تعاریف سرمایه فکری:/پایان نامه اجزای سرمایه فکری

  • سرمایه فکری شامل حاصل جمع علم اعضای یه سازمان و تبدیل کاربرد عملی علم اعضای سازمانه (Roos etal., 1997).
  • سرمایه فکری فرق بین ارزش بازاری یه شرکت و هزینه جایگزینی داراییهای اون هستش (Seetharaman etal., 2002).
  • سرمایه فکری مجموعه منحصربفردی از منابع مشخص و نامشهود شرکت و هم اینکه سرمایه فکری هم به تغییر و تحولات این منابع مشخص و نامشهود هم گفته می شه (Gupta etal., 2001).
  • سرمایه فکری، مواد فکری مثل علم و اطلاعات و مالکیت (دارائی) الهی و تجربه س که باعث ایجاد ثروت می شن و هنوز تعریف جهانشمولی واسه اون وجود نداره (Stewart, 1997).
  • سرمایه فکری جستجو و پیگیری استفاده موثر از علم (کالا ساخته شده) در مقایسه با اطلاعات (مواد خام) است (Bontis, 1998).
  • سرمایه فکری یه ماده فکریه که جمع بیاری و شکل بندی می شه و واسه تولید یه دارایی با ارزش تر مورد استفاده قرار می گیرد (Klein etal., 1994).
  •  

    دو مشکل در این تعریف هست:

    ۱) معنی ماده فکری یا ذهنی روشن نیس.

    ۲) به محدودیت های جمع بیاری و شکل بندی و به کار گیری سرمایه فکری اشاره نشده.و هم اینکه به این موضوع اشاره نشده که چیجوری می توان علم ضمنی و تجربه افراد رو جمع بیاری و شکل بندی کرد و به اون جهتی داد که سازمان می خواهد.

    ۹-  سرمایه فکری یه اطلاعات و علم کاربردی واسه خلق یه ارزش واسه شرکته (Edvinsson etal., 1997).

    • سرمایه فکری یه علم سازمانی وسیع و گسترده ای که مخصوص و بی همتا واسه هر شرکتیه که به شرکت اجازه می دهد تا بطور پیوسته خود رو با شرایط در حال تغییر برابری دهد (Mouritsen, 1998).
    • سرمایه فکری، علم موجود در سازمانه و در دو سطح فردی و سازمانی مطرح می شه که سطح فردی شامل علم، مهارت و استعداد و … .است و در سطح ساختاری چیزایی مانند پایگاه داده خاص هر مشتری، تکنولوژی و روش های وفرایندهای سازمانی و فرهنگ و ….. است(Haanes etal., 1997).

    ۱۲-   یه سری های دیگه سرمایه فکری رو به شکل لیاقت های یه شرکت در نظر گرفته ان که این لیاقت ها بیشترً با تجربه و تخصص افراد داخل یه سازمان ربط داره. در واقع این علم و تجربه افراد داخل شرکته که می تونه ارزش بسازه که این کار از راه فرایندهای مبادله علم و خلق علم جدید صوت می گیرد و باید توجه داشت که این لیاقت ها فقط بوسیله افراد و در داخل سازمان ایجاد نمی شه بلکه بعضی وقتابه وسیله یا بواسطه ای محیطی که سازمان در اون قرار داره خلق می شه مثلاً شبکه همکاری بین شرکتها تو یه منطقه خاص(Hamel and prahalad, 1994).

    – Elusive

    – Trademarks