ضرورت تحوّل نظام آموزشی:/پایان نامه درباره مدارس هوشمند

 

۲-۲-۷-           مدارس هوشمند راهی واسه تحوّل آموزشی

به کار گیری گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات در روند آموزش، همزمان با تحوّل در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه تشکیل مدارس هوشمند رو جفت و جور کرده. این مدارس از جمله نیازمندیای کلیدی جوامع علم محور هستن و رویکردهای پیشرفت مهارتای دانشی و کارآفرینی دانش آموزان رو دنبال می کنن. در این مدارس، فرایندهای آموزش- یادگیری تقویت شده و محیط تعاملی کامل واسه ارتقای مهارتای کلیدی دانش آموزان در عصر دانایی محور جفت و جور می شه (میراسماعیلی، ۱۳۸۶: ۱۵۲).

وزارت آموزش و پرورش هم هم سو با روندهای جهانی در مورد تشکیل مدارس هوشمند طی چندین سال گذشته اقدامات مختلفی رو هم جهت با پیشرفت این مدارس انجام داده. ایجاد مدارس پایلوت، پشتیبانی از اقدامات مدارس داوطلب و جفت و جور سند راهبردی پیشرفت مدارس هوشمند، بعضی از مهمترین این اقدامات بوده.

هوشمند سازی مدارس در این مقطع به دنبال تحولات گسترده و ریشه ای در نظام آموزشی نیس. چون که این تحولات لازمه تغییرات بالا به پایین در نظام آموزشی کشور و تبیین فلسفه آموزشی این نظام در عصر علم محوره. براساس این فلسفه باید تغییرات کلیدی در برنامه درسی، محتوای آموزشی و نظام ارزشیابی انجام بشه. تا وقتی که این تغییرات اتفاق نیفته نمیشه به یه مدرسه هوشمند به طور کاملً ایده آل پرداخت. از این رو در پروژه حاضر منظور از هوشمند سازی، تغییر در برنامه درسی و محتوای آموزشی نیس، بلکه مقصود از روند هوشمند سازی توانا ساختن نظام آموزشی واسه ارتقای کیفیت روند آموزش- یادگیری براساس برنامه درسی و محتوای آموزشی حال حاضره (پالی و همکاران، ۲۰۰۷: ۲۱۸).

واسه ایجاد این نوع مدارس اول باید یه برنامه دراز مدت رو مورد توجه داشت . مثلا مدرسه ای که امروز به نام هوشمند ایجاد می شه ممکنه حتی بیشتر از ۱۰ سال طول بکشه تا وسیله خود که شامل زیر ساخت ارتباطی، محتوای مناسب، آموزش معلمان، تغییر روشای آموزشی و فرهنگ سازی والدینه کامل کنه. شکل این نوع مدارس هم از نظر فیزیکی یعنی چیدمان صندلیا و کلاسا و هم از نظر معماری و شکل ساختمون فرق داره و باید فضا به شکلی ایجاد شه که دانش آموز خیلی راحت بتونه آزمایشگاهی رو هم در کنار میز درسی خود داشته باشه.از طرف دیگه معمولاً در این کلاسا معلم نقش راهنما رو داشته و بیشتر کار از راه درگیر کردن دانش آموز با مطالب انجام می شه. این چگونگی آموزش باعث می شه که هر دانش آموز مطالب مورد نظر رو هم از نظر تئوری و هم عملی درک کنه و بدونه که اگه در آینده به مشکلی خورد از چه جایی دسترسی به اطلاعات واسه رفع مشکل داره (لپز،۲۰۰۷: ۶۲).