آش رشته غذایی کامل در ماه رمضان | تغذیه سالم

آش رشته یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار مخصوصا در ماه مبارک رمضانه . خوردن آش رشته در ماه رمضان می تونه واسه فرد روزه دار بسیار به درد بخور باشه چون که رشته شامل مواد معدنی و پروتئین زیادیه .

خوردن آش رشته در ماه رمضان

آش رشته به عنوان یکی از غذاهای سنتی ایرونی از زمانای قدیم در سفره ایرانیان جایگاه خاصی داشته و در ایام خاص مخصوصا ماه رمضان مردم علاقه بیشتری به طبخ و خوردن اون در سفره افطار دارن.

آش رشته غذایی کامل در ماه رمضان

خوردن آش رشته در ماه رمضان

مینا کاویانی، مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت ، گفت:
رشته یکی از مواد اصلی این ماده غذاییه که جز گروه نانوغلاته.
شامل کربوهیدرات، ماده معدنی و مقداری پروتئین و منبع تأمین انرژی در بدنه اما پروتئین موجود در رشته به تنهایی نمی تونه در رشد و بازسازی سلولها نقش خود رو اجرا کنه.

ایشون اضافه کرد:
دسته بن شنا شامل نخود، لوبیا و عدس از دیگر موادی هستن که در جفت و جور آش رشته استفاده میشن.

این متخصص تغذیه حبوبات رو جانشینای گروه گوشت گفت و گفت:
حبوبات شامل مقداری پروتئین گیاهی هستن که در کنار رشته تبدیل به پروتئین کامل می شه.
هم اینکه فیبر غذایی موجود در نخود و لوبیا به دفع مواد زائد کمک کرده، یبوست رو هم برطرف می کنه.

فایده خوردن آش رشته در ماه رمضان

کاویانی به کار گیری کشک در آش رشته رو بسیار به درد بخور دونست و اضافه کرد:
کشک از گروه لبنیاته که علاوه بر پروتئین بالا مقدار زیادی فسفر و کلسیم هم داره و می تونه در سلامت دندانا و استخوانهای آدما مخصوصا اونایی که در سن رشد هستن مؤثر باشه.

ایشون پیشنهاد کرد:
ً کشک به صورت پاستوریزه جفت و جور شده و در هر صورت قبل از مصرف جوشونده شه.

فایده خوردن آش رشته در ماه رمضان

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه سبزی موجود در آش رشته رو پر از ویتامین C دونست و گفت:
طبخ سبزی به زمان کمتری نیاز داره و بهتره بعد از طبخ حبوبات سبزی رو به آش اضافه کنیم در عین حال واسه حفظ خاصیت ویتامین C میشه قبل از ریختن سبزی کمی آب لیمو به آش اضافه کرد.

کاویانی اضافه کرد:
سبزی شامل فیبر غذایی، مواد معدنی و پیش ماده ویتامین A است در عین حال رنگدانهای گیاهی موجود در سبزی می تونه در پایین آوردن عوامل خطرسازی مثل چربی خون، سرطان و فشار خون نقش داشته باشه.

چگونگی مصرف پیاز در آش رشته

ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفت:
پیاز یکی دیگه از مواد تشکیل دهنده در آش رشته س که معمولاً به شکل پیاز داغ در تزئین آش رشته استفاده میشن.

این متخصص تغذیه در مورد خواص پیاز در آش رشته گفت:
پیاز از خونواده سبزیا هستش و تموم فواید اونو داره ولی باید مراقب بود که پیاز رو خیلی سرخ نکنیم و در عین حال از روغن زیادی واسه طبخ اون استفاده نکنیم.

ایشون در مورد به کار گیری نعنا داغ در آش رشته گفت:
نعنا طبع گرمی داره و واسه متعادل کردن سردی و گرمی بسیار مناسبه و در عین حال ضد نفخ حساب می شه به شرط اینکه زیادتر از اندازه سرخ نشه.

ایشون گفت:
آش رشته شامل ۴ گروه مواد غذاییه و غذای کاملی حساب می شه ولی نباید در مصرف اون زیاده روی کرد مخصوصا اینکه سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ نباید غرق در روغن شه.

پختن آش رشته

درباره پیشنهادای پختن آش رشته بیشتر بدونین

۱ اگه به آش کشک می زنید نمک نریزید و اگه دوغ می ریزید به اندازه لازم نمک بزنین. استفاده زیاد از نمک واسه سلامت شما دردسر ساز می شه.

۲ واسه خوش رنگ شدن رشته آش، زردچوبه رو همراه پیاز داغ به آش اضافه کنین.

۳ آشی که می خواین دوغ بزنین سفت وردارین و اگه کشک می زنید شل تر وردارین.

۴ اگه اسفناج در بازار نیس از برگ چغندر استفاده کنین.

۵ واسه جفت و جور کشک زرد، کشک رو با زعفران و آب بجوشونین.

۶ تزیین کشک رو با کیسه فریزر مثلثی شکل انجام بدین.

۷ بهتره واسه پیشگیری از مسمومیت با کشک که بیشتر مسمومیت خطرناکیه
از کشکای پاستوریزه استفاده کنین و کشک رو به مدت ۲۰ دقیقه بجوشونین.

فارس – سلامت نیوز

.

منبع : niksalehi.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *