آشنایی با ارزش غذایی بسیار بالای زیتون! | تغذیه سالم

آشنایی با ارزش غذایی بسیار بالای زیتون!

زیتون علاوه بر اینکه لذت غذا خوردن رو چندین برابر می کنه، از ارزش غذایی خیلی بالایی برخورداره که حفظ سلامتی آدم رو در برابر بعضی ناخوشیا تضمین می کنه.

خواص زیتون

همونطور که میدونید خدا متعال در قرآن کریم به میوه زیتون قسم خورده و این نشونه ای واسه ما آدما هستش که خیلی راحت از کنار این میوه قرآنی نگذریم.

میوه زیتون

زیتون کلا کاهنده فشارخون، مقوی معده، اشتهاآور، قابض، آرامش دهنده دردهای روماتیسم، نقرس، درد مفاصل، تب بر، ادرارآور، صفرابر و ضد دیابت است.زیتون شامل چربی بالاییه اما با این وجود منبع خوبی از اسید اولئیک یا اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۹ و ویتامین E هستش.این گیاه و روغن اون اندازه قند خون رو تنظیم می کنن و خاصیت ضدسرطان و ضدالتهابی داره تا جایی که ممکنه از التهاب روده هم پیشگیری کنن. خاصیت زیتون واسه پیشگیری و درمان آسم و آرتروز هم شناخته شده.روغن زیتون سالم ترین روغنه که علاوه بر مراقبت در برابر امراض قلبی از بروز شکلای جور واجور مریضی ها مانند دیابت هم جلوگیری می کنه.

زیتون فایده های درمانی دیگری هم داره از جمله اینکه سنگای صفراوی رو دفع و یبوستای طولانی رو درمان می کنه و آرامش دهنده قولنجای به وجود اومده به وسیله ورم کلیه است. هم اینکه این میوه بسیار به درد بخور در آرامش درد و سوزش سوختگیا، درمان آفتاب سوختگی و سرمازدگی، گزش حشرات، مار و عقرب نقش زیادی داره.

زیتون دارای اسید لینولئیک و لینولنیک، امگا ۳ و امگا ۶ه که دیواره روده ها رو پاکسازی می کنه و مانع از رسوب آهن موجود در غذا در دیواره روده ها می شه.زیتون جداره دیواره عروق خونی رو تمیز می کنه و از رسوب چربیای خطرناک مانند LDL موجود در خون که باعث گرفتگی عروق می شه، جلوگیری می کنه هم اینکه زیتون از سکته قلبی پیشگیری می کنه.عصاره زیتون واسه چین و چروک پوست خیلی خوبه و باعث لطافت و نرمی و سرحالی پوست صورت می شه.

زیتون سبز و مشکی

زیتون سبز و مشکی خیلی فرقی با هم ندارن. هر دوی این زیتونا، با وجود فرق رنگی که دارن، با هم برابر هستن. اما نکته قابل ذکر در مقایسه زیتون مشکی و سبز اینه که زیتونای مشکی کمی روغنی تر هستن و از اونجا که بخش کلی ای از ارزش غذایی زیتون مربوط به روغن اون هستش، میشه گفت زیتونای تیره از این نظر غنی تر هستن. زیتون سبز و مشکی دو نوع متفاوت هستن و برخلاف تصور بیشتر زیتون مشکی از رسیدگی کامل زیتون سبز به دست نمیاد. زیتون مشکی به دلیل ظاهر قشنگتر و بازارپسندی مطلوب، قیمت بالایی داشته، در مقایسه با زیتون سبز شامل مواد مغذی و روغن بیشتری بوده و هر عدد اون شامل هفت کالری انرژیه.

این زیتون به دلیل نیاز به شرایط آب و هوایی خاص و نوع خاک در کشور ما توانایی رشد خوبی نداره و کشورهایی چون اسپانیا و ایتالیا تولیدکنندگان اصلی اون هستن. به دلیل اینکه واردات زیتون مشکی اصل از کشورای نامبرده گرون و بدون صرفه اقتصادیه، بعضی سودجویان با خرید زیتون سبز معمولی و فرآوری اون با ترکیبات آهن داری چون سولفات آهن، گلوکینات یا لاکتات آهن و بعضی وقتا براده آهن محصول رو مشکی کرده و با قیمت بالایی در بازارهای کشور به فروش می رسونن. پس پیشنهاد می شه از خرید زیتونای مشکی بدون مجوز بهداشتی و فله ای دوری کنین.
رفع تلخی زیتون
ً زیتون به سه صورت کنسروی، شکسته و بی هسته عرضه می شه. زیتون شکسته زیتونیه که مراحل روغن گیری اون انجام شده و زیتون بی هسته همون زیتون کنسرویه (روغن کشی نشده) و واسه جفت و جور زیتون پرورده یا تزیین کردن اون با فلفل قرمز و بسته بندی از این نوع زیتون استفاده می شه. در هرحال همه زیتونا یه تلخی داره و تنها راه گرفتن تلخی اونا خوابوندن در آب نمک و شستشو چند باره اونا هستش تا طعم تلخی اون از بین بره. (میشه در روز حدود سه تا چهار بار زیتونا رو شست و دوبارهً در آب نمک ریخت) در آخر که طعم مطلوب رو پیدا کرد دوباره زیتونا رو در آب نمک بریزین شوری اون به اندازه ای باشه که مزه اون واسه شما مطبوع باشه (نه بی نمک و نه شور) و مثلاً اگه در سطلای پلاستیکی به اندازه ماستای سه کیلویی می ریزید، روی اون ۱ یا ۲ قاشق روغن زیتون و گلپر (یه قاشق) بریزین.

معمولاً باید زیتون رو در جای خنک گذاشت اما بهتره این جای خنک یخچال نباشه. معمولاً زیتونای سبز یا زیتونایی رو که کمی مونده تا رسیده شه واسه یه مدت در محلولای قلیایی می خوابونن تا تلخی گوشت اونا گرفته شه. بعد یه مدت در آب می خوابونن و آخرسر در ظرف شامل محلول کم نمک (مخلوط آب، نمک و سرکه) نگه می دارن یا اینکه از همون اول روند گرفتن تلخی رو فقط با آب نمک انجام میدن. زیتون رو به این روش حتی در خونه هم میشه عمل آورد، اما به دلیل وقت گیر بودن این روند، بیشتر مصرف کنندگان، زیتون آماده رو بهتر می دونن. بعضی از زیتونا پس از عمل آوردن مشکی می شه. اگه زیتون پس از بیرون آوردن از محلول قلیایی یه مدت در برابر هوا قرار گیرد، رنگش به سیاهی می زنه. البته رنگ زیتون بیشتر از همه به نوع اون مربوط می شه. از جمله محلولای قلیایی خوراکی ترکیب آب و بی کربناتا مثل جوش شیرین و آهکه که واسه مربای بالنگ استفاده می شه.

برگ زیتون
به نقل از کارشناسان گیاهان دارویی دم کرده و یا جوشونده ۵ تا ۱۰ برگ زیتون جانشین داروهای کاهنده قند خون است.کارشناسان می گن برگ زیتون کم کننده فشارخونه و جوشونده اون واسه آرامش درد دندون خوبه. برگای زیتون غنی از ماده ای تلخ به نام «اولئوروپئین»، شامل مقداری اسید چرب، عناصری چون نیتروژن، فسفر، کلسیم، منیزیم و شامل مواد قندی است.

روغن زیتون
در طب قدیم بیشتر از روغن زیتون به عنوان ملین و هم اینکه واسه درمون دردهای عصبی استفاده می شده.روغن زیتون به عنوان یه عامل ضدپیری و ضدسرطان، کمی ملین، یه عامل ضد بستن خون و انسداد شریانی، ضد بعضی بیماریای قلبی و کاهنده کلسترول خون، رفع کننده قولنج، دل پیچه، خارج کننده کرم معده، خرد کنده سنگ مثانه، دفع کننده سنگای صفراوی، رفع کننده یبوست طولانی، افزایش ترشحات ادرار، حیض، عرق، آرامش دهنده درد مفاصل و سیاتیکه.

این گیاه و روغن اون اندازه قند خون رو تنظیم می کنن و خاصیت ضد سرطان و ضدالتهابی داره تا جایی که ممکنه از التهاب روده هم پیشگیری کنن. خاصیت زیتون واسه پیشگیری و درمان آسم و آرتروز هم شناخته شده.در روغن زیتون ترکیبات شیمیایی هست که تمایل خون به لخته شدن رو متوقف می کنه. از رسوب کلسترول در شریان جلوگیری می کنه و مانع از رسوب کردن کلسترول بر دیواره عروق و سرخرگا و تنگ شدن اونا می شه. روغن زیتون واسه پیشگیری از حمله های قلبی، حتی بعد از وقوع اولیه حمله واسه جلوگیری از حملات بعدی قلب پیشنهاد می شه.

پزشکان هم اینکه فکر میکنن که مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه رو در زنان کم می کنه. اونا می گن اسید اولئیک موجود در روغن زیتون اثر ژن سرطان زای این مریضی رو کم می کنه.روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می بخشه و باعث تقویت مو می شه.پزشکان تأکید دارن که روغن زیتون سالم ترین روغنه که علاوه بر مراقبت در برابر امراض قلبی از بروز شکلای جور واجور بیماریا مانند دیابت هم جلوگیری می کنه.

کیک روغن زیتون با لیمو و خامه لیمویی

آموزش درست کردن خورشت مرغ و زیتون (غذای لبنانی)

سالاد ماهی تن (نیسوآز)

سالاد زیتون

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *