پایان نامه رفتار بازاریابی ویروسی:/فلسفه های بازاریابی

بعضی از تولیدکنندگان می گن که مثلاً اگه بتونن “تله موش” بهتری بسازن، خریداران از دورترین نقاط به در خونه اونا میان. ولی در خیلی از موارد از کم لطفی مشتریان، حیرت زده می شن. دلیل: خریدار خواهان راه حل بهتری واسه دفع موش هاست و ً خواهان تله موش بهتری نخواد بود. یه راه حل به جای تله موش، می تونه تولید یه جور سمّ جدید یا اقدامات دیگری مثل این باشه. گذشته از این، یه تله موش بهتر، فروش بیشتری نخواد داشت؛ مگه اینکه تولیدکننده بتونه اون رو بهتر، طرح ریزی و بسته بندی کنه و قیمت اونم مناسب تر باشه، اون رو در کانال های پخش مناسب تر بذاره، نظر کسائی رو جلب کنه که به اون نیازمندن و در مورد بهتر بودن محصول، بتونه خریداران رو راضی سازه.(کاتلر و آرمسترانگ، ۴۶، ۱۳۹۱)

دیدگاه بعدی فلسفه فروش بود که دارای دید کوتاه مدته و بازار رو واسه دراز مدت نمی بینه و با به کار گیری تبلیغات سنگین تلاش در فروش بالا داره.ولی در بازار یابی رقابتی هزینه جذب مشتری جدید بسیار زیادتر از نگهداری مشتری قبلیه.

خیلی از سازمانها به دیدگاه فروش توجه می کنن و اون، معنیش اینه که اگه سازمان، تلاش وسیع و گسترده در کار فروش و افزایش اون انجام نده، اجناس (خدمات) شرکت، فروش نخوان رفت. (کاتلر و آرمسترانگ، ۴۶، ۱۳۹۱)

این فلسفه بیشتر مناسب بازارهای در حال گذر (عبوری) است که مشتریان مرتب عوض می شن. نگاه کارکرد این بازارها بسیار متفاوت از نوع بازار یابی فروشگاه های زنجیره ایه که هر روز با مشتریانش روبرو می شه.هر چقدر از بازارهای عبوری تخفیف بگیرین ، بازم احتمال اینکه گران خریده باشین کم نیس.