نظم مشخصی باشه و بتونین موندگاری رو در تولید اون رعایت کنین، باید یه تقویم یا برنامه وقتی واسه اون تدوین کنین. ۴ نکته زیر می تونه راهگشای مشکل شما باشه:

  • در همه اتفاق های مربوط به کار و کاسبی تون برنامه ای واسه تولید محتوا بذارین.
  • نسخه های متنوعی از یه محتوای تولیدی جفت و جور کرده و در زمان های جور واجور منتشر کنین.
  • تولید محتوا از بقیه منابع رو در برنامه خود بذارین، مانند تولید محتوا از کتاب ها، مطبوعات و مقالات سایت های معتبر
  • کارکنان خود رو در تولید محتوا مشارکت بدید و محتوای بدست اومده رو در بخشی از برنامهآپدیت خود بذارین.

۸. توجه به جذابیت محتوا

هر چقدر هم که محتوای شما به درد بخور باشه بدون جذابیت کافی واسه مخاطبان هدفتون، نمی تونه مشتریان بالقوه رو به مشتریان پایانی تبدیل کنه. واسه افزایش جذابیت مقالات خود حتما باید از فوت وفن های ژورنالیستی به اندازه کافی استفاده کنین، تا مخاطبان انگیزه کافی واسه خوندن مقالات شما رو به طور کامل داشته باشن. واسه انجام این کار به ۵ نکته زیر توجه کنین:

  • تلاش کنین اشتباهات تایپی و دستوری خود رو به کمترین حد ممکن برسونین، چون این به اعتبار شما صدمه می زنه.
  • عناوین مقالات خود رو طوری بنویسین که نظر مخاطبان رو جلب کنه. یادتون باشه که از هر ۵ نفر تنها ۱ نفر مقاله شما رو پس از خوندن عنوان اون ادامه میده و ۸۰ % باقی مخاطبان از خوندن عناوین بالاتر نمی رن.
  • از عکس های جذاب واسه جلب توجه مخاطبان سایتتون استفاده کنین.
  • تا جایی که می تونین اطلاعات خود رو به آسونترین روش بازگو کنین، تا مخاطباتون بتونن خیلی راحت اون رو بفهمن.
  • از المان های مناسب در طراحی سایت خود استفاده کنین، تا پیدا کردن و درک بخش های مهم مقالات رو واسه مخاطباتون ساده کنه. مانند به کار گیری فونت های پهن یا توپر، و به کار گیری باکس های مناسب واسه جدا کردن جملات مهم در پاراگراف ها.

۹. رعایت اصول سئو محتوا

سایت شما می تونه بهترین محتوای جهان رو داشته باشه، اما اگه کسی نتونه اون رو از راه موتورهای جستجو پیدا کنه فقط وقت خود رو در تولید اون تلف کردین. ۳ نکته کاربردی زیر می تونه کمک زیادی به سئو محتوای تولیدی شما کنه:

  • کلمات کلیدی که مخاطباتون ازش استفاده می کنن رو در مقالات خود به کار گیرید. با استفاده ار وسایل جستجوی کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner یا KWFinder لیستی از ۱۵-۲۰ کلید واژه انتخاب کرده و محتوای تولیدی خود رو روی اون ها متمرکز کنین.
  • در مقالات خود، حتما از کلمات کلیدی موجود در متن به سایت های معتبر دیگه، مانند سایت های علمی یا خبری لینک بدید (لینک سازی خارجی). هم اینکه در جای مناسب به بقیه محتوای سایتتون هم لینک درج کنین (لینک سازی داخلی). حتما دقت کنین که تعداد این لینک ها زیاد نباشه چون بر سئو سایت شما تاثیر منفی میذاره.
  • تموم اجزای محتوای خود رو واسه موتورهای جستجو بهینه سازی کنین، مخصوصا متن توضیحات و کلمات کلیدی واسه اجزای غیر متنی مانند عکس ها و ویدیوها

۱۰. پخش و گسترش محتوا

مطمئن شین که محتوای تولیدی شما به دست مخاطبان هدف سایتتون می رسه، کاملا معلومه اگه مخاطباتون به این محتوای دسترسی نداشته باشن، بازاریابی محتوا بی معنا می شه. ۳ پیشنهاد زیر می تونه واسه شما به درد بخور باشه:

  • محتوای تولیدی تون رو در رسانه های خود به اشتراک بذارین، مانند: سایت، وبلاگ و خبرنامه ایمیلی
  • از رسانه های بقیه استفاده کنین، مانند: نوشتن پست مهمون در بقیه سایت ها یا ارائه محتوا در کنفرانس های در رابطه
  • از شبکه های اجتماعی استفاده کنین. پلت فرم های جور واجور شبکه های اجتماعی مانند: تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و … رو واسه بازاریابی محتوای تولیدی خود به کار گیرید.

۱۱. تحلیل یافته های بازاریابی محتوایی

شما حتما باید یافته های بازاریابی محتوایی خود رو بررسی کنین تا مطمئن شید فروش و سود خوبی عاید شرکت شما شده یا نه، یعنی باید ROI یا بازده سرمایه گذاری فعالیت های خود رو محاسبه کنین. یافته های حاصل از دعوت کننده یا CTAای  سایت خود رو بررسی کرده و پر بازده ترین اون رو مشخص کنین. معیارهای مناسب شرکت خود رو که مربوط به اهداف بازاریابی محتوایی تون باشه رو بررسی کنین. این اهداف می تونه از افزایش تعداد اعضای سایت گرفته تا فروش بیشتر و … باشه. واسه این کار می تونین وسیله تحلیل آمار گوگل آنالیتیکز و روش های تعیین صفحات هدف رو به کار گیرید.

سرمایه گذاری