آشنایی با انواع روشهای گیاهخواری خوب و بد | تغذیه سالم

آدم به شکلی آفریده شــده اســت که توانایی به کار گیری مواد موجود در گوشتا و گیاهان رو داشته باشه. کمتر موجود زنده ای این جور زیست می کنه

گیاه خواری خوب، گیاه خواری بد!

آدم به شکلی آفریده شده که توانایی به کار گیری مواد موجود در گوشتا و گیاهان رو داشته باشه. کمتر موجود زنده ای این جور زیست می کنه اما بعضی وقتا آدما به دلیلای زیادی مانند توجه به محیط زیست گیاه خوار می شن غافل از اینکه گیاه خواری به تنهایی نمی تونه همه مواد لازم واسه بدن رو تأمین کنه و خوردن گوشت در حد میونه روی واسه بدن ضرری نداره. این به خصوص واسه خانوما که ویتامین B12 آهن و روی لازم بدن خود رو از راه مصرف گوشت به دشت می کنن مهمه. پس مصرف گوشت به خصوص گوشت سفید در حد میونه روی خوبه اما مصرف زیاد از حد اون به دلیل اینکه چربی گوشت غیر خوبه، به سلامت شخص آسیب میزنه. گیاه خواری کلا نوعای جورواجور داره که گیاه خواری خیلی سخت و غلط تا گیاه خواری قابل تحمل و به درد بخور رو شامل می شه.

خام گیاه خواری: غلط ترین نوع گیاه خواری، خام گیاه خواریه. کسائی که خام گیاه خواری می کنن فکر می کنن که گرما پخت و آتیش نباید به مواد غذایی داده شه و حتی بعضی وقتاً بعضی فکر می کنن مواد سمی با گرما دادن وارد مواد غذایی می شه که این به طور کاملً باور غلطیه. خام گیاه خواری به طور کاملً پذیرفته نیس چون که گرما و پخت از چند راه کمک می کنه:

آشنایی با شکلای جور واجور روشای گیاهخواری خوب و بد

آشنایی با شکلای جور واجور روشای گیاهخواری خوب و بد

۱ غذا رو قابل هضم می کنه. بعضی مواد غذایی خام قابل هضم نیستن. گرما دادن توانایی هضم مواد غذایی رو زیاد می کنه.

۲ غذا رو خوش طعم می کنه.

۳ اگه میکروبی در غذا باشه در اثر گرما از بین میره.

۴ در بعضی موارد حجم غذا رو کم می کنه مثلاً سبزی اسفناج با پختن حجم اون به طور کاملً کم می شه و خوردن اون به خصوص واسه بچه ها آسون تر می شه. خام گیاه خواری موجب می شه ویتامین B12 به طور کاملً به بدن نرسه نیاز بدن با این نوع گیاه خواری مخصوصا در بچه ها که در حال رشد هستن تأمین نمی شه. هم اینکه این نوع گیاه خواری به دستگاه گوارش معده و روده آسیب میزنه و موجب می شه روی و آهن به حد کفایت به بدن نرسه. کم خونی نبود تکامل سلسله اعصاب نقصان رشد در اثر کمبود روی و نقصان تکامل ذهنی هم از آسیبای دیگری هستن که در اثر این نوع گیاه خواری به بدن وارد می شن. این دسته آدما به توان بالقوه خود نمی رسن.

  گیاه خواری مطلق: کسائی که در این گروه قرار می گیرن از گرما دادن غذا ترس ای ندارن. اما هر ماده غذایی که اصل حیوونی داشته باشه رو نمی خورن چون احساس می کنن ظلم به حیواناته. مثلا شیر نمی خورن. تخم مرغ نمی خورن. حتی بعضی از اونا عسل رو نمی خورن و فکر می کنن به کار گیری حیوانات جایز نیس. این نوع گیاه خواری هم کمبودهایی داره و موجب می شه ویتامین B12 به طور کامل به بدن اونا نرسه و آهن و روی هم به مقدار کم به بدن میرسه و جذب اون کامل انجام نمی گیره.

شیرگیاه خواران: این گروه که لاکتووجترینها هم نامیده می شن یه درجه بهتر هستن.اینا شیر می خورن و از نظر کلسیم و پروتئین و ویتامین B2 وضعیت بهتری دارن.

شیرتخم مرغ گیاه خواران:

در فرهنگستان زبون پارسی چون تخم مرغ هاگه به اینا هاگ گیاه خوار هم می گن و اروپاییان هم اونا رو لاکتواوووجترین می گن. وضعیت این گروه چون تخم مرغ رو در برنامه غذایی خود جای میدن یه درجه بهتر از گروه قبلیه هم از نظر کیفیت پروتئینی و هم ویتامین AوD که در زرده تخم مرغه.

پسترینا: در آخر بهتر از لاکتواوووجترین هستن که ماهی هم می خورن اما گوشت و مرغ نمی خورن. اینا سبوعیتی رو که در گوشت قرمز و مرغ می بینن در صید ماهی نمی بینن چون حالت قرمزی نداره. این گروه شیر و تخم مرغ و ماهی هم می خورن. احتملا آسیب در این دسته از گیاه خواران خیلی کمتره و اگه با متخصص تغذیه مشورت کنن و از اون برنامه بگیرن آسیب اونا کمتر هم میشه.

آدمایی که به طور موقت گیاه خواری می کنن:این افراد ممکنه در بعضی کشورها به دلایل مذهبی یا مناسبتای ملی به طور موقت مثلا واسه چند روز یا چند هفته گیاه خواری کنن.این دسته از گیاه خواران هم کمتر دچار آسیب می شن. بعضی مواقع هم پیش میاد آدمایی که در بزرگسالی گیاه خوار شدن این گیاه خواری رو در بچه ها هم اعمال کنن که این روش اصلا روش مناسبی نیس چون گیاه خواری در بچه ها فرصت رشد و تکامل رو از اونا میگیره.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *