آشنایی با ۳ رژیم لاغری معروف! | تغذیه سالم

این رژیم از نظر علم امروزی بسیار بی ارزش…

معمولا آدمایی که دچار زیاد شدن وزن هستن، مدعی ان رژیمای جور واجور تغذیه ای رو امتحان کردن، همه شون بی نتیجه بوده و حالا دیگه از رژیم گرفتن خسته شدن.
در این مطلب به سه رژیم متداولی که افراد دارای اضافه وزن اونا رو امتحان کردن، می پردازیم و به اشکالات اساسی هر کدوم از اونا می پردازیم و در آخر از رژیم مدرن، درست، موثر و مهم تر از همه بی خطر می بگیم.

رژیم دکتر فیل
دکتر فیل مک گرا، یکی از روان شناسا بالینی در تگزاسه که روی افراد دارای اضافه وزن تحقیقاتی انجام داده. اون میگه: کاهش وزن با تغییر روانی کم کم به تغییر در عادات تغذیه ای منجر می شه. مشکلی که افراد بدون این دست اون دست کردن پس از شروع رژیمای معمولی پیدا می کنن، واسه خوردن وسوسه می شن، که یکی از عوامل شکست واسه کاهش وزنه. ایشون هم اینکه عقیده داره که آدما به دلیل ترس نمی تونن احساسات مربوط به بیش خواری خود رو بگن. اگه مردم واسه زندگی خود برنامه منظمی داشته باشن و هفت راه حل موفقیت در رژیم ایشون رو دنبال کنن، بخت بهتری واسه موفقیت در کاهش وزن دارن. در این رژیم بر تغذیه سالم و داشتن انتظارات واقعی از زندگی هم تاکید شده. یکی از مسائل مورد توجه، تعادل در مصرف بعضی از اجناس غذایی رژیم دکتر فیله. در این رژیم غذایی بر مصرف گروه های غذایی خاصی تاکید نشده و فقط پیشنهاد می شه فرد روش تغذیه ای درست رو در کنار تمرینات ورزشی اجرا کنه.

اشکالات رژیم دکتر فیل: یکی از رژیم شناسا دانشگاه بِرکلی کالیفرنیا، اعلام کرده که پیشنهادای دکتر فیل اصلا ابتکاری نیس و فقط پیشنهاد عمومی حساب می شه. البته این حقیقت که فرد لازمه ۲۴ ساعت شبونه روز و هفت روز هفته قوی باشه و راهکارهای ارائه شده واسه تغییر رفتار چند ساله، واسه کاهش وزن نکات مثبتیه. بعضی از راهکارهای کنترل تغذیه و احساسات به نظر راحت می رسه، ولی کنترل اونا به صورت عملی، فرد رو با مشکلات زیادی مواجه می کنه.

رژیم براساس گروه های خونی
این رژیم با در نظر گرفتن گروه خونی افراد تنظیم می شه. مثلا هرکی گروه خونی O داره باید فقط گوشت بخوره و هرکی گروه خونی A داره باید رژیم گیاه خواری داشته باشه.

اشکالات رژیم براساس گروه خونی: این رژیم از نظر علم امروزی بسیار بی ارزش، چون آدما ژنتیک و پیچیدگی زیادی دارن و فقط با گروه خونی نمیشه رژیم غذایی اونا رو تعیین کرد و پیروی از رژیم گروه خونی هیچ وقت تنوع نداره. هم اینکه وقتی سن افراد بالا میره، وضع پزشکی خاصی واسه اونا ایجاد می شه. مریضیایی مثل دیابت، افزایش فشار خون و مریضیای قلبی باعث می شن فردی که گروه خونی O داره از مصرف زیاد از حد گوشتا دوری کنه و مصرف میوه جات و سبزیجات خود رو زیاد کنه. با به کار گیری این رژیم اگه تغییری در غذاها ایجاد نشه، ممکنه واسه فرد مشکلات جدی به وجود بیاد. مصرف لبنیات در کسائی که نبود تحمل لاکتوز دارن، بدون توجه به گروه خونی، مشکل بوجود میاره. محدودیت مصرف لبنیات هم باعث دریافت کم کلسیم و مشکلات به وجود اومده به وسیله اون می شه. آدمایی که کمبود ویتامین یا کم خونی دارن باید گوشت بیشتری مصرف کنن تا مقدار کافی پروتئین به بدن شون برسه و این موضوع به گروه خونی ارتباطی نداره.
رژیمای نامتعادل در دراز مدت فرد رو در خطر کمبودهای تغذیه ای قرار میده و سلامت رو به خطر میندازه؛ چون در خیلی از وضعیتای پزشکی باید رژیمای خاصی گرفته شه و آدما به دقت تحت نظر قرار گیرند. کسائی که مریضیایی مثل دیابت، مریضیای عروق خونی، مشکل در کارکرد کبدی یا مریضیای کلیوی دارن، نمی تونن از رژیم گروه خونی استفاده کنن.

تحقیقات و پذیرش عمومی: با این که وزن خیلی از افراد با این نوع رژیم غذایی کم می شه و سلامت شون پیشرفت پیدا میکنه اما این رژیم به طور کامل موردقبول نیس.

رژیم کانادایی
تب رژیم کانادایی بدیش اینه همه جا رو گرفته؛ در حالی که این روش واسه کاهش وزن سریعه و خاص ورزشکارانیه که واسه آماده شدن در رقابتای کشتی یا بوکس و نظایر اون ناگزیرند خیلی سریع وزن کم کنن و خودشون هم می دونن این کاهش وزن، به دلیل غلط بودن روشش، موقتیه و وزن از دست رفته دوباره برخواهد گشت و بدن هم نسبت به رژیمای کاهش وزن بعدی مقاوم تر می شه. از اونجایی که این روش براساس افزایش مصرف پروتئینا و کاهش شدید مصرف کربوهیدرات هاست، در آخر بعد از یه مدت کوتاه، فرد از این چگونگی خوردن خسته می شه و تمایل پیدا می کنه تا به روش قبلی خوردن یعنی مصرف کربوهیدراتا و نشاسته ها برگرده و این احتمال هم هست که میل و ولع به خوردن نشاسته از گذشته هم بیشتر شه. به هر حال، حتی اگه مصرف نشاسته به وسیله فرد به وضع قبلی برگرده، به دلیل به هم خوردن تعادل آنزیما و هورمونایی که سوخت وساز نشاسته ها و پروتئینا رو تنظیم می کنن، حتی کم مقدار مصرف نشاسته، باعث زیاد شدن وزن یهویی وزن می شه.

رژیمای مدرن
در برنامه های رژیمی عادی و جور واجور هرچند وقت یه بار، مقدار غذای برنامه غذایی رو کم می کنن؛ طوری که با کم کردن مقدار غذا، فرد دیگه از گرسنگی ملول و از خوردن غذاهای خام و آب پز و نظایر اون دل زده می شه، اما مزیت رژیم تجویزشده مدرن اینه که معمولا مقدار غذای رژیم رو کم نمی کنیم، بلکه مقدار غذای رژیم تقریبا ثابت می مونه و با ویتامینا، قرصای گیاهی و دمنوشای گیاهی سوخت وساز زیاد کرده می شه.

رژیم مدرن، تنظیم هوشمندانه کالری براساس درجه تحمل و اراده فرد رژیم گیرنده س. در رژیم مدرن تلاش بر اون هستش ترکیبات یا مواد غذایی که کالری ندارن و مانع کاهش وزن می شن حذف شن و میوه هایی که کالری سرشاری دارن به اون اضافه شن؛ که شامل شکلای جور واجور خاص آنتی اکسیدانا و پلی فنلا هستن و باعث تنظیم تعادل باکتریای روده و ترشح هورمون سروتونین در مغز و کمک به ایجاد تعادل سازوکار سیری و گرسنگی در مغز می شن. همه اونا به نفع کاهش وزنه، در حالی که نگاه سطحی نگر روشای موجود ، بعضی از میوه ها رو هم محدود می کنن. این کار علاوه بر این که گرسنگی غیرضروری رو به فرد تحمیل می کنه، احتمال موندگاری رژیم رو به کمترین حد ممکن میرسونه.

دکتر رضا راست منش – متخصص تغذیه و رژیم درمانی

منبع : جام جم آنلاین

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *