آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه آسای ریحان | تغذیه سالم

در گذشته های دور که داروی شیمیایی نبود و اثری از دکترای امروزی هم نبود مردم واسه مداوای بیماریشان به حکیم مراجعه می کردن. بنیتا در این سری مقالات به بررسی خواص ریحان و آموزش یه نوع غذا با اون می پردازه.

در گذشته های دور، داروی شیمیایی نبود و اثری از دکترای امروزی هم نبود. در اون زمان مردم واسه مداوای بیماریشان به حکیم مراجعه می کردن. داروهایی که حکیم تجویز می کرد بیشتر داروایی بودن که از دل طبیعت بیرون می اومدن. بقراط، بزرگ ترین حکیم یونانی میگه: «بگذار غذایت داروی تو و دارویت غذای تو باشه». این گفته نشون دهنده اهمیت غذا در حفظ سلامتی است.

بنیتا در سری مقالات آشتی با طبیعت به بررسی خواص گیاهان دارویی و غیردارویی می پردازه. در این قسمت، با خواص ریحان و هم روش درست کردن یه سوپ خوشمزه با به کار گیری این گیاه پر خاصیت آشنا میشیم. در ادامه با ما همراه باشین.

هممون طعم عالی ریحان رو در سبزی خوردن و خصوصا همراه با نون و پنیر و یا کباب ایرونی چشیده ایم. بعضی وقتا هم برگای خشک شده ریحان، عطر و طعم باحالی به غذا و نوشیدنیایی مثل دوغ می بخشه. به جز طرفداران غذاهای ایرونی، طرفداران غذاهای فرنگی هم طعم دلپذیر سس پستو که از ریحان درست می شه رو دوست دارن.

ریحان، نام گیاهی علفی، معطر و یه ساله از خونواده نعناعیانه که در پارسی اونو «شاهسپرم»، «شاهسپرغم» و «نازبو» هم می گن. ریحان برگای معطری داره و به صورت خام، پخته و خشک مصرف می شه. علاوه بر برگ، تخم ریحان هم مصرف خوراکی و دارویی داره. برگای ریحان می تونه سبز یا بنفش باشه و گلای اون معطر و کوچیک و به رنگای سفید، قرمز و بعضی وقتا بنفش هستن. ریحان در ایران و افغانستان به صورت خودرو هم رشد می کنه اما در بیشتر نقاط جهان کاشته می شه. طبیعت ریحان گرم و خشکه. تخم ریحان مشکی و ریزه. از تخم ریحان یه جور اسانس به نام اسانس بازیلیک یا روغن ریحان جفت و جور می شه که حالتی روغنی و روان داره. تخم شربتی، نام دیگه تخم ریحانه و از اون در نوشیدنیا هم استفاده می شه.

در هر نیم فنجون ریحان (برابر ۲۱/۲۰ گرم)، ۵ کیلوکالری انرژی، ۸۷ میکروگرم ویتامین کا، ۰/۲۴ میلی گرم منگنز، ۰/۰۸ میلی گرم مس، ۵۵ میکروگرم ویتامین آ، ۳/۸۲ میلی گرم ویتامین ث، ۳۷/۵۲ میلی گرم کلسیم، ۰/۶۷ میلی گرم آهن، ۱۴/۴۲ میکروگرم فولات، ۱۳/۵۷ میلی گرم منیزیم و ۰/۰۷ گرم اسیدهای چرب امگا۳، هست.

ریحان و این همه خاصیت؟!

علاوه بر مصرف ریحان در سبزی خوردن به همراه غذا و یا به عنوان ادویه در غذا، ریحان کاربرده های دیگری هم داره.

۱. خوردن ریحان باعث تقویت دستگاه گوارش می شه.

۲. دمنوش ریحان اثر ضد تشنج داره و واسه میگرنای عصبی خوبه. علاوه بر این، مقویه و نفخ رو نابود می کنه و نقش مسکن رو هم اجرا می کنه. دمنوش ریحان واسه درمان ورم کلیه، تب و سرگیجه هم به کار میره.

