پایان نامه درمورد نوآوری سازمانی:/اهمیت نوآوری سازمانی

محققان نوآوری به اهمیت نوآوری سازمانی واسه کارکرد اشاره کردن، البته تا کنون تحقیقات تجربی کافی واسه توضیح کامل این رابطه انجام نشده (دامن پور و آراویند، چاپ ۲۸- ۲۹). با اینکه که ادبیات این مسئله تفاوتهایی رو نشون میده، بیشتر تحقیقات از اثر به درد بخور نوآوری سازمانی روی کارکرد شرکت پشتیبانی می کنن. مثلا، مازانتی و همکاران (۲۰۰۶) از یه تحلیل کمی واسه تشریح اتحاد معنی دار و مثبت بین کارکرد شرکت و نوآوری سازمانی استفاده کردن، و نتیجه گرفتن که شرکتهایی که کارکرد بهتر دارن، به طور گسترده تری در تغییرات سازمانی مشارکت دارن. خیلی از تحقیقات نشون میدن که فعالیت­های بخصوصی از نوآوری سازمانی مثل سیستم­های مدیریت کیفیت (اوسترمن، ۱۹۹۴؛ پردورمو- اورتیز و همکاران، ۲۰۰۹؛ پراجوگو و سوهاۀ ۲۰۰۶) و روشای مدیریتی با کارکرد بالا (کارولی و ون رین، ۲۰۰۱؛ گرینان، ۲۰۰۳؛ اوسترمن، ۱۹۹۴)، اثر مثبتی روی کارکرد شرکت دارن. تحقیقات زیادی روی رابطه بین نوآوری تکنولوژیکی و کارکرد شرکت تمرکز کرده (دامن پور و ایوون، ۱۹۸۴؛ دامن پور و همکاران، ۱۹۸۹؛ اورتگا، ۲۰۰۹). بیشتر تحقیقات تجربی تحلیل کردن که چیجوری کارکرد نوآوری تکنولوژیکی –نوآوری به عنوان برون داد- یا فعالیت­های تکنولوژیکی واسه نوآوری- نوآوری به عنوان درون داد- بر کارکرد شرکت تاثیر می­گذارد (جیمنز جیمنز و سانز وال، ۲۰۱۱؛ مارتینز- سانچز، ولا- جیمنز، پیرز- پیرز، و د- لوییس- کارنیکر، ۲۰۰۹). یه گروه کوچکتر از تحقیقات بر مبنای دیدگاه منبع محور روی تحلیل توانایی نوآوری- نوآوری به عنوان توانایی سازمانی- و اثرش روی کارکرد شرکت تمرکز کرده­ان (کالانتون و همکاران، ۲۰۰۲؛ گارسیا- مورالیس، ماتیاس- رچه، و هورتادو- تورس، ۲۰۰۸؛ اورتگا، ۲۰۰۹؛ سای، ۲۰۰۴؛ یانگ و همکاران، ۲۰۰۹). هدف نوآوری محصول جواب به درخواست مشتری واسه اجناس جدید یا تمایلات مدیران واسه در دست گرفتن بازارهای جدیده (دامن پور، ۲۰۱۰). نوآوری محصول، به طور طبیعی سازمان رو واسه جدا کردن محصولاتش (پیتر، ۱۹۸۵) و تغییراتی که سازمان بهتر می دونه با دنیای بیرون داشته باشه توانا می­کنه (بسانت، لامینگ، نوک، و فیلیپ، ۲۰۰۵). بهمین شکل، از دیدگاه منبع محور، توانایی نوآوری محصول می تونه به عنوان لزومی واسه ایجاد مزیت رقابتی و حفظ پایداری اون (بارنی، رایت، و کچن، ۲۰۰۱؛ پراهالاد و هامل، ۱۹۹۰) به خاطر سختی ذاتی تقلید از اینجور کالاهایی بحساب بیاد (گونزالز- آلوارز و نیتو- آنتولین، ۲۰۰۵)، و پس، یه اثر مثبت روی کارکرد شرکت داشته باشه. با اینحال، اثر توانایی نوآوری روند روی کارکرد شرکت بوسیله دخالت ایجاد توانایی نوآوری محصول انجام می­شه. نوآوری روند واسه کاهش هزینه عملیاتی یا واسه کاهش زمان انجام کار دنبال می شه (دامن پور، ۲۰۱۰)، که تغییراتی در روشی که سازمان اجناس رو تولید می­کنه و انتقال میده بوجود میاره (بسانت و همکاران، ۲۰۰۵). پس، نوآوری روند یه تمرکز داخلی واسه ایجاد کارایی داره (مارتینز- روس،۲۰۰۰)، که کار شرکت­ها رو واسه دنبال کردن روش هدف دار­های رهبری هزینه آسون کردن می کنه (پورتر، ۱۹۸۵). پس، واسه تاثیرگذاری بر کارکرد شرکت، این قابلیتا باید پیشرفت توانایی نوآوری محصول رو پشتیبانی کنن. به این روش، یه پیشرفت موافق از توانایی نوآوری محصول و روند بدست میاد، که بدست اومده به بهتر شدن در کارکرد شرکت می شه. تحقیقات قبلی تشریح کرده بودن که اثر اضافی شکل های جور واجور نوآوری از کارکرد شرکت پشتیبانی می کنه (دامن پور و همکارانف ۲۰۰۹). از دیدگاه منبع محور، همبستگیای هم افزایی بین هر دو نوع توانایی نوآوری هست که به شرکت اجازه میده که مزیت رقابتی رو منتهی به بهتر شدن در کارکرد شرکت می شه بدست بیاره. هامل و پراهالد (۱۹۸۹) در مورد نوآوری هدف دار اینجور می نویسه«توانا ساختن یه شرکت واسه ایجاد فضای صنعتی جدید و آسون کردن خلق بازارهای جدید».

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی تاثیر نوآوری سازمانی وقابلیتای تکنولوژیکی بر کارکرد شرکت ( مطالعه موردی شرکتای مواد غذایی استان گیلان)