تحقیق - پایان نامه - مقاله و پروژه

مقاله علمی با منبع : ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده ازتکنیک‌های MADM- قسمت ۱۹

= قیمت تمام شده کل تولیدات A+B-C
A = هزینه‌های تولید و ساخت طی دوره دوره
=B موجودی کالای در جریان ساخت اول
=Cموجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره

۴-۲-۱-۲ ثبات قیمت

ثبات قیمت زمانی رخ می‌دهد که در قیمت تغییری رخ ندهد. اگر چه در بلند ممکن با توجه به دیگر متغییر‌های تاثیر‌گذار در قیمت، با بی‌ثباتی قیمت مواجه می‌شویم اما در کوتاه مدت همکاری با تامین‌کنندگانی که از ثبات بیشتری برخوردارند به برنامه‌ریزی و مدیریت سازمان در راستای دستیابی به اهداف کمک خواهد کرد.

۴-۲-۱-۳ قابلیت چانه‌زنی

امکان برخوردانی از شرایط و روش خرید متنوع و مد‌نظر در شرایط متفاوت و ویژه برای خریداران از سوی فروشنده.

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.

۴-۲-۱-۴ شرایط پرداخت

امکان خرید کالای مورد نظر با شرایط پرداخت متفاوت از سوی تامین‌کنندگان متفاوت به مشتری حق انتخاب خواهد داد. اگر چه شرایط پرداخت تنها فاکتور در تصمیم‌گیری نیست اما از فاکتور‌های بسیار مهم است.

۴-۲-۱-۵ عملکرد کیفی

عملکرد کیفی به زبان ساده کارایی و قابلیت‌های کیفی محصول در جهت برآوردن تعداد هر چه بیشتر خواسته‌های مشتری از آن محصول می‌باشد. از جمله مهمترین دلایل علاقه‌مندی مدیران به افزایش هر چه بیشتر عملکرد کیفی تامین‌کنندگان و همچنین فرآیند تولید می‌توان به کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت مشتری اشاره کرد.

۴-۲-۱-۶ درصد ضایعات

درصدی از مواد و اقلام خریداری شده که به لحاظ کیفیت ایعادی یا کیفیت جنسی، مورد قبول نیستند و معیوب می‌باشند. ضایعات منجر به دوباره کاری و افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

۴-۲-۱-۷ برخورداری از توانایی فنی در حل مشکلات

میزان قایلیت تامین کننده در حل مشکلات فنی بوجود آمده در فرآیند تولید و پشتیبانی از مشکلات احتمالی بوجود آمده در تمامی مراحل از خرید تا تولید و فروش.

۴-۲-۱-۸ انعطاف پذیری نسبت به حجم و تنوع سفارش

تامین‌کننده تا چه حد امکان تامین کالای مورد نظر را متناسب با حجم و تنوع شفارش در زمان مورد نظر دارد.

۴-۲-۱-۹ تحویل به موقع

زمان مورد نیاز جهت ارسال کالای درخواستی و همچنین زمام لازم برای رسیدن کالا به مقصد چقدر است. که این وابسته به سرعت تولید و توان برنامه‌ریزی تامین‌کننده و همچنین فاصله‌ی زمانی و مکانی با تامین‌کننده می‌باشد.

۴-۲-۱-۱۰ خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش به طور کلی به تمامی پشتیبانی‌هایی که تامین‌کننده پس از فروش انجام می‌دهد گفته می‌شود. تعویض، تعمیر و همچنین زمان مورد نیاز جهت این اقدامات از جمله مهمترین فاکتور‌های برخورداری از قابلیت خدمات پس از فروش می‌باشند.

۴-۲-۱-۱۱ روش تامین مواد اولیه

اینکه تامین‌کننده خود مواد اولیه مورد نیازش را از کجا و با چه کیفیتی تامین می‌کند بسیار مهم است و تاثیر زیادی در کیفیت محصول نهایی خواهد گذاشت.

۴-۲-۲-محاسبه وزن شاخص‌های اصلی

جدول (۴-۳) ماتریس مقایسات زوجی شاخص‌های ارزیابی تامین‌کنندگان بدست آمده می‌باشد که پس از گردآوری داده‌ها میانگین هندسی آن‌ها در جدول قرار داده شده است.

جدول (۴-۳) مقایسه زوجی‌ شاخص‌های ارزیابی تامین‌کنندگان

Secured By miniOrange
پشتیبانی زنجیره تأمین کیفیت قیمت عوامل مؤثر بر ارزیابی تامین‌کنندگان
۱ ۲/۲۱۸ ۱ قیمت