آسیب هایی که قند به بدن به شما می زند | تغذیه سالم

آسیبایی که قند به بدن به شما می زنه

مشکلات و مضرات قند

وقتی به یه فرد معمولی بگید مصرف بیشتر از اندازه قند باعث پوسیدگی دندون و زیاد شدن وزن می شه، شاید به شما میگه، خودم می دونستم!

اما اگه به فردی عادی بگید که مصرف زیاد قند به عواقبی مانند دچار شدن به بیماریای قلبی، چروک شدن پوست و تخریب لثه ها میرسه، شاید دیگه علاقه مند خوردن شیرینی ها یاقی نمی مونن.

هر فرد ممکنه فکر کنه رژیم غذایی به طور قابل قبول سالمی رو دنبال می کنه، اما واقعیت اینه که مثلا در انگلیس هر فرد مقدار زیادی شکر، به صورت میانگین برابر ۲۳۸ قاشق چایخوری در هفته مصرف می کنه – بدون اینکه حتی متوجه باشه. در واقع درصد بالایی از این مصرف مرگبار قند در میان وعده های به ظاهر بی ضرر مثل سوپ، ماست و بقیه غذاهای آماده مخفی.

قند هیچ گونه ارزش غذایی نداره و تاثیرش به عنوان عامل اصلی چاقی و دیابت در سراسر جهان به اثبات رسیده. امروزه اهمیت توجه به اندازه قندهای مخفی که مخفیانه راه خود رو به رژیم غذایی روزانه ما باز می کنن، بیشتر از هر زمان دیگه ایه. اگه بدونین قند تا چه حد واسه سلامتی تون مضره، هیچوقت نگاهتون به یه بسته شکلات مانند قبل نیس.

اینا ۱۰ اثر مضر مصرف زیاد قند بر بدن شما هستش:

۱-اولین دلیل ایجاد چین و چروک زودرس پوسته

مشکل مصرف زیاد قند و شکر بروز فرآیندیه به نام گلیکولیزه شدن که محصول پایانی اون AGEs یا فرآورده پایانی گلیکوزیلاسیون (به این مواد همون کاری رو می کنن که معنی تحت اللفظی نام شونه). این محصول بر ساختمون و انعطاف پذیری پروتئینا به خصوص آسیب پذیرترین اونا “کلاژن و الاستین” که مسئول حجم دهی و استواری بخشی به پوست هستن، تاثیر میذاره و هم اینکه پوست رو در برابر اثرات آسیبای محیطی بسیار مستعد تخریب می کنه.

۲- به هورمونا آسیب می زنه

قندها تعادل هورمونی رو به هم میزنن، پس مراقب وجود هر گونه نبود تعادل هورمونی مثل PCOS(سندروم تخمدان پلی کیستیک)، آندومتریوز یا دوره های قاعدگی شدید باشین.

قبل از شروع دوره قاعدگی تمایل به خوردن شکلات زیاد می شه. وجود منیزیم موجود در شکلات به دلیل خاصیت شل کنندگی عضلات خوبه، اما بهتره شکلات تلخ با شکر کم که تاثیر بیشتری داره و بی ضرره، استفاده شه.

۳- باعث کمبود انرژی می شه

قندها به جای کمک به افزایش اندازه انرژی باعث کمبود انرژی می شن. ورزشکاران به خصوص با این مسئله آشنا هستن. خوردن غذاهای پُرقند قبل از مسابقات ورزشی باعث کندتر شدن شما می شه.

پیشنهاد کارشناسان تغذیه واسه میان وعده خوردن مواد غذایی مانند سیبه. همراهی مقدار زیادی فیبر با قند طبیعی در مواد غذایی بهترین پیشنهاد تغذیه ای واسه ورزشکارانه- چون که گلوکز اون به طور آهسته و همیشگی آزاد می شه.

۴- مصرف قند مانند یه اعتیاده

از اونجا که قند بر هورمونای سیری و اشتها تاثیر میذاره (هورمونایی رو که پیام سیر شدن رو به مغز می رسونن) شدیدا اعتیادآوره و واسه همینه که خوردن اونو ادامه می دیم.

هم اینکه از اونجا که مصرف قند باعث تحریک دوپامین در مغز می شه و به دلیل ایجاد احساس لذت بخش، عادت بسیار سختی واسه ترک کردنه!

۵- باعث تخریب لثه ها می شه

قند نه فقط خطری واسه سلامت دندانا است، بلکه شدیدا باعث پوسیدگی لثه ها می شه که به نوبه خود موجب التهاب لثه و لق شدن و افتادن دندانا می شه. جویدن جعفری باعث خوشبو شدن دهن و تقویت لثه ها می شه.

۶- می تونه دستگاه ایمنی بدن رو دچار مشکل کنه

مخمرهای تک سلولی داخل روده ها از قند تغذیه می کنه و تعادل باکتریایی درون روده رو به هم میزنن. از اونجا که ۸۰ درصد باکتریای به درد بخور واسه دستگاه ایمنی در روده ها قرار دارن، حفظ تعادل باکتریای به درد بخور واسه مقابله با ویروسا و باکتریای مضر خیلی با اهمیته.

۷- باعث افزایش تعریق می شه

مصرف قند باعث می شه بیشتر عرق کنین و این عرق بدبوه. از اونجا که شکر واسه بدن یه سم هستش، نه فقط از راه غدد عرق زیر بغل بلکه به هر شکل ممکن بدن تلاش می کنه که اونو دفع کنه. در این موارد به کار گیری دئودرانتای طبیعی و مصرف میوه های تازه به جای میوه های خشک رو پیشنهاد می کنه.

۸- می تونه عامل بروز بیماریای قلبی باشه

مصرف قند با تاثیر بر افزایش تری گلیسرید و کلسترول از نوع VLDL ایجاد مقاومت به انسولین و کلفت کردن دیواره های شریانا عامل مهمی در افزایش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی هستش.

۹- باعث ایجاد نفخ می شه

هر چقدر بیشتر قند بخورین، گاز معده بدبوی بیشتری در شکم تون ایجاد می شه و علاوه بر اون باعث ایجاد نفخ و احساس ناخوشایند می شه. قند باکتریای مریضی زای درون شکم رو تغذیه می کنه و منتهی به افزایش جمعیت اونا می شه.

ماست به اصطلاح پروبیوتیکی رو نخورین که فقط شامل قند اضافه شده با ادعای «واسه تغذیه کردن باکتریای خوب» دارن» هستن- این ادعا بی معنیه! از مکملای پروبیوتیک مناسب موجود در بازار که سوشای جور واجور از باکتریای به درد بخور بدن تون رو تامین می کنن، استفاده کنین.

۱۰- پوست رو خشک می کنه

شکر تصفیه شده (سفید یا بلیچ شده) و هر ماده ای با نامی که به «اوز» ختم می شه، مثل فروکتوز، گلوکز، ساکاروز، همه باعث کم آب شدن سلولای پوست می شن و در نتیجه پوست چروکیده، نازک می شه و ظاهری ناسالم به خود میگیره. قند به اسیدهای چرب لازم که لایه خارجی سلولای پوست رو میسازن، وصل می شه و مانع ورود مواد غذایی به سلول و خروج مواد سمی از این سلولا می شه. پس به جای صرف هزینه واسه خرید اجناس مراقبت از پوست بهتره که مصرف قند رو متوقف کنین و به صورت ماهانه تماشاگر روند بهبود پوست تون باشین- این بهبود به مراتب بهتر و بیشتره.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *