آشنایی با ۱۶ خاصیت فوق‌العاده اسفناج | سبزیجات

آشنایی با ۱۶ خاصیت فوق العاده اسفناج

نام بردن از همه منابع غذایی موجود در اسفناج کار سختیه. با این همه چند دلیل اصلی هست که نشون میده باید اسفناج رو در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

شاید بتونیم روزهایی رو به یاد بیاریم که خیلی از مادربزرگامون از این سبزی در جفت و جور غذای خونواده استفاده می کردن، اما متأسفانه کم کم از اثر این سبزی در برنامه غذایی ما کم شده و هنوز نتونسته جایگاه خود رو در سبد غذایی خونواده پیدا کنه.

این وسط، شاید باخبر شدن از ویژگیای مهم اسفناج بتونه به توجه بیشتر به اون کمک کنه.

نام بردن از همه منابع غذایی موجود در اسفناج کار سختیه. با این همه چند دلیل اصلی هست که نشون میده باید اسفناج رو در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

 

۱-فیبر زیادی داره

اسفناج دو برابر دیگه سبزیجات فیبر داره. یه پیمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فیبر داره که مانع یبوسته و به هضم غذا کمک می کنه. فیبر موجود در این سبزی، قند خون رو پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می تونه مانع از پرخوری شه.

 

۲-با سرطان مقابله می کنه

تحقیقات نشون داده فلاوونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلولای سرطانی در معده و پوست رو کاهش داده و هم اینکه دلیل کاهش خیره کننده خطر ابتلای آدما به سرطان پروستات می شه.

یه پیمانه اسفناج شامل مقادیر زیادی ویتامین A است که نه فقط واسه بعضی

از بخشای بدن مثل پوسته های مخاطی و دستگاه تنفسی و روده ای بسیار سودمنده، بلکه یکی از مواد لازم واسه گلبولای سفید خون واسه مقابله

با عفونت هاست

۳-خاصیت ضدالتهابی داره

نئوگزانتین و ویولاگزانتین از جمله مواد ضدالتهاب موجود در اسفناجه که نقش مهمی در کنترل التهابات اجرا می کنه. این مواد فت و فراوون در اسفناج پیدا میشه.

 

۴-شامل آنتی اکسیدانای قویه

ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همه از آنتی اکسیدانای قوی واسه مقابله با پوکی استخون، گرفتگی رگ ها و فشار خون بالاست.

 

۵-واسه فشار خون خوبه

تحقیقات محققان نشون داده پپتیدهای موجود در اسفناج با جلوگیری از فعالیت بعضی آنزیما دلیل کاهش خیره کننده فشار خون می شه.

 

۶-دوست بینایی انسانه

دو آنتی اکسیدان لوتئین و زآگزانتین به اندازه زیاد در اسفناج هست که از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (پوچی لکه زرد) که به دلیل افزایش سن در بعضی سالمندان روی میده، مراقبت می کنه.

 

۷-سیستم ایمنی بدن رو بهتر کنه

یه پیمانه اسفناج شامل مقادیر زیادی ویتامین A هستش که نه فقط واسه بعضی از بخشای بدن مثل پوسته های مخاطی و دستگاه تنفسی و روده ای بسیار سودمنده، بلکه یکی از مواد لازم واسه گلبولای سفید خون واسه مقابله با عفونت هاست.

اسفناج دو برابر دیگه سبزیجات فیبر داره. یه پیمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فیبر

داره که مانع یبوسته و به هضم غذا کمک می کنه. فیبر موجود در این سبزی،

قند خون رو پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می تونه مانع از پرخوری شه

۸-تازگی پوست رو حفظ می کنه

حجم زیاد ویتامین A موجود در اسفناج به سلامت پوست کمک کرده و رطوبت لازم اونو تأمین می کنه. به این شکل، این ماده واسه مقابله با پسوریازیس، جوش و حتی چین و چروک پوست هم به درد بخور هستش.

 

۹-استخونا رو تقویت می کنه

یه پیمانه اسفناج، مقادیر زیادی ویتامین K داره که می تونه از فعالیت زیاد استئوکلاست (سلولایی که دلیل تخریب استخونا می شه) جلوگیری کنه. هم اینکه این ویتامین به ساخت استئوکلسین پروتئینی که واسه حفظ تراکم و مقاومت استخونا لازمه کمک می کنه. مصرف یه پیمانه اسفناج تازه یا یه ششم پیمانه اسفناج پخته، حدود دو برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین K رو برطرف می کنه. ویتامین K همراه با کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج واسه استواری استخونا مهم اساسی هستن.

 

۱۰- ساز و کار کلسیم در بدن رو تنظیم می کنه

ویتامین K یکی از اجزای لازم واسه تشکیل فرآیندیه که از رسوب کلسیم در رگا و در نتیجه تصلب شرایین ها و هم مریضیای قلبی و عروق جلوگیری می کنه.

 

۱۱- از سیستم عصبی حفاظت می کنه

ویتامین K فراوون در اسفناج به ساخت پوشش دور و بر عصبای موجود در بدن کمک می کنه. این پوشش نقش مهمی در حفظ سیستم عصبی بدن آدم داره.

 

۱۲-پر از ویتامینا هستش

این سبزی پرخاصیت پر از ویتامینای جور واجور از جمله A، K، D و E بوده و شامل مواد معدنی خوبی هم هست.

 

۱۳-

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *