آشنایی با اسیدهای چرب | تغذیه سالم

۳ نوع اصلی امگا ۳ هست که میتونیم از راه مصرف غذاهای جور واجور به دست بیار.

اسی آلفا لینولنیک یا ALA در مقادیر بالا در دانه ها و روغنای دانه مخصوصا روغن دانه کتون یافت میشه. منابع دیگه شامل دانه های کدو تنبل, دانه های کنجد, روغن سویا, روغن کانولا, گردو و روغن گردو است.

آشنایی با اسیدهای چرب

اسید ایکوزاپنتانوئیک یا EPA در ماهیای روغنی مانند ماهی آزاد, شاه ماهی, ماهی خال مخالی, ماهی کاد ( مخصوصا کبد) و ساردینا( ماهی EPA تولید نمی کنه اما عوضش اونو از جلبک به دشت می کنن, اونا مصرف کننده ان).

اسید دوکوزاهگزانوئیک یا DHA در بیشترین مقدارش در ماهی آب سرد مانند ماهی آزاد, ساردین و ماهی توناپاتون پیدا میشه. DHA در تکامل مغز و بینایی قابل استفاده س.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ خواص ضد التهاب و ضد انعقادی رو داره که به شما در مراقبت برضد آرتروز, بیماریهای قلبی و عروقی, افسردگی و شرایط پوستی کمک می کنه. آخرسر, EFA میتونه سطح چربی رو نرمال کنه, فشار خون رو کم کنه و به متابولیسم گلوکز کمک کنه.

شرکت تغذیه allmax منبع غنی از امگا ۳ رو تو یه ژل نرم به آسونی قابل بلع ساخته شده از ماهی تازه آب سرد پیشنهاد میکنه . هر کپسول شامل نسبت ۱۸۰:۱۲۰ از EPA به DHAه. هم اینکه تحقیقات نشون می ده که جا دادن تنها ۳ گرم از امگا ۳ در رژِیم روزانه تون میتونه به شما در رسیدن به وزن بدنی ایده آل و سالم کمک کنه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مصرف بیشتر از ۳ گرم امگا ۳ در روز پیشنهاد نمیشه.

شایع ترین اسید چرب امگا ۶، اسید لینولئیکه که در طیف خیلی از مواد غذایی از جمله سبزیجات برگ دار، دانه ها، آجیل، حبوبات و روغنای گیاهی پیدا میشه.

بیشترین مقدار امگا ۶ میتونه در در روغن گلرنگ یافت شه، که به فایده های درمانی زیادی ازجمله افزایش توانایی شما در چربی سوزی با رهاسازی سلولای چربی سوز بدن واسه سوزوندن کالری بیشتر,هم اینکه کاهش کلسترول و تنظیم سطح قند خون شناخته شده.

CLA (اسید لینولئیک مزدوج) یه اسید چرب طبیعیه که در مقادیر خیلی کم در بیشتر گوشتا، پنیرها و فراوردهای لبنی پیدا میشه. علاوه بر خواص چربی سوز اون، امگا ۶ سالمت پوست، مو و ناخ هم رو پیشرفت میبخشه.

هرچند امگا ۹ چربی اشباع شده اییه که با امگا ۳ و ۶ گروه بندی شده، با توجه باینکه که بدن می تونه مقدار کمی از اونو در خود تولید کنه, از دید فنی یه اسید چرب لازم حساب نمیشه. عادی ترین شکل امگا ۹، اسید اولئیک، در کلزا، آفتابگردان ، مخصوصا، روغن زیتون یافت میشه. امتیازات شناخته شده از امگا ۹ شامل کاهش مقاومت به انسولین، کاهش خطر بیماریای قلبی عروقی و سکته مغزی، و هم اینکه افزایش تولید HDL )کلسترول خوب و (کاهش LDL )کلسترول بد است.

مهمه بخاطر داشته باشین که اسیدهای چرب امگا ۶ و ۳ در تعامل با یکدیگرند, پس تعادل بین اونا واسه سلامتی حیاتیه, که نسبت بهینه بین اونا ۱ به ۴ یا کمتر تصور میشه,(امگا ۶ به امگا ۳).بخاطر داشته باشین, واسه هشیار موندن و حفظ هوش ذهنی شما در بالاترین درجه خود, مصرف روزانه این اسیدهای چرب لازمه. سطوح سلامت EFA میتونه به دفع هوس و حفظ حس سیری به مدت طولانی کمک کنه. پس حالا شما می دونین مصرف روزانه امگا ۳,۶ و ۹ میتونه شما رو در به دست آوردن بدن و سلامتی که می خواید کمک کنه.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *