آش رشته زینت بخش سفره های افطار | تغذیه سالم

آش رشته تزیین کننده سفره های افطار

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان عطر و بوی دلپذیر شکلای جور واجور و اقسام غذاهای اصیل و سنتی ایرونی موقع افطار از خونه ها به مشام می رسه. شاید در بین این غذاهای سنتی آشناترین و پرمصرف ترین اونا شکلای جور واجور آش باشه.

آشا اصلی ترین منبع تامین کننده ویتامینا و املاح معدنی در رژیم غذایی افراد خصوصا در ماه مبارک هستن. شناخته شده ترین آشا همون آش رشته س که تقریبا در تموم ایران اونو می شناسن و جایگاه خاصی در وعده های غذایی جورواجور و در فصول جور واجور سال داره.

معمولا در جفت و جور آشا از مواد غذایی مختلفی استفاده می شه. به کار بردن غلات، حبوبات، بعضی وقتا آب گوشت و سبزیای جورواجور بسته به منطقه ای که در اون آش پخت می شه و در آخر کشک یا ماستی که به اون اضافه می شه مجموعه کاملی از گروه های غذایی رو در این غذای ایرونی جفت و جور می کنه.

با وجود ارزش غذایی بسیار بالای آشا، اگه موقع جفت و جور به صورت ناصحیح پخته شن ترکیبات مطلوب اون دچار تغییرات نامطلوبی گشته و از ارزش غذایی اونا کم میشه.

چیکار باید کرد؟

پخت دراز مدت آش می تونه منتهی به تخریب ویتامین C و ۶ B سبزی و B حبوبات و غلات اون شه. پس واسه کاهش درصد تخریب، سبزیا رو به جای قرار دادن در آب سرد و بعد گرما دادن مستقیما وارد آب جوش کرده و در گرما پایین و به مدت کوتاهی بپزید.

تا جایی که امکان داره سبزیا رو واسه پخت خیلی خرد و ریز نکنین. چون که خرد کردن زیادتر از اندازه اونا منتهی به خروج و تخریب مقدار بیشتری از مواد مغذی اونا می شه.

تلاش کنین آش رو در تموم مدت با گرما ملایم بپزید. چون که پروتئین حبوبات کمتر منعقد شده و توانایی هضم بهتر می شه. در گرما ملایم ورود مواد مغذی به آب پخت موجب کاهش ارزش تغذیه ای اونا نمی شه.

اگه حبوبات و غلات آش رو به صورت جداگونه پخته اید به یقین درصد خیلی از ویتامینا مثل: C،B ، اسیدفولیک، آهن و مس اون در آب پخت حل شدن. در این صورت این ترکیبات رو به همراه آب پخت به سبزی آش اضافه کنین.

به دلیل اون که بیشتر آشا نفاخ هستن بهتره که نخود و لوبیای اونو ۴ تا ۵ ساعت قبل از پخت خیس کرده و بعد آب اونو دور ریخته و تلاش کنین از نعناع و زیره به مقداری که آش رو تلخ نکنه استفاده کنین تا اینطوری از ایجاد این مشکل پس از خوردن آش جلوگیری شه.

به آش نمک نزنین. چون که اندازه نمک لازم بدن ما تقریبا از سدیم موجود در سبزی، حبوبات، نمک و کشک یا رشته های آشی تامین می گردن. پس، نمکی که موقع پخت به غذا اضافه می کنین بخش مازاد به حساب رفته و به یقین در افراد مستعد منتهی به افزایش فشار خون می شه. از طرف دیگه مصرف زیاد حبوبات در آش خصوصا عدس می تونه منتهی به افزایش اسید اوریک و اوره خون شه.

واسه تزیین آشا از پیاز، سیر، کشک و نعناع داغ استفاده کنین چراکه این ترکیبات می تونه منتهی به افزایش ارزش غذایی آشا گردند، اما باید به یاد داشته باشیم که روی آشمان یه وجب روغن نباشه چون در این صورت از ارزش تغذیه ای اون کم کرده و آش سنگین و دیرهضم می شه.

توجه:

گروهی از افراد روزه دار هستن که در طول روز با تشنگی فراوون روبه رو می شن. پس به پیشنهاد کارشناسان علوم غذایی واسه جلوگیری از این موضوع از مصرف زیاد آش رشته خصوصا در وعده سحر که موجب تشنگی زودرس می شه، دوری کنین.

جمع آوری : پایگاه اینترنتی تکناز

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *