آسیب‌های شانه را جدی بگیرید | بیماری

آسیب هاشونِه رو جدی بگیرین

شونِه یکی از اعضای بدن است که بیشترین ستانه حرکتی رو داره. در واقع یه مفصل ناپایدار بوده و ممکنه بر اثر حادثه یا یه وضع نادرست آسیب ببینه. سیبای وارد شده به شونِه متنوعه. این سیبا در بیشتر موارد جدی گرفته نمی شه و مشکلاتی رو در ینده واسه بیماران به وجود می ورد.

شکلای جور واجور صدمات شونِه

 

نوع دیگه آسیبای جزئیه که در زندگی روزمره یا محیط کار اتفاق میفته. نوع دوم شایع تره و مشکلات کمتری واسه بیماران جفت و جور می کنه و اتفاقا همین موارده که تشخیص و درمان رو کمی مشکل تر و مبهم تر می کنه، چون بیماران کمتر به اون توجه می کنن و احساس می کنن درد ناحیه خیلی مهم نیس و به دکتر مراجعه نمی کنن و همین باعث می شه مریضی کهنه و درمانش سخت تر شه.

 

در واقع مفصل شونِه، یه مفصل متحرکه و بر خلاف بقیه مفاصل در جهات مختلفی حرکت می کنه. تعداد خیلی از عضلات، کپسول مفصلی، تاندونا و استخوانا در ساخت شونِه دخالت دارن.

 

مفصل شونِه از پایه ناپایدار بوده و پایداری اون به عضلات شونِه متکیه که این عضلات هم به وسیله تاندونا به استخوانا وصل می شه. پس ضربات وارده یا به پایداری شونِه آسیب میرسونه یا به تاندونای دور و بر شونِه آسیب می زنه.

 

در افراد سن بالا یا بعضی از ورزشکاران، شاید این دردای کوچیک همیشه وجود داشته باشه و اونو طبیعی تلقی کنن، ولی درد همیشگی همیشه یه علامت هشداره و مریض حتما باید به فکر چاره باشه.

 

البته مورد مهم تر این که دردهای شونِه با دردهای گردنی اشتباه گرفته می شه. درد گردن، درد شایعیه و افراد معمولی قادر به فرق این دو نوع از درد نیستن، چون دردهای گردن به شونِه منتشر می شه و برعکس. به خاطر همین اصلا واسه شونِه به دکتر مراجعه نمی کنن و بهتر می دونن بالش خود رو عوض کرده یا از مسکن و … استفاده کنن.

 

بعضی وقتا فردی سالای طولانی دردی رو در پهلوی شونِه و گردن داره و بعد از معاینه دقیق مشخص می شه این درد واسه تاندون شونِه س. البته آدمایی که چند سال از این درد رنج می برن، در اثر یه حادثه کوچیک مانند برخورد در آسانسور با شونِه یا تنه خوردن یا زمین خوردن با کف دست، دچار مشکلات اساسی می شن.

آدمایی که ورزشایی مانند والیبال، بسکتبال و وزنه برداری انجام میدن، یا مشاغلی مثل نقاش ساختمون، برقکار، نصاب پرده و… بیشتر در خطر دچار شدن به آسیبای شونِه هستن

فرق درد شونِه با درد گردن

درد در ناحیه شونِه، بالای شونِه یا قانون گردن علامت شاخص آسیب به تاندونای شونِه س که در سن بالا هم خیلی شایعه. این آسیب کم کم بیشتر شده تا اینکه با کوچیک ترین آسیبی، تاندون (چرخاننده شونِه) پاره می شه.

 

پارگی تاندون بسیار دردناک بوده و باعث مشکل در خواب شبونه و کار و زندگی روزمره می شه. اگه درمان بخوبی انجام نشه، ممکنه به تعویض مفصل شونِه منتهی شه، اما بیماران معمولی هم با کمی دقت می تونن فهمیده باشن درد مربوط به گردنه یا شونِه، چون مشخص ترین علامت اینه که درد شونِه با حرکت این عضو بدتر می شه. (بالا بردن دست یا بردن دست به پشت و دو طرف)

 

مریضی بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال و کسائی که به مدت طولانی کارایی بالاتر از سطح آخر میدن، اتفاق می افته.

 

آدمایی که ورزشایی مانند والیبال، بسکتبال و وزنه برداری انجام میدن، یا مشاغلی مثل نقاش ساختمون، برقکار، نصاب پرده و… بیشتر در خطر دچار شدن به آسیبای شونِه هستن، چون که این افراد باید به مدت طولانی دستای خود رو بالای سر نگه دارن و این حالت فشار زیادی رو به تاندونا وارد می کنه.

 

البته همیشه دلیل، فقط چگونگی قرار دادن نادرست شونِه نیس. بلکه افزایش سن و زمینه ژنتیکی هم در بروز مریضی نقش داره. در بعضی آدما به طور مادرزادی، استخوانی داخل شونِه هست که به دلیل کجی، بالای تاندون چرخاننده شونِه قرار نمی گیره و موجب می شه تاندون بدون هیچ سختی ای پاره شه.

درمان درد شونِه

تاندونا، با بالا رفتن سن و بدون هیچ درد و علامتی می تونن پاره شن، اما درمان وقتی الزامیه که مریض درد داشته باشه.

 

اگه ما به طور اتفاقی به اینجور مواردی برخورد کنیم، فقط مریض رو تحت نظر می گیریم تا بعدا و در صورت علامتدار شدن درمان رو شروع کنیم، اما بیماران دچار پارگی با درد رو حتما درمان می کنیم و درمان بیشتر جراحیه.

 

کلی ترین مشکل در درد شونِه، بالا بردن دستا بالای سره، پس این حرکت حتما باید به کمترین حد ممکن برسه (حتی در کسائی که شغلای اینطوری دارن).

 

به هر حال هرکی در شونِه خود احساس درد می کنه، لازمه سریع تر به دکتر مراجعه کنه، اما بعضی حرکات ورزشی هست – که کارشناسان فیزیوتراپ به بیماران آموزش میدن – که می تونه وضع قرار گرفتن کتف رو روی بدن تا حد زیادی اصلاح کنه و ایجاد مشکل رو به تاخیر اندازد.

 

چون قرار گرفتن درست استخون کتف پشت قفسه سینه واسه ما خیلی با اهمیته. کسائی که سرشانهای پایین دارن یا قوز می کنن هم ممکنه با این وضع غیرعادی به اعضای تشکیل دهنده شونِه آسیب برسانند. فیزیوتراپی موجب صاف نگه داشتن کتفا شده و وضع آناتومیک بدن رو اصلاح می کنه.

لق زدن شونِه به مرور باعث تخریب سر استخون می شه و درمان در آسیبای مفصلی به صورت جراحیه

آسیب کپسول مفصلی

ورزشکارایی که بدون گرم کردن بدن و بدون مربی، ورزش سرشانه انجام میدن، یهو دچار حالتی می شن که در اصطلاح خالی کردن شونِه اسمشه. این خالی کردن به معنی اون هستش که آسیب به کپسول مفصلی وارد شده.

 

ورزشکاران دیگری هم هستن که ورزشای پرتابی انجام میدن مانند والیبال و بدمینتون. این حالت در آدمایی که یهو دستشون رو به جلو پرت می کنن، مثل کسی که کنار آب وایس تاده و سنگی رو به درون آب پرت می کنه هم دیده می شه. این افراد با پرت کردن سنگ احساس می کنن دست بی حال شده. تکرار اینجور مشکلی نشونه مهمیه؛ چون احتمال آسیب کپسول مفصلی بسیار بالاست.

 

لق زدن شونِه به مرور باعث تخریب سر استخون می شه و درمان در آسیبای مفصلی به صورت جراحیه.

 

مریضایی که دچار لقی در شونِه هستن، باید حتما از شنا کردن در آبای عمیق دوری کنن. حرکت کرال یا پروانه ممکنه باعث در رفتن شونِه در این بیماران شه که می تونه به غرق شدن اونا منجر شه.

 

البته به استثنای ورزشکاران، لقی رو بیشتر در آدمایی می بینیم که به طور مادرزادی مفاصل شلی دارن، مانند کسائی که انگشتان دستشون رو بدون هیچ سختی ای و زیادتر از اندازه خم می کنن.

 

دررفتگی شونِه باید با بیهوشی عمومی اصلاح شه. وقتی فرد هوشیاره، عضلاتش هم سفت بوده و در این حالت ممکنه حتی سر استخون شکسته شه (از رفتن به شکسته بندهای سنتی جدا دوری کنین). اگه دو بار شونِه در بره یا دو بار لق بزنه، نزدیک به یقین عمل جراحی ضرورت پیدا میکنه.

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *