آسیب شناسی خلاف مقررات عمل کردن | بیماری

: به چه دلیل بعضی افراد نسبت به مرتکب شدن جرم بی خیال نسبت به موضوع هستن و بدون هیچ شک و تردیدی خلاف مقررات عمل میکنن چه نوع طرز تفکری دارن و به چه دلیل رعایت قوانین و مقررات واسه اونا بی اهمیته

چراغ قرمز رو رد می کنیم. از راه های فرعی وارد محدوده طرح ترافیک میشیم. برامون مهم نیس که راهی که در اون می پیچیم یه کوچه ورود-ممنوعه. سرعت غیرِمجاز در اتوبانا، سبقت از سمت راست، پارک سر چهارراها و چیزای دیگه ای به جز اینا هم که دیگه چیزی نیس! اما به چه دلیل؟ مجازاتا بی فایده ان؟ و یا ما یاد گرفتیم سخت ترین قوانین رو هم دور بزنیم؟

 هر روز قوانین مربوط به رانندگی در ایران سخت تر می شن. اما به گفته مسئولان مربوطه به نظر می رسه مجازات متخلفان رانندگی اون طور که باید نمی تونه خودروها رو در کنترل کنه.

وقتی قانون اهداف فلان گروه و جریان شه در نتیجه افراد تعهدشون رو به اون از دست داده و نسبت به اون بی اعتماد می شن. این موضوعیه که می تونه به همه جا گسترش پیدا کنه و در جایی که قانون باید باشه مردم اونو ندیده بگیرن.

چند روز پیش مدیر پیشگیریای قضایی معاونت اجتماعی قوه قضایی گفت که جریمه ها نتونسته ان تخلفات رانندگی رو کم کنن.

علی افتخاری عقیده داره جامعه ما با معضلاتی مانند افزایش جمعیت و استفاده فراوون از خودرو روبروست. به گفته اون این رسیدگی به تخلفات و جرایم رانندگی رو چندبرابر کرده.

ایشون به به درد نخوری رسیدگی به جرایم رانندگی اقرار کرده و گفته این به درد نخوری باعث کشته شدن ۱۶ هزار نفر از مردم و زخمی شدن ۳۰۴ هزار نفر از اونا در سال می شه.

چندوقت پیش هم یکی دیگه از مسئولان نسبت به به درد نخوری جرایم رانندگی انتقاد کرده بود. محمداسماعیل سعیدی -عضو کمیسیون اجتماعی مجلس- مهر امسال گفت افزایش جریمه ها نقشِ درآمدزایی داره و تاثیری بر کاهش تخلفات رانندگی نداره.

البته حسن عابدی -رییس پلیس راهور تهران بزرگ- اینجور اعتقادی نداره. ایشون گفته جریمه تخلف رانندگی فقط واسه بازدارندگی از وقوع جرمه و نه واسه درآمدزایی.

به هرحال بحث جرایم در نظرگرفته شده واسه تخلفات رانندگی همیشه از موضوعات مورد بحث بوده.

اوایل مهرماه رسانه ها درباره خبرِ احتمال افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی جریمه های رانندگی موضع گیرهای متفاوتی داشتن. بعضی اونو به درد بخور و بعضی اونو در کاهش تخلفات بی تاثیر می دونستن.

قسمت بزرگی از کارشناسان هم نسبت به تاثیر مجازاتا بر جرائم رانندگی خوشبین نیستن. اونا فکر می کنن خلائی جامعه شناختی در اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی هست.

یه جامعه شناس میگه “جرم تخلفات رانندگی هر چقدر هم سنگین باشه نمی تونه اون طور که باید تخلفات رو کم کنه. به جای پیچیده کردن تخلفات ما باید به سراغ بالا بردن وجدان جمعی جامعه بریم”.

سعید معیدفر در گفتگو با فرارو گفت: قانون چه به شکل رسمی و چه شرعی درخشش وجدان جمعی یه جامعه س. به میزانی که درون جامعه نسبت به هنجارها، قوانین و عرف اعتماد وجود داشته باشه، اونا ضمانت اجرایی لازم رو دارن و می تونه تاثیر بزاره.

این جامعه شناس اعلام کرد: قانون نمی تونن از وجدان جمعی جداگونه باشن. اجرای قانون هم خود بخشی از جامعه س. اگه در جامعه وجدان جمعی نباشه مجریان قانونی هم نمی تونن قاطعانه قانون رو اجرا کنن.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینکه خودِ مردم تخلفشان رو قبول نمی کنن گفت: ما بارها دیده ایم که افراد متخلفی که پلیس جلوی ماشین اونا رو گرفته شروع به چک وچانه زدن با مجری اجرای قانون می کنن.

معیدفر گفت: خودِ فرد متخلف تخلفش رو قبول نمی کنه. چون که اون متوجه نیس که مجری قانون تک تک مردم هستن. بخاطر این همیشه چالشی جدی میان مجری قانون و مردم هست.

این جامعه شناس با تاکید بر این که اجرایِ قانون به تنهایی باعث حل مشکلات نمیشه ادامه داد: بعضی تصور می کنن که فقط با اعمال قانون مشکلات حل می شه. در حالی که من عقیده دارم افزایش اندازه تخلفات می تونه اثر داشته باشه اما کافی نیس.

این استاد دانشگاه هم اینکه گفت: ما باید روی بحث رفتار آدما کار کنیم تا وقتی که اعتماد به قانون در افراد ایجاد نشه، تخلفات هم تاثیری ندارن.

معیدفر درباره دلایل بی اعتمادی به قانون توضیح داد: در برابر بعضی از افراد قانون اعمال می شه و در برابر یه سریای دیگه خیر. مثلا مامور اجرای قانون به بهانهایی مثل وضع مالیِ بد یا خوبِ فرد متخلف بر اون قانون اعمال نمی کنه. همین می شه که مردم باور می کنن همه در برابر قانون برابر نیستن.

ایشون در ادامه اعلام کرد: این یه ضعف جامعه شناختیه. مشکلات جامعه شناختی هم بر پلیس فشار روحی زیادی وارد می کنه و پلیس مجبور می شه در مواردی از اجرای قانون بگذره.

معیدفر درباره راه حل کاهش تخلفات رانندگی گفت: ما باید در اول وجدان جمعی و اعتماد رو در جامعه افزایش بدیم. مثلا در کشورای پیشرفته تلاش می شه تا با مطالعه و کارشناسی قانون گذاری کنن تا قانون با جامعه موافق باشه.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با تاکید بر یه راه حل موثر در کاهش تخلفات رانندگی گفت: ما باید اعمال قانون رو در جایی انجام بدیم که در اون تخلف کمتری صورت میگیره، نه اینکه وقتی یه پدیده به بالاترین درجه تخلف می رسه جلویش رو بگیریم. این یه راه حل جامعه شناسانه س.

این استاد دانشگاه با توضیحِ این نکته که جامعه ما در بسیاری زمینه ها دچار ضعف در وجدان جمعی و در نتیجه ضعف در اعمال قانونه اعلام کرد: مشکل ما فقط در رانندگی نیس. از اون جایی که رانندگی کرد بیشتری داره به نظر ما دچار بی قانونیِ بیشتریه. ما در خیلی از زمینه ها وجدان جمعی نداریم.

سعید معیدفر ادامه داد: یه مثالی که میشه در این باره زد غیرقانونی بودن ماهواره س. این در حالیه که مردم ما اکثرا ماهواره دارن. اما این قانون گذاری مشکل داره؛ به چه دلیل باید ما با هر چیز که مشکل داریم براش قانون بذاریم؟

این استاد دانشگاه با ذکر این نکته که قانون باید برابر با جامعه باشه گفت: قوانین باید با زمان مطابقت داشته باشن. اگه اینجور نباشه این اعتبار قانونه که به زیر سئوال میره.

ایشون گفت: مردمی که می بینن داشتن ماهواره یه بی قانونی تلقی می شه در نتیجه می تونن نسبت به ابعاد درست و به جای قانون هم بی خیال نسبت به موضوع عمل کنن.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: وقتی قانون اهداف فلان گروه و جریان شه در نتیجه افراد تعهدشون رو به اون از دست داده و نسبت به اون بی اعتماد می شن. این موضوعیه که می تونه به همه جا گسترش پیدا کنه و در جایی که قانون باید باشه مردم اونو ندیده بگیرن.

دکتر سعید معیدفر در آخر تاکید کرد: پس مسئله رو باید در نبود وجدان جمعی و اعتماد نسبت به قانون گذار جسنجو کرد. با افزایش وجدان جمعی تخلفات رانندگی هم کاهش پیدا می کنه.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *