خرید آنی:/پایان نامه درمورد خرید آنلاین

خرید آنی، بدون قصد و غیر عمدیه، چون فرد به طور فعالانه به دنبال کالای خاصی نبوده و هیچ برنامه­ای واسه خرید نداشته و در حال انجام عمل خرید نبوده. مشخصه غیر از قصد بودن و نبود برنامه ریزی لازمه یه خرید آنیه اما تنها ملاک واسه قرار گرفتن در طبقه خرید آنی نمی­باشه. در واقع هر خرید آنی حتماً بدون قصده، اما هر خرید بدون قصدی ً یه خرید آنی نیس. خرید آنی بدون تفکره، چون این خرید بدون انجام آزمایش­های زیاد انجام می­پذیرد .کسی که خرید آنی انجام می­دهد با احتمال کمتری نتیجه های خرید خود رو در نظر می­گیرد و یا درباره اون خرید فکر به دقت فکر می­کنه. این فرد تنها بر خوشحالی آنی حاصل از جواب به میل خرید تمرکز داره و به حل یه مسئله از پیش ایجاد شده فکر نمی­کنه. هم اینکه خرید آنی بی درنگ و سریع انجام می­شه. فاصله وقتی میان دیدن کالا و خرید اون بسیار کوتاهه و تصمیم خرید بسیار با عجله اتخاذ می­شه. خرید آنی به خاطر جمع­بیاری اطلاعات بیشتر، مقایسه فروشگاه­ها، گرفتن مشورت و … به تعویق نمی­افتد (جونز و همکاران،۲۰۰۳: ۵۰۸).

در دهه­های گذشته پروسه تصمیم ­گیری واسه خرید، به طور گسترده­ای مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته س. موضوع اصلی در بدنه این علم اینه که انتخاب­های مصرف ­کننده رو میشه از دیدگاه عقلایی توصیف کرد و این در حالیه که یه انتخاب، پس از بررسی دقیق جنبه­ های متفاوت کالا و بررسی جانشین­های جور واجور اون، انجام می­شه. درحالی که در بعضی موارد، مصرف کنندگان از این حدود عقلایی خارج می شن. در اینجور مواردی، انتخاب­ها بدون بررسی دقیق در مورد جانشین­های موجود انجام می­شن و اطلاعات کافی در مورد کالایی که مشتریان به اون علاقه دارن، در دست نیس و هم اینکه قصدی قبلی واسه خرید اون کالا وجود نداشته در اینجور لحظاتیه که خریدهای آنی در اینترنت اتفاق می­افتند (نظری و بغدادی،۱۳۹۲: ۲۲۵).

محققان بسیاری تعاریف ادراکی زیادی از خرید آنی ارائه کرده­ان. پیرون (۱۹۹۱) تعاریف قبلی رو بازبینی کرده و نتیجه­گیری می­کنه که هیچ کدوم از اونا، به طور کامل این پدیده باحال و پیچیده رو تعریف نمی­کنن. اون سیزده بعد از تعاریف محققان دیگه رو که در مورد خرید  آنی رایج بود ، تعیین کرد. بعد این ابعاد رو کامل کرده و تعریفی کوتاه از خرید آنی بدین گونه ارائه داد: “خرید آنی یه جور خرید برنامه ­ریزی نشده، نتیجه رویارویی با محرک­هاست و درمحل در موردش تصمیم ­گیری شده و پس از خرید، خریدار واکنشای احساسی و یا شناختی رو تجربه می­کنه”. (نظری و بغدادی،۱۳۹۲: ۲۲۵). با شروع عصر اینترنت و گسترش تجارت الکترونیک، توجهات به سمت خرید آنی آنلاین معطوف شده و تحقیقات در مورد خرید آنی آنلاین شروع شد. خیلی از تحقیقات دانشگاهی در مورد خرید آنی در محیط آنلاین انجام شده (پاربوتیچ و همکاران،۲۰۰۹: ۶۶).  به گفته اروگلو وهمکاران (۲۰۰۱) خرید در محیط آنلاین، فرصت­های جستجو بالقوه رو جفت و جور می­کنه و محدودیت­های وقتی و مکانی رو که بیشتر مشتریان با اون مواجه ان رو کاهش می­دهد و این عوامل باعث افزایش خرید آنی در محیط آنلاین می شه. مشتریائی که احتمالأ در فروشگاه­های سنتی به صورت آنی خرید می­کنن به احتمال بیشتر در محیط­های آنلاین هم به صورت آنی خرید می­کنن (دیتمار و همکاران، ۲۰۰۴: ۴۳۰).

اولین مطالعه مربوط به خرید آنی انلاین به وسیله آدلار و همکاران (۲۰۰۳) انجام شد که اثر اشکال جور واجور ارائه اطلاعات (متن، تصویرها و ویدئوها) رو روی رفتار خرید آنی  بررسی کردن

Piron

Kollat, D.T., & Willet

Rook, D.W., & Fisher, R.J.

Jones, M., Reynolds, K., Weun, S., & Beatty, S

Parboteeah et al