یک نمونه وبسایت موفق

ظهور و وجود اینترنت، روش خرید و چگونگی مصرف جنسا و خدمات رو دچار تغییراتی کرده. به دنبال این، در سالهای گذشته بازارهای مجازی شدیدا روش زوم شده. حضور موثر موسسات و شرکت­ها در این بازار مجازی، نیازمند ابزاری دقیق و قوی جهت جلب اعتماد مشتریان و در آخر جذب آنانه. یکی از این وسایل دقیق و قوی، تبلیغات می­باشه. تبلیغات مناسب می­تونه با تغییر نگاه مشتریان در جهت مثبت، اعتمادشون رو نسبت به تبلیغات اینترنتی زیاد کنه تا در آخر جواب رفتاری مناسبی به وسیله مشتری ایجاد شه (هوفاکر و همکاران[۱]، ۲۰۰۹).

هر پژوهشی که انجام می­شه باید براساس بقیه تحقیقات نظری و تجربی انجام شده هم جهت با اون موضوع باشه تا علاوه بر گسترش علم در بخش مورد نظر از یه مبنای تئوریکی و تجربی هم بهره مند باشه. بنابر این در این فصل با هدف شناخت مقدماتی از موضوع تحقیق، مروری بر مباحث نظری در مورد تحقیق انجام می­شه بعد بعضی از تحقیقات انجام شده در داخل و بیرون مرز کشور اشاره می­شه.

  • تبلیغات

تبلیغات و اطلاع رسانی در کار و کاسبی امروز، به جزئی لاینفک در واحدهای اقتصادی مبدل شده؛ به گونه­ای که باقی موندن و موندگاری هر تجارتی تاحدود زیادی به موفقیت و یا نبود موفقیت فعالیت­های اطلاع رسانی، بازاریابی، بازارسازی و تبلیغاتی اجناس اون واحد بستگی داره (ربیعی و همکاران، ۱۳۹۰). تبلیغات یعنی برنامه ­ریزی و معنی برنامه ­ریزی؛ یعنی این که چه مطلبی رو در چه وقتی، با کدوم رسانه و به چه روش­ای به مخاطبان معرفی کنیم تا بیشترین حد تاثیرگذاری رو به دست بیار (حکیمیان، ۱۳۸۱). تبلیغات یکی از مهمترین وسایل ارتباطی واسه افرادیه که قصد فروش محصول یا خدمتی رو به کسی دارن (اسکوترا[۲]، ۲۰۱۰). یعنی، ایجاد رابطه با مشتری واسه باخبر کردن و تاثیرگذاری روی نگاه و رفتار ایشون رو تبلیغات می گن (اسماعیل پور، ۱۳۸۴). هر بازاریابی حرفه­ای بدون تبلیغات، کارایی لازم رو نخواد داشت (ربیعی و همکاران، ۱۳۹۰).

تبلیغات، اطلاعاتی رو در مورد جنسا و خدمات واسه مصرف­ کنندگان به همراه داره. این اطلاعات به مصرف­ کنندگان کمک می­کنه تا بتونن انتخاب­هایی رو براساس نیازها، خواسته­ ها و مشکلاتی که با اونا مواجه­ان، از بین برنده های متفاوت داشته باشن. هدف پایانی تبلیغ­کنندگان اینه تا بتونن مصرف­ کنندگان رو مجبور به خرید- چه بدون این دست اون دست کردن یا در آینده- کنن (متیو و همکاران[۳]، ۲۰۱۳).

انجمن بازاریابی امریکا[۴]، تبلیغات رو به صورت زیر تعریف کرده، تبلیغات هر نوع ارائه غیرشخصی[۵] و ترفیع ایده ­ها، جنسا و خدمات به وسیله طرفداران (سرمایه ­گذاران) شناخته شده[۶]، است. ارائه تبلیغات اهداف متنوعی، مانند ایجاد آگاهی، ایجاد تصویر برند، شکل­دهی همکاریهای مثبت و تشویق رفتار مصرف­ کنندگان، داره (دیوان[۷]، ۱۹۹۹).

تبلیغات، یکی از گسترده­ترین بخش ­های سیستم­های بازاریابی تلقی می­شن. اهمیت تبلیغات تا اون حده که تو ذهن مردم عادی مردم واژه بازاریابی با تبلیغات هم معنی شده. هر ساله میلیاردها دلار صرف تبلیغات در رسانه ­های جور واجور می­شه. آدم امروزی زیر بمباران شدید تبلیغات تجاری زندگی می­کنه (داهات و همکاران، ۱۳۸۸). در تعریفی دیگه عنوان شده که تبلیغ، یعنی ارائه و ترفیع ایده ­ها، جنسا و خدمات به وسیله یه متولی مشخص در ازای پرداخت پول (کاتلر، ۲۰۰۰). با دقت در تعریف کاتلر، چهار ویژگی اصلی تبلیغ مشخص می­شه: ۱) تبلیغ جهت ترفیع و ارائه ایده ­ها، جنسا و خدمات به کار می­رود. ۲) تبلیغ در ازا پرداخت وجه و پول صورت می­گیرد. ۳) تبلیغ متولی خاص داره. ۴) تبلیغ غیرشخصیه، یعنی تبلیغات به وسیله فرد فروشنده مستقیما و در ملاقات با خریدار صورت نمی­گیرد، بلکه از راه شخص سوم و به وسیله رسانه ­های تبلیغی، مثل رادیو و تلویزیون انجام می­شه. اطلاع رسانی، تشویق مشتریان به خرید و یادآوری، سه هدف اصلی تبلیغات هستن که تحقق اونا نیازمند هزینه­ های گزافیه. هزینه ­های تبلیغاتی یکی از گرون­سازترین فعالیت­های تجاریه (داهات و همکاران، ۱۳۸۸).

در واقع تبلیغات، نگاه­ها و رفتار خرید مصرف­ کنندگان رو تحت تاثیر قرار داده و با افزایش باخبر شدن از نام تجاری و ارتقا تصویر اون، سازمان­ها رو در افزایش سهم بازار کمک می­دهد. بازاریابان از تبلیغات، واسه ایجاد آگاهی در مورد نام تجاری، ایجاد برتری نام تجاری بین بقیه نام تجاری­ها، و در آخر انتخاب نام تجاری به وسیله مشتری استفاده می­کنن. چیزی که مسلمه اینه که تبلیغات تجاری، علمیه پویا که با تغییر و تحولات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی هر روز شکل تازه­ای به خود می­گیرد و در محیط­های متفاوت با در نظر گرفتن عقاید، آداب و رسوم، فرهنگ و مذهب محتوای خاصی می­یابد (عباسی و محمدیان، ۱۳۸۶).

  • وظایف تبلیغات

  • جلب توجه

اولین وظیفه پیام تبلیغاتی، جلب توجه افراده. اگه پیام تبلیغاتی نتونه این وظیفه خود رو بخوبی انجام بده، هر چقدر افراد اون رو ببینن و یا بشنون بدون نتیجه. واسه جلب توجه افراد، راه های زیادی هست. درج عنوان بزرگ، مطالب جنجال برانگیز یا شوک آور، تصاویری از افراد خوش سیما مثل بچه­ ها، جلوه ­های خاص مثل هر چیزی که خیره کننده و جذاب بوده و متفاوت به نظر برسه، می­تونه راه ­هایی واسه جلب توجه آدما به پیام تبلیغاتی باشه (مهرانی و همکاران، ۱۳۸۹). در صورت نبود جلب توجه مشتری در اولین برخورد با تبلیغ، شاید دیگه اون تبلیغ هیچوقت موفق به جلب توجه مشتری در دفعات بعد هم نگردد (امالدوس و همکاران[۸]، ۲۰۱۰).

  • ایجاد علاقه

ایجاد علاقه در افراد در مقایسه با جلب توجه اونا سخت تر به نظر می­رسد. در همین زمینه آهنگ و زبون تبلیغ باید با تجربه­ ها و نگاه­های مشتریان هدف، تناسب داشته باشه (مهرانی و همکاران، ۱۳۸۹). تبلیغ، علاوه بر اینکه باید به زبون مشتری هدف صحبت کنه، طرح­بندی و محتوای اون هم باید از نظر مشتری درست و قابل قبول باشه. تصاویر و مطالب، باید طوری ترتیب یافته و آرایش داده شه که چشم بیننده رو به آرومی در همه تبلیغ از بالاترین جایگاه تا زیر هدایت کنه و منتهی به ایجاد علاقه در بیننده شه (عباسی و محمدیان، ۱۳۸۶).

  • تحریک تمایل

یکی از دشوارترین وظایف پیام تبلیغاتی، تحریک کردن افراد واسه داشتن و یا به کار گیری کالای مورد نظره. تبلیغ­کننده باید با مشتری رابطه برقرار کنه. اون واسه اینکه بتونه این کار رو درست انجام بده، باید بدونه که مشتریان هدف چیجوری فکر می­کنن. بعد پیام تبلیغاتی باید بتونه مشتری رو راضی کنه که کالایی رو که قصد معرفی و عرضه اون رو داره، می­تونه نیازای مشتری رو برآورده سازه. واسه تحریک مشتریان به سمت محصول، محرک­های مختلفی هست که بسته به نوع محصول و مشتریان، می­بایست این محرک­ها شناسایی و مورد برنامه ­ریزی قرار گیرد (بلچ[۹]، ۱۹۹۸).

  • جهت دادن به خرید

جهت دادن به خرید، آخرین وظیفه تبلیغ می­باشه که وظیفه آسونی نیس. با به کار گیری تحقیق­هایی که در مورد ارتباطات انجام شده، حالا مشخص شده که مشتریان بالقوه باید علاوه بر اینکه خبردار شن که جای کالا و نقش اون در زندگی روزمره­شون چیه، بلکه باید نمایندگان فروش شرکت، اون رو حضوری عرضه کرده و به تشریح اون بپردازند تا مشتری بالقوه بتونه کالا و عملکردش رو از  نزدیک ببینه (محمدیان، ۱۳۸۵). در جهت دادن به خرید، صرف خرید مورد توجه نمی­باشه؛ بلکه تأکید بر اثر مثبت بر خرید می­باشه چون گاه تبلیغی خاص، منتهی به اثر مثبت بر تصمیم خرید مشتری می­شه ولی مشتری در شرایطی قرار داره که قادر به خرید و عملی کردن اون نمی­باشه و بنابر این وقتی که توانایی خرید رو پیدا کنه، اقدام به خرید محصول مورد نظر می کنه (مهرانی و همکاران، ۱۳۸۹).

  • تاثیر تبلیغات

آزمایش تاثیر تبلیغات مشخص می­کنه، تبلیغی که ما بودجه جهت اون صرف کرده­ایم تا چه حد ما رو به اهدافی که تعیین کرده بودیم رسونده. برنامه تبلیغاتی تونسته اهداف ارتباطی رو تحقق بخشه به نتایجی که می­خواستیم رسیده­ایم؟ تبلیغات در جهت هدف حرکت کرده؟ برنامه تبلیغاتی باید مرتب آثار ارتباطی و یافته های فروش تبلیغات انجام شده رو مورد آزمایش بذاره و ببینه از پایهٌ تبلیغ تونسته با مخاطب رابطه برقرار کنه یا خیر. آزمایش تاثیر تبلیغات، مثل یه بازخور عمل می­کنه که به ما گوشزد می­کنه تبلیغات ما دارای چه ضعف­ها و قوت­هاییه و ما با به کار گیری این روش بازخور، به مشکل­های تبلیغ خود پی می­بریم (جونز[۱۰]، ۱۹۸۶).

پورکریمی (۱۳۸۱) بیان می­داره، تبلیغی اثربخشه که بتونه توجه مخاطب رو جلب کرده، تاثیری خاطره­انگیز داشته باشه،عمل خرید مخاطبان رو تحریک کرده و دریافت حسی مخاطبان رو بیدار کنه.

کاتلر، آزمایش اندازه تأثیرگذاری تبلیغات رو در دو دسته اندازه ­گیری آثار ارتباطی و اندازه ­گیری یافته های فروش تبلیغات قرار داده. در متون ارتباطات تبلیغاتی، تبلیغات، ورودی یا محرک حساب شده (حمیدی زاده و همکاران، ۱۳۹۰). می­توان ورودی­ ها و خروجی­های تبلیغات رو خیلی راحت اندازه ­گیری کرد، اما اندازه ­گیری پروسه ها، یعنی اون چیزی که تو ذهن مشتریان اتفاق می­افتد، بسیار مشکل و همراه با خطاهای فراوانه.

نمونه یه سایت موفق :

طراحی سایت