آشنایی با ۶ میوه نارنجی رنگ معجزه گر | تغذیه سالم

آشنایی با ۶ میوه نارنجی رنگ معجزه گر

میوه و سبزیجات نارنجی علاوه بر اینکه رنگ و لعاب اشتهابرانگیزی دارن، به سلامت بیشتر شما کمک می کنن. پس واسه تنوع غذایی و خوشرنگ شدن میز غذا از این خوراکیا غافل نشید و اونا رو به رژیم غذایی تون راه بدین.

کدو حلوایی و پیشگیری از سرطان

این عضو دور افتاده خونواده نارنجیا هم خواص زیادی داره و به شما کمک می کنه تا از دچار شدن به سرطان های جور واجور در امان بمونین. کدو تنبل تقریبا به اندازه هویج کاروتنوئید داره. این رنگدونه از رشد و افزایش سلولای سرطانی پیشگیری می کنه. یافته های تحقیقات محققان نشون میده آدمایی که در رژیم غذایی شون شکلای جور واجور مختلفی از سبزیجات نارنجی مانند کدو حلوایی هست از دچار شدن به سرطانای جور واجور مخصوصا سرطان پروستات، سینه و کولون در امان هستن. کدو حلوایی هم در دسته سبزیجات کم کالری قرار میگیره.

هر ۱۰۰گرم از اون حدود ۲۶کالری داره و البته هیچ نوع چربی یا کلسترول هم در اون پیدا نمی شه. کدوحلوایی با داشتن مقدار زیادی فیبر، ویتامین A، ویتامین E و C به حفظ سلامت بدن شما کمک می کنه. کدوحلوایی منبع خوبی از ویتامینای گروه B حساب می شه و املاح معدنی مانند مس، کلسیم، پتاسیم و فسفر هم در اون هست.

زالزالکای کوچیک و مقوی

شاید وقتی در بساط میوه فروشیا به زالزالکای کوچیک نگاه می کنین خیلی راحت از کنارشون می گذرید و به نظرتون نمی رسه که این میوه های پاییزی کوچیک چقدر می تونن مقوی باشن. زالزالکا در رنگای زرد و نارنجی به بازار میان و در نواحی معتدل بیشتر دیده می شن. به هر حال این روزا زالزالکا رو از دست ندین و در سبد میوه های پاییزی جایی هم واسه شون درنظر بگیرین. در گذشته از زالزالک به عنوان میوه ای واسه درمان خونگی بیماریای قلبی استفاده می شد اما امروزه خواص زیادی رو به اون نسبت میدن و با درمان بعضی مشکلات و بیماریا رابطه داره. بهتره با چند نمونه از مهم ترین خواص شون آشنا شید.

– گلودرد: ثابت شده که این میوه می تونه آنژین و گلودرد رو آرامش دهد.

– مشکل ناچیز قلبی: زالزالک ورود جریان خون از راه سرخرگ به قلب رو آسون کردن کرده و از سفت شدن دیواره رگا پیشگیری می کنه.

– تنظیم ضربان قلب: تپش قلب و بی نظم بودن ضربان قلب با مصرف زالزالک برطرف می شه.

فشارخون بالا: با گشاد کردن رگای خونی به پایین اومدن فشارخون کمک می کنه.

– ضعف قلب: بعضی بیماریای عفونی مانند ذات الریه، دیفتیری و مخملک دلیل بروز ضعف و سستی در قلب می شن. در این مورد هم زالزالک به بهتر شدن کارکرد قلب کمک می کنه.

– کاهش تمرکز: مصرف زالزالک دلیل می شه که تمرکز بیشتری داشته باشین و حافظه تون بهتر شه چون این میوه با بهبود گردش خون اکسیژن بیشتری رو به مغز میرسونه.

طالبی؛ دشمن آب مروارید

طالبی هم ویتامین A و بتاکاروتن زیادی داره. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A هستش و در بدن به این ویتامین لازم تبدیل می شه. وقتی یه فنجون طالبی می خورید حدود ۵۶کالری وارد بدن تون می شه. تحقیقات محققان نشون میده خانمایی که در رژیم غذایی شون ویتامین A بیشتری مصرف می کنن در سنین میانسالی کمتر به مریضی آب مروارید گرفتار می شن و حتی ممکنه نیاز به عمل جراحی چشم در مثل این افراد ۵۰درصد کمتر از بقیه باشه. در طالبی ویتامین C هم هست که این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی و نابودی ویروسا و باکتریا کمک می کنه.

پتاسیم، ویتامین B6، فیبر، فولات و نیاسین هم بقیه مواد مغذی تشکیل دهنده طالبی هستن. قند موجود در طالبی قند فروکتوزه و مصرف متعادل این میوه تابستونی واسه بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی کنه ولی اگه قرار باشه این میوه ها در هر وعده به همراه مقدار زیادی شکر مصرف شن، قند خون رو بالا می برن.

خرمالو واسه کاهش وزن

خرمالو مانند بقیه میوه های نارنجی رنگدونه ای به نام بتاکاروتن داره و البته فیبر، ویتامین A و C هم به طور زیادی در ترکیبات خرمالوا به چشم می خورن. نگرانی خیلی از افراد چاق اینه که چیجوری می تونن مواد غذایی کم کالری و البته خوشمزه رو انتخاب کنن. اگه شمام از چاقی رنج می برید بهتره این میوه رو در رژیم غذایی تون جای بدین. با مصرف خرمالو می تونین ویتامینا و مواد معدنی موردنیاز بدن تون رو تامین کنین و همزمان اندام متناسبی داشته باشین.

– دشمن سرطان: یکی از مهم ترین امتیازات خرمالو اینه که با داشتن مقدار زیادی بتاکاروتن و ویتامین A در مقابل شکلای جور واجور سرطانا حفاظت می کنه و مخصوصا خطر بروز سرطان ریه رو کم می کنه، پس به آدمایی که در برابر آلودگی هوا و دود سیگار قرار دارن یا خودشون سیگار میکشن پیشنهاد می شه حتما از این میوه استفاده کنن.

– حفاظت از قلب و رگا: اگه در فصل پاییز که خرمالو فراوانه هر روز حدود ۱۰۰گرم از این میوه رو استفاده کنین، سیستم قلب و عروق تون مقاوم و سالم می شه و خطر بسته شدن رگای خونی به کمترین حد ممکن می رسه.

رفع کم خونی: از اونجا که خرمالو یه منبع عالی از آهنه، واسه بیماران گرفتار به کم خونی خیلی خوبه.

– تنظیم کارکرد غده تیروئید: در ترکیبات خرمالو مقدار زیادی ید هم هست که مصرف همیشگی مواد غذایی پر از ید به تنظیم کارکرد غده تیروئید کمک می کنه.

هویج و سلامت چشم ها

اگه می خواین چشمای تیز و سالمی داشته باشین هویج رو در برنامه غذایی تون جا بدین. این خاصیت هویج به ویتامین A مربوطه. هویج مقدار زیادی ویتامین A داره. البته بقیه میوه های نارنجی که بتاکاروتن دارن هم به حفاظت از چشم های شما کمک می کنن. علاوه بر این در هویج ترکیباتی هست که به گفته محققان کارکرد حافظه شما رو بهتر کنه.

خاصیت دیگه هویج اینه که کلسترول خون شما رو پایین می آورد. اگه می خواین کبد سالمی داشته باشین آب هویج رو یادتون نره. وقتی کبد شما کارکرد درستی داشته باشه سموم و آلاینده های شیمیایی محیط زیست راحت تر از بدن تون دفع می شه. از طرف دیگه خاصیت ضدالتهابی رو هم به آب هویج نسبت میدن و می تونین واسه کاهش التهابات از این سبزی پرخاصیت کمک بگیرین.

پرتقال، میوه ضدسرماخوردگی

شاید تا حالا شنیده باشین که پرتقال یه منبع خوب از ویتامین C هستش. ویتامین C آنتی اکسیدان پرقدرتیه که با رادیکالای آزاد می جنگد. رادیکالای آزاد به ساختار سلولا آسیب می رسونن و مشکلاتی بوجود میاره. علاوه بر این ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی ما نقش مهمی داره؛ از بروز بیماریای عادی فصل پاییز مانند سرماخوردگی پیشگیری می کنه و احتمال بروز عفونتای گوش رو کم می کنه.

– پیشگیری از بیماریای کلیوی: مصرف همیشگی آب پرتقال احتمال بروز بیماریای کلیوی و ایجاد سنگ کلیه رو کم می کنه. با این وجود پیشنهاد می شه که آب پرتقال رو به طور متعادل استفاده کنین چون مصرف زیاد این آبمیوه می تونه خرابی دندانا یا آسیب به مینای دندون رو به دنبال داشته باشه.

کاهش کلسترول خون: از اونجا که پرتقال پر از فیبر قابل حل در آبه در کاهش کلسترول خون تاثیردارد. پرتقال منبع خوبی از پتاسیمه. این ماده معدنی کارکرد قلب شما رو بهتر کنه. اگه سطح پتاسیم زیادتر از اندازه پایین بیاد ضربان قلب غیرعادی می شه./ مجله زندگی ایده آل

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *