آشنایی با افسردگی پاییزی و راهکار رهایی از آن | تغذیه سالم

آشنایی با افسردگی پاییزی و راه حل خلاص شدن از اون

زمان اون رسیده که جشنواره رنگای پاییزی بر پا و هر روز بر تنوع رنگ هاش اضافه بشه اما چه حیف که این فصل سراسر زیبایی، در نظر همه افراد برابر جلوه نمی کنه. از بیماریای جسمی متفاوتی که محصول این فصله بگذریم؛

افسردگی پاییزی و راه حل خلاص شدن از اون

آزردگی روح، احساس بی حسی، پوچی و ناامیدی حالت هاییه که بعضی افراد با شروع فصل پاییز، کوتاه شدن روزا و تاریک شدن زودتر از موعد معمولی آسمون تجربه می کنن، غافل از اینکه رنگای روح بخش همین فصل و هوای دلنواز اون بهترین راه حل واسه حس سرزندگی و لمس لحظه های ناب زندگیه و کمی درایت و توجه کافیه تا براین احساسات ناحوشایند غلبه کرد.

افسردگی فصلی در پاییز و راهکارهای خلاص شدن از اونو در گفت و گو با دکتر فربد فدایی روانپزشک و مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی زیر ذره بین قرار دادیم.

افراد با چه خلق و خویی در پاییز بیشتر دپرس می شن؟

بعضی آدما به صورت زیست شناختی مستعد بروز افسردگی در پاییز هستن که با عنوان «پریشونی عاطفی فصلی» قابل طبقه بندیه. البته باید در دو سال گذشته دست کم دو دوره افسردگی کلی در پاییز در این افراد دیده شده باشه که ارتباطی با رویدادهای محیطی نداشته باشه. هم اینکه بهبود کامل هم تو یه زمان مشخص سال روی دهد (واسه نمونه، در بهار).

نقش عوامل محیطی و اجتماعی در افسردگی پاییزی چیه؟

بعضی وقتا عوامل روانی – اجتماعی در بروز افسردگی در فصل پاییز مؤثره. واسه نمونه، آدمایی که مشاغلی دارن که در تعطیلات تابستون فعاله، ممکنه با شروع پاییز و اتمام تعطیلات به دلیل رکود شغلی دپرس شن واسه نمونه، فردی که تو یه شهر ساحلی شمالی بستنی فروشی داره و در طول تابستون با ازدحام مشتریان روبه روه، یهو در پاییز با کم شدن مشتریان و بیکاری روبه رو و در نتیجه مستعد افسردگی در پاییز می شه.

واسه کاهش بی حوصلگی و تنگ شدن خلق و خو در پاییز چیکار باید کرد؟

اگه افسردگی کلی و شدید در اثر پاییز روی دهد باید به روانپزشک مراجعه کرد. اما اگه افسردگی ناچیز باشه در اون صورت داشتن برنامه منظم زندگی که شامل سحرخیزی، خوابیدن در اول شب، ورزش، داشتن هدف و برنامه در زندگی، دوستی با دوستان و انجام کارای خیر باشه در رفع افسردگی ناچیز مؤثره.

هر سال از چه وقتی باید واسه کاهش مشکلات افسردگی فصلی، روند پیشگیری و درمان رو شروع کرد؟

واسه تشخیص افسردگی فصلی، باید دست کم دو دوره افسردگی کلی در فصل مشخص روی داده باشه. اینطوری با در نظر گرفتن زمان شروع این دو دوره افسردگی، میشه از دو تا سه هفته قبل از موعد احتمالی، درمان دارویی رو به خاطر پیشگیری شروع کرد.

چه پیشنهادایی واسه کاهش افسردگی فصلی واسه مادران باردار دارین؟

رابطه دوستانه شوهر با زن باردار خیلی از فشارهای روانی زن باردار رو کم می کنه. کمک در کارای منزل، مراقبت از فرزندان، نمایش عشق و علاقه به زن باردار چه در کلام و چه در عمل با کاهش فشار روانی (استرس) در زن، احتمال بروز افسردگی رو کم می کنه. زنان باردار هم خود با برنامه ریزی جهت بارداری و دوری از بارداری ناخواسته، با داشتن برنامه مرتب روزانه که شامل ورزش، دیدار دوستان و خویشون باشه می تونن احتمال افسردگی فصلی رو در خود کم کنن.

نقش رنگا در کاهش افسردگی پاییزی چیه؟

پژوهشا حاکیه که رنگای طیف سرخ دلیل احساس برانگیختی و هیجان و جنب و جوش می شه و برعکس رنگای طیف آبی با احساس آرامش و سکون همراه می شه. امکان داره این به وجود اومده به وسیله اثر رنگا بر میانجیای عصبی باشه که پیامای عصبی رو انتقال میدن. تاریکی و سیاهی عموما برابر با افسردگی شناخته می شه و افراد دپرس هم در رنگای تیره و مشکی خود رو محاصره می کنن. با این اطلاعات میشه نتیجه گرفت که کاربرد رنگای طیف سرخ در کاهش علائم افسردگی نقش داره.

بوهای خوش مانند اسطوخودوس تا چه حد در کاهش افسردگی مؤثره؟

با در نظر گرفتن رابطه لبای بویایی با مراکز قشری مغز، به نظر می رسه بوها در تنظیم هیجانات و احساسات مؤثر باشن. بعضی پژوهشا نشون دهنده رابطه روایح خوش با احساس شادمانیه.

ورزش و پیاده روی و هم شب نشینی درشبای طولانی پاییز موجب کاهش افسردگی پاییزی می شه؟

همونجوریکه فرد خوشحال تمایل به جنب و جوش و جست وخیز داره، میشه توقع داشت که اگه فرد دپرس هم خود رو مجبور به جنب و جوش و ورزش کنه، روحیه بهتری پیدا کنه. تجارب زیادی به نفع این فرضیه انجام شده. از طرف دیگه یه شب بیدار موندن دلیل بهبود قابل توجه در علائم افسردگی می شه، اما این در شبای بعد عملی نیس. خواب در شروع شب و برخاستن صبح زود روش بهتری واسه شکست دادن علائم افسردگیه.

نورپردازی درون خونها در پاییز چیجوری باشه؟

پنجره ها رو باز کنین، پردها رو کنار بزنین، بذارین نور آفتاب همه چیز رو روشن کنه. احتمال داره یکی از علل افسردگی فصلی در پاییز، روزای کوتاه و ابری باشه، پس استفاده بیشتر از نور طبیعی یا مصنوعی واسه کاهش اینجور نوع افسردگی خوبه.

نقش تغذیه در کاهش افسردگی چیه؟

رژیم غذایی متعادل در سلامت عمومی مؤثره. بعضی وقتا کمبود ویتامین ها با حالات شبه افسردگی همراه س. مواد نشاسته ای از قدیم به عنوان مواد شادی آور شناخته شده. ماکارونی، شکلات، زعفران (به مقدار کم) از موادی هستن که بشر طبق تجربه متوجه اثر ضدافسردگی اونا شده. نوشیدن آب فراوون هم در ایجاد حس سرحالی مؤثره. کاهش مصرف چربیای حیوونی و پروتئین گوشت قرمز هم پیشنهاد ای کلی واسه سلامته.

دور و بریا و دوستان در کاهش پژمردگی پاییزی چه نقشی دارن؟

پژوهشای علمی نشون میده افسردگی در افراد مجرد و افراد منزوی و گوشه گیر بیشتره. وجود همسر و بچه و رابطه با خویشون (صله رحم) دلیل کاهش افسردگی می شه. دستگیری از بینوایان دلیل احساس رضایت می شه. پشتیبانی از جانوران و دادن آب و غذا به اونا در کاهش افسردگی مؤثره. کلا هر چیز که دلیل افزایش ارتباطای عاطفی شه افسردگی رو کم می کنه. پرورش گیاهان و آب دادن به اونا هم احساس خوبی در فرد بوجود می آورد.

بالاترین درجه افسردگی پاییزی چه وقتیه؟

روزای کوتاه تر و آسمون تیره و ابری در افزایش حس افسردگی اثر داره.

افراد دپرس در پاییز با مشکلات بیشتر روبه رو هستن؟

به دلیل اینکه در فصلای سرد مردم عموما به خونه پناه می برن و ارتباطا و حضور در مکانای عمومی کمتر می شه و به دلیل شروع سال تحصیلی خونواده ها از دوستی استقبال کمتری می کنن، احساس تنهایی و تنهایی که از نشونه های افسردگی است زیاد می شه.

افسردگی فصلی با جنسیت ربط داره؟

کلا اندازه شکلای جور واجور افسردگی در زنان دو برابر مردونه. پس، اینجور نسبتی در افسردگی پاییزی هم هست. در عین حال در پریشونی خلقی علاوه بر دوره های افسردگی (که اونم ممکنه جنبه فصلی داشته باشه) دوره های عاشقی و نیمه عاشقی هم هست که درآن نسبت ابتلای زنان و مردان یه جوره.

آخرین یافته های علمی واسه کاهش افسردگی پاییزی چیه؟

این نوع افسردگی برایند عوامل جورواجور زیستی، روانی و اجتماعیه. پس اول باید تشخیص به وسیله روانپزشک به عمل آید و بعد طبق اندازه سهم هر کدوم از این عوامل، درمانای دارویی، روان درمانی، مشاوره، یا پیشنهاد واسه تغییر عوامل یا بخش محیطی انجام شه./ روزنامه ایران

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *