آشنایی با ۵ قاعده بهتر خوابیدن | بیماری

آشنایی با ۵ قانون بهتر خوابیدن

بیشتر شبا بیدار هستین، به سختی به خواب می رید و خوابتون دچار مشکل شده؟

 

۱- به خوابتون احترام بذارین:

شبا به سختی خوابتون می بره؟ شاید فقط به خاطر این که علاقه دارین فیلم رو تا آخرش ببینین، یا کتابی رو که می خونید تموم کنین و یا چون با دوستانتون هستین، از وقت خوابتون می گذره.

سیکل و یا زمان خواب رفتن حدود یه ساعت و نیم برنامه ریزی شده. اگه از این «قطار» جا بمونین، باید منتظر قطار بعدی بمونین. پس احتمال میره بدون اینکه بتونین سوار واگن شید، داخل تخت تون از این پهلو به اون پهلو شید!

هم اینکه، اگه دیر می خوابید، فایده ای نداره که سر شب به تختخواب برید، چون خوابتون نمی بره! وقتی که چشماتون بسوزد و خمیازه بکشین، وقت اون رسیده که به تختخواب برید!

تلاش کنین تا جایی که امکان داره هر روز تقریبا تو یه ساعت مشخص به تختخواب رفته و صبحا در ساعت معینی از خواب بیدار شید.

اگه به سر ساعت مشخص خوابیدن و بلند شدن توجهی نکنین (مثلا روزای تعطیل ساعت ۴ صبح به تختخواب برید و ۲ بعدظهر از خواب بیدار شید)، خوابیدن بیشتر از قبل براتون مشکل تر هستش

۲- درجه گرما مناسب رو پیدا کنین:

شبا واسه آرامش داشتن و واسه اینکه خودتون رو واسه خواب آماده کنین ، دوش آب گرم می گیرین؟ اشتباه می کنین!

بدن آدم وقتی که واسه خواب برنامه ریزی می کنه، درجه گرما داخلی اش کم میشه؛ پس لازمه در همین زمینه پیش برید و واسه کسب آرامش، یه دوش آب ولرم (بیشترین حد تا ۳۷ درجه سانتی گراد) بگیرین.

هم اینکه درجه گرما اتاقتون رو تا ۲۰ درجه سانتی گراد برسونین و هنگام خواب پاهاتون رو گرم نگه دارین! محققان اثبات کردن که گرم نگه داشتن پاها به اتساع مویرگا کمک کرده و این عمل خوابیدن کمک می کنه. جوراب هاتون رو فصل سرما در تختخواب بپوشید!

 

۳- شام سبک بخورین:

غذای سنگین و دارای هضم مشکل، خواب رو به هم می زنه، پس قبل از رفتن به تختخواب از خوردن شام سنگین دوری کنین.

از خوردن گوشت قرمز، غذاهای ادویه دار، قهوه و چای دوری کنین و میوه و سبزیجات خام، نون سفید، ماکارونی، ماهی و سبزیجات و تموم مواد لبنی که شامل تریپتوفان هستن رو بخورین. تریپتوفان، ماده ایه که در ساخت و ساز سروتونین نقش داره و سروتونین، هورمونیه که موجب آرامش و خواب رفتن می شه.

هرچه زودتر شام تون رو بخورین، دو ساعت قبل از خواب.

قبل از خواب، جوشونده گیاهانی مثل سنبل الطیب، بابونه و…که ضد عصبانیت هستن و یا یه لیوان شیر ولرم که اثری آروم بخش داره، بخورین.

 

۴- اتاق خوابتون رو مرتب کنین:

بد می خوابید؟ اگه تلویزیون پایین تخت تون قرار داره فورا اون رو سر جاش بذارین. این عمل یکی از مهم ترین کارائیه که به وسیله کارشناسان خواب به اون پیشنهاد شده. هم اینکه اتاق کارتون نباید اتاق خوابتون باشه و بدتر اینکه در بستر مشغول به کار باشین!

اتاق خواب مکانیه واسه خوابیدن، نه مکانی واسه فعالیتای جور واجور!

خود بستر هم بخش مهمیه. به سختی میشه شبی خوش رو روی تختی گذراند که تشکش نافرم باشه. تشک هر ۱۰ سال یه بار باید عوض شه. تشک شما چیجوری، چند سال از عمرش می گذره؟ اگر همسرتون خروپف می کنه، یه گوشی روی گوش تون بذارین.

 

۵- ذهنتون رو مشغول نکنین:

بعضی از فعالیتای ذهنی شدیدا خوابیدن رو دچار مشکل می کنن. از این رو، تلویزیون، بازیای ویدئویی و تموم نگرانیایی مثل مالیات، حسابرسی، درگیریای سر کار، ورقایی که باید اصلاح شن و… رو کنار بذارین.

هم اینکه بحث و دعواای زن و شوهری رو هم قبل از خوابیدن قدغن کنین! این عمل موجب عصبانیت تون شده و وقتی که سرتون رو روی بالش می ذارین، همیشه اون رو تکرار کرده و خوب نمی خوابید!

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *