انواع پیاده ‏راه‏‏‎ سازی/،پایان نامه گسترش پیاده ‏راه ها

پیاده‏راه‏‏‎ سازی جزئی (بخشی): به این معناست که بعضی از وسایل نقلیه از ورود به ناحیه منع شده‏ان، اما نه همه. هدف از اجرای این نوع طرح که با ویژگیهای مطبوعیت و زیباسازی و انحناها و مشکلات مصنوعی جاده همراه س، آهسته کردن تردد وسایل نقلیه س (Transport Department,2002).

پیاده‏روهای هوایی: یه سیستم پیاده‏رو هوایی می‏تونه به عنوان شبکه به هم پیوسته مسیرهای پیاده مرتفع تعریف شه. این شبکه شامل پله های هوایی، پله های طبقه دوم در ساختمانها و مراکز فعالیتی جور واجور که شامل گالرهای خرید سرپوشیده، هتلها و چیزای دیگه ای به جز اینا می‏باشه. پیاده‏رو هوایی بیشتر دارای سیستمهای گرمایشی و سرمایشیه (صرافی و همکارن، ۱۳۹۳: ۲۲۸).

شکل های جور واجور پیاده‏راه

  1. پیاده‏راه هایی که هیچ وسیله نقلیه­ای اجازه تردد در اون­ها رو نداره.
  2. پیاده‏راه هایی که بعضی وسایل نقلیه کم سرعت اجازه تردد در اون­ها رو داره.
  3. پیاده‏راه هایی که در بعضی از ساعات روز و یا روزای خاص از هفته، ماه یا سال ورود وسایل نقلیه ممنوع می‏شه.

 

۲-۱۳- نقش پیاده‏راه ها

پیاده‏راه های الان ایران از دید عملکردی داری ۲ نقش برجسته می‏باشن

  1. کارکرد تجاری شاخص در شهر که موجب استقبال جمعیت قبل از تبدیل اون به پیاده‏راه بوده.
  2. کارکرد تفریحی و تفرجی که پس از تبدیل خیابون به پیاده‏راه حاصل آمده و با حذف نکات منفی خیابون شامل برآیند مثبت نیروهای اجتماعی، اقتصادی، عملکردی و … شهر رو به وجود آورده.

این ۲ کارکرد در کنار هم باعث می‏شه که کار و استراحت به عنوان ۲ بخش اصلی زندگی شهری رو متعادلانه با هم پیوند بزنه.

قرار گرفتن کاربری تجاری و تفریحی- فراغتی یافته های مثبتی رو به همراه داره که بعضی از اونا عبارتند از:

  1. سرزندگی مکان و افزایش رفت و اومد پیاده
  2. افزایش تعاملات اجتماعی
  3. افزایش رونق اقتصادی
  4. کاهش فاصله اجتماعی افراد جور واجور جامعه
  5. کاهش فاصله اجتماعی مردم
  6. افزایش حس تعلق افراد نسبت به مکان
  7. افزایش خاطرات جمعی از مکان

نیاز به پیاده‏راه

مسئله به طور عام یعنی تسلط فضای خودرو-محور، ازدحام و ضعف دسترسی پیاده، فرسودگی کالبد و کارکرد، آلودگی زیست محیطی، ناامنی و خلوتی شبونه، ضعف زندگی مدنی و هم اینکه حذف خاطرات جمعی و هویتی شهر (صرافی، محمدیان مصمم، ۱۳۹۱).

افزایش به کار گیری خودروو کاهش به کار گیری حالت­های دیگه حمل و نقل مخصوصا پیاده‏روی زمینه ­های خیلی از مریضی­ها مخصوصا مرض چاقی و مریضی­های قلبی عروقی رو جفت و جور می آورد (صرافی، محمدیان مصمم، ۱۳۹۱: ۱۲۵).

 

 

لوازم محدوده­های پیاده

  1. امکاناتی واسه استراحت
  2. طراحی مناسب سطوح
  3. مبلمان
  4. لوازم بازی و سرگرمی
  5. نورپردازی و روشنایی
  6. گیاهان و فضای سبز
  7. آب نماها
  8. مراکز ارائه آثار فرهنگی- هنری

FULL-Pedestrianiization

Part- time Pedestrianiization

Partial Pedestrianiization

Skywalks