آشنایی با ارزش غذایی و خواص درمانی توت | تغذیه سالم

درختان توت با برگای بزرگ شون بیشتر در آسیا و شمال آمریکا رشد می کنن و برگای اونا به عنوان تنها غذای کرم ابریشم شناخته می شه. از اونجا که این میوه عطر و طعم شیرینی داره، ارزش غذایی و فایده های درمانی زیاد اونم زبانزد خاص و بیشتر. در سراسر دنیا طرفداران بیشماری واسه این میوه هست. در این مقاله از ۷گنج با ما باشین تا با ارزش غذایی و فایده های درمانی توت بیشتر آشنا شید.

فایده های درمانی توت

کاربرد توت در تب سنتی :

طب سنتی چینی واسه هزاران سال از درختان توت واسه درمان بیماریایی مانند دیابت ، ورم مفاصل ، کم خونی و بیماریای قلبی استفاده می کردن. توت بیشتر واسه جفت و جور شراب، آب میوه، چای، مربا ، غذاهای کنسرو شده و یا مصرف به صورت خشکبار استفاده می شه.

گونه های مختلفی از این میوه هست ولی نوع مشکی، سفید و قرمز رنگ اون بیشتر دیده می شه. تنوع رنگ اون دلیل تنوع خواص و آنتی اکسیدان های این میوه هم می شه. هم اینکه برگ، پوست و دیگه بخشای درخت توت هم استفاده طبی در طب سنتی چینی داره.

ارزش غذایی توت :

این میوه تازه شامل ۸۸ درصد آب و تنها ۶۰ کالری در هر فنجانه. (هر فنجون برابر ۱۴۰ گرم از این میوه س)

توت شامل ۹.۸ درصد کربوهیدرات، ۱.۷ درصد فیبر، ۱.۴ درصد پروتئین و ۰.۴ درصد چربیه.

توت خشک بیشتر با کشمش مصرف می شه.

ارزش غذایی توت خشک :

این میوه خوش مزه به صورت خشکبار شامل ۷۰ درصد کربوهیدرات، ۱۴ درصد فیبر، ۱۲ درصد پروتئین و ۳ درصد چربیه که به نسبت دیگر میوه ها میشه گفت مقدار پروتیئن در این میوه زیاده.

ارزش غذایی توت به شکل کامل :

کالری: ۴۳

آب: ۸۸٪

پروتئین : ۱.۴ گرم

کربوهیدرات : ۹.۸ گرم

شکر: ۸.۱ گرم

فیبر ۱.۷ گرم

چربی: ۰.۴ گرم

اشباع: ۰.۰۳ گرم

اشباع نشده: ۰.۰۴ گرم

اشباع نشده: ۰.۲۱ گرم

امگا ۳ :۰ گرم

امگا ۶ :۰.۲۱ گرم

چربی ترانس: ~

این میوه تازه دارای ۹.۸ درصد کربوهیدراته که برابر ۱۴ گرم در هر فنجانه. کربوهیدرات بیشتر قندهای ساده ای هستن مانند گلوکز و فروکتوز که شامل نشاسته و فیبر هستن. توت هم اینکه منبع خوبی از فیبره که حدود ۱.۷ درصد از وزن اونو تشکیل میده. الیاف موجود در این میوه از نوع محلول (۲۵درصد) مثل پکتین و نامحلول (۷۵ درصد) مثل لیگنینه. این الیاف واسه بهتر کار کردن سیستم گوارشی و کاهش سطح کلوسترول و هم اینکه کاهش خطر دچار شدن به بیماریا به درد بخور هستن.

ویتامینا و مواد معدنی موجود در توت :

توت یه منبع عالی از ویتامین C آهن و هم اینکه منبع خوبی از خیلی از ویتامینا و مواد معدنی دیگه س. فراوون ترین اونا رو می تونین در ادامه ببینین.

  • ویتامین C: یه ویتامین لازمه که واسه سلامت پوست و توابع جور واجور بدن مهمه.
  • آهن: یه ماده معدنی مهمه که کارای مهمی از جمله حمل اکسیژن در بدن رو انجام میده.
  • ویتامین K1: این ویتامین واسه لخته شدن خون و سلامت استخون مهمه.
  • پتاسیم : یه ماده معدنی لازم که می تونه فشار خون رو کاهش داده و احتمال دچار شدن به بیماریای قلبی رو هم کم کنه.
  • ویتامین E: آنتی اکسیدانی که بدن شما رو در برابر آسیب اکسیداتیو مراقبت می کنه.

دیگه ترکیبات گیاهی توت

این میوه غنی از ترکیبات گیاهی مانند آنتوسیانینا هستش که دلیل اثرات به درد بخور سلامتی در بدن شده و هم اینکه رنگ این میوه هم به وسیله همین ترکیب تعیین می شه. در ادامه فراوون ترین ترکیبات گیاهی این میوه رو می خونین.

  • آنتوسیانینا: یه خونواده از آنتی اکسیدانا هستش که می تونه اکسیداسیون کلسترول LDL رو کنترل کنه و اثرات مفیدی در برابر بیماریای قلبی داشته باشه.
  • سیانیدینا: آنتوسیانین اصلی در توت مسئول اصلی رنگ این میوه س و هر رنگی مثل سفید، مشکی و یا قرمز به وسیله این ماده ایجاد می شه.
  • اسید کلروژنیک: یه مقدار فراوون از آنتی اکسیدانه که به مقدار فراوون در خیلی از میوه ها و سبزیجات پیدا میشه.
  • روتین: یه آنتی اکسیدان قویه که به مراقبت بدن در برابر بیماریای طولانی مثل سرطان، دیابت و بیماریای قلبی می پردازه.
  • میریستین: این ترکیب می تونه اثر محافظتی در برابر بعضی سرطانا داشته باشه.

هم اینکه این میوه می تونه شامل شکلای جور واجور دیگری از ترکیبات گیاهی با خواص متفاوت و رنگای جور واجور باشه.

توتای رنگی به نسبت توت سفید ترکیبات گیاهی غنی تر و ظرفیت آنتی اکسیدانای بیشتری در خود دارن.

امتیازات و خواص توت :

این میوه یا حتی عصاره اون می تونه واسه مقابله با بیماریای طولانی مانند بیماریای قلبی، دیابت و سرطان به درد بخور باشه.

  • کاهش کلسترول :

کلسترول یه مولکول چرب مهمه که در سلولای بدن ساخته می شه. کلسترول بالا در خون نشونه بیماریای قلبیه.

تحقیقات نشون داده که توت و عصاره اون می تونه چربیای اضافی و کلسترول بالای خون رو کم کنن. اونا هم اینکه ممکنه نسبت بین LDL و HDL رو هم بهبود بخشن.

بعضی از آزمایشات نشون میده که توت می تونه از تجمع چربی در کبد جلوگیری کنه. این روند به طور بلقوه از مریضی کبد چرب جلوگیری می کنه.

  • بهبود کنترل قند خون :

بیماران دیابتی نسبت به تغییرات سریع قند خون حساس هستن و باید همیشه مراقب مقادیر کربوهیدرات مصرفی خود باشن. توت شامل ترکیبی به نام DNJ (deoxynojirimycin) است که یه نوع آنزیم مقابله کننده با کربوهیدراتای رودهه.

پس در نظر گرفته می شه که این آنزیم واسه دیابت خوبه و می تونه روند افزایش قند خون بعد از مصرف غذا رو از جا در آورد کنه.

  • کاهش خطر سرطان :

افزایش استرس در بدن می تونه دلیل آسیبای اکسیداتیو در سلولا و بافتا شده و با افزایش خطر سرطان در رابطه باشن.

واسه صدها سال توت بخشی از طب سنتی چینی بود که واسه مقابله با سرطان ازش استفاده می شد. بعضی محققان می گن که مقادیر بالای آنتی اکسیدانای موجود در آب توت می تونه استرس اکسیداتیو رو کاهش داده و در آخر خطر دچار شدن به سرطان رو کمتر کنه.

مشکلات و مضرات توت :

آلرژی به این میوه نادره اما مواردی از آلرژی نسبت به گرده این درخت و آلرژیایی مثل این در افراد گزارش شده.

خلاصه :

  • توتای رنگارنگی هست که میشه به صورت تازه یا خشکبار در تموم طول سال استفاده کرد.
  • این میوه منبع خوبی از آهن، ویتامین C و ترکیبات گیاهی مختلفه. هم اینکه با کم شدن کلسترول و سطح قند خون دلیل کاهش خطر دچار شدن به سرطان می شه.
  • از این میوه در طب سنتی چینی واسه هزاران سال به عنوان درمانی از بیماریای جور واجور استفاده می شد.
  • توت یه میوه شیرین و خوشمزه س که از مواد مغذی سرشار بوده و طیف بزرگی از امتیازات بلقوه در خود داره که می تونه واسه شما به درد بخور باشه.

اگه می خواید درباره این میوه بیشتر بخونین می تونین مطلب زیر رو هم بخونین:

آشنایی با خواص و مضرات توت

.

منبع : ۷ganj.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *