آسیب به اعضای بدن با نشستن طولانی مدت | بیماری

: آسیب به اعضای بدن با نشستن طولانی مدت

: نشستنای دراز مدت می تونن باعث چه عارضه هایی در سلامتی مون شن اثرات منفی نشستن یه ریز پشت میز کار واسه ساعات طولانی چیه ؟چه اعضایی از بدن در اثر نشستن آسیب می بینن و واسه پیشگیری از این عارضه های خطرناک از چه پیشنهادایی می تونیم کمک بگیریم.

نشستن دراز مدت و نادرست به سلامتی بدنتون آسیب می زنه. پس اگه شغل تون به گونه ایه که تموم روز رو پشت میز می شینین، بیشتر مراقب خودتون باشین، چون وضعیت نشستن در سلامتی بدن (از سر تا پاها) تاثیر مستقیم داره.

مغز مه آلود

یافته های پژوهشی که در انستیتوی ملی سرطان انجام شده نشون میده که مدت زمان نشستن، به خصوص نشستن دراز مدت و یه ریز در پشت میز کار، کارکرد مغز رو ضعیف کرده و باعث آسیب عروق مغزی می شه.یکی از این مشکلات «مغز مه آلود» است که در اثر کاهش جریان خون و اکسیژن در مغز ایجاد می شه.وقتی که فعال هستیم، خون و اکسیژن خوب به مغز پمپاژ شده و باعث تحریک تولید هورمونای خوش خلقی و بعضی از ژنای محافظ می شه.وقتی پشت میزنشین و خونه نشین میشین، جریان خون تازه و اکسیژن و ترشح هورمونای خوش خلقی کم میشه و اینطوری، مغز پریشون شده و قدرت تمرکز خود رو از دست میده.

گردن رو جلو نیارین

همین حالا به وضعیت نشستن تون در پشت میز کار دقت کنین. به احتمال زیاد به جای اینکه گردن تون هم جهت با ستون فقرات باشه، به سمت جلو خم شدین. مطمئنا شونِه و کمرتون هم در وضعیت نامناسبی قرار دارن، یعنی شونِه هاتون افتاده و پشتتون به حالت خمیده در اومده. هم تراز نبودن گردن، شونه ها و ستون فقرات در بین قرار گرفتن پشت رایانه که معمولا ساعتا هم زمان میبره، باعث ایجاد آسیبای فشاری تکراری و دائمی به عضلات و ساختار استخوانی گردن می شه که از انتهای جمجمه تا مهرهای پشت رو درگیر می کنه.در نتیجه واسه کاهش آسیبای وارده لازمه صاف بشینین، گردن رو جلو نیارین تا با شونه ها و ستون فقرات تو یه جهت باشه.

خشکی و فتق دیسک کمر

شاید وقتی که کودک بودین، والدین تون شما رو مجبور به صاف نشستن می کردن. دلیل اون ساده س!: پیشگیری از بروز مشکلات استخوانی در آینده! محققان «انستیتوی ملی مشکلات عصبی و سکته مغزی» به این نتیجه رسیدن که حرکات منظم بدنی باعث تحریک جریان خون تازه و ارسال مواد مغذی به دیسکای بین مهره ای می شه. اما نشستنای دراز مدت به برهم خوردن برابری دیسکا و تشکیل کلاژنای سخت بین تاندونا و لیگمانا منجر می شه. اگه پشت میزنشین هستین، حواستون باشه که صاف بشینین. نباید گردن تون جلوتر از شونِه هاتون باشه. از آویزون نگه داشتن شونه ها دوری کنین و پاهاتون رو روی زمین قرار داده و در پشتتون، یه پشتی مناسب بذارین تا گودی کمرتون رو پر کنه.

صدمات طولانی به اعضای بدن

به نظر گروهی از کارشناسان تغذیه و فیزیولوژیستای دانشگاه میسوری، بیماریای مزمنی مانند سرطان کولون (روده بزرگکبد چرب و بیماریای قلبی و عروقی در لیست بیماریایی قرار دارن که پشت میزنشینا رو تهدید می کنن.بدیش اینه خطر این بیماریا واسه آدمایی که زیاد می شینن جدیه، حتی اگه این افراد ورزش منظم هم بکنن.یافته های بررسیای زیاد نشون میده که کاهش جریان خون و کاهش کالری سوزی در حالت نشسته، خطر بروز گرفتگی عروق، فشار و کلسترول خون بالا، مشکلات گوارشی، مریضی قلبی و عروقی و کبد چرب رو زیاد می کنه.محققان پیشنهاد می کنن حتی اگه بعد از کار ورزش هم انجام می دید، به اون اکتفا نکنین و در بین کار به طور مرتب از جاتون بلند شید و تکونی به خودتون بدین.یادتون باشه که مصرف مواد غذایی چرب مانند فست فودها و چیزای دیگه ای به جز اینا در محل کار، فشار مضاعفی بر شما وارد کرده و سلامتی تون رو با خطرات جدی مواجه می کنه.

تخریب عضلات

وقتی که عضلات استفاده کرده نمی شن، به سرعت نرم و فرسوده می شن. محققان دانشگاه ایالت آریزونا فکر میکنن وقتی که از بدن تون کار می کشید، یعنی راه می رید، اشیا رو بلند و جابه جا می کنین و صاف می شینین، عضلات با سرعت کمتری شروع به فرسودگی و تخریب می کنن.در واقع تحلیل عضلات وقتی بروز می کنه که شما بی جنب و جوش هستین و زیاد یه جا می شینین. مثلا، لم دادن روی صندلی باعث ضعیف شدن عضلات گردن، شونه ها، ستون فقرات و عضلات شکمی می شه.

بیماریای طولانی

یافته های پژوهشی که در مجله Applied Physiology به چاپ رسیده نشون میده که نبود جنب و جوش بدنی باعث بروز بیماریای طولانی زیادی مانند سرطان کولون، سرطان سینه و رحم، دیابت، کبد چرب و چاقی بیشتر از اندازه می شه.باید بدونین که جنب و جوش بدنی منظم باعث تحریک تولید آنتی اکسیدان های محافظ سلولای بدن می شه، در حالیکه بی تحرکی سلولا رو در برابر رادیکالای آزاد قرار میده.رادیکالای آزاد، مولکولایی هستن که باعث آسیب سلولا و پیری زودتر از موعد معمولی اونا می شن.یافته های پژوهشا نشون میدن که بی تحرکی باعث نبود کنترل انسولین شده و خطر دچار شدن به دیابت نوع دو رو در افراد کم جنب و جوش زیاد می کنه.

واریس و لختهای خونی

به نظر محققان کانادایی، نشستنای دراز مدت در پشت میز کار یا روی کاناپه امکان بروز ترومبوز وریدی عمقی رو مخصوصا در بین افراد گرفتار به چاقی بیشتر از اندازه زیاد می کنه.بدیش اینه اگه لختهای خونی حرکت کنن و وارد ریه ها شده و آمبولی ریوی بسازن، مرگبار هستن.ترومبوز وریدی عمقی هم وقتی بروز می کنه که جریان خون متوقف شده و مایعات بدن در ناحیه ای از پا جمع شده و لخته خونی بسازن.به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نشستنای دراز مدت باعث ایجاد ورم قوزک پا، واریس و پوکی استخون به وجود اومده به وسیله کم تحرکی می شن.

http://www.armandaily.ir/

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *