تحقیق - پایان نامه - مقاله و پروژه

مقاله علمی با منبع : بررسی و ارزیابی بانک توسعه صادرات ایران در چارچوب سازمان یادگیرنده ( بر …

۲-۹-۳- استراتژی
مایکل مارکوارت، ده استراتژی مؤثر را مطرح می کند که می تواند سازمان را جهت تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده به طور سریع و مؤفقیت آمیزی قادر سازند.
یادگیری سازمانی را با مؤفقیت سازمانی و فردی هماهنگ کنید.
به زغم مارکوارت شاید مهم ترین استراتژی برای ایجاد روحیه و انگیزه در کل سازمان با هدف تبدیل نمودن آن سازمان به یک سازمان یادگیرنده مرتبط ساختن یادگیری فزاینده با مؤفقیت سازمانی است.
یادگیری را در همه عملیات سازمانی وارد کنید. سازمان ها باید به طور اساسی به طراحی مجدد مشاغل بپردازند، به طوری که تولید و یادگیری به طور لاینفکی درهم آمیخته شوند. در چنین محیط‌هایی سازمان به میدان عمل تبدیل شده که یک نوع حرکت مستمر بین عملکرد و اجرا ایجاد می کند.
سیاست های پرسنلی را اتخاذ کنید که سازمان های یادگیرنده ایجاد می کنند.
یکی از کارآمد ترین شیوه های متوجه کردن سازمان به یادگیری و یادگیرندگان، به کارگیری آن دسته از سیاست های پرسنلی است که به یادگیری پاداش می دهند. سازمان های یادگیرنده افرادی را استخدام می‌کنند که به طور مستمر یادگرفته و از توسعه و کشف استعدادهایشان لذت می برند.
یادگیری را شناسایی کنید و پاداش دهید.
اصل “کاری که پاداش دارد انجام می شود” در سازمان های یادگیرنده در حد اعلاء معتبر و محترم است.
اثر مزایای یادگیری را ارزیابی کرده گسترش دهید.
شرکت هایی که به تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده امیدوارند، باید انواع شیوه های سنجش یادگیری را توسعه دهند، تمرکز صرف بر سنجش نوعی خروجی ها سبب می شود که اثرات یادگیری بر سایر ارزش‌های رقابتی از قبیل کیفیت چگونگی تحویل کالا یا خدمات با ارائه محصول نوین نادیده گرفته شود.
فرصت های یادگیری زیاد را ایجاد کنید.
به طور کلی هر قدر فرصت های یادگیری بیشتر باشد، یادگیری بیشتری رخ می دهد و در نتیجه یادگیری بیشتر و بهتری ایجاد می شود. سازمان های یادگیرنده هم مطلوبیت و فرصت برای یادگیری ایجاد می کنند.
برای یادگیری، وقت اختصاص دهید.
یادگیری هنگامی که کارکنان در حال عجله هستند دشوار است و به آسانی به وسیله فشار لحظه ها فراموش می شود.
اختصاص وقت برای یادگیری، یکی از مهم ترین گام ها در ایجاد سازمان یادگیرنده است. یادگیرندگان برای ارزیابی و تحلیل، اندیشیدن در باره برنامه های استراتژیک، موشکافی در نیازهای مشتری، ارزیابی سیستم‌های کاری موجود و توسعه محصولات نوین، نیاز به زمان دارند.
برای یادگیری محیط فیزیکی مطلوب ایجاد کنید.
همه ما از تأثیر محیط فیزیکی بر کیفیت و کمیت آگاه هستیم ما در محیط هایی پر سر و صدا، شلوغ و ملال‌آور به سادگی یاد نمی گیریم، شرکت ها می توانند محیط هایی را ایجاد کنند که از یادگیری به شیوه‌های متعددد پشتیبانی کند.
یادگیری در شغل را به حداکثر برسانید.
امروزه بسیاری از سازمان ها دریافته اند که ۹۰ درصد همه یادگیری ها در کار رخ می هد. بنابراین برای مدیران و سایر کارکنان بسیار اثر بخش و کارآمد است که نه تنها یادگیری رخ داده را تشویق کنند بلکه فرصت های مستمر یادگیری را ایجاد کرده برای خلق ذهنیت یادگیرنده و نقاد تلاش نمایند (مارسیک و واتکینز[۱۲]، ۱۹۹۹).
یادگیری بهنگام ایجاد کنید نه موردی.
همچنان که سرعت کسب و کار افزایش می یابد و نیازهای مشتریان، شرکاء و سایر مشارکت کنندگان با سرعت بیشتری تغییر می یابد کارکنان نیز با سرعت زیادتری به دانش مربوط نیازمند می شوند اما دوره های آموزشی یک هفته ای و فوق برنامه ها به دلیل کاهش توانایی شان در ارائه سریع یادگیری مفید، به سختی تعدیل و اصلاًح می شوند. برای کسب حداکثر بازدهی باید یادگیری ها کاربردی تر شوند.
اجرای یادگیری به هنگام برای هر سازمانی دشوار است. این نوع یادگیری مستلزم زیرساخت های اساسی است که چند بعدی، انعطاف پذیر و قابل اندازه گیری بوده از طرف دیگر باید قادر به ارائه اسناد، برنامه های یادگیری و نمونه هایی از محصول مجازی در قلمرو وسیع باشد. این نوع یادگیری اغلب فراتر از مرزهای سنتی است (منوبل[۱۳]، ۲۰۰۱: ۴۰).
۲-۹-۴- ساختار
ساختار، هدایت‌گر قوی زندگی سازمانی و افراد است ، ساختار ، نحوه نظارت بر عملکرد،‌ خطوط ارتباطی، فرایندهای تصمیم گیری و درجه کنترل درونی را که در شرکت وجود خواهد داشت تعیین می کند.
گرچه ساختار باید تابع کارکرد باشد، اما در عمل برعکس آن رایج است، به عنوان یک نتیجه، ساختار بسیاری از سازمان ها از آغاز حرکت آن ها به سمت یادگیری سازمانی، جلوگیری می کند. مرزهای سازمانی غیر منعطف، اندازه بزرگ پروژه ها و وظایف کاری غیر مرتبط و محدودیت های بورو کراتیک، همگی کمک می کنند که یادگیری را از بین ببرند تا اینکه آن را احیاء کنند.
به هر حال ساختاری که برای سازمان های یادگیرنده مناسب باشد و به بهترین وجه مکان یادگیری را فراهم سازد و از آن پشتیبانی کند باید دارای ویژگی های زیر باشند:
سلسه مراتب تخت و منعطف
سلسله مراتب های بلند و خشک همراه با واحد و ادارات نفوذ ناپذیر مانع یادگیری هستند. برای اینکه آن ها از جریان سریع و به موقع دانش که پایه و اساس رقابتی بودن است جلوگیری می کنند.
بی مرزی، باز بودن و کل گرایی[۱۴]
سازمان یادگیرنده باید دارای ساختارهای روان و انعطاف پذیر بدون موانع بخشی باشد. مرزهای سازمانی مانع جریان دانش می شوند. آن ها افراد و گروه ها را ایزوله می کنند و تمایل دارند ک

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

ه پیش پندارها، بی‌اعتمادی و یک سو نگری را تقویت کنند.
سازمان و اجرای مبتنی بر پروژه
در این سال ها اکثر کارها از طریق تیم های پروژه ای انجام می شود. تیم ها کارآمدی بیشتری را در فرایندهای یادگیری و دانش کاربردی تر به وجود می آورند.
شبکه
ساختار شبکه ای، انواع ابزارهای ارتباطی از قبیل سیستم های اطلاعاتی مدیریت و کنفرانس های ویدیوئی را به کار می گیرند. این شیوه ها شکل وسبک روان و انعطاف پذیری را ارائه می کنند.
واحدهای کوچک که کارآفرینانه می اندیشند