"آسیب های خطرناک پیتزا برای بدن! | تغذیه سالم"

آسیبای خطرناک پیتزا واسه بدن!

یکی از غذاهای محبوب این روزا پیتزاه که از غذاهای با کلاس و مجلسی هم حساب میشه.پیتزا در میان مردم مصرف بالایی داره،اما افسوس از اینکه پیتزا میتونه سلامت بدن آدم رو به شکل جدی به خطر بندازه.این غذای خوشمزه و وسوسه کننده که در فر به شکل نون گِرد صاف پخته میشه،مضرات زیادی داره که مثلا یکی از این مضرات گرفتگی عروق بدن انسانه.

گرفتگی عروق و ورود چربیای اشباع شده به بدن فقط بخشی از مضرات مصرف پیتزا هستش.

صمد پور متخصص تغذیه با اشاره به اینکه یکی از شکلای جور واجور غذاهایی که این روزا بین مردم مخصوصا جوانان رواج پیدا کرده فست فودها و پیتزا هستش، گفت: کالری موجود در پیتزا به زخیمی یا نازکی نون، گوشت و نوع مواد افزودنی اون بستگی داره.

صمدپور با بیان اینکه معمولا یه پیتزای معمولی حدوداً شامل هزار و ۲۰۰ الی هزار و ۲۵۰ کیلو کالریه، گفت: اگه یه پیتزا رو شش قسمت در نظر بگیریم یه برش اون حدود ۲۰۰ کیلو کالریه. آدمایی که نیاز بدنشون نسبت به کالری که طبق جنس و فعالیت در روز حدودا هزار و ۸۰۰ الی ۲ هزاره با مصرف این مواد غذایی همراه با نوشابه، کل نیاز روزانه اش رو یه جا دریافت می کنه.

این متخصص تغذیه با در نظر گرفتن اینکه نیاز بدن ما تنها مصرف کالری نیس، اضافه کرده: باید مواد مقوی و کافی مثل ریز مغزها و پروتئین به بدن برسه، چون هنگام مصرف پیتزا و غذاهای مشابه، بدن حجم خیلی از چربی و کربوهیدرات رو دریافت می کنه.

ایشون با اشاره به اینکه مصرف پنیر پیتزا هم باعث جذب چربی در بدن می شه، اضافه کرده: این ماده غذایی از چربی اشباع تشکیل شده و مصرف مواد غذایی چربی دار باعث بروز بیماریای قلبی، عروقی، کبد چرب و اضافه وزن در افراد می شه.

صمدپور ضمن اشاره به این موضوع که بیشتر فست فود و پیتزاها شور بوده و اندازه بالایی نمک دارن، گفت: مصرف سرانه نمک در کشور ما باید سه الی پنج گرم باشه که با مصرف پیتزا و فست فودها این رقم تا حدود ۷ الی ۱۰ گرم زیاد می شه و باعث جذب چربی و کالری در بدن می شه.

این متخصص تغذیه یاد آور شده: مصرف پیتزا و غذاهای مشابه یه یا دو بار در ماه اشکالی نداره، اما اگه بنیه غذایی آدما به طور روزانه عوض شه و به سمت این مواد غذایی جهت پیدا کنه به بیماریای غیر واگیر گرفتار می شه.

ایشون با اشاره به مصرف غذاهای خونگی عنوان کرده: بهترین و موثرترین غذاهای مصرفی واسه جذب پروتئین و ویتامین شکلای جور واجور خورشت، مرغ، ماهی و آشا هستش که منبع حبوبات و سبزیجات حساب می شن.

صمد پور در ادامه گفته: در محیط کار یا رستوران از ساندویچ تخم مرغ و یا هنگام مصرف پیتزا یا فست فود واسه کاهش کالری، چربی و نمک اون، بجای به کار گیری سیب زمینی سرخ شده و نوشابه همراه غذا از سالاد بدون سس که شامل ویتامین c و آنتی اکسیدان است، استفاده کنین.

ایشون ورزش رو هم واسه کاهش وزن موثر خونده و در این مورد اضافه کرده: واسه کسائی که به صورت روزانه پیتزای کامل مصرف می کنن یه ساعت ورزش شدید فقط ۳۰۰ کالری از بدن رو می سوزونه و در مورد کالریای دریافتی تاثیری نداره.

ایشون در آخر گفته: مصرف بیشتر از اندازه پیتزا باعث جذب اسید چرب ترانس در بدن می شه که وجود این ماده در روغن و چربی واسه سلامتی مضره و موجب بروز بیماریهای قلبی، گرفتگی عروق، کبد چرب و سرطان می شه.

جفت و جور و جمع آوری: گروه آشپزی پرداد /

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه