صبح مون رو چطور شروع کنیم

خیلی از ما صبح مون رو این طور شروع می کنیم: با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار میشیم، در تختخواب غلت می زنیم، چند دقیقه بی حرکت به حالت چمباتمه می مونیم و بعد درحالی که چشم هامون رو می مالیم، خمیازه کشون میریم تا دست وروی مون رو بشوییم. یه صبحونه معمولی می خوریم (خیلی وقتا هم نمی خوریم) و از خونه بیرون می زنیم، درحالی که در محل کار یا مدرسه دچار بی حالی و مریضی هستیم. این وضعیت تا آخر روز ادامه داره، چون از همون اول صبح پیداست که روز رو چیجوری می گذرونیم. این بار و در ادامه روند نظرسنجیای صفحه اینستاگرام چیجوری، از شما جویا شدیم که چه چیزایی دلیل می شن روز خوبی رو شروع کنین. این مطلب حاصل جواباتون و بررسی منابع جور واجور در این مورده .

۱. شکرگزاری؛ ایجاد رابطه با کل کائنات
شکرگزاری یکی از بهترین کارهاییه که در اول روز می تونیم انجام بدیم. اگه واسه داشته هامون و هرچه خدا به ما بخشیده شکرگزار باشیم، ناخودآگاه به کائنات انرژی مثبت می فرستیم و این انرژی به خودمون برمی گرده. کلماتی که نشون دهنده تشکر هستن انرژی زیادی دارن. ۲۲ درصد از دیدگاه های کاربران هم به شگرگزاری در صبح اختصاص داشت.

مارکوس اورلیوس (از فیلسوفان بزرگ) میگه:

وقتی که صبح از خواب برمی خیزید، به این فکر کنین که زنده بودن چه نعمت با ارزشی واسه نفس کشیدن، فکرکردن، خوشحال بودن و عشق ورزیدنه.

شکرگزاری واسه اینکه روز خوبی رو شروع کنین

چیجوری شکرگزاری کنیم؟
هیچ قانون سفت وسختی واسه این کار وجود نداره: به هر طریقی می تونیم واسه جنبه های مثبت زندگی مون شکرگزار باشیم. حتی گفتن یه جمله کوتاه مانند «خدایا شکرت» یا به زبون آوردن چند جمله واسه شکرگزاری به دلیل سلامتی، هوای خوب و قشنگتر، داشتن سقفی بالای سرتون، خونواده، شغل خوب یا هرچیز دیگه می تونه مؤثر باشه. هر روز صبح، دست کم ۵ دقیقه، به خاطر داشته هاتون از خدا سپاسگزاری کنین.

«هر روز صبح، دیگربار متولد میشیم. چیزی که امروز انجام می دیم تنها چیزیه که مهمه.»

– بودا

بسیاری افراد صبح زود واسه نمازخواندن و عبادت بیدار می شن. اگه اهل عبادت نیستین، به زبون خودتون مناجات کنین. اگه نه، حرکات یوگا یا مراقبه انجام بدین یا دست کم کمی درباره اهداف تون و روزی که در پیش دارین تأمل کنین. فقط آروم و ساکت بشینین و نفس عمیق بکشین.

بخشی از دیدگاه کاربری به نام «نیکتا ایرونی» این طور بود:

…اگه هر روز صبح که از خواب بیدار میشیم، از اینکه زنده ایم و نفس می کشیم ممنون باشیم، روز رو خوب شروع می کنیم… اگه یه کاغذ ورداریم و داشته هامون رو روی اون فهرست وار بنویسیم، اون قدر زیاد می شه که خودمون متعجب میشیم؛ از موی سرتون گرفته تا یخچالی که چیزی واسه خوردن در اون داریم…

کاربر دیگری به نام «علی» گفت:

نیایش، شکرگزاری، زندگی و لذت بردن از زمان حال.

و «خجسته» گفت:

شکر که یه روز دیگه رو خدا بهمون هدیه داد.

۲. خواب شب قبل؛ فکرکردن به اینکه فردا روز بهتریه
تأثیری که خواب شب قبل در اندازه انرژی و سرحالی مون در صبح فردا داره غیرقابل انکاره. کیفیت خواب شب قبل می تونه بر بهره وری و عملکردمون در کل روز اثر بزاره. خواب، علاوه بر خلق وخو، با کارکرد مغز ازجمله تمرکز، بهره وری و شناخت در ارتباطه. از نظر ۱۷ درصد از کاربران، خواب خوب به ما کمک می کنه اخلاق بهتر و انرژی بیشتری داشته باشیم، بهتر بر کارمون تمرکز کنیم و صبح سرحال باشیم.

کاربری نام «مریم» گفت:

فکر کنم آرامش شب قبل و خواب خوب

و «مهر کاظمی» هم گفت:

یه خواب شبونه عمیق، هرچند کوتاه، که انرژی بدن رو تأمین کنه و بعدش یه صبحونه کامل، صبح زود، و باور به اینکه امروز بهتر از دیروز منه.

چیجوری بهتر بخوابیم؟
واسه بهتر خوابیدن راهکارهای بسیار زیادی هست که از اون میان به چند پیشنهاد کوتاه اکتفا می کنیم:

برنامه و روال منظم واسه خواب داشته باشین؛
مصرف کافئین در طول روز رو کم کنین و ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب از نوشیدن چای و قهوه دوری کنین؛
نزدیک ساعت خواب سیگار نکشید؛
نوشیدنیای الکلی مصرف نکنین و غذاهای سنگین نخورین؛
دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی هوشمند و تبلت رو از محل خواب دور کنین؛
نور، صدا و گرمای محیط رو به کمترین حد ممکن برسونین.
۳. برنامه ریزی هدف دار؛ چشم اندازی از راه پیش رو
برنامه ریزی هدف دار واسه اینکه روز خوبی رو شروع کنین

برنامه ریزی یکی از کارای مهمیه که اگه درست انجامش بدین، هر روزتون بهتر از روز قبل میشه. البته می تونین صبحا برنامه ریزی کنین، اما اگه شب قبل و با خیال راحت انجامش بدین، بسیار بهتره. ۱۶درصد از کاربران هم برنامه ریزی رو دلیلی مهم پنداشته ان.

به نظر «لیلی»:

نوشتن اهدافِ روزِ بعد، قبل از خواب، باعث می شه با انرژی از خواب بیدار بشی.

چیجوری برنامه ریزی کنیم؟
هر شب قبل از خواب برنامه فردا رو بنویسین. این کار وقت خیلی از شما نمی گیره. البته این بدون معنا نیس که تموم ساعتای فردا رو برنامه ریزی کنین. فقط دو تا سه کار مهم رو که باید انجام شن یادداشت کنین. هرچه فهرست تون محدودتر باشه، بیشتر به اون معتقد هستین. هر کار بی اهمیتی رو در برنامه تون نچپانید، چون دیدن اینجور فهرست طولانی ای انگیزه رو نابود می کنه.

فهرست تون رو واقعی تنظیم کنین. کارایی رو که باید قبل ازظهر انجام شن تو یه بخش و وظایفی رو که باید به پایان روز و حتی قبل از خواب بندازین در بخش دیگری بنویسین. اینطوری، هدف تون در هر بازه وقتیِ چندساعته مشخص می شه. با این کار می تونین زمان تون رو مدیریت کنین و همونجوریکه «علی فرزانه» گفت:

داشتن هدف و انگیزه واسه رسیدن به اون هدف باعث می شه آدم روزش رو با انرژی کافی شروع کنه و همین شروع عالی به نظر من باعث می شه روز خوبی داشته باشیم.

۴. تفکر مثبت؛ لبخندزدن به زیباییای دور و بر مون
هیچی بهتر از این نیس که روزمون رو با لبخند زدن و فکرکردن به چیزای مثبت شروع کنیم. لبخندزدن دلیل می شه دوپامین و اندورفین، که دو انتقال دهنده عصبی بسیار مهم هستن و در احساس خوب نقش دارن، آزاد شن. هم اینکه لبخندزدن دلیل افزایش سروتونین می شه و به بهتر شدن خلق وخو میرسه. ۱۳ درصد از کاربران ما هم بر این باور بودن که تفکر مثبت می تونه روز خوبی رو به اونا هدیه کنه. کاربری به نام «hamd_moto» گفت:

عبارت تأکیدی امیل کوئه: «من هر روز از هر جهت بهتر و بهتر میشم». الان ۳ ساله وقتی که از خواب بیدار می شم، این عبارت خودکار بر زبونم جاری می شه و پر از انرژی می شم واسه شروع روزم.

و کاربر دیگری به نام «hello_sun_2019» آرامش درون رو پیشنهاد کرد:

داشتن هدف و انگیزه… و اینکه از هر چارچوبی رها باشی و بتونی خود حقیقی ات باشی و مهم تر از همه، با خودت راحت باشی. آرامش درون…

چه راه هایی واسه مثبت اندیشی هست؟
روزتون رو با چیزای خوشحال کننده شروع کنین. از گوش دادن به اخبار مربوط به حوادث یا خوندن اون در روزنامه، در اول صبح، دوری کنین. عوضش، به مطالبی فکر کنین که در وب سایتا، وبلاگا یا پادکستای انگیزشی شنیدین. حتی می تونین جملات انگیزشی رو با خودتون ( با صدای بلند) تکرار کنین. مثلا این جمله از «دالایی لاما» عالیه:

امروز شانس این رو داشتم که زنده باشم. زندگی من ارزشمنده و نمی خوام اونو هدر بدهم.

یکی از راه های باحال واسه تفکر مثبت و مثبت اندیشی اینه که به چیزای قشنگتر نگاه کنیم؛ از گلا و تابلوی نقاشی گرفته تا چهره پدر و مادر یا همسر و بچه. لحظاتی به اونا نگاه کنین و زیبایی شون رو تشویق کنین. حتی می تونین به صدای باران گوش بدین یا درخشش نور خورشید رو روی اشیا تماشا کنین. ناخودآگاه انرژی مثبتی از اونا دریافت می کنین و ذهن تون به سرعت پر از افکار مثبت می شه. به قول کاربری به نام «محمد»:

با کائنات به خودمون این باور رو بدیم که روز خوبی داریم. مثبت اندیش باشیم.

روش دیگه دور کردن افکار منفی از خودتونه. هممون درباره رویدادها و شرایط دور و بر مون فکر می کنیم. محققان میگن روزانه ۶۰هزار فکر به مغز ما حمله می آورد! می دونین این اندازه از افکار چقدر خسته کننده ان؟ افکار منفی هر فکر الکی ای رو که از مغزتون می گذره سریع از ذهن تون بیرون کنین و اجازه ندین شما رو تحت اثر بذاره.

۵. صبحونه خوب؛ عامل افزایش انرژی تا آخر روز
صبحونه خوب واسه اینکه روز خوبی رو شروع کنین

صبحونه مهم ترین وعده غذایی روزه. به خاطر اینکه سوخت و ساز بدن در صبح بهتر انجام می شه، بدن بهتر می تونه کالریا رو به انرژی تبدیل کنه. تحقیقات نشون دادن خوردن وعده های غذایی سنگین در ساعات پایانی روز با زیاد شدن وزن و کلسترول بالا رابطه داره. ۱۱درصد از کاربران ما هم بر این باور بودن که صبحونه خوب می تونه انرژی بدن رو تا آخر روز در سطحی مناسب نگه داره. پس، به جای بررسی فید اینستاگرام، به آشپزخانه برید و یه خوراک عالی واسه شکم تون حاضر کنین!

چه غذاهایی باید در صبحونه گذاشته شن؟
صبحونه کامل باید شامل پروتئین، غلات کامل و چربیای سالم باشه. با این کار در طول روز کمتر احساس گرسنگی می کنین، بهتر تمرکز می کنین و انرژی بیشتری دارین. درهرصورت، انتخاب غذاها با خود شماس. مثلا «مهسا» صبحونه رو این طور توصیف کرد:

ورزش توی باشگاه و یه املت خوشمزه با نون سنگک تازه و سبزی و چای بخورم.

۶. ورزش؛ عامل مهم نشاط در صبح
این درسته که میشه در طول روز هم ورزش کرد، اما نرمش صبحگاهی امتیازات خاصی واسه بدن داره. ورزش صبحگاهی می تونه دلیل شل شدن عضلات پس از خواب شبونه شه و جریان خون در ماهیچه ها رو زیاد کنه. ورزش هم اینکه دلیل آزادشدن اندورفینا در مغز می شه. اندورفینا به کاهش درد و افزایش آرامش دهنده های داخلی خود بدن کمک می کنن و با کم شدن هورمونای استرس، دلیل می شن بر کارایی که در طول روز انجام می دیم، تسلط بیشتری داشته باشیم.

چه ورزشایی بهترند؟
احتیاجی نیس خودتون رو مقید کنین. حتما نباید ورزش سنگین انجام بدین. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حرکات کششی کافیه. همونجوریکه ۸ درصد از کاربران اشاره کردن، پیاده روی، دویدن آروم و قدم زدن زیر نور آفتاب هم دلیل افزایش انرژی و نشاط می شه. می تونین تا محل کار یا مدرسه پیاده برید. می تونین از حرکات یوگا واسه افزایش سرعت و افزایش قدرت پردازش ذهن استفاده کنین. کاربری به نام «فاطمه زهرا» هم یوگا رو یکی از عوامل شروع روزی خوب می دونه:

شش صبح بلند بشم، یکم یوگا کار کنم و برم بدوم، دوش بگیرم، صبحونه بخورم، کتاب بخونم، بعدشم برم سر کار.

«علی» هم حرکات کششی رو پیشنهاد کرد:

چند حرکت کششی و یه صبحونه خوب و اعتماد به نفس بالا، واسه شروع یه روز کاری دیگه، واسه رسیدن به هدف.

نکته: اگه می خواید تمرینات سنگین تری انجام بدین، اول خودتون رو گرم کنین. وگرنه، تموم روز احساس خستگی می کنین.

۷. موسیقی؛ راهی واسه تحریک ذهن
موسیقی واسه اینکه روز خوبی رو شروع کنین

هیچی بهتر از موسیقی نمی تونه واسه تحریک ذهن در صبح به درد بخور باشه. گوش دادن موسیقی خوشحال، مخصوصا همراه با حرکات ورزشی، می تونه به افزایش انرژی بدن کمک کنه. همونجوریکه ۶ درصد از کاربران گفتن، یه موسیقی خوب می تونه اونا رو واسه روزی که در پیش دارن، آماده کنه.

چی گوش بدیم؟
این موضوع به طور کامل سلیقه ایه، اما همه می دونن که موسیقی خوشحال و پرانرژی اثر بیشتری داره. البته می تونین به جای موسیقی از پادکستای الهام بخش و انگیزشی استفاده کنین. همیشه یه فهرست پخش از موسیقیای خوشحال داشته باشین و صبحا ازش استفاده کنین. به قول «مریم»:

توی تراس یه نفس عمیق کشیدن و بعدِ اون، برنامه ریزی واسه روزت و گوش دادن به یه آهنگ خوشحال و پرانرژی.

۸. دوش گرفتن؛ معجزه تن به آب سپردن
معمولا خیلی از افراد، مخصوصا افراد شاغل، دوش گرفتن رو به قبل از خواب میندازن. این عادت خوبیه، اما دلیل نمی شه که یه دوش چنددقیقه ای در صبح نگیریم. همونجوریکه ۳ درصد از کاربران اعلام داشتن، دوش گرفتن در صبح آدم رو سر حال می آورد. با این کار، سیستم گردش خون بدن مون تنظیم می شه و احساس نشاط می کنیم. اگه امکان دوش گرفتن ندارین، می تونین به شستن دست ورو اکتفا کنین. پس از شستن صورت کمی آب خنک به صورت تون بپاشید.

۹. مطالعه؛ راهی واسه شروع روزی پُرانگیزه
با اینکه معمولا مطالعه رو در شب و قبل از خواب پیشنهاد می کنن، اما مطالعه می تونه راهی واسه شروع یه روز خوب و پرانگیزه باشه. مثلا، خوندن جملات کوتاه یا چند پاراگراف از یه کتاب یا مطلب انگیزشی می تونه ما رو در اهداف مون مصمم تر کنه. بعضی وبلاگای انگیزشی مطالبی منتشر می کنن که چند دقیقه مطالعه اونا می تونه واسه رویارویی با روز پیش رو الهام بخش باشه. ۳ درصد از کاربران هم همین عقیده رو داشتن. کاربری به نام «arshailia» «صبح زود زیر نور خورشید، چای خوردن و کتاب خوندن» رو پیشنهاد کرد.