آسیب‌های پوستی متاثر از ورزش | بیماری

به گزارش مدآنلاین به نقل از آکانیوز؛ در مطلب قبل، در مورد ناراحتیای پوستی ورزشکاران که در اثر تعریق زیاد، ساییده شدن پوست و عفونتای باکتریایی به وجود میاد، واسه شما مطالبی رو ارائه کردیم. در این مطلب بقیه مشکلات پوستی رو واسه شما توضیح می دیم…

جوش مکانیکا:

جوش مکانیکا شکلی از جوش س که در اثر گرما، فشار و اصطکاک در ورزشکاران ایجاد می شه. این جوش معمولا در مناطقی مانند شونه ها، پشت و سر که با پوششای محافظ پوشونده شده، ایجاد می شه. لباسایی از جنس سخت یا لوازم و لوازمی مثل کلاه و پدهای شونِه دلیل ایجاد جوش مکانیکا در بازیکنان فوتبال و هاکی می شه. پیشگیری و درمان جوش مکانیکا یعنی پوشیدن یه تیشِرت تمیز کتانی یا جنسی که رطوبت پوست رو به شکل یکنواخت جذب کنه. شستن مناطق نامبرده بدون این دست اون دست کردن پس از فعالیت ورزشی و به کار گیری یه لوسیون کراتولیتیک مثل لوسیون شامل اسید سالیسیک ورزورسینول پیشنهاد می شه.

آفتاب سوختگی:

شاید یکی از مضر ترین اثرات ورزش در فضای آزاد خطر روبرو شدن زیادتر از اندازه با اشعه ماوراء بنفش خورشیده که می تونه ایجاد سرطان و پیری زودرس کنه. بازیکنان بیس بال، گلف و تنیس بیشتر در وسط روز که اشعه خورشید بیشترین شدت رو داره؛ بازی می کنن.

آکادمی درماتولوژی آمریکا واسه جلوگیری از آفتاب سوختگی، به کار گیری یه ضد آفتاب با SPF برابر ۱۵ یا بالاتر رو حتی در روزای ابری و دوری از روبرو شدن با نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر رو تا جای ممکن پیشنهاد می کنه. اسکی بازان وHIKERها هم باید بدونن که هر چی ارتفاع بالاتر باشه، آفتاب سوختگی سریع تر ایجاد می شه.

تاولا:

بیشتر فعالیتای ورزشی با جنب و جوش همراه هستن که دلیل افزایش گرما و اصطکاک پوست و لوازم ورزشی می شه؛ مثل راکت تنیس، کفشا، پاروی قایقرانی و بقیه اون. این اصطکاک همراه با تعریق به ایجاد تاولایی منجر می شه که می تونن به طور کامل دردناک بوده و توانایی ورزشکار رو واسه رقابت و فعالیت کم کنن. واسه جلوگیری از ایجاد تاول، ورزشکار باید پوست خود رو نرم و چرب نگه داره تا اصطکاک کاهش پیدا کنه.

بازیکنان تنیس بیشتر از وازلین واسه پاهای خود استفاده می کنن. یه مطالعه نشون داده که به کار گیری ضد عرق در پا قبل از ورزش می تونه از ایجاد تاول جلوگیری کنه. به کار گیری پودرها و اسپریای ضد عرق شامل کلرهیدرات آلومینیم یا کلراید آلومینیم راه های ارزانی واسه کاهش رطوبته. مصرف شبونه هگزا هیدرات کلراید آلومینیم ۲۰ درصد (DRY SOL) خشکی بیشتری جفت و جور می کنه.

روش دیگه واسه جلوگیری از ایجاد تاول، شامل پوشیدن جورابای آکریلیک بیشتر از جورابای نخیه، چون جورابای آکریلیک دلیل حذف اصطکاک و عرق از پوست می شن و اینطوری پوست رو تا حد ممکن خشک نگه می دارن. پاشنه پوشا می تونن به کاهش اصطکاک در منطقه پاشنه کمک کنن. لایه ای بودن جورابا یا جورابای مخصوص دو لایه می تونه تقسیم نیرو رو به کمترین حد ممکن برسونه.

واسه ورزش کفشای مخصوص بخرین و هنگام امتحان کردن کفشا مطمئن شید که جوراب مخصوص ورزش یا پاشنه پوش رو پوشیده اید. کفش هاتون رو بعد از ظهر یا غروب امتحان کنین، چون در طول روز پاها ورم کردن. قبل از خرید کفشا دور مغازه قدم بزنین و پس از خرید یک تا دو ساعت همون کفشا رو در منزل بپوشید تا بفهمین در کدوم قسمتا پاهاتون شاید ناراحته.

در مورد دستا هم همین موارد صادقه. در صورت امکان از دستکش استفاده کنین، مناطق در برابر تاول رو با نوار ببندین و از پودر یا مواد ضد عرق واسه کمک به خشک موندن دستا استفاده کنین و فعالیت بدنی خود رو کم کم زیاد کنین.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده

متخصص پوست، مو و زیبایی

منبع : modeonline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *