آشنایی با آلاینده های هوا & | بیماری

: آشنایی با آلاینده های هوا

اکسیدهای نیتروژن

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، دی اکسید نیتروژن گازیه مرئی با رنگ قهوه ای مایل به زرد یا قهوه ای مایل به قرمز که طی فرایندهای پیچیده اتمسفر به ذرات آویزون نیترات (NO3) تبدیل می شه. هم اینکه دی اکسید نیتروژن هم مثل اکسید نیتریک یکی از آلاینده های اصلی مه دوده. این گاز در شهرها به دلیل فعالیتهای انسانی از غلظت بالایی برخورداره.

احتراق سوختها در دمای بالا دلیل تولید این آلاینده می شه .

این دو گاز اثر مستقیم بر آلودگی هوا ندارن بلکه درصورتیکه با هوای مرطوب تر کیب شن ، این گازها با هوای مرطوب تولید اسید سیتریک می کنن که در این حالت موجب پوسیدگی شدید فلزات می شن.

از طرفی اگه غلظت NO2 و حدود ۲۵/۰ ppm برسه توانایی دید رو خیلی کم می کنه.

اگه گیاهان به مدت ۱۰ الی ۱۲ روز در برابر هوای شامل ppm 5/0 NO2 قرار بگیرن رشد اونا خیلی کم میشه

از بین هفت اکسید نیتروژن شناخته شده موجود در هوای محیط، اکسید نیتریک (NO ) و دی اکسید نیتروژن (NO2) از آلوده کننده های مهم هوا هستن.

دی اکسید سولفور

اکسید گوگردگاز بی رنگ، غیرآتش زا و بی بوه که در سطح کره زمین در تراکمهای پایین هست. وقتی که غلظت اون بین ppm 1-3/0 در اتمسفر باشه بر حس چشایی اثر می ذاره و در مقادیر بالاتر از ppm 3 بوی بدی داره. وقتی SO2در اتسفر منتشر شه در جریان واکنشای پیچیده به صورت ذرات آویزون سولفات( SO4) درمی آید

بعضی از سوختهای فسیلی مانند زغال سنگ و مواد نفتی سنگین (نفت کوره و گازوییل) شامل مقادیر زیادی گوگرد هستن که این گوگرد در اثر احتراق به شکل گاز دی اکسید گوگرد در فضا پخش می شه.

خودروهای دیزلی با وجود سهم کم در ترافیک عامل انتشار تقریبا همه دی اکسید گوگرد از منابع متحرک هستن.

طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی به طور تقریبی ۲۹۴ میلیون تن از این گاز در سطح جهان تولید می شه که حدود نصف این مقدار از منابع طبیعی (فعالیت آتیش فشان) تولید می شه و نیم دیگه اون به وسیله فعالیتهای انسانی به وجود میاد که از پایه در اثر احتراق سوختهای فسیلیه

دی اکسید گوگرد معمولا در اتمسفر تبدیل به تری اکسید گوگرد و تری اکسید گوگرد تبدیل به اسید سولفوریک می شه. اکسیدهای گوگرد اگه در هوایی قرار نگیرند که ذرات آویزون در اون وجود دارا باشن و رطوبت نسبی هم تقریبا بالا باشه شدیدترین اثر بد رو بر آلوده کردن محیط زیست دارن

منواکسید کربن

منوکسید کربن گازیه بی رنگ و بی بو که حتی در تراکمای خیلی کم هم واسه آدم و بقیه جانوران خطرناکه. این گاز بیشتر در اثر احتراق ناقص سئختهای فسیلی تولید می شه. وقتی که در روند سوخت مواد آلی ، اکسیژن حاضر جهت احتراق کم باشه، منوکسید کربن تشکیل می شه. منبع نشت CO در مناطق شهری وسایل نقلیه موتوری هستن طوری که اندازه منوکسید کربن با افزایش تعداد وسایل نقلیه در مناطق جور واجور شهر زیاد می شه.

طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی مقدار تولید منوکسیدکربن در جهان به طور تقریبی ۲۶۰۰ میلیون تن در سال برآورد گردیده که ۶۰% این مقدار به وسیله فعالیتهای انسانی تولید می شه

مواد موجود در خاک می تونه مقداری از این CO رو جذب کرده و مقداری هم در اثر فعل و انفعالات به CO2 تبدیل می شه. اگه اندازه CO از ppm 750 تجاوز کنه دلیل مرگ می شه

در مناطق شهری غلظت گاز منوکسیدکربن به بار ترافیکی وابسته بوده و با شرایط آب و هوایی جور واجور هم تغییر می کنه. از منابع غیر شهری تولید کننده این گاز میشه سوزوندن پسمانده کشاورزی و آتیش سوزی جنگلا رو نام برد.

سرب

سرب از جمله فلزاتیه که موارد مصرف بسیار داره. سرب چه به صورت غبار و چه به صورت نمکای جور واجور ، از راه دودکش کارخانه های جور واجور وارد هوا می شه. با همه این احوال خطرناکترین و وسیعترین مرکز پخش این ماده سمی از محیط زیست ، اتومبیله.

در بنزین با ترکیبات تتراتیل سرب ۴(C2H5)Pb و تترامتیل سرب (CH3)Pb پیدا میشه.

در اثر سوختن بنزین از اتومبیل، سرب تبدیل به اکسید سرب شده و به این صورت از لوله اگزوز خارج و به همین صورت هم بوسیله هوای مورد تنفس وارد بدن آدم می شه. در آلمان غربی هرساله بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تن سرب وارد هوا می شه. در تموم دنیا مقدار سرب تولید شده بوسیله اتومبیلا و کارخانه های صنعتی به هرساله حدود ۰۰۰/۵۰۰ تن می رسه.

آدما ، حیوانات و گیاهان سرب رو به صورت جور واجور به بدن خود راه میدن. سرب می تونه از راه آبهای آلوده وارد یافته های آبهای نوشیدنی گشته ، از راه اگزوز اتومبیلا وارد هوا و در آخر وارد ریه شه و از راه دودکش کارخانه ها وارد هوا و بعد وارد مواد غذائی می شه. با این حال هوای آلوده به سرب مهمترین عامل گسترش این آلودگیه.

سرب وارد شده در هوا به سختی میشه تحتِ کنترل درآورد. چیزی که دلیل نگرانیه اثر طویل المدت سرب روی محیط زیسته. مثلا زمینای مجاور خیابانها و اتوبانها با ترافیک شدید ، همه با فاصله حدود ۵/۰ یا ۱ کیلومتری خیابون آلوده به سرب هستن. هم اینکه در مورد موقعیت اقیانوسها در مورد آلودگی بوسیله سرب باید گفت که به مقدار سرب موجود در اقیانوسها امروزه حدود ۵۰ برابر مقدار طبیعی خوده.

علائم بیماریهای حاصل از سرب به طور کاملً متفاوت و در مرحله اول غیرقابل تشخیصه. در مراحل اولیه بی حوصلگی، بی اشتهایی و کمبود جنب و جوش رو میشه نام برد.

کم شدن وزن وخون علائم دیگری از مسمومیت در اثر سربه. در بین بانوان عادات ماهانه صورت نمی گیره و یا به تعویق میفته. تغییرات کلی هم در شکل خون ایجاد میشه. گلبولهای قرمز خون تغییر شکل میدن. در اثر رسوب سرب در دهن ، لثه و دندانه ها به رنگ خاکستری در میان. این رنگ خاکستری می تونه حتی بعد از رفع مسمومیت هم یه مدت پابرجا بمونه.

اثرات مسمومیت به وجود اومده به وسیله سرب می تونه دامنه گسترده تری پیدا کنه و به مشکلات و نارسائیهای زیر مبتنی شه

– کاهش ضربان نبض

– ازدیاد فشار خون

– چروک خوردن کلیه

– پارگی یا درد شدید عضلات (پارگی عضلات در اثر از دست دادن خاصیت کششی)

– بیماریهای مغزی همراه با سردردهای شدید

– صرع

علاوه بر بیماریهای نامبرده ، تا الان در اثر مسمومیت سرب ، بیماریهای عصبی ، فلج ، بیماریهای مفصل و کم خونی هم دیده شده. هم اینکه در اثر وجود سرب در بدن احتمال تغییرات ژنتیک و یا کلا تغییر عوامل ارثی هم هست.

مسمومیتای شدید در اثر سرب معمولاً بین آدمایی رایجه که تماس همیشگی با سرب دارن. از اون جمله کارگران کارخانه هایی که طوری با سرب در تماس هستن رو میشه نام برد .

اینجا اینم بگیم که وضع سلامتی پلیسای راهنمایی ، که بیشتر در خیابونای پر رفت و اومد خدمت می کنن باید در رابطه بامسمومیت سرب بررسی بشه. چون هوای مورد استنشاق این افراد علاوه بر آلوده بودن به بقیه مواد تولید کننده آلودگی – همیشه آغشته به سربه و حفظ سلامتی این افراد وظیفه تموم مردم س.

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *