ماهیت خرید آنی:/پایان نامه درمورد خرید آنلاین

۲-۱-۲-۲) شکل های جور واجور خرید آنی

استرن (۱۹۶۲) خرید آنی رو به ۴ دسته طبقه بندی کرده:

  1. خرید آنی محض: میل فوری و بدون برنامه به خرید یه محصول که بر خلاف الگوی عادی خرید فرده.
  2. خرید آنی یادآوری شده: نتیجه یه نیاز از قبل تعیین شده که در بین خرید به محض مواجه شدن با اون آیتم (وسیله) برانگیخته می­شه. مثلا وقتی که مصرف ­کننده یه شی رو می­بیند که باعث تحریک حافظه اش در مورد کمبود اون شی در خونه یا مصرف­شدن کامل اون می شه، تصمیم به خرید می­گیرد.
  3. خرید آنی پیشنهاد شده: وقتی اتفاق می­افتد که یه خریدار یه شی رو واسه اولین بار می بینین و در اون میل به خرید اون وسیله شکل می­گیرد، بدون هیچ گونه علم قبلی در مورد اون محصول.
  4. خرید آنی برنامه ­ریزی­شده: مصرف ­کننده می­خواهد بعضی از اجناس رو فقط به خاطر حراجی بودن یا به خاطر این که عقیده داره که اون یه خرید ارزانه. بخره (کلوی ،۲۰۰۲ :۱۵).

 

۲-۱-۲-۳) عوامل مؤثر بر خرید آنی

اولین تحقیق­ها در بخش خرید یهویی به سال ۱۹۵۰ باز می­شه که در اون معنی خرید یهویی با خرید برنامه ریزی نشده هم معنی در نظر گرفته شد. در تحقیقات بعدی، تلاش­هایی در جهت جدا ساختن خرید یهویی از خرید برنامه ­ریزی نشده انجام شد. به طور مثال آپلوام در سال ۱۹۵۱ عنصر “عکس العمل نسبت به محرک­ها” رو مطرح کرد و چند سال بعد استرن در سال ۱۹۶۰ ویژگی جواب به محرکای داخل فروشگاه رو هم به اون اضافه کرد. تحقیقات در این بخش ادامه پیدا کرد تا این که روک در سال ۱۹۸۷ عنصر روان­شناختی و چندین عنصر دیگه رو هم به خرید یهویی اضافه کرد. در سال­های بعد هم تحقیقات گسترده­ای در این بخش صورت گرفته که هر کدوم به بخشی از عوامل مؤثر بر خرید یهویی اشاره کرده­ان. بعضی به عوامل فرهنگی و روان شناختی از جمله مدگرایی، عزت نفس، فردگرایی، نبود کنترل بر میل خرید و … تأکید کرده­ان (یان و فابر، ۲۰۰۰)­، بعضی به عوامل جمعیت­شناختی پرداخته­ان

Beatty and Ferrell

Rook, D. W., & Gardner, M. P.

Pure Impulse Buying

Reminder Impulse Buying

Suggested Impulse Buying

Planned Impulse Buying