۳. اگه برگ ریحان رو روی محل گزیدگی حشرات ماساژ بدین، خارش، درد و تورم به وجود اومده به وسیله گزش حشرات برطرف می شه.

۴. جویدن برگ ریحان واسه زخمای دهن خوبه.

۵. تخم ریحان واسه رفع دلدرد خوبه.

۶. برگ ریحان واسه مادران شیرده خوبه و شیر اونا رو زیاد می کنه.

۷. می تونین با قرار دادن گلدان ریحان در جلوی پنجره، از ورود حشرات به خونه جلوگیری کنین.

روغن تخم ریحان

از روغن ریحان به خاطر عطر مطبوعش در رایحه درمانی استفاده می شه. از این روغن معطر میشه واسه درمان نفخ استفاده کرد. این روغن خواص ضد اسپاسم، آرامش درد و ضد باکتریایی هم داره. از این روغن از زمانای قدیم واسه مراقبتای پوستی و درمان نفخ، مشکلات تنفسی، عفونتا، استرس، مشکلات گردش خون، درد و حالت تهوع استفاده می شه.

سوپ سرد گوجه، ریحان و فلفل قرمز با نون سیر

با این اندازه مواد، می تونیم واسه ۶ نفر سوپ درست کنیم.

مواد لازم واسه سوپ:

فلفل دلمه قرمز                                         ۱ عدد بزرگ

گوجه فرنگی رسیده و خرد شده                  ۱ کیلو گرم

آب گوجه فرنگی                                         ۱ فنجون

نمک و فلفل                                              به اندازه دلخواه

آب مرغ یا گوشت (کم چرب و کم نمک)         نصف فنجون

آب لیمو                                                     ۱ قاشق غذاخوری

شکر                                                          به مقدار کم

برگای تازه ریحان                                 ۱۰ شاخه

خامه ترش کم چرب                                     واسه تزئین

مقدار برگ ریحان                                        واسه تزئین

مواد لازم واسه نون سیر:

نون باگت سبوس دار(تیکه تیکه شده)                  سبوس دار

سیر بزرگ چرخ شده                                          ۱ پر

روغن زیتون                                                     ۱/۴ فنجون

روش درست کردن:

فر رو تا ۳۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنین. فلفل دلمه رو ۱۰ دقیقه در فر بذارین تا نرم شه. بعد فلفل رو تیکه تیکه کنین و دانه های اونو خارج کنین. فلفل دلمه، گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی، آب لیمو، شکر و آب مرغ یا گوشت رو با مخلوط کن به طور کامل بزنین و بعد برگای ریحان رو اضافه کنین و دوباره بزنین تا یکدست شه. روی سوپ رو بپوشونین و به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال بذارین. پس از بیرون آوردن سوپ از یخچال اونو در ظرف سرو بریزین و با خامه و برگ ریحان تزئین کنین.

واسه آماده کردن نون سیردار، سیر چرخ شده رو با روغن زیتون سرخ کنین تا طلایی شه. فر رو تا ۳۷۵ درجه گرم کنین. روغن و سیر رو با برس روی تیکهای نون باگت بمالید و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه در فر بذارین تا به رنگ قهوه ای روشن دربیاد. بهتره سوپ رو سرد و نونا رو گرم استفاده کنین. نوش جون!

انرژی موجود در این غذا واسه هر نفر (یعنی یه کاسه سوپ و ۲ تیکه نون) ۲۶۵ کیلو کالریه؛ این اندازه شامل ۸ گرم پروتئین، ۳۲ گرم کربوهیدرات، ۱۲ گرم چربی، ۱/۸ گرم چربی اشباع شده، ۰ میلی گرم کلسترول، ۵/۵ گرم فیبر و ۴۰۳ میلی گرم سدیمه. 

می تونین آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه آسای رزماری رو هم بخونین.

جمع آوری و ترجمه: زهرا محمدی

Mercola، organicfacts، nutritiondata، whfoods، webmd

مجموعه گیاهان دارویی، سید محمد حسین لاجوردی و حامد همراه 

    مقالات در رابطه

  • آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه آسای رازیانه

  • آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه آسای آویشن

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *