آسیب عضلات و مفاصل با کمپرس سرد یا گرم؟ | بیماری

شما میدونید که در آسیب دیدگیا باید از خوددرمانی دوری کرد و به دکتر مراجعه کرد تا دچار آسیب نشد. اما میدونید در آسیب دیدگیا چیجوری باید از کمپرس سرد یا گرم استفاده کرد؟

اسپاسم یا گرفتگی عضلات عبارتست از انقباضات غیرارادی، یهویی، ممتد و معمولا دردناک عضلات. بیشتر واسه درمان این آسیب از طرف افراد متخصص و غیر متخصص، کمپرس آب سرد یا گرم پیشنهاد می شه. اما هر کدوم از این موارد، امتیازات و معایبی رو در بردارن که دونستن اونا واسه عموم و خصوصا ورزشکاران بی فایده نیس.

از دیگر دلایل گرفتگی عضلات، میشه به کم آبی بدن، گرم نکردن بدن قبل از تمرین، به هم خوردن تعادل مایعات و الکترولیتای بدن، مصرف بعضی داروها و الکل، حاملگی، مشکلات عصبی و مشکل کلیه ها اشاره کرد.

کمپرس آب سرد و گرم، هر کدوم روش استفاده خاص، و شرایط خاص ای از وضعیت جسمی رو میخوان و در صورت به کار گیری اونا، بدون آگاهی و بدون پیشنهاد متخصص نمیشه نتیجه دلخواه رو بدست آورد. مثلا کمپرس آب داغ موجب رسیدن خون بیشتر به موضع آسیب دیده کاهش اسپاسم و گرفتگی و کاهش التهاب می شه. در مقابل، کمپرس یخ با بی حس ساختن موضع، درد اونو کم می کنه و کاهش خونریزی رو هم به دنبال داره.

عموما واسه گرفتگی عضلات از کمپرس یخ استفاده می شه. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه موضع، زخمی هم باشه و یا فرد ورزشکار، بدون این دست اون دست کردن نیاز به به کار گیری عضو مورد نظر رو داشته باشه هم، کمپرس یخ کارساز هستش.

هم اینکه وقتی که عضلات بازو و یا کتف گرفته باشه و سن شخص مورد نظر کمتر از ۴۰ سال باشه میشه از کمپرس آب گرم استفاده کرد.

دقت کنین هیچوقت چه کمپرس آب سرد و چه آب گرم بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی عضو باقی نمونه. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین از ماساژ دادن عضو مورد نظر بدون این دست اون دست کردن بعد از کمپرس باید دوری کرد

آسیب زیاد و طولانی

دو نوع اصلی آسیب هست: زیاد و طولانی.

آسیب زیاد به صورت درد تیزیه که سریع و یهویی اتفاق می افته و درد شدیدی بوجود میاره.

این نوع آسیب در اثر ضربه یا فشار، به دلیل زمین خوردن، تصادف و برخورد ایجاد می شه و دلیل ایجاد آسیب به طور کامل مشخصه. در آسیب زیاد نشونه هایی مانند درد، حساسیت، قرمزی، گرمی، تورم و التهاب هست.

آسیب طولانی به صورت کم کم و آهسته شکل میگیره. بعضی علائم ممکنه بیان و برن. درد ناچیز و مبهم ممکنه متناوبا ایجاد شه. این آسیبا معمولا در اثر استفاده بیشتر از اندازه از مفاصل و عضلات درست می شن، اما در بعضی موارد اگه آسیب زیاد به طور کامل درمان نشه و بهبود پیدا نکنه تبدیل به آسیب طولانی می شه.

در خیلی از موارد که افراد در آسیب زیاد به دکتر مراجعه نمی کنن، آسیب طولانی می شه و ممکنه بعضی مشکلات واسه همیشه باقی بمونن. مثلا بعضی وقتا پیچ خوردن مچ پا در صورت نبود توجه و درمان به موقع ممکنه منتهی به آسیب دائمی و حتی آرتروز مچ پا شه.

کمپرس سرد

بهترین درمان فوری واسه آسیب دیدگیای زیاد، به کار گیری کمپرس سرد یا یخه. این کار ورم و درد رو کم می کنه.

سرما موجب انقباض عروق می شه و خونریزی داخل بافتی از محل آسیب رو کم می کنه. واسه سرد کردن محل آسیب، از کیسه یخی که در هوله پیچیده شده استفاده کنین و اونو در محل آسیب به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بذارین.

قبل اینکه بخواین واسه دومین بار از کمپرس سرد استفاده کنین صبر کنین تا دمای پوست به حالت طبیعی برگرده.

قبل از هر چیز باید دونست که هیچوقت نباید یخ رو مستقیما روی عضلات قرار داد، بلکه قطعات کوچیک یخ درون کیسه پلاستیکی ریخته شده و مقداری آب هم به اون اضافه شه.

راه دیگه اینه که یه هوله کوچیک رو با آب سرد مرطوب کرده، بعد اونو تا کرده و درون یه کیسه پلاستیکی قرار میدن. این کیسه ۲۰ دقیقه درون فریزر و بعد روی موضع قرار میگیره.

در آسیب زیاد می تونین چند بار در روز، به مدت سه روز از کمپرس سرد استفاده کنین

هم اینکه کمپرس سرد در درمان آسیب در اثر استفاده زیادتر از اندازه از عضلات و مفاصل و در بعضی از آسیبای طولانی هم موثره.

ورزشکاری که درد طولانی زانو داره که در اثر دویدن شدید شدن می شه می تونه پس از دویدن از کمپرس سرد در ناحیه دردناک استفاده کنه تا التهاب رو کم کنه و از التهاب بیشتر پیشگیری کنه. اما این کار در مورد آسیب دیدگیای طولانی قبل از ورزش کردن کمک کننده نیس.

بهترین روش واسه به کار بردن کمپرس سرد، به کار گیری کیسه مناسب و با کیفیتیه که شکل اون با نقطه ای از بدن که آسیب دیده یکی بودن پیدا کنه.

می تونین از شن نرم که در فریزر نگهداری شده، ماساژ با آب سردی که از یخ آب شده به دست اومده یا از کیسه شامل یخ خرد شده استفاده کنین.

واسه اینکه به بافتای بدن در اثر سرما آسیب وارد نشه، بیشتر از چند دقیقه از کمپرس سرد استفاده نکنین و قبل از استفاده دوباره صبر کنین تا دمای پوست به حالت طبیعی برگرده.

کمپرس گرم

از گرما معمولا در آسیب دیدگیای مزمنی که التهاب یا ورم ندارن استفاده می شه.

در عضلات سفت و دردناک و درد مفاصل، کمپرس گرم می تونه به کار رود.

ورزشکارایی که آسیب و درد طولانی دارن می تونن قبل از ورزش واسه افزایش انعطاف پذیری بافتای پیوندی مفصل و افزایش جریان خون از گرما استفاده کنن.

گرما هم اینکه می تونه گرفتگی عضلات رو برطرف کنه. بعد از ورزش از گرما استفاده نکنین. پس از ورزش واسه آسیب دیدگیای طولانی، کمپرس سرد بهتره.

گرما جریان خون رو زیاد می کنه و دمای پوست رو بالا می بره، بنابرین نباید از گرما در آسیبای زیاد استفاده کنین.

اگه هر گونه علامت التهاب وجود داشته باشه، نباید از گرما استفاده کنین.

باید مراقب سوختگی پوست باشین. با اطمینان از وجود چندین لایه پارچه بین کمپرس و پوست می تونین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اونو روی پوست بذارین.

گرما مرطوب بهتر از گرما خشکه. می تونین از هوله ای که با آب داغ مرطوب شده استفاده کنین.

کیسه های مناسبی هم در بازار وجود دارن که به همین منظور طراحی شدن.

هیچوقت کمپرس گرم رو بیشتر از ۱۵ دقیقه روی پوست نگه ندارین و یا در حال به کار گیری کمپرسا نخوابید.

در آسیب دیدگیهای جزئی هم اگه پس از ۴۸ ساعت مشکل شما برطرف نشد، حتما به دکتر مراجعه کنین، چون بعضی آسیبا می تونن جدی و خطرناک باشن. 

منبع:تبیان منبع:تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *