آشنا شدن با مواد معدنی و ویتامین های موجود در خربزه | تغذیه سالم

آشنا شدن با مواد معدنی و ویتامینای موجود در خربزه

تغذیه

خربزه یه میوه تابستونی خوشمزه و دارای گوشت شیرین و آبدار سبز کم رنگه که در داخل یه پوست سخت قرار داره. خربزه مواد مغذی زیادی داره و غنی از ویتامینای جور واجور و مواد معدنیه. هر نصف فنجون از این میوه ۶۰ کالری داره. این میوه به درد بخور بسیار مغذیه و بهتره اونو به منوی غذایی خود اضافه کنین.

مبانی تغذیه

قسمت اعظمی از ۶۰ کالری خربزه از ۱۴ گرم قند طبیعی دریافت می شه. این قند انرژی لازم واسه سلول رو جفت و جور می کنه. یه وعده خربزه عسلک شامل ¼ گرم فیبر خوبه. خربزه دارای پروتئین و چربی کمیه و یه وعده از اون کمتر از یه گرم پروتئین و چربی جفت و جور می کنه.

پتاسیم

کمبود پتاسیم باعث ضربان قلب بی نظم یا پمپاژ ناجور خون در بدن می شه. خیلی از میوه ها غنی از پتاسیم هستن. یه فنجون خربزه حدود ۸ درصد از پتاسیم لازم رو در روز جفت و جور می کنه. نسبت آب به پتاسیم در خربزه از افزایش فشار خون جلوگیری می کنه. خربزه رو به صبحونه یا ناهار خود اضافه کنین یا مخلوط اونو با طالبی و هندوانه استفاده کنین.

ویتامین ث

پوست سالم و کلاژن به مصرف کافی ویتامین ث وابسته. عسلک منبع خوبی از ویتامین ثه. یه فنجون خربزه حدود نصف نیازای روزانه ویتامین ث بدن رو تامین می کنه. ویتامین ث هم سیستم ایمنی بدن رو تقویت کرده و از مریضی و عفونت جلوگیری می کنه. ویتامین ث بافتایی مانند رگای خونی و استخوانا رو تقویت کرده و کارکرد مغز رو بهتر می کنه.

مس

مس واسه سلامت پوست لازمه چون به بازسازی سلولای پوست کمک می کنه. خربزه منبع خوبی از این ماده معدنی کمیابه. توانایی بدن واسه بازسازی عضلات و بافتا به مصرف مقادیر کافی مس متکیه. پس اضافه کردن خربزه به رژیم غذایی مواد معدنی لازم و مهم بدن رو زیاد می کنه.

ویتامین ب

علاوه بر تامین پتاسیم، ویتامین ث و مس، خربزه منبع خوبی از ویتامینای جور واجور ب، از جمله تیامین و نیاسین هم هستش. ویتامینای گروه ب به بدن کمک می کد از سمومی که می تونه باعث مریضی شه،خلاص شن. ویتامین ب خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و فراموشی رو کم می کنه.

مجله سلامت

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *