آشنایی با ۱۰ خاصیت شگفت انگیز قارچ خوشمزه | تغذیه سالم

آشنایی با تموم خاص قارچ

قارچ یه جور خوراکی خوشمزه س که شکلای جور واجور مختلفی داره و البته نوع سمی اونم هست و بسیار کشنده س. قارچ ساپروفیته یعنی کلروفیل نداره و واسه رشد، مواد مغذی لازم خودشو از گیاهان و حیوانات مرده در حال فساد جذب می کنه.

قارچا رنگ، بافت، شکل و خواص مختلفی دارن. قارچ خواص زیادی داره؛ از جمله اینکه واسه پیشگیری از کلسترول بالا، سرطان سینه و پروستات و دیابت خیلی خوبه و به کاهش وزن و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هم کمک می کنه. قارچ به دلیل اینکه پر از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینواسید، آنتی بیوتیک و آنتی اکسیدان است، می تونه واسه رشدتون به درد بخور باشه و از شما در برابر بیماریا و عفونتا مراقبت کنه. حالا بیایید با خواص قارچ بیشتر آشنا شیم.

شاید باورتون نشه، اما ۱۴۰,۰۰۰ نوع قارچِ خوراکی در دنیا هست که علم تنها ۱۰ درصدشون رو می شناسه و فقط در مورد ۱۰۰ نوع شون تحقیق شده. با خوندن این متن با بعضی از خواص اثبات شده قارچ واسه سلامتی و درمان آشنا میشیم:

خواص قارچ واسه سلامتی

۱. تنظیم سطح کلسترول

قارچ کلسترول و چربی نداره و اندازه کربوهیدراتش هم کمه؛ پس مقدار زیادی پروتئینِ کم چرب به بدن تون میرسونه. یکی دیگه از خواص قارچ اینه که فیبر و آنزیمای خاصی در اون وجود دارن که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کنن. تازه، پروتئین کم چربی که در قارچ هست، موقع هضم به سوختن کلسترول بیشتر کمک می کنه. توازن و تعادل بین سطح کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL) واسه پیشگیری از بیماریای قلبی عروقی مثل تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته لازمه.

۲. درمان کم خونی

کسائی که کم خونی دارن در واقع سطح آهن خون شون پایینه، در نتیجه همیشه احساس خستگی و سردرد دارن، کارکردِ سیستمِ عصبی شون کم میشه و مشکل سوءِهاضمه دارن. قارچ یه منبع خوب آهنه و ۹۰ درصد این آهن به وسیله بدن جذب می شه. با جذب آهن، خون می تونه گلبولای قرمز بیشتری تولید کنه که باعث می شه یکی دیگه از خواص قارچ، کمک به سلامتی و افزایش قدرت فرد باشه.

۳. پیشگیری از سرطان سینه و پروستات

قارچ پر از بتاگلوکان و اسید لینولئیک کُنژوگه (Conjugated Linoleic Acid) است. این مواد خاصیت ضدسرطانی دارن و واسه پیشگیری از سرطان سینه و پروستات خیلی به درد بخور هستن. هم اینکه اسید لینولئیک آثار مضر استروژن اضافی در بدن رو هم متوقف می کنه. مقدار زیاد و اضافی استروژن بعد از یائسگی مهم ترین دلیل سرطان سینه در خانوم هاست. از طرف دیگه بتاگلوکان از رشد سلولای سرطان پروستات مانع می شه و تحقیقات زیادی خواص ضدتومور قارچ رو اثبات کردن.

۴. دشمن دیابت

یکی دیگه از خواص قارچ مقابله با دیابت است. قارچ یه رژیم غذایی کم انرژی عالی واسه افراد گرفتار به دیابت حساب می شه. این گیاه چربی و کلسترول نداره، پر از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آبه و کربوهیدرات کمی هم داره. هم اینکه قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیمای طبیعی داره که به شکستن قند و نشاسته موجود در غذا کمک می کنن. قارچ ترکیبات پیچیده دیگری هم داره که کارکرد کبد، لوزالمعده و غدهای درون ریز دیگه رو هم بهتر می کنن و هم اینکه باعث تقویت تشکیل انسولین و تنظیم سطح اون در بدن می شن. افراد گرفتار به دیابت معمولا با مشکلات عفونی مواجه هستن مخصوصا در ناحیه اندامای حرکتی. این عفونتا به مدت طولانی فرد رو آزار میدن. آنتی بیوتیکای طبیعی موجود در قارچ به درمان این عفونتا و دردها کمک می کنن.

۵. کمک به سلامت استخون

قارچ یه منبع غنی از کلسیمه. این ماده واسه قدرت و استواری استخون فایده زیادی داره. اگه قارچ رو دائم در رژیم غذایی تون بذارین خطر دچار شدن به پوکی استخون، درد مفاصل و کاهش جنب و جوش رو کاهش می دید.

۶. کمک به جذب مواد مغذی

ویتامین D به سختی در سبزیجات پیدا می شه و در واقع شکل خوراکی این ویتامین خیلی کمه. اما قارچ پر از ویتامین D هستش و این ویتامین به جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر کمک می کنه. هم اینکه قارچ مقدار زیادی کلسیم و فسفر هم داره. حالا که میدونید قارچ شامل چه مواد و ویتامینای مفیدیه و با خواص قارچ واسه سلامتی آشنا هستین باید هر وقت تونستید قارچ بخورین.

۶. به درد بخور واسه تقویت سیستم دفاعی بدن

ارگوتیونین یه آنتی اکسیدان قویه که در قارچ هست. این ماده از شما در برابر رادیکالای آزاد مراقبت می کنه و قدرت سیستم دفاعی بدن تون رو هم بالا می بره. ارگوتیونین در واقع آمینواسیدیه که سولفور داره. جالبه بدونین اگه بدن تون کمبود سولفور داشته باشه، اصلا نمیفهمید و علائمش رو نمی ببینن. خیلی از مردم این مشکل رو دارن و خودشون اصلا نمی دونن. این آنتی اکسیدان خیلی مهم فقط در قارچ هست و می تونه حسابی قدرت سیستم دفاعی بدن تون رو تقویت کنه. ارگوتیونین به حذف رادیکالای آزاد هم کمک می کنه. رادیکالای آزاد ترکیبای پیچیده ای هستن که بین روند متابولیسمِ سلولا آزاد می شن و می تونن آزادانه در بدن بچرخن و به سلامتی تون آسیب برسانند. پس آنتی اکسیدانا مثل ارگوتیونین واسه سلامتی خیلی مهم هستن.

قارچ آنتی بیوتیکای طبیعی (مثل پنی سیلین که از خود قارچ به دست میاد) هم داره که از رشد باکتریا و دیگه عفونتای قارچی مانع می شه. پلی ساکاریدا و بتاگلوکانای مشابه می تونن سیستم دفاعی بدن تون رو تنظیم و تحریک کنن. اونا واسه درمان زخم های غشایی و جلوگیری از ایجاد عفونت هم به درد بخور هستن. ترکیب خوبی هم از ویتامینای B ،Aکمپلکس و ویتامین C در قارچ هست که به تقویت سیستم دفاعی بدن تون کمک می کنه.

۷. کنترل فشار خون بالا

تحقیقات زیادی نشون میدن که قارچ مقدار زیادی پتاسیم داره. این ماده به گشاد شدن رگا کمک می کنه و کشش و فشار رگا رو کم می کنه، در نتیجه فشار خون پایین میاد. فشار خون بالا مشکلات و خطرهای مرگ بیاری مثل سکته و حمله قلبی داره. پتاسیم با افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز، فعالیت اعصاب تون رو تحریک می کنه و باعث می شه هوشیاری و آگاهی تون بیشتر شه. تحقیقات نشون دادن که با افزایش سطح پتاسیم، هوشیاری و علم هم بالا میره.

۸. وجود مس

مس واسه سلامتی خوبه و در قارچ هم هست. مس، جذب آهن موجود در غذا رو تنظیم می کنه. آهن در اندامایی مثل کبد ذخیره می شه و با کمک مس می تونه آزاد شه. قارچ مقدار زیادی آهن هم داره. پس با مصرف قارچ یه تیر و دو نشون زده این: سلامت استخون و مقابله با کم خونی.

۹. وجود مقادیر زیاد سلنیوم

سلنیوم موجود در قارچ یکی از مهم ترین عناصریه که معمولا خیلی راحت از کنار اون میگذرن. شاید مهم ترین منبع سلنیوم پروتئین حیوونی باشه اما قارچ یکی از بهترین راه های تأمین مقدار سلنیوم لازم واسه گیاه خوارهاست. سلنیوم به مقدار زیاد در قارچ هست و با تقویت استخون به سلامتی کمک می کنه. تازه واسه سلامتی دندون، ناخن و مو هم خوبه. هم اینکه این ماده مغذیِ مهم یه آنتی اکسیدان قوی هم هست که بدن رو از شر رادیکالای آزاد راحت می کنه و قدرت سیستم دفاعی بدن رو زیاد می کنه. اندازه دسترسی سلنیوم موجود در قارچ به خون، به عاملای مختلفی وابسته اما بیشتر قارچای موجود در بازار مقدار زیادی مواد معدنی دارن.

۱۰. کمک به کاهش وزن

می دونستین یه رژیم غذایی کم چربی واسه کاهش وزن و ماهیچه سازی عالیه؟ یکی دیگه از خواص قارچ داشتن پروتئین کم چربه، اینطوری بیشتر چربیای موجود در اون واسه هضم پروتئینای غذای مون مصرف می شن. هم اینکه پروتئین موجود در قارچ کربوهیدرات کمی داره و بدون چربی و کلسترول و پر از فیبره. با این ترکیب فوق العاده، قارچ به کاهش وزن خیلی کمک می کنه. با در نظر گرفتن تراکم بالای مواد مغذی موجود در قارچ، این ماده از خیلی از میوه ها و سبزیجات دیگه بهتره و محققان باور دارن که این گیاه جزو معدود موادیه که می تونین هر چقدر دوست داشتین بخورین و از خواصش استفاده کنین. آسیب جانبی خاصی هم نداره.

یه تحقیق نشون داده اگه هر روز گوشت قرمز رو با یه فنجون قارچ جانشین کنین خیلی راحت تو یه بازه وقتی استاندارد وزن کم می کنین و لاغر میشین. تازه برخلاف بقیه رژیمای لاغریِ دیگه، می تونین وزن تون رو خیلی راحت حفظ کنین.

اما حواس تون باشه:

قارچ می تونه خطرناک هم باشه! قارچا شکلای جور واجور مختلفی دارن که خیلی هاشون سمی هستن و نمی شه اونا رو خورد اما، ظاهر اونا با شکلای جور واجور خوراکی شون مو نمی زنه. پس الان که خواص قارچ واسه سلامتی رو میدونید، نباید هیجان زده شید و هر نوع قارچی رو که در جنگل دیدید بخورین؛ مگه اینکه از قبل واسه شناخت قارچا آموزش دیده باشین. قارچا می تونن خوب، مواد خوب یا بدی رو که در محل رشدشون هست، جذب کنن. این توانایی باعث می شه که خواصِ قارچ واسه سلامتی هم این قدر زیاد باشن و هم، این قدر خطرناک. خیلی از قارچایی که در زمینای غیرکشاورزی پیدا می شن فلزهای سنگین دارن که از راه آلودگی هوا و آب به اونا منتقل شدن. پس فقط به فروشنده های معتبر اعتماد کنین و همیشه از شرکتای معتبر خرید کنین یا خودتون از یه فروشگاه قابل اعتماد بذر قارچ رو بخرین و تحت شرایط کنترل شده این گیاه رو پرورش بدین. یه قارچ سمی در غذا می تونه خیلیا رو مسموم کنه و باعث بیهوشی، مسمومیت گوارشی، تهوع، استفراغ، تشنج، درد شدید و دیوانگی شه. حتی بعضی از شکلای جور واجور قارچ می تونن کشنده باشن. پس قارچایی رو که رنگ شون عوض شده یا با رنگ قارچای معمولی فرق داره، اصلا نخورین.

حالا خواص قارچ واسه سلامتی رو میدونید و با خطرهای احتمالی هم آشنا شدین، پس با این اطلاعاتِ کافی و خیال راحت قارچ رو جزئی از برنامه غذایی روزانه تون کنین و از فواید بی نظیرش لذت ببرین!

.

منبع : topnaz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *