فواید فناوری اطلاعات:"پایان نامه کسب و کار الکترونیک"

در مثال فوق خوندیم که با به کار گیری فناوری اطلاعات، پرسنل فروش بدون مراجعه به سالن تولید و با به کار گیری یه نرم افزار، تونست زمان دقیق تحویل کار رو به مشتری اعلام کنه. این مهم فقط با اتحاد اطلاعات در سازمان قابل رسیدن هستش، بدین صورت که اطلاعات سفارشات قبلی به همراه برنامه وقتی تولید اونا قبلا در سیستم ثبت شده و نرم افزار میتونه به صورت خودکار زمان دقیق پایان سفارشات رو محاسبه و به پرسنل فروش اعلام کنه. جالبه بدونین که دراین صورت نیاز نیس که پرسنل فروش از قسمتای دیگه سازمان اطلاعاتی داشته باشه و نرم افزار کلیه محاسبات رو به صورت خودکار و پشت پرده انجام میده.

۲-۷-۲- دسترسی آسون به اطلاعات

دسترسی آسون به اطلاعات به معنی امکان جتسجو در بین اطلاعات موجود یه سازمان واسه رسیدن به اطلاعاتی خاصه.

با در نظر گرفتن مثال فوق پرسنل فروش نیاز دارن تا در موقع دریافت سفارش جدید بدونن که با کدوم مشتری مواجه هستن. طبیعتا مشتری هایی وفادار یه سازمان، در اولویت قرار می گیرن و شاید اندازه اعتبار اون مشتری تاثیر گزار در قرار داد هم باشه. در سیستمای قدیمی تر با در نظر گرفتن کم بودن تعداد مشتریا، مدیران مشاغل اطلاعات همه اونا رو به خاطر می سپردند . این باعث احساس نزدیکی مشتری به اون سازمان می شه، اما الان با گسترش کارا و هم اینکه محال بودن نگهداشتن اطلاعات همه مشتریا، فناوری اطلاعات این امکان رو به همه اعضای یه سازمان میده تا اگر مدیر سازمان امکان دسترسی به اطلاعات رو به اونا داشته باشن خیلی راحت و در کمترین زمان اطلاعات مشتری خاص رو به همراه همه اطلاعات وابسته (از جمله سوابق و قراردادا و…) مشاهده و از اونا استفاده کنن.

۲-۷-۳- امنیت بالا و سطوح دسترسی

منظور از سطوح دسترسی، امکان دسترسی و یا نبود دسترسی هر فرد درون سازمان به اطلاعات طبقه بندی شده اون هستش.

یکی از نگرانی های مدیران صنعت چاپ کنترل دسترسی افراد جور واجور سازمان به اطلاعات مهم اون هستش. به خصوص اطلاعات مهمی مثل قرارداده ها و مبالغ اونا، لیست مشتریان و… راه حل فناوری اطلاعات در این مورد دسته بندی اطلاعات و تعریف سطوح دسترسی واسه هر کدوم از پرسنل سازمانه، اینجوری دسترسی به اطلاعات در سطوح جور واجور فقط به افراد با سطوح دسترسی مجاز ممکن هستش. مثلا دسترسی به قراردادا و فرمای ویرایش سفارش یه سفارش خاص، فقط واسه مسئول اون ممکن هستش.

۲-۷-۴- ثبت علم سازمانی

علم سازمانی یعنی کلیه تجارب و اطلاعاتی که در سازمان هست و یا به وجود میاد.یکی از مشکلات سازمانا وابستگی اطلاعات مربوط به یه بخش به پرسنل اون هستش ، که این موضوع (در صورت تعویض اون کارمند و یا جابجا کردن ایشون در چارت سازمانی) باعث به فراموشی سپرده شدن تجارب این شخص می شه. فناوری اطلاعات به کمک ثبت این دسته از تجارب و علم بوجود اومده و ارائه به موقع اونا به شخص یا افراد جدید این مشکل رو به صورت کامل حل می کنه. با در نظر گرفتن ثبت اطلاعات تو یه سیستم کامل دسترسی به اون با کلیک چند دکمه ممکن هستش.