آشنا شدن با ۶ رقیق کننده طبیعی خون | تغذیه سالم

آشنا شدن با ۶ رقیق کننده طبیعی خون

آشنا شدن با ۶ رقیق کننده طبیعی خون

تغذیه

بدن شما از راه لخته شدن خون، جریان خون رو متوقف می کنه و این روند آسیبای جدی سلامت رو داره. لخته شدن خون عامل اصلی دچار شدن به سکته مغزی و حمله قلبی است.

به نقل ازactivebeatرقیق شدن خون این وسط، می تونه به برگردوندن جریان خون و جلوگیری از آسیبای کلی کمک کنه. با این حال رقیق کننده های طبیعی خون فقط داروهای قوی تجویز شده نیستن بلکه بعضی مواد غذایی هم در حالت عادی همین خاصیت رو دارن:

سیر: سیر خاصیت رقیق کنندگی خون رو داره و مصرف اون به طور منظم باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شه. البته با دکتر تون در مورد اندازه مصرف سیر مشورت کنین. اگه شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنین. چون سیر می تونه با مصرف این داروها تداخل بسازه.

روغن ماهی: پر از اسیدهای چرب امگا۳ه که نه فقط به تقویت کارکرد مغز کمک می کنه بلکه مشکلات جدی سلامت مانند سکته مغزی رو هم کم می کنه. اسیدهای چرب امگا ۳ هم اینکه با جلوگیری از ایجاد مواد تشکیل دهنده پلاکتی، باعث رقیق شدن خون می شه. اگه طرفدار طعم ماهی نیستین، مکملای امگا ۳ رو واسه رقیق شدن خون روزانه استفاده کنین.

ویتامین ای: منتهی به جلوگیری از تشکیل لخته خون و کاهش خطر دچار شدن به حمله قلبی و سکته مغزی می شه. ویتامین دی در طیف خیلی از مواد غذایی مانند بادام، دانه های کامل، آفتابگردان، تخم مرغ و آجیل پیدا میشه. از مکملای ویتامین دی هم واسه رقیق شدن خون میشه بهره برد.

زنجبیل: نه فقط منتهی به کاهش التهاب گوارشی و کمک به رفع سوء هاضمه می شه، بلکه سالیسیلات موجود در اون، اسیدیه که می تونه منتهی به کاهش خطر دچار شدن به سکته مغزی شه. زنجبیل به صورت تازه، ادویه یا چای در دسترسه و از این رو جا دادن اون به صورت منظم در رژیم غذایی روزانه آسونه. تنها قبل از به کار گیری زنجبیل با دکتر خود مشورت کنین تا این ماده غذایی با داروهای تجویزی واسه شما تداخل ایجاد نکنه.

آووکادو: از دو روش مانع ایجاد لخته خون می شه. اول این که پر از اسیدهای چرب امگا ۳ه و از تشکیل پلاکتا جلوگیری می کنه و دوم این که شامل اسید سالیسیلاته و با کم شدن تشکیل لخته، از بروز سکته مغزی هم پیشگیری می کنه.

روغن زیتون: یه مطالعه که یافته های اون در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده، نشون دهنده اون هستش که فنولا در روغن زیتون واسه جلوگیری از لخته خون موثره. علاوه بر این، این روغن علاوه بر اثر حفاظتی روی سرخرگای بدن، چسبندگی پلاکتای خون رو به تاخیر می اندازد و مقدار ترومبوکسان رو که از عوامل افزایش دهنده چسبندگی پلاکت هاست، کم می کنه. نمونه روشن این اثر به درد بخور رژیم غذایی مدیترانه ایه که غنی از زیتون، ماهی، سیر یا حبوبات و سبزی است و واسه همینه که آمار مبتلایان به مریضیای قلبی عروقی در کشورای حاشیه دریای مدیترانه به کمترین مقدار رسیده.

.

منبع : pezeshk.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *