اقتصادو گردشگری:/پایان نامه درباه بوم گردی

 اثرات اقتصادی گردشگری

جذابیت های نتیجه های اقتصادی پیشرفت جهانگردی به گونه ایه که قبل از هر چیز دیگری جلوه گری می کنه. به خاطر همین تحقیقات اولیه در مورد اثرات جهانگردی در دهه ١٩۶٠، بیشتر بر آثار مثبت اقتصادی اون متمرکز بوده اما در دهه ١٩٧٠، نتیجه های اقتصادی جهانگردی با دید تازه تری به وسیله محققان بررسی و تحلیل شد. در این دوره بیشتر رویکردهای منفی پیشرفت  جهانگردی حاکم گردید. در دهه های ١٩٨٠ و ١٩٩٠، براساس انتقادات صاحب نظرانی مانند چین اثرات مثبت و منفی، به طور متوازن و همزمان مورد توجه و بررسی قرار گرفت (Crompton , 1998:130). اشتغال زایی، ایجاد درآمد واسه مردم بومی، کاهش فقر، افزایش سرمایه گذاری و پیشرفت  زیربناهای اقتصادی، از جمله مهمترین اثرات اقتصادی پیشرفت  جهانگردی هستش که در خیلی از منابع از اون یاد شده. بعضی تحقیقات درباره نگاه مردم محلی، نشون دهنده وجود پاره ای مشکلات در مورد آثار اقتصادی پیشرفت جهانگردیه. مثلا، بررسی دیدگاه ساکنین یه مقصد گردشگری در ترکیه نشون دهنده نگرانی و اعتراض،  اونا نسبت به اشتغال زایی و درآمدزایی واسه مردم محلیه. به نظر اونا، نیروی کار لازم فعالیت های گردشگری، از مناطق دیگه تأمین شده و درآمدهای تولید شده فصلی بودن از منطقه اونا، خارج و در جایی دیگه مصرف می شه (Goeldner , 2009:668). بیشتر مشاغل گردشگری، نبود بنیه مالی کافی واسه سرمایه گذاری در مورد گردشگری به وسیله جامعه بومی و قدرت گرفتن سرمایه گذاران غیربومی، نبود به کار گیری جامعه محلی در مشاغل کلیدی و پست های بالای سازمانی در شغلهای گردشگری، نبود مشارکت اونا در سیاست گذاری های مربوط به پیشرفت توریسم و چیزای دیگه ای به جز اینا از اثرات منفی اقتصادی جهانگردی حساب می شه (کاظمی، ۱۳۸۰:۸-۶).

۲-۲-۲-۳ اثرات فرهنگی و اجتماعی گردشگری

رایج ترین راه واسه طرح اثرات گردشگری تقسیم بندی اون به آثار مثبت و آثار منفیه. قبل از اون باید به این نکته توجه داشت که تأثیرپذیری جامعه میزبان به عوامل مختلفی بستگی داره. از جمله این عوامل میشه به تعداد گردشگران، مدت زمان حضور اونا در منطقه، نوع گردشگران، هدف اونا از سفر، نوع مقصد و نوع جاذبه اشاره کرد. توانمندی های فرهنگی و اجتماعی جامعه میزبان و اتحاد فرهنگی اونا هم از عواملیه که در کاهش اثرات منفی گردشگری نقش به سزایی داره.مردم محلی با نگاه، آداب و رسوم و ویژگی های فرهنگی – اجتماعی گردشگران از مناطق جور واجور آشنا می شن که این به خودی خود ارزش حساب می شه. واسه همینه که از گردشگری به عنوان وسیله صلح جهانی و گفتگوی تمدنها سخن به میان میاد. این مسئله در جوامع بسته و در دراز مدت می تونه به باز شدن فضای اجتماعی و فرهنگی و تعامل پذیری بیشتر اونا برسه. این موضوع در بعد ناخوشاید خود می تونه معنایی از تهاجم فرهنگی حساب شه، اما شکل مدیریت شده اون همراه با انتخاب بازار هدف گردشگری از طرف مدیریت مقاصد، معنی پیشرفت فرهنگی رو به دنبال داره. منتقدین پیشرفت گردشگری می گن که گردشگری به گسترش پدیده های بینظم اجتماعی مانند فحشا، گسترش مصرف مواد مخدر، قماربازی و چیزای دیگه ای به جز اینا منجر می شه. خیلی از کشورها از جمله ترکیه، تایلند، مالدیو، سریلانکا، کوبا و… به سرزمین های جذابی واسه گردشگران مخصوصا اروپایی و غربی تبدیل شدن که فقط واسه تفریح و لذت بردن و به کار گیری آفتابی که در کشورای خود از اون محرومند، به این مقاصد سفر می کنن. ً جذب این نوع مخاطبان، افزایش اندازه اثرات اجتماعی و فرهنگی منفی رو به دنبال داره (رنجبران و زاهدی، ۱۲۷-۱۳۸۵:۱۲۳). از مشکلات اساسی در امتحان اثرات فرهنگی- اجتماعی گردشگری، سختی تفاوت قائل شدن میان اونا و بقیه اثراته که به دشورای آزمایش اونا میرسه. این تا حدی تبین کننده اون هستش که به چه دلیل اثرات فرهنگی- اجتماعی در گذشته نسبت به اثرات اقتصادی کمتر اهمیت داشته. بیشتر مطالبی که در مورد اثرات فرهنگی- اجتماعی گردشگری به رشته تحریر در آمده، براساس تحقیقاتی استوار بوده که نیازمند کسائی بوده که واقعاً مبتلای این اثرات بودن تا بتونن به آزمایش این اثرات بر خود یا بقیه بپردازند. این شکل از تحقیقات در مقایسه با رویکردهای کمّی تر مورد استفاده در امتحان و آزمایش اثرات اقتصادی مانند ضریب تکاثری، بیشتر گرایش به کیفی و ذهنی بودن دارن (ترابیان، ۱۳۸۷:۲۹). افزایش و یا کاهش اثرات منفی گردشگری تا حد زیادی به سیاست های کلان و دورنمای برنامه ریزان سفر در کشورای مقصد و اهداف اونا از پیشرفت توریسم بستگی داره. با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی کشور ایران، گردشگران بین المللی که ایران رو به عنوان مقصد انتخاب می کنن، با این ملاحظات خوب آشنا هستن و در خیلی از موارد، اونا رو رعایت می کنن. نظرسنجی های جور واجور از طرف راهنمایان تور، صاحبان اقامتگاه های توریستی، جامعه میزبان و بقیه افراد و گروه هایی که با توریست های خارجی که به ایران میان در رابطه هستن، این عقیده رو تأیید می کنه.

:لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه