پیشرفت تحصیلی:/پایان نامه درباره یادگیری مشارکتی

موفقیت و پیشرفت تحصیلی هر جامعه نشون دهنده موفقیت نظام آموزشی در مورد هدف یابی و توجه به رفع نیازای فردیه پس نظام آموزشی رو وقتی می‏توان موثر و موفق دونست که پیشرفت تحصیلی علم‏آموزان اون رو در رشته‏های جور واجور بیشترین و بالاترین رقم رو داشته باشه.

در این مورد پیشرفت مناسب علم‏آموزان در طول تحصیل و در آخر رسیدن به سطوح بالای تحصیلی نه فقط باعث تأمین منابع واسه فرد و خونواده ایشون می‏شه بلکه از نظر اقتصادی و اجتماعی هم فواید زیادی واسه کشور داره. از این رو  به نظر می‏رسد بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی اونا و هم اینکه تعیین اندازه مهم بودن این عوامل در پیشرفت و یا نبود پیشرفت علم‏آموزان از اهمیت بالای برخورداره.

در واقع یکی از هدف‏های عالی آموزش ایجاد شرایط مناسب به خاطر رسیدن به بالاترین پیشرفت تحصیلیه. اگه فرد در جمع همکلاسی هاش بدون جایگاه اجتماعی مطلوب و منزلت متناسب با اون چیزی که فکر می‏کند باشه، کارکرد اصلی ایشون یعنی دانش اندوزی و پیشرفت تحصیلی جور واجور می‏شه. از طرفی، فرد به دلیل این که در می‏یابد که مورد توجه و علاقه افراد دیگه نیست، تمایل به تنهایی و تنهایی پیدا می‏کنه و از اندازه ارتباطات اجتماعی خود تا حد زیادی می‏کاهد. همین حالت گوشه گیری و فرار از بقیه، کم کم خیالات منفی از خود، احساس نبود کاریابی و بی عرضگی همراه با کم شدن در عزت نفس رو در فرد تضج می‏دهد و در نتیجه خود رو ضعیف از روبرو شدن با مشکلات و حل اونا می‏بیند.

اکبری (۱۳۸۴) پیشرفت تحصیلی رو تجلی جایگاه یه دانشجو می‏دونه، این جایگاه ممکنه به نمره‏ای واسه یه درس یا معدل مجموعه‏ای از دروس تو یه گروه یا در همه دروس گفته شه.

در هر نظام آموزش و تربیت اندازه “پیشرفت تحصیلی” علم‏آموزان یکی از شاخص‏های موفقیت در فعالیت‏های علمیه. امتحان اندازه پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر اون از جمله مسائل کلی‏ای هستن که توجه محققان رو به خود جلب کردن. هرساله آموزش و پرورش هزینه‏ های خیلی زیادی رو صرف آموزش می‏کنه ولی مشاهده می‏شه که بعضی علم‏آموزان پیشرفت لازم رو نشون نمی دن و معمولا وقتی که پیشرفتی در آموزش از خود نشون نمی دن، معلمان و والدین از آموزش‏های اضافی و کتاب‏های کمک درسی استفاده میکنن و این کلاس‏ها و کتب در خیلی از موارد یافته های مفیدی در بر نداره.

مطمئنا در دنیای پیشرفته‏ی امروزی یکی از علائم موفقیت فرد، موفقیت تحصیلی می‏باشه که بدون اون پیشرفت هیچ کشوری ممکن نخواد بود. پیشرفت هر کشوری رابطه‏ی مستقیم با پیشرفت علم و تکنولوژی اون کشور داره. پیشرفت علمی هم به دست نمیاد مگه این که افراد متفکر و خلاق تربیت شده باشن. پیشرفت تحصیلی ضمن این که در پیشرفت و آبادانی کشور موثره در سطوح عالی منتهی به پیدا کردن شغل و موقعیت مناسب و در نتیجه درآمد کافی می‏شه. علم‏آموزانی که از موفقیت‏های  تحصیلی بهره مند هستن خونواده و جامعه با دیده احترام به اونا می‏نگرد و در جامعه با روحیه و نشاط بیشتری حضور پیدا می کنن و در کنار این‏ها از هزینه‏ های زیادی که از افت تحصیلی تحمیل آموزش و پرورش می‏شه کم میشه.

پیشرفت تحصیلی مثل خیلی از پدیده‏ها از ترکیب عواملی چون خونه، مدرسه و جامعه به وجود می‏آید. بررسی این عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی بخش مهمی از تحقیقات آموزشی رو به خود اختصاص داده. نظام‏های آموزشی از راه مطالعه و شناسایی عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی و ابعاد جور واجور این عوامل، واسه بهتر شدن وضعیت تحصیلی و رفع کمبود‏های موجود آموزش تلاش می‏کنن. زمینه خانوادگی و مدرسه‏ای از جمله عواملی هستن که نقش تعیین کننده اونا در پیشرفت تحصیلی اثبات شده و محققین (شمیم، ۱۳۸۴) در مورد نقش عوامل خانوادگی از جمله سبک‏های والدین و تعامل فعال (درگیری) والدین در افزایش موفقیت‏های تحصیلی در هر پایه، جنس و قومیت اتفاق نظر دارن. تحقیقات نشون می‏دهد علم‏آموزانی که والدین پذیرنده دارن از علم‏آموزانی که والدین مستبد یا آسون گیر دارن کارکرد تحصیلی بهتری دارن (به نقل از کیامنش و درخشنده، ۱۳۸۴).

– Bine and Simoon

– Heris

– Hamker