آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه آسای اسفناج | تغذیه سالم

در گذشته های دور، داروی شیمیایی نبود و اثری از دکترای امروزی هم نبود. در اون زمان مردم واسه مداوای بیماریشان به حکیم مراجعه می کردن. چیزی که در این سری مقالات می خونین، خواص گیاهان دارویی و روش درست کردن غذاها و دسرهای جورواجور با به کار گیری اوناس.

در گذشته های دور، داروی شیمیایی نبود و اثری از دکترای امروزی هم نبود. در اون زمان مردم واسه مداوای بیماریشان به حکیم مراجعه می کردن. داروهایی که حکیم تجویز می کرد بیشتر داروایی بودن که از دل طبیعت بیرون می اومدن. بقراط، بزرگ ترین حکیم یونانی میگه: «بگذار غذایت داروی تو و دارویت غذای تو باشه». این گفته نشون دهنده اهمیت غذا در حفظ سلامتی است.

بنیتا در سری مقالات «آشتی با طبیعت»، به بررسی خواص گیاهان دارویی و غیردارویی می پردازه. در این قسمت، با خواص اسفناج و هم روش درست کردن یه سالاد سالم و مغذی با به کار گیری این گیاه پر خاصیت آشنا میشیم. در ادامه با ما همراه باشین.

اسفناج چیه؟

اسفناج، گیاه بومی ایرانه و از اوایل قرن اول میلادی، کم کم به نقاط دیگه دنیا راه یافت کرد. اسفناج در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا کشت می شده. کشت این گیاه ایرونی نسل در آمریکا، از سال ۱۸۰۶ شروع شد. اسفناج گیاهیه یه ساله و دارای ساقه ای راست به ارتفاع نیم متر که برگای اون پهن، نرم، سبز و مثلثی شکل هستن. سرمای زمستون بر اسفناج اثری نداره. اسفناج دو نوعه: پاییزه و بهاره. اسفناج بهاره یا اسفناج انگلیسی، در بهار کشت می شه و اسفناج پاییزه در پاییز کاشته می شه و واسه رشد به خاک غنی نیاز داره. اسفناج، گلایی به رنگ سبز کمرنگ داره. امروزه این گیاه پر خاصیت در همه جای دنیا طرفداران بسیاری داره و به خاطر خواص بی نظیرش، مورد توجه گیاهخواران هم هست.

با خوردن اسفناج برنده هستین

در فصل بهار و پاییز، بوی خوش آلو اسفناج همه رو خوشحال می کنه و بورانی اسفناج تزیین کننده همه سفره هاست. شدت علاقه ما ایرانیا به اسفناج اون قدر زیاده که خانمای ایرونی واسه خرید این خوشمزه وسوسه انگیز وقت زیادی رو در صفا صرف می کنن و حتی در فصل زمستون و تابستون هم در یخچال هر خونه ای، مقداری اسفناج بسته بندی شده و یخ زده نگهداری می شه. بهتره هممون به این نکته توجه کنیم که اسفناج تازه، خواص خود رو حفظ می کنه؛ پس انبار کردن اون در فریزر، موجب از دست رفتن خاصیت این سبزی می شه.

هر صد گرم اسفناج خام دارای ۲۰ کیلو کالری انرژی، ۹۰ گرم آب، ۳ گرم پروتئین، ۹۰ میلی گرم کلسیم، ۵۰ میلی گرم فسفر، ۳/۲ میلی گرم آهن، ۷۰ میلی گرم سدیم، ۴۷۰ میلی گرم پتاسیم، ۶۰۰۰ واحد ویتامین A، ۰/۱ میلی گرم ویتامین B1، ۰/۲ میلی گرم ویتامین B2، ۰/۶ میلی گرم ویتامین B3 و ۴۰ میلی گرم ویتامین C هستش.

خواص این خوشمزه دوست داشتنی

براساس طب ایرونی، طبیعت اسفناج کمی سرد و تره. از خواص اسفناج هرچه بگیم کمه و چیزی که در این مقاله می خونین فقط بخش کوچیکی از خواص این گیاه س.

۱) اسفناج خنک کننده س و واسه پایین آوردن تب بسیار موثره.

۲) این گیاه، واسه ورم روده ی کوچیک و ورم ریه خوبه.

۳) اسفناج ملینه و به خاطر همین، علاوه بر برطرف کردن یبوست، موجب لاغری هم می شه.

۴) خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثره و به خاطر همین مصرف اون در ماه رمضان و موقع روزه بسیار موثره.

۵) علاوه بر گیاه اسفناج، تخم اونم دارای خواص مشابهه. تخم اسفناج ملین و خنک کننده س و واسه درمان یرقان و ورم کبد خوبه.

۶) اسفناج منبع غنی آهنه و تعداد گلبولای قرمز خون رو زیاد می کنه. به خاطر همین در درمان کم خونی موثره.  

۷) این گیاه ادرار آوره و واسه مریضایی که ادرارشون بند اومده، نوشیدن نصف فنجون آب اسفناج خوبه.

اسفناج به صورت خام، پخته و حتی خشک شده مصرف می شه و تخم این گیاه هم خورده می شه. به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، این گیاه واسه پوست هم خوبه. در فصلایی که اسفناج در دسترسه، بورانی اسفناج، خورشت آلو اسفناج و سالادهایی که از اسفناج خام جفت و جور می شن رو در برنامه غذایی خود بذارین.

یه نکته بسیار مهم: مریضایی که از ورم مفاصل و سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می برن بهتره از خوردن اسفناج دوری کنن چون اسفناج دارای اگزالاته که واسه این افراد مضره. به افراد سرد مزاج هم پیشنهاد می شه که اسفناج رو با ادویه های  گرمی مانند زنجبیل و هل مصرف کنن.

سالاد اسفناج و مرغ

سالاد می تونه وعده غذایی سبک و باحالی باشه. مصرف این سالاد، مخصوصا واسه شام، واسه آدمایی که میخوان وزن خود رو کم کنن و در عین حال بدنی سالم و قوی دارا باشن پیشنهاد می شه. این سالاد اندازه مواد مغذی بالا و کالری کمی داره. می تونین این سالاد رو با سس دلخواهتون استفاده کنین اما اگه علاقه دارین که لاغر شید، این سالاد رو همراه با کمی آب لیمو ترش تازه استفاده کنین.

مواد لازم:

پودر ریحان خشک                                        یه قاشق غذاخوری

سینه مرغ بدون استخون و پوست                یه کیلوگرم

برگ اسفناج                                                 ۳۰۰ گرم

قارچ خرد شده                                              ۱ فنجون

روش درست کردن:

مرغا رو به کمی آب لیمو ترش تازه، کره، نمک و فلفل آغشته کنین و در ماهیتابه مخصوص گریل بذارین و مرتب برگردونین تا بپزه. می تونین به جای این کار، فر رو تا دمای ۱۷۰ درجه فارنهایت گرم کنین و به مدت ۱۵ دقیقه در فر بذارین. پس از طبخ، مرغا رو به صورت لایه های دو و نیم سانتی برش بزنین و روی اونا رو با فویل بپوشونین تا گرم بمونن. اسفناج خام رو در ظرف سرو بریزین و روی اونو با قارچ و مرغ تزئین کنین. واسه تزئین می تونین از شکلای جور واجور مغزها هم استفاده کنین. نوش جون!

می تونین آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه آسای باقلا رو هم بخونین.    

جمع آوری و ترجمه: زهرا محمدی

مجموعه گیاهان دارویی، سید محمد حسین لاجوردی و حامد همراه

whfoods،organicfacts ، Webmd

 

    مقالات در رابطه

  • آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه آسای آفتابگردان

  • آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه آسای اسطوخودوس

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *