آشنایی با اثرات پیاده روی بعد از شام | ورزش

آشنایی با اثرات پیاده روی بعد از شام

امتیازات پیاده روی بعد ازشام

پیاده روی بعد از خوردن شام دارای مزیتای فراوانیه از جمله این مزیتا میشه به کاهش استرس و بهبود کارکرد دستگاه گوارش اشاره کرد.

من ۳۸ سالمه و در ایالت کلورادو Colorado زندگی می کنم، جایی که تو یه روز معمولی تموم این کارا انجام بشه:

یه پیاده روی طولانی صبح بعضی وقتا، دوچرخه سواری تا محل کار، پیاده روی بعد از ظهر با همکاران و انجام تمرینای ورزشی قلب و عروق و تمرینای قدرتی (بله تموم این اتفاقات تو یه روز می فتد).

پس نباید اصلا عادتای بعد از شام خوردنم رو مضر بدونم. به هر حال هر کسی نیاز به استراحت داره.

به هرحال تازگیا به این مسئله فکر کردم که برنامه بعد از شام رو تغییر بدهم. هم اینکه فهمیدم که میتونم از زمان بین شام خوردن و خوابیدن واسه ایجاد رابطه با دوستان استفاده کنم یا حتی مدیتیشن کنم، اما هیچ کدوم از این موارد اتفاق نمی افتادن.

پس عزممو جزم کردم هر شب بعد از شام یه پیاده روی کوتاه داشته باشم تا شاید بتونم این برنامه یکنواخت رو تغییر دهم و خود رو تشویق کنم

که از این سه ساعت بین شام و خواب استفاده بهتری داشته باشم. هدف من ۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از شام به مدت یه ماه بود. و حالا ببینین چه اتفاقی افتاد.

اثرات پیاده روی بعد از شام

امتیازات پیاده روی

۱. پیاده روی بعد از شام باعث تغییر عادتای نادرست غذایی شد

بعد از اینکه برنامه خود رو تغییر دادم و واسه پیاده روی به بیرون آمدم، بیشتر به طرف بستنی فروشی محبوب خودم می رفتم و بستنی می خوردم. بستنی جانشین تنقلات ناسالمی شد

که بعد از شام در خونه می خوردم. این مسئله باعث شد به این فکر کنم که شاید پیاده روی بعد از شام باعث شه عادت غذایی سالم رو جانشین عادتای ناسالم کنم.

۲. پیاده روی بعد از شام باعث خواب راحت و کاهش استرسای روز بعد می شه

متناسب با شغلی که دارم همیشه صبحا با استرس انجام کارایی که مهلت اونا رو به اتمامه و یا لیست کارای جور واجور واسه انجام از خواب بیدار می شدم.

وقتی که بعد از شام شروع به تماشای تلویزیون می کردم واسه چند دقیقه این کارا رو از یاد میبردم، اما وقتی تلویزیون رو خاموش می کردم و شروع به مسواک زدن می کردم،

تموم این کارا دوباره دهنم رو مشغول می کرد.این بیشتر منتهی به مشغله ذهنی می شد و بیشتر احساس عصبانیت داشتم، درست مثل اینکه بدنم ازم میخواس افکارم رو آروم کنم و به آرامش برسم

امتیازات پیاده روی بعد از شام

پیاده روی بعد از شام به وقتی تبدیل شد که در اون بیشتر به چیزی که در روز انجام داده بودم، اهمیت می دادم،چیزی که انجام نشده بود واسه روز بعد باقی می مونه و در ذهنم کارایی که باید انجام می شدن،

اولویت بندی می شدن. نتیجه این بود که وقتی واسه خواب به تختم می رفتم، کمتر به کارایی که باید انجام می شدن فکر می کردم و این مسئله باعث می شد خواب بهتری داشته باشم و صبحا هم آروم تر باشم. این جوری نگرانیای کاری رو شمام دارین.

۳. پیاده روی بعد از شام به بهتر شدن کارکرد دستگاه گوارش کمک کرد

من تلاش می کردم غذای به طور کامل سالم واسه شام خود انتخاب کنم: ترکیب سبزیجات، برنج با گل کلم، ماهی و گوشت بدون چربی غذاهای اصلی من بودن.

هم اینکه بیشتر تا ساعت ۸ یا ۹ شب شام نمی خوردم و بعد از خوردن شام هم می نشستم و حرکتی نداشتم، حتی اگه غذا به طور کامل سالم باشه، اما این روش، دیر شام خوردن و حرکت نداشتن بعد از خوردن شام، غلطه.

تحقیقاتی در مورد مزیتای جنب و جوش داشتن بعد از خوردن شام انجام شده: یه بررسی انجام شده در سال ۲۰۰۸ نشون داد که حتی ۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از خوردن شام می تونه

به هضم غذا کمک کنه و سطح قند خون رو بهتر کنه و سرعت حرکت غذا رو در معده زیاد کنه. پس از اولین پیاده روی که بعد از شام داشتم، تونستم این واقعیت رو درک کنم. به جای اینکه با یه معده پر و وحشت زده بخوابم

و صبح بعد از بیدار شدن مجبور باشم بدون این دست اون دست کردن به دستشویی بروم، شام من قبل از خواب خوب در بدنم در حال حرکت بود و کمتر احساس نفخ و گاز می کردم.

این روند موفق در هضم غذا در طول ۳۰ روز ادامه پیدا کرد کرد – یکی از مزیتای راه رفتن بعد از شام که حتی تشخیص ندادم چقدر می تونه منو حیرت زده کنه.

۴. پیاده روی بعد از شام به استفاده بهتر از زمان قبل از خواب کمک می کنه

معمولا وقتی که بعد از شام به نشستن ادامه می دادم و تلویزیون تماشا می کردم، به مجموعه نشریه نیویورکر new yorker نگاه می کردم که خیلی دوست داشتم بخونم.

دلم میخواس بیشتر روی صندلی مدیتشن خود بشینم و اونا رو بخونم. به مجله ها نگاه می کردم و به یاد هدف خودم می افتادم

که تصمیم داشتم یکی از این شبا اونا رو بخونم و بعد کمی احساس گناه می کردم و بعد دوباره روی برنامه تلویزیون تمرکز می کردم.

پیاده روی بعد از شام په فایده هایی داره؟

سه روز بعد از انجام پیاده رویای بعد از شام فهمیدم قبل از روشن کردن تلویزیون بیشتر به نشستن روی این صندلی تمایل دارم.

در شب پنجم دوش گرفتم، دو ساعت زودتر به تخت رفتم و چند مقاله پربار از نشریه نیویورکر خوندم که این مجله به مدت سه ماه بود روی میز قهوه مونده بود.

دو هفته بعد بدون تلاش تلاش داشتم هرشب در مجله خود مطلب بنویسم و حتی بدون اینکه لازم باشه لامپ رو روشن کنم.

حالا بعد از یه ماه کامل پیاده روی کردن بعد از شام، نسبت به چگونگی گذروندن وقت خود در شبا آگاه تر هستم. هنوز بعضی وقتا تلویزیون تماشا می کنم، اما بیشتر به دنبال انجام کاری هستم که آروم بخش تر و موثرتره.

پیشنهاد می کنیم به دنبال ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود باشین. بعضی تغییرات، هر چند کوچیک، بعضی وقتا می تونن اثرات بزرگی روی سلامت جسمی و روحی شما دارا باشن، چه بسا مزیتای دیگری در زندگی دارن.

.

منبع : mihantaz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *