خصوصیات وسایل نقلیه:"پایان نامه مسیریابی وسایل نقلیه"

  • زیر مجموعه ای از شبکه مسیرها که وسیله نقلیه می تونه اونا رو طی می کنه.
  • هزینه های مربوط به به کار گیری هر وسیله (براساس فاصله، واحد زمان، تعداد مسیرها،…)
  • ۲-۵-۳- خصوصیات مسیرها

    1. هزینه (زمان – فاصله) مربوط به سفر در طول راه از اول تا انتها.
    2. برابر بودن یا نبودن هزینه سفر رفت و برگشت مسیرها.

    بعضی از مواقع، ممکنه که به طور کامل درخواست هر مشتری برآورده نشه، در این مواقع، می توان مقداری که باید تحویل داده یا گرفته شه، رو کم کرد و یا اینکه درخواست زیر مجموعه ای از مشتریان رو بی جواب گذاشت واسه رویارویی با این مسأله، اولویت ها و یا جریمه های متفاوتی به کمبودهای کلی و جزئی هر مشتری، تخصیص می یابد.

    شروع و پایان مسیرهای طی شده واسه خدمت دهی به مشتریان می تونه تو یک یا چند مرکز باشه هر مرکز با تعداد شکل های جور واجور وسایلی که به اون تخصیص داده شده و مقدار کل کالایی که به اون مربوطه شناخته می شه. در بعضی مسائل دنیای واقعی مشتریان از قبل بین مراکز تقسیم می شن و وسایل حمل و نقل باید در انتهای مسیرهایشان به مرکز مربوط به خود برگردن در این موارد مسأله مسیریابی وسایل نقلیه رو می توان به چند مسأله جداگونه تقسیم کرد که هر کدوم به یه مرکز متفاوت مربوطه. حمل و نقل جنسا با به کار گیری دسته ایی از وسایل انجام می شه که ترکیب و اندازه شون می تونه ثابت باشه و یا اینکه بر پایه نیاز مشتریان تعیین شه.

     

    ۲-۵-۴- شکل های جور واجور توابع هدف در VRP

    معمولی ترین و در عین حال مهم ترین هدف مسأله VRP دست کم کردن کل هزینه سیستمه. بعضی وقتا به جای دست کم کردن هزینه، از برابر های اون یعنی کل فاصله طی شده به وسیله وسایل نقلیه یا کل زمان به کار گیری اونا در پیرو هدف استفاده می شه. در عین حال در کاربرده های جور واجور، اهداف دیگری هم می توان واسه مسأله در نظر گرفت. فهرست بعضی اهداف مورد توجه واسه مسأله در زیر آورده شده:

    1. دست کم کردن هزینه های مربوط به ناوگان و سرویس دهی شامل: هزینه فاصله کل طی شده به وسیله وسایل نقلیه، هزینه های ثابت و متغیر ناوگان مانند اجاره، حقوق، دستمزد، استهلاک،…
    2. دست کم کردن تعداد وسایل نقلیه (یا رانندگان) لازم واسه ارائه خدمت به همه ی مشتریان.
    3. متعادل ساختن راه، از جهت زمان سفر و حجم بار وسیله نقلیه.
    4. دست کم کردن خسارت دیر کرد یا زود کرد ارائه خدمت به مشتریان.
    5. دست کم کردن زیان های به وجود اومده توسط نبود برآورده شدن بعضی خواسته های مشتریان.
    6. دست کم کردن زیان به وجود اومده توسط نبود به کار گیری کل ظرفیت وسیله نقلیه.
    7. دست کم کردن زیان های به وجود اومده توسط اضافه کاری راننده – استفاده زیادتر از اندازه از وسیله نقلیه.